Nämä ammatit sopivat introverteille, mitä artikkelissa sanotaan?
"Haluaisitko löytää työn, jossa ei tarvitse jatkuvasti kohdata ihmisiä, palvella asiakkaita tai palaveerata kollegoiden kanssa? Teetkö työsi mieluummin itsenäisesti kuin osana tiimiä? Keräsimme joukon neuvoja ja listan ammateista, jotka sopivat heille, jotka nauttivat omasta rauhasta. Monia niistä voi tehdä etänä."
Kertokaa mitä ammatteja listassa on :)
Kommentit (24)
Tai onko jollain muuten hyviä ehdotuksia? Vinkkejä otetaan vastaan.
Ei mitään todella raskasta fyysistä työtä, koska en ole mikään muskelinainen. Ei myöskään mitään sihteerihommaa, tai tilitoimistojuttuja. Tylsistyn sellaisissa, enkä ole tarpeeksi järjestelmällinen.
Ap
Lisään vielä, että voin kyllä ihan mielelläni olla jonkun verran yhteydessä asiakkaisiin tms työhön liittyviin ihmisiin. Enemmänkin en jaksa mitään työporukkaa, jonka kanssa pitäisi viettää kaiket päivät. Mutta pärjään hyvin myös ihan täysin ilman kontaktejakin. Ajokortti on, autokin on. Ei ole pakko olla koneella oleva työ.
Ap
Mää oon introvertti. Työskentelen koulun iltasiivoojana. Ihanaa, varsinkin illalla, kun koulu on ihan tyhjä ja saa vain tehdä työnsä ihan omassa rauhassa. Paras työpaikka missä olen ollut.
Minä olen introvertti ja minulle sopii tämä syrjäytyneen elämä oikein hyvin. En ole nyt viikkoon tavannut yhtäkään ihmistä ja alan olla pikkuhiljaa oma itseni. Hermot kiittävät.
Haistakee pska, ylisosiaaliset feikki-someihmiset.
VMP; moni näyttelijäkin on introvertti. Ekstro-/introverttiys ei määritä sopivaa ammattia mitenkään. Kyse on palautumisesta.
Mä olen introvertti ja koodaan 100% etänä. Aivan täydellinen työ kaltaiselleni. Mahdollistaa myös asumisen syrjäisessä paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen introvertti ja koodaan 100% etänä. Aivan täydellinen työ kaltaiselleni. Mahdollistaa myös asumisen syrjäisessä paikassa.
Erakoitumisesi ei liity introverttiyteen millään tavalla.
Kirjallisuuden suomentaja saa tehdä työtään yksin kotona.
Vierailija kirjoitti:
VMP; moni näyttelijäkin on introvertti. Ekstro-/introverttiys ei määritä sopivaa ammattia mitenkään. Kyse on palautumisesta.
Niin, siitä palautumisesta juuri on kyse. Näyttelijänä moni voi pitää välillä taukoja joina palautua, mikä ei välttämättä onnistuisi jos olisi sosiaalisuutta vaativassa työssä 8 tuntia päivässä 5 päivää viikossa. Esim. tämän vuoden parhaan näyttelijän Oscarin voittanut Cillian Murphy on sanonut, että tekee vain yhden projektin vuodessa, ja sen jälkeen vetäytyy kellariinsa elämään omituisen erakon elämää ja latautumaan. Kyllä mäkin varmaan pystyisin muutaman kuukauden sosiaalisuus-spurttiin jos sen jälkeen saisin loppuvuoden huilata. Sen sijaan kun aiemmin olin hoitoalan töissä, ja se ihmisten kohtaaminen oli jatkuvaa ilman muita pidempiä taukoja kuin kesäloma, niin kyllä se imi voimat ja oli lopulta pakko vaihtaa alaa (it-alalle).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se liittyy, jos on ääripään introvertti, ei oikeastan välttämättä kaipaa ihmisiä mitenkään aikuisella iällä. Myöskään erakoituminen ei ole minusta mitenkään negatiivinen asia vaan ihan yhtä hyvä elämänvalinta kuin muutkin, niille keille se hyvin sopii.
Asiakkaiden kanssa perinteistä aspa vuorovaikutusta en jaksa tippaakaan. Kollegoiden kanssa palaveeraamisesta yms suorastaan nautin.
Vierailija kirjoitti:
Niin niin. Kuormittumista ja palautumista. Siitä kyse. Olin ennen toimistolla, ja sitten vapaa-ajalla en jaksanut oikein tavata ketään, ystäviä siis. Sosiaalinen elämä köyhtyi. Toimistolla ihmiset olivat ihan mukavia, mutta en ehtinyt palautua illan/yön aikana, ja rupesi tuntumaan inhottavalta mennä töihin. Viikonloppuisin sitten olin vain yksin ja inhosin maanantaita, kun taas joutui töihin.
Ap
Teen itse myyntityötä ja olen introverttiydestäni huolimatta pärjännyt ammatissani oikein hyvin.
Introvertti ei tarkoita samaa kuin ihmisten pelkääminen ja introvertti voi hyvin toimia ammateissa missä ollaan paljon ihmisten kanssa tekemisissä.
Introvertin ja ekstrovertin määritelmä ei taida olla ihan kiveen hakattu. Itse tunnistan introverttiyden esim siitä että oltuani koko päivän muiden ihmisten kanssa esim jossain työhön liittyvässä tapahtumassa tarvitsen illalla omaa rauhaa palautuakseni. Kolleegani jota pidän selvästi ekstroverttina taas selkeästi rentoutuu ja palautuu hakeutumalla muiden ihmisten seuraan juttelemaan ja vaihtamaan ajatuksia.
Olen introvertti ja työskentelen erittäin ihmisläheisellä alalla, paikassa jossa minulla on kymmeniä työkavereita ja asiakkaita. Olen saanut paljon kiitosta niin asiakkailta, kollegoilta kuin työnantajaltakin. Uskon, että introvertilla on hyvät valmiudet mm. asiakaspalveluun ja hoitoalalle, koska introvertti keskittyy töissä työhön eikä omiin hmissuhteisiinsa, ja on tottunut tarkkailemaan muita sen sijaan, että tuo itseään esille.
Eihän introverttius tarkoita, että on arka ja heikko. Mä kuvailisin introverttia ihmiseksi, joka ei ole huomionhakuinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen introvertti ja työskentelen erittäin ihmisläheisellä alalla, paikassa jossa minulla on kymmeniä työkavereita ja asiakkaita. Olen saanut paljon kiitosta niin asiakkailta, kollegoilta kuin työnantajaltakin. Uskon, että introvertilla on hyvät valmiudet mm. asiakaspalveluun ja hoitoalalle, koska introvertti keskittyy töissä työhön eikä omiin hmissuhteisiinsa, ja on tottunut tarkkailemaan muita sen sijaan, että tuo itseään esille.
Eihän introverttius tarkoita, että on arka ja heikko. Mä kuvailisin introverttia ihmiseksi, joka ei ole huomionhakuinen.
Ja siis pahoittelen, en pääse lukemaan iltasanomien listaa ammateista. Pointtini oli vain, että mielestäni introvertille sopii mikä vain häntä itseään kiinnostava työ.
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaita minäkin jaksan, kunhan ei jatkuvasti päivän mittaan. Se johtuu varmaan siitä, että heidän kanssa hoidetaan se työasia, ja se siitä. Työporukan kanssa tulee automaattisesti kuvioihin kaikenlainen muu sosiaaliseen kanssakäyntiin liittyvä, ja se väsyttää minut jos on jatkuvaa. Tekee mieli olla töissä kuulokkeet korvissa ja olla kiinnittämättä mitään huomiota muihin. Niin ei tietenkään voi tehdä, joten sitten huono olo vaan kasvaa. Itse en ehdi latautua yhdessä illassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuossa nyt ollut kyse siitä, että työtä voi tehdä myös syrjäisessä paikassa, jossa ei ehkä ole muutoin niin hyviä työllistymismahdollisuuksia? Emme tiedä onko hän erakoitunut vai ei, siitä ei mainittu mitään.
Ap
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010660127.html