Millä merkeillä on hyvälaatuisia ja kestäviä pussilakanoita ja tyynyliinoja?
Tämän hetken tuotanto kiinnostaa, ei kokemukset 10 vuoden takaa. Olen tässä viime vuosina ostanut Finlaysonia parit ja Ikeaa ja kaikki on kuluneet jostain kohtaa jo puhki. Ei ole ok, että kuitenkin aika kalliit tyynyliinat ja pussilakanat kestää ehjänä vain pari vuotta. Joten suosittele kestävää merkkiä. Täytyy saada Suomesta.
Kommentit (70)
Finlaysonin laadussakin on eroja, huomaa kun mankeloi. Toiset on kieroja ja toiset sitten vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyvät kokemukset Marimekon pussilakanoista ja pyyhkeistä.
Hirveän ylihintaisia nuo marimekon pussilakanat, ihan tavallista materiaalia, maksat siitä printistä. Meillä hajosi tosi nopeasti.
Ja finlaysonin pyyhkeistä lähtee langat juoksemaan heti.
Minä pidän samoja koko ajan, pesen toki mutta samat kuivuttuaan takaisin sänkyyn.
Reilut kolme vuotta tähän mennessä ja edelleen on ehjät ja hyvännäköiset Marimekot.
Miksi ihmeessä pussilakanasettejä pitäisi olla useat kaapintäytteenä?
Tokmannilta ostin nipun kukallisia pussilakanoita, laatu on näissä ihan älyttömän hyvä. Aikaisemmin otin tokmannilta raidalliset ja pilkulliset, jotka ovat selkeästi heikkolaatuisemmat kuin nämä kukalliset. Vallilan lakanat keräävät koirankarvoja
Tokmannin omaa kotikulta-sarjaa siis nämä tokmannin lakanat
Lexington. Kallis, mutta laadukas ja kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveän ylihintaisia nuo marimekon pussilakanat, ihan tavallista materiaalia, maksat siitä printistä. Meillä hajosi tosi nopeasti.
Marimekolla on vähän väliä hyviä alennuksia, vastikäänkin -40% kodintekstiileistä. Kannattaa liittyä kanta-asiakkaaksi niin saa tarjoukset sähköpostiin.
Finlaysonin lakanoissa on 5 vuoden takuu - katso esim. Finlaysonin omilta nettisivuilta. Itsekin olen vienyt hajonneen aluslakanan takaisin Finlaysonin myymälään ja sain vastaavan summan arvoisen lahjakortin tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marimekolla on vähän väliä hyviä alennuksia, vastikäänkin -40% kodintekstiileistä. Kannattaa liittyä kanta-asiakkaaksi niin saa tarjoukset sähköpostiin.
Joo. Liity sinne sun tänne kanta-asiakkaaksi jaa tietosi ja ostoskäytöksesi ympäri maailmaa. Huvin menee
Vuosi sitten ostin Nanson puuvillaperkaalilakanat, ne ollut hyviä, tosin ei ole enää valikoimissa..harmi kun heillä on nämä ns. kausituotteina. Toinen pari on Himlan dreamtime puuvillaperkaalilakanoita, nämäkin kestänyt hyvin käyttöä. Himlassa ei ole yläreunassa käsiaukkoja, jos se on sulle dealbreaker. Himlaa saa mm. royaldesignistä ja varmaan muualtakin verkkokaupoista. Aiemmin myös Gant on ollut hyvä, joskin aika hintava, oma kokemus n. 5v takaa. Itse olen kanssa viimeisen 5v aikana pettynyt niin Finlaysonin, Familonin kun Marimekon laatuun. Finlaysonin satiinipussilakanasta näkyi läpi ja oli ihmeen sähköinen, samoin aluslakana oli oudon nihkeä vaikka 100% puuvillaa. Familonin perkaalipussilakana repesi alle vuoden käytön jälkeen, muuten oli kyllä kiva ihotuntuma. Olen herkkäihoinen, siksi ihotuntumalla on väliä :) Marimekko taas pölisi sen verran että olin ihan nenä tukossa kun nukuin näissä lakanoissa..että vaatisi joko mankelin tai silitysraudan ehkä, mutta itse olen siihen turhan laiska.
Vierailija kirjoitti:
Tekla!
Helvetin rumia värejä.
Vierailija kirjoitti:
Lexington. Kallis, mutta laadukas ja kestää.
Ja rumia. Hyi helvetti. Saadaan niitä aina lahjaksi, roskiin nakkaan joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
ei millään. ostaa hyvää kangasta ja tekee itse. ei ole vaikeaa ja pitäisi helposti onnistua naiselta.
Ei, vaan kasvattaa omia lampaita, kerii ne, kehrää lankaa ja neuloo itse lakanat.
Meillä on ollut useat Annon pussilakanat. Kestäneet hyvin ja pitäneet muotonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä me kuluu puhki? Olen utelias. Itselle ei ole koskaan käynyt niin. Marimekko ja Finlayson käytössä.
Lähinnä tyynyliinat. Keskeltä. Ap
En kyllä tajua miten. Omat mitkä on mennyt rikki on oikeasti 20v vanhoja ollut ja ihan merkit laidasta laitaan. Satoja kertoja pestyjä.. en ole yhtään alle 10v vanhaa lakanaa saanut rikki, vaikka välillä olen ostanut ihan halpiksiakin. Taloudessa 6 käyttäjää.
Teillä ei jyystetä niin kovaa selällään?
Tiedän ongelman.
Mä sain isoäidin tekemää lakanakangasta ja tein siitä aluslakanan, eli saksin vähäsen ja pussilakanan, tai ompelin 3 settiä.
Meni yli 10 yhden kapean sängyn aluslakanaa noihin. Älyttömästi meni aikaa, mutta veikkaan nämä kestää käytössä väh 10 v, luult pitempäänkin.
Mahdotonta kai sanoa, koska nykyisin myytäviä lakanoita ei ole kukaan ehtinyt testaamaan tarpeeksi pitkään. Meillä on 15-20 vuotta vanhoja Hemtexistä aikoinaan ostettuja lakanoita jatkuvassa käytössä. Nyt pari pussilakanaa kulunut siihen kuntoon, että pitää heittää pois. Mutta näitäkin ostettiin silloin kolmea erihintaista settiä. Toiset vielä kestää.
Valkoisia lakanoita ja jonkun verran tullut valkaistua kloridilla. Miettinyt, että se on osaltaan saattanut haurastaa näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten Finlaysonit saa kulumaan puhki ? Ilmeisesti rumpukuivauksella ? Puuvilla on kestävää ja mankeloituu hyvin.
Meillä ei ole kuivausrumpua. Pestään 60 asteessa. Kuivataan narulla. Ei käytetä huuhteluainetta. Ap
Lakanoille kannattaisi ehdottomasti käyttää huuhteluainetta! Huuhteluaine suojaa tekstiilien kuituja ja vähentää niiden kulumista. Itse käytän lakanapyykkiin huuhteluainetta eikä yksikään tyynyliina tai lakana ole hiutunut rikki.
Vierailija kirjoitti:
Mahdotonta kai sanoa, koska nykyisin myytäviä lakanoita ei ole kukaan ehtinyt testaamaan tarpeeksi pitkään. Meillä on 15-20 vuotta vanhoja Hemtexistä aikoinaan ostettuja lakanoita jatkuvassa käytössä. Nyt pari pussilakanaa kulunut siihen kuntoon, että pitää heittää pois. Mutta näitäkin ostettiin silloin kolmea erihintaista settiä. Toiset vielä kestää.
Valkoisia lakanoita ja jonkun verran tullut valkaistua kloridilla. Miettinyt, että se on osaltaan saattanut haurastaa näitä.
Millä suolalla valkaiset?
Hah hah. Huumori on vaikea laji.