Voiko aikuisena oppia laulamaan nuotilleen?
Onko aikuisella realistiset mahdollisuudet oppia laulamaan nuotilleen vai olisiko se pitänyt oppia jo lapsena? Paljonko töitä siihen vaaditaan?
Kommentit (24)
Sävelpuhtaus laulussa on joillekin pitkälti tekniikkakysymys, jos omaa hyvän sävelkorvan, eli erottaa puhtaan epäpuhtaasta.
Melkein kuka tahansa voi oppia laulamaan nuotilleen. Aikuisena siihen vaaditaan enemmän työtä kuin lapsena, mutta sitkeys palkitaan.
Miksi sen oppisi aikuisena jos sitä ei oppinut lapsenakaan? Yksikään suomalainen ei elä missään musiikillisessa tyhjiössä ja jos ei muualla tule laulettua niin ainakin koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen oppisi aikuisena jos sitä ei oppinut lapsenakaan? Yksikään suomalainen ei elä missään musiikillisessa tyhjiössä ja jos ei muualla tule laulettua niin ainakin koulussa.
Oppiiko laulamisen ihan vaan laulamalla koulussa? Ei meillä ainakaan kauheasti laulettu ja mitään tekniikkaa ei opetettu.
Ei voi. Musiikin opiskelu tulee aloittaa jo nuorena, mieluiten ennen koulun alkua. Soittaminen, laulaminen ja säveltäminenkin vaatii vuosikausien ohjattua harjoittelua edes perustason saavuttamiseksi.
Jos et aloittanut jo lapsena niin sinulla ei ole synnynnäistä lahjakkuutta. Kyllästyt harjoittelemaan.
Aivoasetuksista kiinni. Ei niinkään harjoittelusta, joka on vain toteutusta.
Voi pystyä mihin vaan kun harjoittelee tarpeeksi.
Hetkinen, oppia laulamaan nuotilleen? Kyllä sen joko osaa tai ei. Tai no, kai kovan harjoittelun tuloksena siinä voi kehittyä mutta en minä ainakaan ole koskaan oppinut sitä, olen vain luonnostani osannut laulaa siitä asti kun tajusin mitä laulaminen on. Ääneni ei ole erityisen hyvä mutta nuotilleen laulan aina.
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen, oppia laulamaan nuotilleen? Kyllä sen joko osaa tai ei. Tai no, kai kovan harjoittelun tuloksena siinä voi kehittyä mutta en minä ainakaan ole koskaan oppinut sitä, olen vain luonnostani osannut laulaa siitä asti kun tajusin mitä laulaminen on. Ääneni ei ole erityisen hyvä mutta nuotilleen laulan aina.
Toimiiko oikeasti noin? Eihän ihminen opi puhumaankaan harjoittelematta. Ehkä lauloit lapsena paljon ja olet musiikillisesti lahjakas (eli opit nopeasti)?
Minä sain ala-asteen laulukokeesta kutosen, enkä sen jäkeen laulanut 50 vuoteen missään. Sitten menin laulutunnille ja ihme ja kumma! Minullakin oli sävelkorva, mutta kehittymätön ääni. Niinpä uskallan nykyisin laulaa tuntien lisäksi myös häissä ja hautajaisissa. Ties vaikka kohta jo karaokessakin.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain ala-asteen laulukokeesta kutosen, enkä sen jäkeen laulanut 50 vuoteen missään. Sitten menin laulutunnille ja ihme ja kumma! Minullakin oli sävelkorva, mutta kehittymätön ääni. Niinpä uskallan nykyisin laulaa tuntien lisäksi myös häissä ja hautajaisissa. Ties vaikka kohta jo karaokessakin.
Tähän siis vaadittiin yksityisiä laulutunteja jokunen vuosi. Kallista oli, mutta kyllä kannatti.
Kerrostaloissa hankala laulaa. Mitä järkeä on asua taloissa joissa ei voi avata ääntä, eikä pidäkään. Ihmisen laulutaito ei siis hyödytä sitten siinä. Ellei ole ok-talo tai joku laululato.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloissa hankala laulaa. Mitä järkeä on asua taloissa joissa ei voi avata ääntä, eikä pidäkään. Ihmisen laulutaito ei siis hyödytä sitten siinä. Ellei ole ok-talo tai joku laululato.
Laulunopettajani, oopperalaulaja, harjoittelee taloyhtiön kellarissa.
Opettelin itse aikuisena laulamaan nuotilleen. Se on pitkälti laulutekniikkaa ja lihasmuistia sekä korvan treenaamista. Myös sävelkorvaa voi siis treenata paremmaksi. Se mihin ei voi vaikuttaa on oma ääniala. Esim. naisilla korkein on sopraano, sitten mezzosopraano ja alto. Se vaikuttaa siihen, miltä korkeudelta laulaminen on helpointa. Myös äänialaa voi treenillä venyttää, mutta Beyonce (mezzosopraano) ei tule ikinä laulamaan korkealta niinkuin Maryah Carey (sopraano). Kaikilla äänialoilla on kuitenkin mahdollisuus laulaa hyvin kauniisti. Kannustan sinua laulamaan ja selvittämään oman äänialan, jotta löydät sinulle sopivan tavan laulaa. Itse en opetellut nuotteja, joten sekään ei ole välttämätöntä, mutta silloin pitää treenata korva tosi hyväksi ja oppia kuuntelemaan melodian lisäksi myös rytmi. Avain laulamiseen on toisto, toisto, toisto ja joku ammatillinen rinnalle laittamaan tekniikkaa kuntoon. Youtubessa myös paljon hyviä videoita. Kannattaa laulaa myös sen positiivisten terveysvaikutusten vuoksi.
Voi oppia! Kuinka hyvin, riippuu luontaisista tekijöistäsi ja harjoituksen määrästä. Ihan niin kuin missä muussa asiassa tahansa.
Voiko ihminen oppia aikuisena puhumaan japania, voiko voiko oppia rullalautailemaan, voiko oppia tanssimaan sambaa. Kyllä voi. Joku oppii vähemmällä harjoittelulla, toinen tarvitsee enemmän harjoittelua. Joku ei opi kunnolla vaikka kuinka harjoittelisi (niin kuin minä pianonsoittoa). Toinen jatkaa sinnikkäästi vaikka ei olekaan siinä hyvä, koska tykkää siitä (niin kuin minä ja murtomaahiihto).
17 jatkaa: Lisään vielä ja kolmas oppii vaivattomasti muutamassa kuukaudessa (niin kuin minä norjan kieltä).
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon laulamista koulussa opetetaan ja kuinka paljon siellä vaan lauletaan? Pelkkä harjoitus ei tee mestaria, vaan harjoittelun täytyy olla tarpeeksi laadukasta. Eihän kenestäkään tule ammattilaisjalkapalloilijaakaan, vaikka hän potkiskelisi palloa jossain höntsäporukassa kaiken vapaa-aikansa.
Vierailija kirjoitti:
Voi pystyä mihin vaan kun harjoittelee tarpeeksi.
Ei todellakaan päde musiikissa (eikä monessa muussakaan asiassa).
Suurin osa ihmisistä voi. Laulu on lihastyötä ja koordinaatiota. Miten kauan siinä menee, on titenkin yksilöllistä.
verrattavissa siihen, että haluaa oppia takaperin voltin, tai oppia tekemään akvarelleja.