Olen laihtunut 20 kiloa: puolituttujen käytös
Olen laihtunut noin 20 kiloa (olen silti vielä viiden kilon päässä normaalipainosta). Olen siis nainen ja olen nyt huomannut, että ennen iloisesti jutelleet puolitutut/tutut naiset ovat eivät enää jutustele mitään ja ovat jotenkin jopa happamia.
En ensin yhdistänyt tätä mihinkään, mutta kun näitä tapauksia alkoi olla useampia, niin aloin miettimään, että voiko olla mahdollista, että tuo laihtumiseni aiheuttaa tämän. Jotkut taas ovat ehkä alkaneet kohdella paremmin??
Mitä ihmettä? Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseisillä naisilla itsellään on ylipainoa, niin saattaa johtua siitä. Monesti selitellään miksi ei voida laihtua (esim. "keski-iässä nyt vain paino nousee kaikilla") ja kun joku vastaavassa tilanteessa oleva onnistuukin se voi ärsyttää.
Tai jos pysyy valmiiksi normaalipainossa. Toki riippuu seurasta. Tietyissä piireissä normaalipainossa pysyminen on oletus ja sen eteen tehdään tarvittava työ.
Mitä ne tietyt piirit on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ozempicin käyttö on yleistynyt siinä määrin, että jokainen tietää millä ne kilot saa lähtemään, jos ei lenkkipolulla rehki
Ohis. Liikunta ei laihduta. Mutta laihduttajan kannattaa ennemmin kuntosalilla kuin lenkkipolulla.
Aerobinen liikunta sulattaa rasvaa.Kaikki kulutus sulattaa. Ihan sama mistä se tulee. Mutta laihdutus kuihduttaa lihaksia ellei niitä vahvista sen aikana. Ja lihakset kuluttavat paljon energiaa, vaikka makaisi sohvalla.
Kuitenkin yleensä sanotaan, että matalasykkeinen liikunta polttaa enemmän rasvaa, ja liian korkeasykkeinen aerobinen liikunta saattaa syödä lihasta. -ohis
Vierailija kirjoitti:
Minä olen mietttinyt, että pitäisi tehdä aloitus, että "Olen laihtunut yli 20 kg ja kukaan ei reagoi mitenkään". Koska niin se on, ei yhden yhtä kommenttia eikä minkäänlaista merkkiäkään, että kukaan edes huomaisi. Minullakin on noin 5 kg jäljellä vielä normaalipainoon, ja haaveena jos saisi siitä vielä 5 kg alemmas. Riippuen miten iho palautuu, toistaiseksi on vielä pysynyt hyvin mukana.
Sitten ihmettelen, jos saan pudotettua 30 kg, eikä kukaan vieläkään reagoi. En edes ole kovin pitkä. Ainoa mikä voi selittää, on että minulla kilot olivat tosi tasaisesti, olin jaloista ja joka paikasta tasaisen paksu, eikä siis ollut esimerkiksi huomiotaherättävän isoa mahaa.
En kyllä oikein itsekään hahmota laihtumista. Vaatteet vaan ovat tulleet löysemmiksi. Sekin voi toki selittää, että en ole ostanut juurikaan uusia, joten kun kuljen samoissa vanhoissa huppareissa, niin ehkä kukaan ei huomaa eroa.
No minä ihan rehellisesti sanottuna en edes huomaa ihmisten painoja. Veikkaisin, että saisi lihoa tai laihtua joku 50 kiloa, että panisin merkille. Olen enemmän kasvoihminen ja katselen niitä ja kropat on jotain sielunkuljetuskoneita, joilla ei ole merkitystä. Toisekseen nykyään kai on kohteliasta olla kommentoimatta painoa mitenkään, ei edes sitä laihtumista, kun ei tosiaan tiedä mitkä ne syyt laihtumiseen on. Jollain voi olla anoreksia tai syöpä.
Minä olen ollut itse koko elämäni normaalipainoinen, eikä kilot ole ajatuksissa. Sen sijaan äitini esim on ihminen, joka miettii jatkuvasti minkä kokoinen joku on. Äidilläni on syömishäiriö ja on taistellut viimeiset 50 vuotta kilojen kanssa. Hän kyllä huomaa onko naapurin Irma taas lihonut tai Pirkko laihtunut ja "onhan se helppoa kun saa sitä otsempikkiä".
Ihmiset ovat Suomessa ihan saatanallisen kateisia jos joku ihminen ottaa ohjat käsiinsä ja alkaa parantamaan elämänlaatuaan isoin askelin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisia suhtautumisia löytyy. Puolisoltani kyseltiin olenko sairastunut kun painoa lähti noin saman verran kuin ap:ltä !
Minusta tuollainen kysymys on hyvinkin luonteva ja asiallinen. Se vasta noloa olisi kehua kuinka toinen on laihtunut ja saada vastaus että joo, syövän / muun sairastumisen / surun vuoksi ei oikein ole ruoka maistunut.
No nainen on aina naiselle susi. Me naiset ei osata kannustaa ja tukea toisiamme, vaan koetaan toisten henkilökohtainen menestys ja ilo jotenkin uhkana itsellemme. Pahintahan on se, jos joku toinen nainen on laiha, kaunis ja nuori. Laihdutin myös 20kg, ja naiset alkoivat käyttäytyä tosi vttumaisesti minua kohtaan. Huvittavinta oli se, että selvästi yrittivät saada mua taas syömään enemmän ja lihomaan. Heille ei ollut mikään ongelma aikaisemmin se, että olin ylilihava ja miten se ylilihavuus vaikutti terveyteeni. Kun laihduin, työpaikalla laittoivat juorun kiertämään, että mulla oli syömishäiriö. Aikuiset naiset käyttyivät kuin teinit.
Ja miehille taas olet täysin näkymätön, jos olet lihava. Rumuus vielä jotenkin menee, jos olet hoikka, mutta lihavana olet täysin näkymätön. Se muuttuu kertaheitosta, kun saat kiloja pois. Yhtäkkiä ollaan niin ystävällisiä ja kysellään kuulumisia. En ole ikinä ymmärtänyt, miksi ihmistä täytyy kohdella eri tavalla hänen painonsa takia. Kai nyt kaikkia voi kohdella ystävällisesti ja kohteliaasti, huolimatta siitä, paljonko ihminen painaa.
Vierailija kirjoitti:
No nainen on aina naiselle susi. Me naiset ei osata kannustaa ja tukea toisiamme, vaan koetaan toisten henkilökohtainen menestys ja ilo jotenkin uhkana itsellemme. Pahintahan on se, jos joku toinen nainen on laiha, kaunis ja nuori. Laihdutin myös 20kg, ja naiset alkoivat käyttäytyä tosi vttumaisesti minua kohtaan. Huvittavinta oli se, että selvästi yrittivät saada mua taas syömään enemmän ja lihomaan. Heille ei ollut mikään ongelma aikaisemmin se, että olin ylilihava ja miten se ylilihavuus vaikutti terveyteeni. Kun laihduin, työpaikalla laittoivat juorun kiertämään, että mulla oli syömishäiriö. Aikuiset naiset käyttyivät kuin teinit.
Ja miehille taas olet täysin näkymätön, jos olet lihava. Rumuus vielä jotenkin menee, jos olet hoikka, mutta lihavana olet täysin näkymätön. Se muuttuu kertaheitosta, kun saat kiloja pois. Yhtäkkiä ollaan niin ystävällisiä ja kysellään kuulumisia. En ole ikinä ymmärtänyt, miksi ihmistä täyty
"En ole ikinä ymmärtänyt, miksi ihmistä täytyy kohdella eri tavalla hänen painonsa takia"
Koska me ihmiset ollaan oikeasti paljon paskamaisempia, pikkumaisempia, kateellisempia ja pinnallisempia, kuin mitä olemme itse valmiita myöntämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisia suhtautumisia löytyy. Puolisoltani kyseltiin olenko sairastunut kun painoa lähti noin saman verran kuin ap:ltä !
Minusta tuollainen kysymys on hyvinkin luonteva ja asiallinen. Se vasta noloa olisi kehua kuinka toinen on laihtunut ja saada vastaus että joo, syövän / muun sairastumisen / surun vuoksi ei oikein ole ruoka maistunut.
No, jossain vaiheessa ihmisen olisi hyvä oppia, ettei henkilökohtaisten havaintojen ulospäästely ole kovin sivistynyttä. Noloa se on aina.
Laihduin 90 kilosta 72 kiloon ja lyhyelle ihmiselle kumpikaan ei ole ns. ihannepaino.
90 kiloisena en kuullut keneltäkään yhtäkään negatiivista kommenttia.
Mutta 72 kiloisena sitä kettuilua riitti. Olin toki reilusti muokannut ruokavaliota, mutta olin myös muuttunut löysästä vähän lihaksikkaaksi ahkeran treenamisen myötä ja painoa oli samalla siis tippunut.
Täysin vieraat ihmiset naureskeli että mikä toi on olevinaan, pitäiskö laihduttaa, hitto mikä pelle kun käy muka salilla. Eikä missään somessa vaan ihan vieressä, oikeasti.
En ole ikinä liikkunut paikasta toiseen autolla, vaan pyörällä. Pyöräilin yli 200 km viikossa, treenasin salilla 1,5 tuntia 5x viikossa. Lisäksi pari ryhmäliikuntatuntia. Kaupungin joku liikunnanohjaaja/ravitsemusterapeutti tiesi kaiken tämän mutta näki vain vaaan lukeman ja lässytti että pitää vaihtaa hissi portaisiin.
Keneltäkään ei tullut minkäänlaista tukea. Olen aika mustavalkoinen ihminen ja palasin vanhoihin ruokailutottumuksiin jotka ei kuitenkaan ihan pahimpia ole.
Nykyään painan 95 kg, aivan liikaa, mutta yksikään ei ole siitä kommentoinut. Se puolitie kävi muiden hermoon? Elämässäni on muutakin kuin vaaan lukema. Liikun, mutta en niin älyttömästi. Lihaskunto on edelleen hyvä, kroppa on joustava ja mieli parempi :)
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmalla iällä laihtuminen tuo tulleessaan helposti ihon roikkumista, ja vaatteet eivät enää istu yhtään:). Kuitenkin terveysvaikutus on ollut suuri.
Itselläni ei ole onnekseni tullut yhtään ihon roikkumista. Asiaa on varmasti auttanut se, että painoa on lähtenyt vain n. 1,5 kiloa kuukautta kohti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmalla iällä laihtuminen tuo tulleessaan helposti ihon roikkumista, ja vaatteet eivät enää istu yhtään:). Kuitenkin terveysvaikutus on ollut suuri.
Itselläni ei ole onnekseni tullut yhtään ihon roikkumista. Asiaa on varmasti auttanut se, että painoa on lähtenyt vain n. 1,5 kiloa kuukautta kohti.
Ap
Tuon takia ehkä moni ei ole jotenkin vain huomannut. Kun tahti on ollut hidas, eli JUURI SELLAINEN kuin kuuluukin.
Tsemppiä! Itsellesi ja terveydellesi olet työn tehnyt etkä muille. Nyt vain pidät ihannepainosi etkä kyllästy urakan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Homoseksuaalisuuteen sairastuminen aiheuttaa laihtumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No ei tuollaista kukaan huomaa, periaatteessa ihmisen paino vaihtelee tuon verran helposti. Ja kun tahti on tasainen ei sitä kukaan huomaa, eikä sen takia puhu asiasta. Toisekseen voivat ihmetellä, että olet muuttunut mutteivat hoksaa miten ja sitä miettivät sitten, se voi aiheuttaa ärtymystä kun ei kehtaa kysyä vaikka mieli tekisi
Hippopotamuksia v i tuttaa ku sulta löytyi itsekuria mitä heiltä ei, ja olet siksi monin kerroin heitä viehättävämpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuon takia ehkä moni ei ole jotenkin vain huomannut. Kun tahti on ollut hidas, eli JUURI SELLAINEN kuin kuuluukin.
Tsemppiä! Itsellesi ja terveydellesi olet työn tehnyt etkä muille. Nyt vain pidät ihannepainosi etkä kyllästy urakan jälkeen.
En ole mielestäni kirjoittanut, että kukaan ei olisi huomannut? Joku toinen saman verran laihtunut kyllä kirjoitti jossain vaiheessa ketjua sellaista.
Ap
Itse kuulin, että minun mielestäni voisit jo lopettaa, olet liian pieni jo. Itseasiassa paino putoaa siihen, mikä on optimaalinen lukema. Enkä itse mahtanut mitään asialle koska söin sen ravinto-ohjelman mukaan. Ja terveysalan henkilö oli tyytyväinen. Olin n 30kg laihtunut.
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulin, että minun mielestäni voisit jo lopettaa, olet liian pieni jo. Itseasiassa paino putoaa siihen, mikä on optimaalinen lukema. Enkä itse mahtanut mitään asialle koska söin sen ravinto-ohjelman mukaan. Ja terveysalan henkilö oli tyytyväinen. Olin n 30kg laihtunut.
Henkilökohtaisiin asioihin puuttuminen ei parane kuin puuttumalla yhtä härskisti takaisin.
Minä olen pari kertaa laihduttanut raskauden ja koronakaaoksen jälkeen. Normaalipainon sisällä tosin, mutta ero ulkonäössä on silti huomattava. Etenkin, kun samalla haluaa pukeutua paremmin ja huolehtia ulkonäöstä.
Tutut ja puolitutut kommentoivat aina positiivisesti, mutta huomaa, että ydinlähipiiriä pudotus saattaa ärsyttää. He ovat sitä tyyppiä jotka eivät kertakaikkiaan suostu uskomaan, että syömällä pääosin lautasmallin mukaan ja liikkumalla jotenkin joka päivä, pysyy normaalipainossa. Aina jotain ihme kuureja, kommervenkkejä, kieltoja ja outoja lempiherkkujen korvikkeita jotka eivät sitten kuitenkaan riitä. Sitten ärsyttää, kun joku muu onnistuu helposti - kun se on ihan helppoa sellaiselle jolla ei ole syömishäiriöitä tai fyysisiä rasitteita.
Itse sinkkuna laiduin 46/44 koosta 36/38
Aloin saamaan työkavereiltä treffi viestejä, eli yrittivät naittaa ystäviensä kanssa. Mitään negatiivistä en huomannut. Olen ollut samassa työpaikassa pitkään ja meillä on paljon koko perheen tapahtumia. Tunnen monen puolisin ja ei ole ollut tarvetta sekaantua varattuihin
Kaikki kulutus sulattaa. Ihan sama mistä se tulee. Mutta laihdutus kuihduttaa lihaksia ellei niitä vahvista sen aikana. Ja lihakset kuluttavat paljon energiaa, vaikka makaisi sohvalla.