Olen laihtunut 20 kiloa: puolituttujen käytös
Olen laihtunut noin 20 kiloa (olen silti vielä viiden kilon päässä normaalipainosta). Olen siis nainen ja olen nyt huomannut, että ennen iloisesti jutelleet puolitutut/tutut naiset ovat eivät enää jutustele mitään ja ovat jotenkin jopa happamia.
En ensin yhdistänyt tätä mihinkään, mutta kun näitä tapauksia alkoi olla useampia, niin aloin miettimään, että voiko olla mahdollista, että tuo laihtumiseni aiheuttaa tämän. Jotkut taas ovat ehkä alkaneet kohdella paremmin??
Mitä ihmettä? Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan?
Kommentit (90)
Aina kun täällä käy tulee sellainen päiväni murmelina -fiilis. Samat jutut vuodesta toiseen :D
Oot huomannu aivan oikein. Mulla on aika Victorias Secret kroppa, oon melko pitkä mutta siro ja sopivan urheilullinen, ja mietin just et miks naiset on mulle nyt yhtäkkiä mukavampia ku ikinä, vieraatki naiset hymyilee vaikka ennen on katottu paljon sellasella happamalla ilmeellä. Niin siis mä oon raskaana nyt ja painoa on tullu 17kg :DD ilmeisesti en oo niin suuri uhka nyt :D
Vierailija kirjoitti:
Minä olen mietttinyt, että pitäisi tehdä aloitus, että "Olen laihtunut yli 20 kg ja kukaan ei reagoi mitenkään". Koska niin se on, ei yhden yhtä kommenttia eikä minkäänlaista merkkiäkään, että kukaan edes huomaisi. Minullakin on noin 5 kg jäljellä vielä normaalipainoon, ja haaveena jos saisi siitä vielä 5 kg alemmas. Riippuen miten iho palautuu, toistaiseksi on vielä pysynyt hyvin mukana.
Sitten ihmettelen, jos saan pudotettua 30 kg, eikä kukaan vieläkään reagoi. En edes ole kovin pitkä. Ainoa mikä voi selittää, on että minulla kilot olivat tosi tasaisesti, olin jaloista ja joka paikasta tasaisen paksu, eikä siis ollut esimerkiksi huomiotaherättävän isoa mahaa.
En kyllä oikein itsekään hahmota laihtumista. Vaatteet vaan ovat tulleet löysemmiksi. Sekin voi toki selittää, että en ole ostanut juurikaan uusia, joten kun kuljen samoissa vanhoissa huppareissa, niin ehkä kukaan ei huomaa eroa.
Itse vältän kommentoimasta muiden painoa. Koskaan ei voi tietää, jos on vaikka syömishäiriö tai jokin muu sairaus taustalla. Eikä voi sanoa, että oletpas sinä laihtunut ja näytät hyvältä. Siinähän välittyy samalla viesti, että ennen et näyttänyt... Saattaa siis olla, että ihmiset ovat kyllä huomanneet, mutta haluavat olla hienotunteisia.
Laihduin 30 kg ja olen mies. Ei monet enää moikkaa enää tai ei tunne.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun täällä käy tulee sellainen päiväni murmelina -fiilis. Samat jutut vuodesta toiseen :D
Keksi itse uusia?
Kyllä osa naisista tuntuu toisinaan suhtautuvan vähän ynseästi laihtumiseen. Minulle tuli eräs työpaikan naishenkilö selittämään kuinka kiireinen elämä hänellä on ja siksi ei voi laihtua ja toinen kommentoi nauraen että ei halua laihtua että ei ala paikat roikkumaan. Äitini soitteli muutamia kertoja että onko kaikki hyvin ja kommentti oli kamala kun olet laihtunut, niin riutunut. Ja laihdutin siis 10kg ja ihan normaalipainossa, jopa enemmän siellä ylipainon kuin alipainon puolella :) Toisesta korvasta ulos ja toisesta sisään. Muutama mies kollega kommentoi että näytän erilaiselta ja hyvältä. Se tuntui mukavalta. Toinen näistä ehkä vähän pelimies ;)
Mulle on oltu tympeitä ihan vaan siitä syystä, että laihduin puolessa vuodessa molempien synnytysten jälkeen 22 kg. Raskauskiloja oli tosiaan kertynyt, mutta puolen vuoden päästä painoin taas 48kg.
Muutenkin kuulin piikittelyä hoikkuudestani.
Vierailija kirjoitti:
Oot huomannu aivan oikein. Mulla on aika Victorias Secret kroppa, oon melko pitkä mutta siro ja sopivan urheilullinen, ja mietin just et miks naiset on mulle nyt yhtäkkiä mukavampia ku ikinä, vieraatki naiset hymyilee vaikka ennen on katottu paljon sellasella happamalla ilmeellä. Niin siis mä oon raskaana nyt ja painoa on tullu 17kg :DD ilmeisesti en oo niin suuri uhka nyt :D
Ehkä. Tai sitten se voi johtua lapsesta. Kiinnitähän huomiota siihen, miten ihmiset suhtautuvat raskaana oleviin ja pieniin lapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut etäisemmät tuttavat eivät ehkä oikeasti tunnista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut etäisemmät tuttavat eivät ehkä oikeasti tunnista?
Näin. Pikkuserkkuni ei tunnistanut, kun olin laihtunut ja lyhentänyt partaa. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mies, laihtunut kymmeniä kiloa. Mieskaverit sanoneet, oletpa hoikka. Yksi sanoi kuihtuneeksi. Naispuolisista tutuista yksi varattu nainen kokeili kädellä vatsaani, ja toisenkin käsi hakeutui vatsalleni. Happamuutta en ole huomannut.
Naisille tämä on pahempi juttu, koska naiset kilpailevat keskenään "viehättävyydestä".
Niinpä entinen 25 kg ylipainoinen muuttuukin vaarattomasta kilpailijaksi ja ilonpilaajaksi. Harva jaksaa iloita kanssasisaren pienentyneestä terveysriskistä, varsinkin jos tuntuu siltä, että kauheaa, sehän on nykyisin kauniimpi kuin minä.
Voi hyvänen aika.
Jos jotakin vaikenemista tapahtuu, johtuu se lähinnä ehkä häpeästä. Jos näillä tuttavilla on ylipainoa, voi heitä hävettää, jos toinen tuo esiin laihtumistaan. Tässä maassa kun ylipainoisia pidetään täysinä luusereina.
Pelkäävät siis, että tämä ex-lihava on itsekin muuttunut lihavien inhoajaksi. Tai kokevat toisen onnistumisen tuovan vain esiin sen, että ovat itse huonoja ihmisiä.
Kyseessä ei ole kateus, vaan koko elämänmitalta sisäistetty kehohäpeä.
Vierailija kirjoitti:
No monet tietävät, että useimmiten laihtuminen on vain tilapäistä ja eivät halua kertoa ystävälle, että olet nyt parempi ja kauniimpi.
Eihän kukaan ole niin ääliö, että menee arvottamaan jonkun paremmuutta ja ja kauneutta painon perusteella. Samalla tulee kertoneeksi mitä mieltä oli hänen aikaisemmasta painosta. Muiden painoa ja ulkonäköä ei kommentoida.
Ehkä asiaa voi verrata tahattomaan lapsettomuuteen ja toisen vauvauutisiin?
Toki on iloinen toisen puolesta, mutta asia saattaa olla itselle niin kipeä, että ihan vaistomaisesti ottaa etäisyyttä.
Surullistahan se on. Tuskin tässä kuitenkaan halutaan loukata puolin tai toisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tunne voi olla ihan todellisuutta. Ulkonäkö muuttuu radikaalisti noin ison pudotuksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No monet tietävät, että useimmiten laihtuminen on vain tilapäistä ja eivät halua kertoa ystävälle, että olet nyt parempi ja kauniimpi.
Eihän kukaan ole niin ääliö, että menee arvottamaan jonkun paremmuutta ja ja kauneutta painon perusteella. Samalla tulee kertoneeksi mitä mieltä oli hänen aikaisemmasta painosta. Muiden painoa ja ulkonäköä ei kommentoida.
Aika moni on juurikin niin ääliö. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen mietttinyt, että pitäisi tehdä aloitus, että "Olen laihtunut yli 20 kg ja kukaan ei reagoi mitenkään". Koska niin se on, ei yhden yhtä kommenttia eikä minkäänlaista merkkiäkään, että kukaan edes huomaisi. Minullakin on noin 5 kg jäljellä vielä normaalipainoon, ja haaveena jos saisi siitä vielä 5 kg alemmas. Riippuen miten iho palautuu, toistaiseksi on vielä pysynyt hyvin mukana.
Sitten ihmettelen, jos saan pudotettua 30 kg, eikä kukaan vieläkään reagoi. En edes ole kovin pitkä. Ainoa mikä voi selittää, on että minulla kilot olivat tosi tasaisesti, olin jaloista ja joka paikasta tasaisen paksu, eikä siis ollut esimerkiksi huomiotaherättävän isoa mahaa.
En kyllä oikein itsekään hahmota laihtumista. Vaatteet vaan ovat tulleet löysemmiksi. Sekin voi toki selittää, että en ole ostanut juurikaan uusia, joten kun kuljen samoissa vanhoissa huppareissa, niin ehkä kukaan ei huomaa eroa.
Minäkin laihduin 10 kg, kun oli huolia. Sitten lihoin takaisin lähtöpainoon. Vaikutti siltä, että kukaan ei oikeasti huomannut.
Kommentti. Olen itse lihonnut 30 kg ja ihmiset eivät kommentoi mitään, näyttävät vain kauhistuneelta ja tosiaan monet puolitutut eivät tunnista edes.
Kaverini taas laihtui tuon 30 kiloa ja koska oli aina ollut ylipainoinen ja tähän näkyyn totuttu (oli tasaisesti ympäri kehoa), näytti normaalipainoisena niin hauraalräta ja hentoiselta, että itsekin säikähdin, onko sairas. Jos siis ihmiset ovat tottuneet näkemään sinut rehevämpänä, voivat luulla, että sinulla on joku tauti ja siksi eivät halua ottaa puheeksi.
Mun entisessä työpaikassa eräs vanhempi rouva onnistui laihduttamaan rutkasti ja sen jälkeen nää kehopositiiviset ei ees istunu sen kaa samassa pöydässä tauoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jotkut taas ovat ehkä alkaneet kohdella paremmin??"
Oletan, että nuo ovat miehiä? Monet miehet kohtelevat naisia sitä paremmin mitä kauniimpi nainen on ja varmaankin pitävät nyt sinua kauniimpana kuin ennen. Monilla naisilla taas on niin, että et saa olla liian ruma (silloin hävettää näyttäytyä seurassasi), mutta et myöskään kauniimpi (itsetunto ei kestä sitäkään).
Ei kun jotkut naiset ovat alkaneet kohdella paremmin. Olen jo yli 40-vuotias, niin taidan jo sen puolesta olla ilmaa miehille. ;)
Et ole, jos olet vain normaalissa painossa etkä ole itseäsi sotkenut tatuoinneilla tai MT-värjätyllä kuontalolla. Olet juuri lähestymässä juuri Parasta Jälkeen- päiväystäsi.
Nykyään ei oikein tiedä saako siitä onnitella vai ei. Ja sitten on se tilastollinen takaisin lihomisen vaara. Monia ei tietenkään edes kiinnosta ja/tai eivät siksi edes huomaa.