Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen alkoholisti, mutta en uskalla hakea apua "alkoholisti"-leiman takia

Vierailija
07.09.2024 |

Olen alkoholisti. En haluaisi juoda mutta juon silti. Kännissä menee muisti ja teen ihan hulluja asioita.

Tekisi mieli hakea apua, mutta en halua terveystietoihini "alkoholistin" -leimaa, koska sellainen leima voi vaikuttaa muiden mahdollisten sairauksien hoitoon ja ehkä lääkärien ja hoitajien asenteeseen. 

Voiko apua saada jostain ilman virallisia teitä?

Onko netissä jotain anonyymejä ryhmiä?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole hyvä, että virallisissa tiedoissakin on tieto siitä mitä olet jotta hoito osataan kohdentaa oikein? - Sen sijaan, että hoito toteutetaan väärin siksi, että että itse et ole valmis ottamaan vastuuta siitä, mitä saattaa seuratam jos on jotain mikä nyt ei yleisesti ole kovin mukavaa..

Sinkkumies

Vierailija
2/27 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun myönnät sairauden. Se on ensimmäinen askel.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anonyymit alkoholistit? Eikö siellä olla anonyymejä?

Vai pitääkö sinnekin johonkin antaa oikeat henkilötiedot, jotka luottamuksellisesti luovutetaan ties minne?

Vierailija
4/27 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anonyymit alkoholistit? Eikö siellä olla anonyymejä?

Vai pitääkö sinnekin johonkin antaa oikeat henkilötiedot, jotka luottamuksellisesti luovutetaan ties minne?

Ei tarvitse. Kukaan ei tiedä oikeaa nimeäsi jos et halua. Tietysti jos liityt Wa ryhmään niin sitten näkevät puhelinnumerosi.

Vierailija
5/27 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minnesota-hoitoa tarjoavia tahoja on useita, itse kävin riihimäellä. Maksoin hoidon omasta pussista, eikä ne tiedot mene sieltä mihinkään. Turhaan pelkäät sitä alkoholistin leimaa, olet jo lähipiirillesi alkoholisti. Alkoholistihan on viimeinen kuka asian myöntää, kaikille muille lähipiirissäsi asia on ollut tiedossa jo pitkään.

Vierailija
6/27 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle riskikäyttäjälle avun hakeminen ajoissa valitettavasti kaatuu siihen, että saa loppuelämäksi alkoholisti leiman, vaikka käyttö ei vielä varsinaista alkoholismia olisikaan. Siksi apua haetaan, kun on jo usein tilanne jo todella vaikea.

Ymmärrän terveydenhuollon ammattilaisena, että se laima jää ikiajoiksi, vaikka olisi ollut 20 vuotta raittiina ja työssäkäyvä. Ja valitettavasti jossakin potilaita kohdellaan sen vuoksi epäasiallisesti. Ei tietenkään aina tai kaikkialla. 

Vierailija
7/27 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista hoitoa kaipaisit? Jos ongelmana on alkoholin liikakäyttö silloin kuin juot, voit aluksi kokeilla alkoholin jättämistä kokonaan pois. Ns. kohtuukäytön opettelu on lähes kaikille alkoholisteille mahdotonta, vaikka useimmat sitä toivovat ja siihen pyrkivät, ja saattavat käyttää sen saavuttaakseen paljonkin rahaa ja aikaa. Ja tuhoavat samalla perhesuhteitaan epäonnistuessaan kerta toisensa jälkeen.

Kommenttini pohjautuu pitkään kokemukseen alalta. Toivon sinulle kaikkea hyvää, mutta muistutan realiteeteista. Käytännössä mikään määrä terapiaa tms. ei saa sinua enää kohtuukäyttäjäksi, jos sinulla on geneettinen alttius alkoholismille ja olet käyttänyt alkoholia pitkään runsaasti ja sitä kautta vaikuttanut aivokemiaasi ja opittuihin tapoihisi haitallisesti.

Onko alkoholin pois jättäminen sinulle aito vaihtoehto? Kuinka tosissasi haluat parantua? 

Vierailija
8/27 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muut kyllä tietää alkoholistin mutta hän ei itse tunne ja se on pää syy. Ongelman myöntäminen on osa ratkaisua

Vierailija
9/27 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä, että mikäli tosissasi haluat jättää alkoholin, AA-ryhmä on siihen hyvä vaihtoehto. Vertaistuki toimii tutkitusti, kun toimintaan sitoutuu, ja ryhmissä saa käydä anonyymina. 

Vierailija kirjoitti:

Minkälaista hoitoa kaipaisit? Jos ongelmana on alkoholin liikakäyttö silloin kuin juot, voit aluksi kokeilla alkoholin jättämistä kokonaan pois. Ns. kohtuukäytön opettelu on lähes kaikille alkoholisteille mahdotonta, vaikka useimmat sitä toivovat ja siihen pyrkivät, ja saattavat käyttää sen saavuttaakseen paljonkin rahaa ja aikaa. Ja tuhoavat samalla perhesuhteitaan epäonnistuessaan kerta toisensa jälkeen.

Kommenttini pohjautuu pitkään kokemukseen alalta. Toivon sinulle kaikkea hyvää, mutta muistutan realiteeteista. Käytännössä mikään määrä terapiaa tms. ei saa sinua enää kohtuukäyttäjäksi, jos sinulla on geneettinen alttius alkoholismille ja olet käyttänyt alkoholia pitkään runsaasti ja sitä kautta vaikuttanut aivokemiaasi ja opittuihin tapoihisi haitallisesti.

Onko alkoholin pois jättäminen sinulle aito vaihtoehto? Kuinka tosissasi haluat parantua? 

Vierailija
10/27 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa vaikka "alkoholismi nimetön ryhmä". Sieltä voi löytyä jotain ehkä sulle sopivaa.

Vierailija
11/27 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kylällä yksi riehui juovuksissa R-kioskilla ja poliisit joutuivat vetämään herralle sylkihupun päähän, kun huutoa ja räkimistä vaan riitti. Vaimolta kuulin, etä mies ei kehtaa mennä paikalliseen AA-ryhmään, koska leimautuisi alkholistiksi. :D

Yleisöä oli R-kioskilla toistakymmentä ja mekkala kuului myös paikallisen S-marketin pihaan ja parkkipaikalle. Mutta siis ei kehtaa.

Vierailija
12/27 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juon salaa ja kotona. Läheisistäni ei tiedä kukaan juomisestani paitsi puoliso. Käyn normaalisti töissä ja moni varmaan luulee että olen jopa absolutisti.

Ap. 

Googlaan vielä noita nimettömiä ryhmiä.

Vierailija
13/27 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tiedoissa on alkoholismista (ja ahdistuksesta+masennuksesta) ja olen ollut 6v nyt raittiina. Ihan asiallisesti olen saanut apua esim. polvivaivaan, suolistosairauteen, selkävaivaan ja migreeniin. Tutkittu on itseasiassa erityisen huolella taustan takia. Joskus menneisyys on tullut esille, sitten olen vaan  kertonut kauanko olen ollut raittiina, miten olen saavuttanut sen ja on jäänyt kokemus että mua on uskottu. 

Kyllä mä sinuna pelkäisin enemmän noita juomisen seurauksia kuin jotain terveydenhuollon kohtelua. Itse olen käynyt 12 askeleeseen perustuvan hoidon. Tsemppiä

Vierailija
14/27 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykedeeliterapiaan pystyi hakemaan ainakin hiljattain. Tarkoitus on siis irtautua alkoholiaddiktiosta sienten avulla. Ja suomessa. Ja laillisesti.

Vierailija
15/27 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoisin näin kotireseptillä, että käyppäs hakemassa pullo Koskenkorvaa, niin illalla kaikki näyttää jo positiivisemmalta.

Vierailija
16/27 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykedeeliterapiaan pystyi hakemaan ainakin hiljattain. Tarkoitus on siis irtautua alkoholiaddiktiosta sienten avulla. Ja suomessa. Ja laillisesti.

löysin linkin ylen uutiseen.

https://yle.fi/a/74-20004397

Vierailija
17/27 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse juon salaa ja kotona. Läheisistäni ei tiedä kukaan juomisestani paitsi puoliso. Käyn normaalisti töissä ja moni varmaan luulee että olen jopa absolutisti.

Ap. 

Googlaan vielä noita nimettömiä ryhmiä.

Ja puoliso ei ole kenellekään mitään sanonut? Olet siis sairastuttanut jo hänetkin.

Mä olen ollut raittiina jo seitsemän vuotta eikä mun terveystiedoissa ole mitään mainintaa asiasta. 

Aa. Koeta edes sitä.

Vierailija
18/27 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin ongelmakäyttö pitää vain lopettaa. 12 askeleen ohjelma tekee monesta hyvästä ihmisestä ikuisen alkoholistin.

Vierailija
19/27 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä alkoholisti ei yleensä myönnä olevansa alkoholisti. Jostain syystä hän myös kuvittelee, ettei kukaan ole huomannut, että hänellä on hankaluuksia alkoholin kanssa.

Hae apua.

Vierailija
20/27 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä alkoholisti ei yleensä myönnä olevansa alkoholisti. Jostain syystä hän myös kuvittelee, ettei kukaan ole huomannut, että hänellä on hankaluuksia alkoholin kanssa.

Hae apua.

Vauhtisokeus kuuluu alkoholin ongelmakäyttöön, kyllä. Vauhtisokeus kuuluu kaikkiin addiktioihin. Olipa addiktio peleihin, seksiin, pelilistit ja seksinistit ovat samaa ryhmää.