Kun sanotaan että nainen omii lapsen eikä anna miehelle tilaa olla isä
Niin mitä jos se isä ei kertakaikkiaan ota sitä tilaa vaikka sitä ihan tyrkyttää tai tee yhtään mitään lapsen kanssa? Vaikka kuinka yrittäisi antaa sitä kahdenkeskeistä aikaa isälle ja lapselle. Kun minusta lapsen kanssa ei voi olla niin että vahtaa koko ajan puhelinta sanomatta sanaakaan.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on tietenkin tapauskohtaista, mutta...
Isät hoitaa asiat omalla tavallaan, ei äitin tavalla.
Kotona oli järjestään aina "äitin säännöt", kun hän oli paikalla. (Puhun exästä)
Kun exä oli muualla fyysisesti, touhuttiin kolmestaan "meidän tavalla". Käytiin vaikka uimassa, niin tälläsin neitille kellukkeet selkään ja toiset käsiin ja eikun räpiköimään. Siellä kroolas ihan innolla. Poika ilmoitti, että äiti ei antais...
Kun oltiin erottu, mentiin lasten kanssa veneretkelle. Napottivat nätisti veneessä ja saareen päästyämme kun viritin tulia, vipottivat liivit päällä pitkin kallioita. Otin kuvia, kun istuivat kalliolla kumppareineen. Tyttö sanoi, että elä laita kuvaa äitille, se saa hepulin.
Hyvin pätjösin vko/vko-systeemiä, vsikka oli vuorotöissä.
Mun kohdalla äiti tunki nokkansa liikaa mun ja muksujen elämiseen. Vain hänen tapansa oli oikea.
Eihän tämä aihe koske sinua. Nyt puhutaan isistä, joille ei tulisi mieleenkään viedä lasta uimaan tai veneretkelle.
Entä jos isä haluaa olla perinteinen isä ja kantaa päävastuun elatuksesta, jotta äiti voisi olla kotona ja kantaa päävastuun lastenhoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on kyllä ihan karseita parisuhteita.
Sitten on myös ihan normaaleja parisuhteita, joissa isä tekee oman osansa ilman mitään ongelmia.
Tämä ei kyllä vastannut mitenkään esitettyyn kysymykseen. Mitä jos isä ei tee mitään? Ei hoida lasta, ei syötä, ei pue, ei viihdytä, ei vaihda vaippaa? Ei ole koskaan niin tehnytkään, eikä koskaan moitittu. Mikä silloin on pielessä?
Arpaonni ei ole suosinut. Olet vetänyt tyhjän arvan kumppaniarpajaisissa. Näitä ei voi tietää, ennen kuin tilanne on päällä, että tuliko lisäännyttyä surkimuksen vai kunniallisen miehen kanssa. Sulla kävi nyt huono tuuri.
Ero, ja uudeksi kumppaniksi nainen?
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan anna isän osallistua elatukseenkasn. Ei halua ertä se isä ostaa ruokaa ja vaatteita lapselle.
Suomessa on hyvin yleistä että talouden ja lasten kulut maksetaan 50/50. Ja samaan aikaan voi olla että äiti hoitaa lapset 95 prosenttisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on huono isäsuhde ja omat vanhempani ovat eronneet. Olin lapsena vähän kateellinen niille kavereilleni, joilla oli mukavat ja osallistuvat isät. Harmitti, kun itselläni ei ollut.
Oman lapsen kohdalla halusin, että tytöllä ja isällään on hyvät välit. Mulla tuli komplikaatioita synnytyksen lopuksi, joten isä "joutui" / pääsi harjoittelemaan lapsen hoitoa yhdessä kätilön kanssa (pukeminen, navan puhdistus, vaipan vaihto, kylvettäminen jne. Hyvät opit sai. Itse sain nämä samat opit hiukan myöhemmin, Sairaalasta päästyä molemmilla oli samat neuvot ja ohjeet, mitä oli hyvä käyttää kotona. Meillä mies mm. puki vauvan ja vaihtoi vaipat siinä missä minäkin. Halusin, että hän pärjää tarvittaessa yksin vauvan kanssa, jos mulle esim. tapahtuisi jotain. Mieheni oli myös pari kuukautta hoitovapaalla, kun itse palasin töihin ja hyvin pärjäsivät. Päiväkotiinkin kävivät tutustumassa yhdessä.
Tytöllä ja
Kumpa muutkin äidit olisi sinunkaltaisia niin naiset ei saisi läheskään näin paljoa vihaa niskaansa mutta ei suurin osa naisista on vain semmoisia että on vain yksi tapa tehdä ja toimia ja se on se mihin nainen on tottunut. Oli kyseessä lapsi, yhteinen koti tai ihan mikä tahansa muu asia niin suurin osa naisista vaatii että kaiken on tapahduttava niin kun hän haluaa/vaatii/on tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos isä haluaa olla perinteinen isä ja kantaa päävastuun elatuksesta, jotta äiti voisi olla kotona ja kantaa päävastuun lastenhoidosta.
Sitten hän etsii naisen, joka haluaa samaa, ja he keskustelevan asian selväksi ennen sitoutumista ja lasten tekoa ja sopivat myös raha-asiat, jotta nainen ei lapsineen jää tyhjän päälle eron sattuessa.
Tässä ketjussa ei selvästikään ole kyse sellaisesta tilanteesta.
Voihan olla, että isää pelottaa olla lapsen kanssa, kun ei tiedä miten pitää toimia. Onko kukaan oikeasti opastanut häntä missään vaiheessa, että miten vaipat vaihdetaan, miten pidetään sylissä oikealla tavalla, miten vauvan kanssa leikitään, miten puetaan jne.
Jos nämä asiat ovat kunnossa, niin sitten pitää varmaan vain pakottaa olemaan yhdessä vauvan kanssa. Ottaa puhelin pois ja antaa heille kahdenkeskistä aikaa. Eikä isän edes tarvitse tehdä mitään ihmeellistä, kunhan vaikka höpisee ääneen vauvalle päivän tapahtumia ja omia ajatuksiaan, samalla voi vaikka silitellä vauvaa tai pitää sylissä jne.
Yrittäkää enemmän. Tässä ei ole vasta kuin pari kauhutarinaa. Olen pettynyt, eikö ole oikein vetoa?
Vierailija kirjoitti:
Voihan olla, että isää pelottaa olla lapsen kanssa, kun ei tiedä miten pitää toimia. Onko kukaan oikeasti opastanut häntä missään vaiheessa, että miten vaipat vaihdetaan, miten pidetään sylissä oikealla tavalla, miten vauvan kanssa leikitään, miten puetaan jne.
Jos nämä asiat ovat kunnossa, niin sitten pitää varmaan vain pakottaa olemaan yhdessä vauvan kanssa. Ottaa puhelin pois ja antaa heille kahdenkeskistä aikaa. Eikä isän edes tarvitse tehdä mitään ihmeellistä, kunhan vaikka höpisee ääneen vauvalle päivän tapahtumia ja omia ajatuksiaan, samalla voi vaikka silitellä vauvaa tai pitää sylissä jne.
Ottaa puhelin pois aikuiselta mieheltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on tietenkin tapauskohtaista, mutta...
Isät hoitaa asiat omalla tavallaan, ei äitin tavalla.
Kotona oli järjestään aina "äitin säännöt", kun hän oli paikalla. (Puhun exästä)
Kun exä oli muualla fyysisesti, touhuttiin kolmestaan "meidän tavalla". Käytiin vaikka uimassa, niin tälläsin neitille kellukkeet selkään ja toiset käsiin ja eikun räpiköimään. Siellä kroolas ihan innolla. Poika ilmoitti, että äiti ei antais...
Kun oltiin erottu, mentiin lasten kanssa veneretkelle. Napottivat nätisti veneessä ja saareen päästyämme kun viritin tulia, vipottivat liivit päällä pitkin kallioita. Otin kuvia, kun istuivat kalliolla kumppareineen. Tyttö sanoi, että elä laita kuvaa äitille, se saa hepulin.
Hyvin pätjösin vko/vko-systeemiä, vsikka oli vuorotöissä.
Mun kohdalla äiti tunki nokkansa liikaa mun ja muksujen el
Minä ymmärsin, että tässä ketjussa kysrllään, miten miehet/isät ri saa tilaa olls isä, kuten on isä?
Tuolla joku kirjoittikin, että on helpompi olla lspsen kanssa, kun äiti ei ole huohottamassa niskaan.
Kaikki ei ehkä ole yhyä uppiniskaisen jääriä kuin minä. Vaan antavat periksi, eivätkä hoida lapsia ollenkaan.
M46
Nainen ottaa lasten hoidon itselleen jos mieheltä ei onnistu. Kyse ei ole väärin päin olevasta vaipasta tai väärän värisestä nutusta, vaan vastuun ottamisesta. Jos mies ei ota lapsesta vastuuta, niin äiti hoitaa mieluummin itse koko homman kun kuuntelee lapsen itkua ja odottaa. Lapsen itku on äidin korville raastavaa.
Mies voi ottaa ihan itse oman tilansa isänä, ei tarvitse odottaa äidiltä mitään lupia. Tuollaisessa luvan odottamisessa alkuasetelmakin on jo sellainen, että äiti on päävastuuboss ja mies äidin apuri, auttelee jos sattuu huvittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kumpikin käy töissä. Kumpikin tekee kotihommia ja hoitaa lasta. Näin toimivat myös työkaverit perheittensä kanssa. Toimii mainiosti.
Se omii kenen omaisuutta kyseinen henkilö on.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei kyllä vastannut mitenkään esitettyyn kysymykseen. Mitä jos isä ei tee mitään? Ei hoida lasta, ei syötä, ei pue, ei viihdytä, ei vaihda vaippaa? Ei ole koskaan niin tehnytkään, eikä koskaan moitittu. Mikä silloin on pielessä?
Arpaonni ei ole suosinut. Olet vetänyt tyhjän arvan kumppaniarpajaisissa. Näitä ei voi tietää, ennen kuin tilanne on päällä, että tuliko lisäännyttyä surkimuksen vai kunniallisen miehen kanssa. Sulla kävi nyt huono tuuri.
Ero, ja uudeksi kumppaniksi nainen?
Aika yleistä tällainen paska tuuri.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jo synnärillä tuollaiset asiat näytetään molemmille miten vauvaa pidellään, pestään pyllyä ja vaihdetaan vaippaa, puetaan jne. Ei siinä uusi äiti ole yhtään valmiimpi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on huono isäsuhde ja omat vanhempani ovat eronneet. Olin lapsena vähän kateellinen niille kavereilleni, joilla oli mukavat ja osallistuvat isät. Harmitti, kun itselläni ei ollut.
Oman lapsen kohdalla halusin, että tytöllä ja isällään on hyvät välit. Mulla tuli komplikaatioita synnytyksen lopuksi, joten isä "joutui" / pääsi harjoittelemaan lapsen hoitoa yhdessä kätilön kanssa (pukeminen, navan puhdistus, vaipan vaihto, kylvettäminen jne. Hyvät opit sai. Itse sain nämä samat opit hiukan myöhemmin, Sairaalasta päästyä molemmilla oli samat neuvot ja ohjeet, mitä oli hyvä käyttää kotona. Meillä mies mm. puki vauvan ja vaihtoi vaipat siinä missä minäkin. Halusin, että hän pärjää tarvittaessa yksin vauvan kanssa, jos mulle esim. tapahtuisi jotain. Mieheni oli myös pari kuukautta hoitovapaalla, kun itse palasin töihin ja hyvin pärjäsivät. Päiväkotiinkin kävivät tutustumassa yhdessä.
Tytöllä ja
Aika paha kun tulee töistä kasin aikaan ja lapset laitetaan nukkumaan ja normaalia 888 rytmiä ei ole työelämässä nykyään.
Paha siinä on olla lasten elämässä kun on pakko käydä töissä. Onneksi pääsee välillä työttömäksi, niin sitten voi larpata vähän isää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan anna isän osallistua elatukseenkasn. Ei halua ertä se isä ostaa ruokaa ja vaatteita lapselle.
Suomessa on hyvin yleistä että talouden ja lasten kulut maksetaan 50/50. Ja samaan aikaan voi olla että äiti hoitaa lapset 95 prosenttisesti.
Äärimmäisen harva nainen maksaa oikeasti puolet kaikista yhteisistä kuluista ihan jokainen nainenkaataa maksu rasitteen pääsääntöisesti mihen hoidettavaksi.
Miehet sanovat hoitavansa osuutensa ja naiset sanovat maksavansa osuutensa mutta kaikki me tiedämme että naiset hoitavat 95% lapset ja mies hoitaa 95% laskut
Lienee ihan selvää että on naisia jotka eivät anna miehilleen tilaa olla isä tavallaan. Näistäkin pitäisi miettiä että miksi. Varmaan on näitäkin äitejä jotka valittaa että vauvan sukat ja nuttu eivät sovi väreiltään yhteen. Ja sitten miehet yleisesti käyttävät tätä perustelua ei tartte tehdä kun ei kelpaa kuitenkaan.
minusta kummallakin on oikeus puuttua toisen vauvan hoitoon jos esim vauvan vaippaa ei vaihdeta kohtuullisessa ajassa vaikka olisi tarve, jos nälkäiselle vauvalle ei anneta ruokaa tai jos itkevää vauvaa ei lohduteta. Tämä ei ole vauvan omimista vaan vauvasta huolehtimista.
ap kertoi että mies ei lohduta itkevää vauvaa. Minusta tällöin on turha selittää että ap vie vauvan mieheltä ym sontaa. Mies on joko tyhmä tai laiska. Turha yrittää syyllistää apta.
Mies merille tai sotaväkeen tai seikkailemaan kuin ennenvanhaan. tämä uusi aika näivettää isät sanokaa minun sanoneen.