Tunnetko ketään joka tekee itse olutta? Siis oikeasti olutta.
Katsoin ruotsin tv:ssä kun joku nuori mies oli rakentanut itselleen piharakennukseen oman panimon. Siellä sääteli pannujaan ja teki aika pieteetillä oluita.
Tunnetko ketään jolla sama harrastus? Minkälainem tyyppi eli vaatiko harrastus jotain pikkutatarkkaa insinööriaivoja? Vai mitä? Alkoi kiinnostaa, kun näytti kivalta.
Kommentit (7)
Ei vaadi. Itse tein ennen, enää ei jaksa. Alkuun pääsee 50 eurolla, sen verran maksaa suunnilleen sellainen muovinen systeemi. Ihan hyvän metallisen pikkupanimon saa 500 eurolla.
Kyllä tunnen. Ja hyvää tuli.
Toki oli ravintolassa keittiössä, muttei siellä kyllä olutta tehty. Kiinnostus oppia ja kärsivällisyys oli mukana.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaadi. Itse tein ennen, enää ei jaksa. Alkuun pääsee 50 eurolla, sen verran maksaa suunnilleen sellainen muovinen systeemi. Ihan hyvän metallisen pikkupanimon saa 500 eurolla.
Brew monk oli tosiaan se mun masiina. Tais olla 30 litranen. Tai siis on se vieläkin minun, mutta on vaan pysyväisemmässä lainassa kaverilla, joka jaksaa aktiivisemmin puuhailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Brew monk oli tosiaan se mun masiina. Tais olla 30 litranen. Tai siis on se vieläkin minun, mutta on vaan pysyväisemmässä lainassa kaverilla, joka jaksaa aktiivisemmin puuhailla.
Brew monk on suomeksi Panomunkki
Kyllä tunnen, hollantilainen ex-mieheni nimittäin. Ammatiltaan kemian alan insinööri. Tekee siis pienimuotoisesti, mutta kokeilee eri juttuja paljon. Aikanaan hänen isänsä aloitti tämän harrastuksen ja kun isästä aika jätti niin peri tarvikkeet sieltä.
Helppoa käytät kotiviinitarvikkeilla ensin sen oluen lappoat kierrekorkillisiin pulloihin laitat sinne puoli teelusikallista sokeria perään ja korkki kiinni. Odotat pari viikkoa. Hiiva ja muu laskeutuu pullon pohjalle.
Tunnen, insinööri kyseessä :D Perusti sittemmin pienpanimon, jonka tuotteita on kaupassa.