Millä merkeillä on hyvälaatuisia ja kestäviä pussilakanoita ja tyynyliinoja?
Tämän hetken tuotanto kiinnostaa, ei kokemukset 10 vuoden takaa. Olen tässä viime vuosina ostanut Finlaysonia parit ja Ikeaa ja kaikki on kuluneet jostain kohtaa jo puhki. Ei ole ok, että kuitenkin aika kalliit tyynyliinat ja pussilakanat kestää ehjänä vain pari vuotta. Joten suosittele kestävää merkkiä. Täytyy saada Suomesta.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Ostin viime vuonna Finlaysonin lakanan, jota käytin koko ajan, pesin välillä 60 asteessa. Se taisi kestää puoli vuotta. Mulla on aina vaan sama lakana, jonka pesen välillä. Lakanoiden laatua on helppo arvioida, koska mulla ei ole vaihtolakanasysteemiä. Kolme vuotta sitten Finlaysonin lakanat kesti noin 1-2 vuotta jokapäiväisessä käytössä ja siis niin, että se lakana on käytössä aina, käy vaan pesukoneessa välillä. Tällä systeemillä nykyään Jyskistä on löytynyt parhaat.
Lakanat kannattaa periaatteessa pestä aina 60, pidentää puuvilla lakanoiden ikää. Esim. hiki voi kuluttaa sun lakanoita.
Kankaat ovat huonoja, löysiä, kuluvat helposti. Ennen oli lakanakangasta tiivistä ja topakkaa. Tuskin sitä on tarjolla nykyään. Sairaalan lakanat ovat hyviä, perkaalipuuvillaa kai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä me kuluu puhki? Olen utelias. Itselle ei ole koskaan käynyt niin. Marimekko ja Finlayson käytössä.
Lähinnä tyynyliinat. Keskeltä. Ap
Ok, olisikohan syy miehen parransängessä tai sänkitukassa. Ehkä hiusmuotoilutuotteissa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä me kuluu puhki? Olen utelias. Itselle ei ole koskaan käynyt niin. Marimekko ja Finlayson käytössä.
Meillä on ainakin jtkn Finlaysonit revenneet sieltä jalkopään aukosta kokonaan auki ja jtkn tyynyliinat on kuluneet tosi nopeasti puhki.
Vierailija kirjoitti:
Kankaat ovat huonoja, löysiä, kuluvat helposti. Ennen oli lakanakangasta tiivistä ja topakkaa. Tuskin sitä on tarjolla nykyään. Sairaalan lakanat ovat hyviä, perkaalipuuvillaa kai.
Sairaalan lakanat ovat puuvilla-keinokuitu sekoitusta ja sähköistyvät helposti.
t.sh
Ei kai se merkistä ole kiinni vaan kankaan laadusta? Osta hotellikäyttöön tarkoitettuja ja kovaan käyttöön luokiteltuja niin varmaan kestää.
Ostan ulkomailta niin sanottuja hotellilaadun lakanoita
Kuule, ei kannata pitää samoja liinavaatteita sängyssä yhtä mittaa kahta vuotta. Jotkut vaihtavat puhtaat joka viikko, mutta kyllä 2 viikon vaihtovälikin on sopiva. Minulla ainakin on kestänyt joku ihan halpismerkki kohta kai 30 vuotta. On käytössä noin 6 viikkoa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, ei kannata pitää samoja liinavaatteita sängyssä yhtä mittaa kahta vuotta. Jotkut vaihtavat puhtaat joka viikko, mutta kyllä 2 viikon vaihtovälikin on sopiva. Minulla ainakin on kestänyt joku ihan halpismerkki kohta kai 30 vuotta. On käytössä noin 6 viikkoa vuodessa.
En minä pidä samoja yhtä mittaa kahta vuotta. Käytössä on 5 eri settiä, joita kutakin vuorollaan käytetään. Eräät niistä ovat 20 vuotta vanhat ja edelleen ehjät. Nyt pari vuotta sitten ostetut taas ei ole kestäneet. Ap
Luonnonkuiduista valmistetut lakanat kuluu käytössä ja sen lisäksi jauhautuvat vettä säästävissä pesukoneissa. Ei tarvita kuivausrumpua tai mitään muutakaan erityistä käyttöä, kun lopulta lakanakangas repeää. Ainoa vaihtoehto ettei lakanat koskaan repeä on se, että uusii lakanat ennen kuin ne ovat huonokuntoisia (tai käyttää keinokuidusta valmistettuja esim. sairaalat). Nykyään lakanat valmistetaan lyhytkuituisesta ja harvaan kudotusta puuvillasta, jonka käyttöikä jää lyhyeksi.
Itsellä pussilakanat kuluvat eniten yläosan keskeltä, mutta heikkolaatuisemmat saattavat revetä kun jalalla raapaisee pussilakanaa. Olen levoton nukkuja ja aluslakana kuluu yleensä keskeltä, mutta heikkolaatuisemmat repeävät kun kiristän niitä patjan ympärille. Näin käy laadusta riippumatta kaikille lakanakankaille. Nykyään jopa tyynyliinat haurastuvat siinä määrin, että ne repeävät.
Ikeasta olen ostanut muutamia tyynyliinoja, joiden laatu ennakoi pitkää käyttöikää. Laadultaan nämä tyynyliinat vastaavat lähinnä sitä lakanalaatua, jota 1940 - 1960 luvulla ostettiin.
Minulla on paljon liinavaatteita, osa uusia ja osa jostain 40 vuoden takaa, siis käytössä - ns. säilössä on lisäksi lapsuudenkodin lakanoita, jotka on aikanaan tehty itse lakanakankaasta ommellen. Monet ovat siis käytössä, ja käyttöikäkin on pitkä. Rikki on mennyt noin yksi lakana, joka jäi ilmeisesti pesukoneen luukun väliin, luulen. Käyttökelvottomiksi hiutuivat pari pussilakanaa, jotka olivat jotain haurasta halpissekoitetta - kumpikin jotain lahjajuttuja; rikki eivät nekään menneet, mutta eivät vain olleet enää miellyttävässä kunnossa. Jos nykyajankaan Finlaysonit ja Marimekot menevät oikeasti rikki, niin kyseessä on oltava harvinainen poikkeus tai sitten jokin systemaattinen virhe pyykinpesussa: pesukoneessa tai pesuaineessa.
Katsokaa hotellitavarat piste fi niin sieltä löytyy mm. aitoja hotellilakanoita ja muita alan tarvikkeita.
Pentikin pussilakanasetti ollut jatkuvassa käytössä pari vuotta ja ainakin toistaiseksi kestänyt paremmin kuin edeltäjänsä Finlaysonilta.
Mulla on hyvät kokemukset Marimekon pussilakanoista ja pyyhkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tyynyliinat. Keskeltä. Ap
En kyllä tajua miten. Omat mitkä on mennyt rikki on oikeasti 20v vanhoja ollut ja ihan merkit laidasta laitaan. Satoja kertoja pestyjä.. en ole yhtään alle 10v vanhaa lakanaa saanut rikki, vaikka välillä olen ostanut ihan halpiksiakin. Taloudessa 6 käyttäjää.
Kyllä meilläkin tyynyliinat kuluu keskeltä puhki ja pussilakanat kulmista, vetskarireunoista ym. Kangas ohenee niin että repeää itsestään. Mutta tosiaan meilläkin on melkein aina samat kalliit ja hyvät lakanat käytössä, kyllä ne parissa vuodessa 100% käytöllä saa rikki.
Nyt ostin schlossbergiltä uudet. Kalliit oli mutta tosi ihanat.
Saako Rustasta edes täyspuuvillaisia pussilakanoita?