Paljonko suunnillen tunnin kävelylenkki päivittäin kiihdyttää aineenvaihduntaa?
Siis kuinka monta "ylimääräistä" kaloria kuluu? Lenkin varrella on muutama ylämäki, mutta valtaosa on tasaista. Reipasta kävelyä. Olen 65-kiloinen nainen.
Kommentit (39)
Täältä on turha kysyä, tulee heti vähätteleviä vastauksia. Asiantuntijoiden mielestä kävely on erinomaista liikuntaa. On hyvä sydämelle, aineenvaihdunnalle. Jos kaikki julkisilla liikkuvat jäisivät pari km ennen kotipysäkkiä pois ja kävelisivät sen matkan, sillä olisi jo kansanterveydellisiä vaikutuksia.
Kävele, ap! Se on hyvää liikuntaa ja siihen tulee ihan himo! Itse kävelen metsässä, kaupungissa, rannalla - saa hyvin erilaisia lenkkejä! Jos ei yhtään huvita, teen tuon pysäkkijutun. Jään päättäväisesti bussista pois ja tulee ainakin se pari, kolme km käveltyä, eikä tarvitse myöhemmin lähteä.
Et sinä sillä laihdu, älä huoli. Tuurilla et lihoa noilla kävelyillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole tällä palstalla jo tehty selväksi, että liikunta ei laihduta.
Liikunta kuluttaa kaloreita, totta kai se auttaa laihtumaan.
Totta. Jos ei kuluttaisi niin miksi sitten liikkumattomuutta ja paikallaan istumista syytetään ylipainosta.
Jos ei liiku yhtään, lihakset surkastuu, ja lihasmassa katoaa, joka laskee perusaineenvaihduntaa. Jos haluaisi laihtua tehokkaasti lepäämällä, tekisin rankkoja reisilihastreenejä vaikka 30 minuuttia päivässä, loppuaika lepoa. Reisilihakset on isot, joten ne kuluttaa levossakin tehokkaasti kaloreita. Rasva ei kuluta mitään levossa, ainoastaan lisää kulutusta, kun rasvaa raahataan mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45 min tai tunti on pitkä aika. Montako km. Entä vauhti ja hidastukset. Muutama kilometrikin on jotain. Ilmansaasteeton alue olisi hyvä.
Ei tunnin pituinen lenkki ole mikään erityisen pitkä.
Ei ainakaan kävellen. Tunnin lenkki juosten (vähintään se 10km) alkaa olla passeli arkilenkki, mutta ei sekään mikään pitkä ole.
Ei ole ihme että on niin paljon lihavia ihmisiä.
Ihan turhaa mikään liikunta, ei terveyshyötyä, pitäisi juosta 100 km että laihtuu.
Suunnilleen tunnin lenkki ei vaikuta itsellä mitään vaan on sellainen perus-happihyppely eli totta kai se piristää jne etenkin aamulla, mutta ei se kyllä muuten vaikuta.
Sitten jos tahtoo ihan kunnolla endorfiineja ja kroppaan tunnetta, että on käynyt lenkillä niin kyllä se kävelylenkki saa olla vähintään sen pari tuntia reippaalla tahdilla vaihtelevassa maastossa. Tuollaisiin ei luonnollisestikaan ole aikaa kuin vapaapäivinä ja lomalla.
Sinänsä kävely on ihan ok liikuntaa, mutta valitettavan kevyttä eli siihen tarvitsisi kaveriksi jotain raskaampaa ja etenkin kun kävely ei juurikaan yläkroppaa rasita. Ei edes sauvojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45 min tai tunti on pitkä aika. Montako km. Entä vauhti ja hidastukset. Muutama kilometrikin on jotain. Ilmansaasteeton alue olisi hyvä.
Ei ainakaan kävellen. Tunnin lenkki juosten (vähintään se 10km) alkaa olla passeli arkilenkki, mutta ei sekään mikään pitkä ole.
Ihan turhaa mikään liikunta, ei terveyshyötyä, pitäisi juosta 100 km että laihtuu.
Mistä sä tuon 100km repäisit? Ja ei, kymmenen kilsan juoksulenkki ei ole mikään ihmeellinen suoritus vaan ihan peruslenkki normikuntoiselle ihmiselle eli ei sitä kannata sohviksenkaan kadehtia.
Ainahan sinäkin voit siihen pyrkiä ja aloittaa vaikka ihan heti just nyt.
Asiantuntijat sanoo kyllä yhtä ja toista sekä ylistää kävelyn terveysvaikutuksia, mutta epäilenpä että ap tulee pettymään koska hieman vaikuttaisi, että kävelemällä olisi tarkoitus laihtua.
Ne terveysvaikutukset kun enempi on sellaisia sisäisiä eli verenkiertoon ym liittyviä juttuja ja saattaa siinä jopa sisäelinten ympäriltä hieman rasvakin sulaa, mutta kävelemällä ei kyllä saa kropastaan sulateltua niitä makkaroille asti kertyneitä extrakiloja.
Ja sitä ap kaiketi hakee kun tahtoo tietää kuinka paljon se kävelylenkki boostaisi aineenvaihduntaa ja näin tavallaan ilmaiseksi saisi ne kilot sulamaan eikä itse tarvitsisi tehdä tavallaan mitään.
En nimittäin usko että ap kärsii ummetuksestakaan.
Tunti pierukävelyä niin voi tulla kakka housuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaminen on jo merkki siitä, että elintavat on pielessä. Kohtuullisesti syövä pysyy normaalipainoisena, joten ei tarvi haaskata energiaa laihdutushommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä tuon 100km repäisit? Ja ei, kymmenen kilsan juoksulenkki ei ole mikään ihmeellinen suori
Kävelen jo joka päivä n, 10 km.
Ei ylipainoa
Puolita kaikki annokset, mitä tunget suuhusi. Ihan takuulla alkaa paino tippumaan.
Itse ainakin olen huomannut että tunnin kävelylenkki 4-5 kertaa auttaa siinä että suoli toimii joka päivä, nestettä poistuu (ei ole niin turvoksissa) ja uni tulee paremmin. Viikonkin tauko lenkkeilyssä niin suolen toiminta hidastuu ja olo tuntuu kuin olisi pallokala ja yöt ovat katkonaisia. Eli vaikka ei varsinaisesti laihtuisi niin liikunnalla on itsellenki selkeitä terveysvaikutuksia.
Itse ainakin olen huomannut että tunnin kävelylenkki 4-5 kertaa auttaa siinä että suoli toimii joka päivä, nestettä poistuu (ei ole niin turvoksissa) ja uni tulee paremmin. Viikonkin tauko lenkkeilyssä niin suolen toiminta hidastuu ja olo tuntuu kuin olisi pallokala ja yöt ovat katkonaisia. Eli vaikka ei varsinaisesti laihtuisi niin liikunnalla on itselleni selkeitä terveysvaikutuksia.
Mä kävelen ja osan matkaa hölkkään noin 10-15km päivässä, mutta olen silti lievästi ylipainoinen. Lisäksi uin ja talvisin hiihdän. Painonnostoa teen välillä ulkoliikuntapaikoilla. Eli fyysinen aktiivisuus on kohdallani hyvä, joten ongelmani on pakko olla ruokavaliossa. 😐 Syön monipuolisesti ja paljon kasviksia, mutta annoskokoni on varmasti liian suuria näin lyhyelle naiselle kuin itse olen. Mutta nautin liikunnasta ja se tuo muutoin hyvää oloa, niin jatkan silti, vaikkei vaakalukemassa tapahdu ihmeitä.
Hyödytöntä. Naapurin akka kävelee kaiket vapaa-aikansa ja on silti ylipainoinen tantta. Mitään muuta se ei jaksa tehdä. Nauran aina sille ikkunasta kun ohi kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Hyödytöntä. Naapurin akka kävelee kaiket vapaa-aikansa ja on silti ylipainoinen tantta. Mitään muuta se ei jaksa tehdä. Nauran aina sille ikkunasta kun ohi kulkee.
Ja yleensä pienen koiran ulkoiluttajat on jotain 200-kiloisia. Käyvät lähimmällä valotolpalla kääntymässä ja sitten äkkiä kotiin. Sääliksi käy ne koirat. Sairaalloisen lihavan elintavat haittaa jo lemmikkejäkin.
Vierailija kirjoitti:
Sentään hän ei itse istu kaikea vapaa-aikaansa ikkunalla kytiksellä naureskelemassa naapureille, jotka vain elää normaalia elämää. Mene sinäkin välillä ulos kävelylle.