Kuinka moni ruoka-ainerajoitteinen on sitä oikeasti?
Kommentit (24)
Minun vanhempi poikani oli lapsena sairaalassa infektio-osastolla kun allerginen ihottuma äityi niin pahaksi että tulehtui ja piti hoitaa sairaalassa vajaat pari viikkoa.
Selvisi että mm. suklaa- maksa- sitrushedelmät- mansikka- jopa lenkkimakkarassa oleva joku lisäaine-kanamuna aiheuttivat pahan allergisen ihottuman. Oli niitä muitakin mutta nämä muistan juuri nyt. Poika on jo iso ja voi syödä jo kaikkea, lapsena oli tosi tuskaa kaiken lääkerasvailun ja lääkekylpyjen kanssa.
Ei ole mitenkän hienoa tai ylpeilemisen aihe kun ruokavaliota on rajoitettava eikä voi syödä sitä mitä muut. Tuotteiden valmistusaineet oli luetttava tarkkaan.
En ymmärrä ihmisten typeryyttä ja halua hyökätä jos joku ei voi syödä jotain tiettyä. Olen ollut lentokoneessa missä heti alussa tiedotettiin että jos jollain on pähkinöitä niin pakkausta ei saa avata. Matkustamossa on pähkinäallergikko.
Jos siinä joku mölymaha olisi sitten avannut sen pähkinäpussin ihan piruuttaan kun eihän sellaista kenellääkn oikeasti ole, oltaisiin voitu joutua tilanteeseen jossa jonkun henki olisi ollut vaarassa kurkunpään turpoamisen takia ja siitä johtuviin henitysvaikeuksiin jopa kuolemisen kanssa. Mölymaha olisi ollut vastuussa pahimmassa tapauksessa ihmisen kuolemasta.
Mutta sehän on vain erikoisuuden tavoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joutunut sairaalaan cayenne pippurista, koska olen sille äärimmäisen allerginen.
Tuskinpa olet - muuten tietäisit että cayennepippuri on yhdyssana...
Vierailija kirjoitti:
Ei näistä tiedä. Yksi kaveri oli ties mille "allerginen", esim. tomaatille, mutta pizzaa söi joka päivä, sillä kuumennetuna se ei aiheuttanut mitään oireita.
Mulla on sukulainen joka saa iho-oireita raa'asta porkkanasta ja perunasta mutta kypsennettynä eivät tuota mitään ongelmia. Joutuu siis laittamaan niistä ruokaa talouskäsineet kädessä. Yhdelle pähkinäallergiselle kohtaukseen riitti se että laittoi suuhunsa tyhjän haarukan joka oli koskettanut salaatissa olevaa pähkinää.
Sen verran kärsin vatsakivuista, että tiedän keliakian olevan totta.