Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla on laskimovajaatoiminnan vuoksi jaloissa turvotusta. Ovatko jalkasi kipeät?

Vierailija
01.09.2024 |

Mulla on muutaman kuukauden ollut jaloissa turvotusta, aika äkillisesti alkoi. Jalkaterät, nilkat ja pohkeet. En tiedä mistä johtuu.

Pakko laittaa heti aamulla marketin tukisukat / lentosukat jalkaan. Työ pääasiassa istumatyötä, mutta jonkin verran lyhyttä matkaa kävelyäkin tulee. Ja kun jalat pääsevät turpoamaan, ne ovat äärimmäisen kipeät. Nimenomaan se jalkeilla olo kipeyttää ja turvottaa jalkoja. Jalat kipeytyvät myös silloin, kun käytän tukisukkia, mutta se kipu ei ole aivan niin voimakasta.

Riittää, että on jalkeilla 10-15 minuuttia esim. keittiöhommia tehden. Kipu iskee päälle, vaatii tramadolia, ei auta pelkkä parasetamoli. Pitää istua jalat vaakatasossa tai vähän koholla. Voi mennä tunteja, ennen kuin kipu lakkaa.

Aiemmin vain jossain etelänmatkoilla helleilmoilla saattanut jalkaterien päälle tulla pientä turvotusta.

Eli kysymykseni tosiaan on: jos tämä olisi laskimovajaatoimintaa, niin voivatko jalat tulla näin kipeiksi?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ne kipeiksi, mutta eivät noin kipeiksi. Eikä turvotus tullut äkkiä. Kannattaisi ehkä käydä lääkärissä?

Vierailija
2/34 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin työterveyslääkärillä, ei se osannut siihen turvotukseen mitään sanoa. Epäili kivun johtuvan siitä, että olen liikkunut liian vähän, kun olin siinä parin kuukauden ajan miehen vakavasti sairastaessa harvemmin käynyt liikuntaharrastuksessa. On mulla kuitenkin 2-3 kertaa viikossa liikuntaharrastus, johon olen jo palannutkin.

Ensi viikolla olen menossa yksityiselle fysioterapeutille tästä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla verenpainelääkitys? Mulla lääkkeet aiheuttaa jalkojen turvotusta ja sain lisäksi nesteenpoistolääkkeen, joka auttaa turvotukseen.

Vierailija
4/34 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy uudestaan lääkärissä jos oireet jatkuu noin hankalina tai jos tulee jotain muita oireita. Esim. munuaisten ongelmat (proteiinin liika eritys virtsaan) voivat aiheuttaa jalkoihin turvotusta. En kyllä tiedä onko se kivuliasta.

Vierailija
5/34 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on laskimovajaatoimintaa. Toisessa jalassa se aiheutti paljon kipua ja itseasiassa se jalka keväällä operoitiin. Sieltä poltettiin sellainen pääsuoni joka oli viallinen.

Nyt jostain syystä mulla vatsataudin jälkeen ollut kipua siinä jalassa taas. Ikuinen vaiva tämä... Mut onneksi se ei oo muuten sen operaation jälkeen enää niin usein kipuillut.

Vierailija
6/34 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mulla just tuollaista kuin ap:lla. Lisäksi paino nousi kevyestä syömisestä huolimatta. Paino keikahti normaalipainon ylärajalta ylipainon puolelle.

Menin lääkäriin, verikokeet paljastivat erittäin pahan raudanpuutteen, joka puolestaan aiheuttanut kilpirauhasen vajaatoiminnan. Nyt vedän rautaa ja toivon, että kilpirauhasarvot korjaantuvat. Oli myös kilpirauhasen vajaatoiminnasta johtuvat seuraavat vaivat: kohonnut verenpaine, kohonneet sokeri ja kolesteroliarvot.

Kaiken alkusyy raudanpuute (joka johtuu siitä, että olen noin 30 vuotta kärsinyt äärimmäisen runsaista menkoista)

N 45 +

Vierailija
7/34 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla verenpainelääkitys? Mulla lääkkeet aiheuttaa jalkojen turvotusta ja sain lisäksi nesteenpoistolääkkeen, joka auttaa turvotukseen.

Mulla on kalkkisalpaaja rytmihäiriöihin, sitä käytetään myös verenpainelääkkeenä. Mutta se oli ollut jo vuoden käytössä, ennen kuin tämä turvottelu alkoi.

Vierailija
8/34 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lievää laskimovajaatoimintaa. Jalat on etenkin aamulla turvoksissa ja päivän mittaan turvotus helpottaa. Kipuja ei ole jaloissa ollu.

Vierailija
9/34 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mulla just tuollaista kuin ap:lla. Lisäksi paino nousi kevyestä syömisestä huolimatta. Paino keikahti normaalipainon ylärajalta ylipainon puolelle.

Menin lääkäriin, verikokeet paljastivat erittäin pahan raudanpuutteen, joka puolestaan aiheuttanut kilpirauhasen vajaatoiminnan. Nyt vedän rautaa ja toivon, että kilpirauhasarvot korjaantuvat. Oli myös kilpirauhasen vajaatoiminnasta johtuvat seuraavat vaivat: kohonnut verenpaine, kohonneet sokeri ja kolesteroliarvot.

Kaiken alkusyy raudanpuute (joka johtuu siitä, että olen noin 30 vuotta kärsinyt äärimmäisen runsaista menkoista)

N 45 +

Lisäys:

Menin siis nimenomaan lääkäriin turpoilevien jalkojen (varsinkin jalkapöytä ja pohkeet, nilkat) takia. Ihan ulkopuolisetkin kauhistelivat jalkojani ja patistelivat lääkäriin. Lisäksi tuohon liittyi aivan tajuton jalkasärky. Paheni aina silloin, jos olin normaalia enemmän päivän aikana jalkojen päällä tai tuli paljon kävelyä. Jalkoja särki iltaisin niin paljon! Mun piti mennä ihan lattialle makaamaan ja nostaa jalat suljettua ovea vasten, siis ihan 90 asteen kulmaan, että sain turvotusta laskettua. 

Epäilin jo kaikkea laskimovaivaa ja sydämen vajaatoimintaa yms. kauheaa. Tai no, ehkä mun laskimot toimii laiskastikin tämän kaiken lisäksi.

Vierailija
10/34 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduta!

Vierailija
11/34 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskimovaivat ja laajentumat voivat olla todella kivuliaita ja vievät jopa liikuntakyvyn, kun veri ei kierrä ja pakkautuu jalkoihin. Lisänä veritulppien riski.

Yleensä näissä on yhteyttä myös diabetekseen ja muihin verisuonisairauksiin

Valitettavasti julkiselle puolelle tutkimuksiin ja hoitoon pääsy taitaa olla hankalaa ja jonot ovat pitkät.

Nämä aivat ovat leisiä, kuten suonikohjutkin. TK-lääkäriltä on vaikea saada lähetettä.

Itse pääsin YO-sairaalaan tutkimuksiin sydänpuolen lähetteellä infarktin jälkeen. 

No tutkimus oli kivuton ultraääniskannaus, ja se hoito laskimokatetrointi on nopea ja lähes kivuton päiväkirurginen toiminpide.

Pitäisi vaan päästä jotenkin sinne YO-sairaalan verisuonipuolen tutkimuksiin. 

Sitten on tietysti yksityinen puoli. Hoidolle tulee vaan hintaa tuhansia euroja. 

Vierailija
12/34 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin työterveyslääkärillä, ei se osannut siihen turvotukseen mitään sanoa. Epäili kivun johtuvan siitä, että olen liikkunut liian vähän, kun olin siinä parin kuukauden ajan miehen vakavasti sairastaessa harvemmin käynyt liikuntaharrastuksessa. On mulla kuitenkin 2-3 kertaa viikossa liikuntaharrastus, johon olen jo palannutkin.

ap

Vaadi lähetettä verisuonikirurgin tutkimuksiin YO-keskussairaalaan.  Siellä on sitten jonoa. 

Vierailija
13/34 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisko laihduttaa?

Vierailija
14/34 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laihdutat niin verenpaineesi palautuu normaaliin ja tukokset katoavat

Vierailija
15/34 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta gluteenin-ja pehmeiden rasvojen syönti niin jalkasi tulee parempaa kuntoon.

Vierailija
16/34 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole, mutta pupalls on.

Puppa  puppa puppa puppa  puppa puppa puppa puppa puppa puppa puppaaa 👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏼👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻

Puppa puppa puppa puppa puppa puppa puppa puppa puppa puppa puppa puppa puppa puppa puppa puppa puppa puppa pupaa

👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻

Puppa puppa puppa puppa puppa puppa puppa puppa puppa puppa puppa puppa puppa pupa puppa puppa puppa puppa puppaaaa

👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻

Puppa puppa puppa puppa SOLARIUM AFRIKAN PUPPAAAAA

👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿

OUJEE PUPPADISCO🕺🏽🕺🏽🕺🏽🕺🏽🕺🏽🕺🏽🕺🏽🕺🏽🕺🏽🕺🏽🕺🏽🕺🏽🕺🏽🕺🏽🕺🏽👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏻👴🏿👴🏿👴🏿👴🏿👴🏽👴🏽👴🏽👴🏽👴🏿👴🏿👴🏼👴🏽🍹🍹🍹🍹🍹🍹🍹

Vierailija
17/34 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N 45 +

Paino noussut muutaman kilon tämän vuoden puolella.Hemoglobiini on yli viitearvojen, viimeksi 180, välillä normaalikin. Verisairautta siihen ei ole todettu liittyvän. Kilpirauhaskokeet äskettäin tutkittuna normaalit.

Vierailija
18/34 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu johtuu siitä, että turvotus aiheuttaa painetta kudoksiin. Syy kannattaa kyllä selvittää eikä arvailla.

Vierailija
19/34 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Vaadi lähetettä verisuonikirurgin tutkimuksiin YO-keskussairaalaan.  Siellä on sitten jonoa. 

Et saa lähetettä ellei lähetekriteerit täyty.

Vierailija
20/34 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla turpoaa jalat, jos istun pitkään paikallaan, ja parhaiten turvotus lähtee pois lymfahieronnassa tai sellaisella liikunnassa, missä jalat saavat liikettä, esimerkiksi uinti ja pyöräily ovat tehokkaita. Tosin syy ei ole laskimoiden vajaatoiminta vaan poistetut imusolmukkeet, joten ei ehkä auta jos on eri syy. Mutta ei noiden konstien kokeilemisesta kyllä haittakaan voi olla. Selvitä silti, mistä tuo johtuu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi