Voiko eläimellä olla tunteita
Minulla on jäänyt koulun biologiasta mieleen, että eläime reagoivat ärsykkeisiin ja toimivat sen mukaan. Koirat ainakin toimivat täysin ehdollistuksen varassa. Onko mahdollista että jollain eläimellä olisi tunteita tai voisi tuntea myötä tuntoa? Esim jotkut apinalajit, jotka ovat mahdollisimman lähellä ihmistä? Ymmärrän, että mitä alemmas eläinkunnassa mennään, sitä epätodennäköisempää se on.
Kommentit (16)
Koirillakin on tunteet. Mitä hittoa sinä sokellat oikeesti? No jollakin muurahaisella ei ole varsinaisesti tunteita mutta omanlainen ymmärrys hänelläkin on, vaistonvaraista elämäntyyliä. Osa sitten taas vain toimii ja elää niin sanotusti.
On tunteita ja sielu. Myös kollektiivi voi olla. Ja tarkat aistit, myös henkistä aistimista löytyy. Voit silti kuvitella että petoeläimet joutuvat metsästämään ruoaksi, vaikka osa voi olla jopa ujoja. Silti kilttikin eläin voi vahingossa purra vierasta ja riippuu kehen on tottunut, kaikki vaikuttaa ja menneisyys - kohtelu. Entä stressi ja melu.
Ja siis koirien kokema ehdollistuminen johtuu ihmisestä. Muistakaa rakastaa niitä lemmikkejä. Ne eivät saisi tulla alistetuiksi koskaan.
Hämähäkitkin ovat älykkäitä. Osaavat tehdä hienoja symmetrisiä seittejä. Itse en edes osaisi neuloa tuollaisia kuvioita.
Itse asiassa tunteita ei ole muilla kuin eläimillä. Ainakaan maapallolla.
Riippuu lajista. Tokkopa jollain korallilla on.
Vierailija kirjoitti:
Hämähäkitkin ovat älykkäitä. Osaavat tehdä hienoja symmetrisiä seittejä. Itse en edes osaisi neuloa tuollaisia kuvioita.
Eivät ne kuitenkaan tunteile samalla kun seittejä tekevät.
Mutta jos nyt puhutaan lemmikkieläimistä, niin ainakin koirat tuntevat perustunteita, kuten iloa, surua, hämmennystä ja pelkoa. Koiranomistajat tulkitsevat joskus koiraa liikaa ja inhimillistävät sen tuntemuksia, mutta varmaan lähes jokainen koiran omistaja tunnistaa koirassaan myös häpeän ja nolouden, ja sanovat, että koira osaa lohduttaa surevaa ihmistä. Tai ehkä se reagoi vain itkevään tai surulliseen omistajaan, koska tilanne on epätavallinen ja koira osoittaa epävarmuutta.
Hevoset pelkäävät yhtä ja toista. Onko se sitten vaisto, joka käskee pelkäämään, vai ohjaako sitä tunne, sitä en tiedä.
Kokeile joskus meditaatiota. Huomaat, että ainoa asia, joka erottaa ihmisen eläimestä on kieli, josta ajatukset koostuvat.
Jos eläin on älykäs, niin onko se tunteeton?
Kyllä mun kissalla ainakin on. :3 M28
Tietysti on tunteet. Myös kasvit reagoivat. Esim. huonekasvit voivat paremmin, jos on muita kasveja lähellä. Puut viestivät juuriensa avulla. Emme ymmärrä kaikkea, mutta meidän tulisi suhtautua kunnioittavasti muihin.
Jos ap sinua ammutaan polveen, onko sinulla silloin tunteita?
Chinchillalla on hyvinkin laaja tunneskaala ja pitkä muisti sen lisäksi. Äärimmäisen älykkäitä ja tunteikkaita olentoja.
No tietenkin eläimillä on tunteita.