Lääkäriä ei kiinnostanut vaikka verenpaineeni oli 130/110. Eikö tuo alapaine ole jo aika korkea?
Kun oli puhe, että kannattaako aloittaa lääke joka nostaa verenpainetta. Aloitettiin kuitenkin ja sanoi, että paineet ihan ok mutta seurailla pitäisi.
Olen nuori. Ei kerro kovin hyvää terveydestä.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Alapaineen ihanne olisi 90, sinun on hiukan korkea, yläpaino on OK. Yleensä lääke aloitetaan mikäli verenpaine on toistuvasti ja pitkäkestoisesti koholla.
Alapaineen ihanne on alle 80, lievästi koholla jos yli 85 ja koholla jos vähintään 90. 110 ja yli on jo erittäin korkea ja edellyttää pikaista hoitotarvearvioita sekä lääkitystä. 110+ alapaine on siis samassa vakavuusluokassa kuin 180+ yläpaine.
Jokaisen arvot on uniikkeja.
Jos sulla on hyvä tasainen olotila niin ei hätiä vaikka arvot olisi vtuillaa.
Vierailija kirjoitti:
Alapaineen ihanne olisi 90, sinun on hiukan korkea, yläpaino on OK. Yleensä lääke aloitetaan mikäli verenpaine on toistuvasti ja pitkäkestoisesti koholla.
Ei todellakaan ole "hiukan" korkea vaan todella pahasti kohonnut.
Sitähän meille ei haluta kertoa että kaikki ollaan yksilöitä, yksilön arvoilla.
Di kdffo kovin hyvää tosiaan. 110 on todella kova alapaine. Ehkä lääkäri kuitenkin arvioi sinun stressanneen mittaustilannetta niin että arvo on normaalitasoosi nähden yläkanttiin. Se on hyvin tavallista. Nyt olisi kuitenkin ensiarvioisen tärkeää seurata kotiolossa paineita jonkin aikaa tiiviisti jotta saat paremman käsityksen siitä mitä ne todellisuudessa ovat.
Mitattiinko lääkärissä? Moni lääkäri ei tunnu paljoa olkaa kohauttavan jos vastaanotolla tulee korkea lukema. Valkotakkijännitys on yleistä ja lisäksi kesken päivää mitattu arvo ei kerro paljoa siitä mitä se normaalisti on. Osta mittari kotiin ja seuraa levossa aamuin ja illoin. Googlaa tarkemmat ohjeet netistä.
Vierailija kirjoitti:
Sitähän meille ei haluta kertoa että kaikki ollaan yksilöitä, yksilön arvoilla.
Ei olla kun puhutaan verenpaineesta.
Nuorilla verenpainetauti oireilee usein nimenomaan alapaineen nousuna. Ostaisin mittarin ja seurailisin mitä kotioloissa näyttää.
Sulla on liian korkea alapaine. Ala käyttää ainoastaan merisuolaa, ei jalostettua suolaa.
Paljon liikuntaa. Jos ei auta, hanki viipymättä verenpainelääkitys. Tee se nyt heti.
Tsemppiä !!!
Mulla ei 110 paljon aiheuttanut reaktioita, mutta sitten kun alapaine oli 148 alettiin etsimään kunnon lääkkeitä.
Minulla ollut ennenkin verenpaineen kanssa ongelmia. Liian korkea. Ei kuitenkaan ole koskaan lääkitystä aloitettu. Alapaineen vuoksi alan nyt seurailemaan uudestaan. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapaineen ihanne on alle 80, lievästi koholla jos yli 85 ja koholla jos vähintään 90. 110 ja yli on jo erittäin korkea ja edellyttää pikaista hoitotarvearvioita sekä lääkitystä. 110+ alapaine on siis samassa vakavuusluokassa kuin 180+ yläpaine.
Pitkään koholla olevat paineet altistavat sydämen ja keuhkojen laajentumiselle. Joskus kannattaa vaihtaa lääkäriä. Toisaalta verenpainetta pitäisi seurata eikä kertamittauksen perusteella määrätä verenpainelääkettä.
Mitä arvot ovat kotimittauksissa?
Mahdotonta vastata, kun emme tiedä sairautta ja lääkitystä. Lääkäri on ilmeisesti arvioinut, että lääkkeen aloittaminen on parempi vaihtoehto. Nyt sitten seuraat paineita kotona. Jos arvot pysyvät koholla, otat lääkäriin yhteyttä. Sitten mietitte verenpainelääkitystä, elämäntapamuutoksia tai syitä arvoille tai lääkkeen vaihtoa.
Mulla oli yli 5 vuotta arvot140/110 eikä kiinnostanut ketään. Sitten nousi tasolle 210/120 enkä uskaltanut enää mittailla. Pari vuotta meni näillä kunnes työterveydestä päivystyksen kautta hoitoon ja kaksi vp-lääkettä. Edelleen arvot 140/94. Ei seurata ja hoideta missään.
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla verenpainetauti oireilee usein nimenomaan alapaineen nousuna. Ostaisin mittarin ja seurailisin mitä kotioloissa näyttää.
Jatkuvasta mittailusta voi tulla stressiä joka nostaa verenpainetta.
Minä sain jossain vaiheessa kaksi lääkettä korkeaan verenpaineeseen. Lääkkeiden haittavaikutusten vuoksi en saanut nukuttua ja minua huimasikin niin, että kerran kaaduin saaden mustelmia. Onneksi ei käynyt pahemmin.
Sain luvan lopettaa lääkkeet, koska verenpaineeni oli tasaantunut alhaiselle tasolle. Lääkäri tosin suositteli, että jos paineet nousevat, voisin yrittää käyttää edes toista lääkettä.
Päässä alkoi jälleen surista ja korvat menivät lukkoon tuon tuosta. Soitin tk:een, josta minulle annettiin puhelinaika nuorelle lääkärille. Lääkäri oli kiireinen ja sanoikin, että "mikäs sulla, mulla ei oo tässä paljoo aikaa". Ärsytti, jos suoraan sanon. Kerroin, että verenpaineeni on nyt luokkaa 180/116, välillä hieman matalampi, vaikka olen jälleen ottanut toisen noista vanhoista lääkkeistä käyttöön.
Lääkäri sanoi laittavansa uuden lääkkeen. Niin laittoikin, lääke on lähes sama, jota olin jo käyttänyt, ainoastaan nesteenpoisto puuttui siitä. Apteekissa farmaseutti oli hyvin skeptinen, että lääke mitään pyhittäisi niin vaikutukseltaan kuin että sivuvaikutukset jäisivät pois. Hän sanoi, että kokeile nyt pari viikkoa.
Olen nyt reilun viikon sitä syönyt. Samat sivuvaikutukset kuin entisessä ja esim. nyt aamulla verenpaineeni oli 178/118. Minulla on kovia kipuja jaloissa, mutta lääkäri lopetti särkylääkkeen. Hänestä ei ollut hyvä syödä kolmiolääkettä. Muuta en saanut tilalle.
Montako kertaa teillä on "haettu", että on sopiva lääkitys löytynyt?
ootko seurannut suolan käyttöäsi? Ethän syö salmiakkia/lakuja?
Olen vähentänyt todella paljon suolankäyttöä, ruokavalio on terveellinen, koska miehelleni suositeltiin sydänystävällistä ruokavaliota ja olemme sitä noudattaneet. En syö lakuja, joskus hedelmäkarkkeja.