Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen laihtunut 20 kiloa: puolituttujen käytös

Vierailija
01.09.2024 |

Olen laihtunut noin 20 kiloa (olen silti vielä viiden kilon päässä normaalipainosta). Olen siis nainen ja olen nyt huomannut, että ennen iloisesti jutelleet puolitutut/tutut naiset ovat eivät enää jutustele mitään ja ovat jotenkin jopa happamia.

En ensin yhdistänyt tätä mihinkään, mutta kun näitä tapauksia alkoi olla useampia, niin aloin miettimään, että voiko olla mahdollista, että tuo laihtumiseni aiheuttaa tämän. Jotkut taas ovat ehkä alkaneet kohdella paremmin??

Mitä ihmettä? Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan?

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen ja laihtunut 16 kiloa, kolmen päässä normaalin BMI:n ylärajasta. Olen mielestäni jotenkin näkyvämpi ihmisille laihduttuani ja minua kuunnellaan ja minut otetaan huomioon enemmän. Eli suhtautuminen on muuttunut, vaikka minussa ei ole muuttunut kuin paino. Kyllä ylipaino selvästi on yhteiskunnassa stigmaattinen asia.

Vierailija
42/90 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko pois, kenenkään elämä ei pyöri sinun laihtumistesi ympärillä. Et ole tuttaviesi ajatuksissa käytännössä ollenkaan. 

Tässä AP:n puolituttu paikalla? 😂🤣 suomalaista perisairautta   parhaimmillaan: kateus vie kalankin vedestä! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmalla iällä laihtuminen tuo tulleessaan helposti ihon roikkumista, ja vaatteet eivät enää istu yhtään:).  Kuitenkin terveysvaikutus on ollut suuri.

Vierailija
44/90 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen laihtunut noin 20 kiloa (olen silti vielä viiden kilon päässä normaalipainosta). Olen siis nainen ja olen nyt huomannut, että ennen iloisesti jutelleet puolitutut/tutut naiset ovat eivät enää jutustele mitään ja ovat jotenkin jopa happamia.

En ensin yhdistänyt tätä mihinkään, mutta kun näitä tapauksia alkoi olla useampia, niin aloin miettimään, että voiko olla mahdollista, että tuo laihtumiseni aiheuttaa tämän. Jotkut taas ovat ehkä alkaneet kohdella paremmin??

Mitä ihmettä? Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan?"

Missä ajassa tämä 20 kilon laihtuminen on tapahtunut? Jos olet laihtunut vähitellen eli ajan kanssa, ei sitä kukaan ehdi huomaamaan. Laihtuminen on toki itsesi kannalta positiivinen asia, mutta odotatko kehuja näiltä puolitutuiltasi vai mikä tässä on ongelma?

Ozempicin käyttö on yleistynyt siinä määrin, että jokainen tietää millä ne kilot saa lähtemään, jos ei lenkkipolulla rehkiminen tuota tulosta. 

Vierailija
45/90 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen ja laihtunut 16 kiloa, kolmen päässä normaalin BMI:n ylärajasta. Olen mielestäni jotenkin näkyvämpi ihmisille laihduttuani ja minua kuunnellaan ja minut otetaan huomioon enemmän. Eli suhtautuminen on muuttunut, vaikka minussa ei ole muuttunut kuin paino. Kyllä ylipaino selvästi on yhteiskunnassa stigmaattinen asia.

Olen huomannut, että työelämässä asiantuntijatehtävissä  saamaasi arvostukseen vaikuttavat osaaminen ja ulkoasu. Eli kyllä sillä on merkitystä miten olet pukeutunut, miten hiukset ovat ja sen jälkeen myös painolla. Painosta joustetaan jos osaaminen, ulkoasu ja esiintyminen ovat vahvoja. Jos osaaminen ei ole vielä todistettua uudelle asiakkaalle, painolla valitettavasti on uskottavuuden osalta oma painoarvonsa. Ei ole reilua, mutta näin olen havainnut.

Vierailija
46/90 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erikoista käytöstä.

Vierailija
47/90 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ozempicin käyttö on yleistynyt siinä määrin, että jokainen tietää millä ne kilot saa lähtemään, jos ei lenkkipolulla rehki

Ohis. Liikunta ei laihduta. Mutta laihduttajan kannattaa ennemmin kuntosalilla kuin lenkkipolulla. 

Vierailija
48/90 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että työelämässä asiantuntijatehtävissä  saamaasi arvostukseen vaikuttavat osaaminen ja ulkoasu. Eli kyllä sillä on merkitystä miten olet pukeutunut, miten hiukset ovat ja sen jälkeen myös painolla. Painosta joustetaan jos osaaminen, ulkoasu ja esiintyminen ovat vahvoja. Jos osaaminen ei ole vielä todistettua uudelle asiakkaalle, painolla valitettavasti on uskottavuuden osalta oma painoarvonsa. Ei ole reilua, mutta näin olen havainnut.

Jaa, se varmaan riippuu myös alasta. Itse olen it-alalla, ja vähän boheemia ulkoasua ihan arvostetaan. Itsekin käyn töissä t-paidassa ja farkuissa, toki siisteissä. Meillä eivät asiantuntijat tälläydy, vain sihteerit tekevät niin.

Vierailija
49/90 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aikanaan olin alipainoinen sairauden takia, jotkut tuttavat hyökkäsivät ihan yhtäkkiä raivoamaan minulle. Heitä harmitti, kun olin niin laiha ja he taas lievästi ylipainoisia. Nyt, kun itse olen lievästi ylipainoinen, olen saanut olla rauhassa.

Vierailija
50/90 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ozempicin käyttö on yleistynyt siinä määrin, että jokainen tietää millä ne kilot saa lähtemään, jos ei lenkkipolulla rehki

Ohis. Liikunta ei laihduta. Mutta laihduttajan kannattaa ennemmin kuntosalilla kuin lenkkipolulla. 

Aerobinen liikunta sulattaa rasvaa.

Vierailija
51/90 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mietttinyt, että pitäisi tehdä aloitus, että "Olen laihtunut yli 20 kg ja kukaan ei reagoi mitenkään". Koska niin se on, ei yhden yhtä kommenttia eikä minkäänlaista merkkiäkään, että kukaan edes huomaisi. Minullakin on noin 5 kg jäljellä vielä normaalipainoon, ja haaveena jos saisi siitä vielä 5 kg alemmas. Riippuen miten iho palautuu, toistaiseksi on vielä pysynyt hyvin mukana.

Sitten ihmettelen, jos saan pudotettua 30 kg, eikä kukaan vieläkään reagoi. En edes ole kovin pitkä. Ainoa mikä voi selittää, on että minulla kilot olivat tosi tasaisesti, olin jaloista ja joka paikasta tasaisen paksu, eikä siis ollut esimerkiksi huomiotaherättävän isoa mahaa.

En kyllä oikein itsekään hahmota laihtumista. Vaatteet vaan ovat tulleet löysemmiksi. Sekin voi toki selittää, että en ole ostanut juurikaan uusia, joten kun kuljen samoissa vanhoissa huppareissa, niin ehkä kukaan ei huomaa eroa.

Voihan se olla että puolitutut ei vaan uskalla reagoida mitenkään. Joku voi laihtua tahtomattaan sairauden takia, silloin on noloa kehua miten hyvältä ja terveeltä toinen nyt näyttää. 

Vierailija
52/90 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis lukioikäisille normaalia käytöstä, mutta en aikuisilta odottaisi kuin korkeintaan neutraaliutta tai pieniä kehuja

Lukiossa kun koin vastaavan muodonmuutoksen, niin tytöt alkoi puhua pahaa ja pojat muuttui ystävällisiksj

Vierailija
53/90 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut viimeiset 25 vuotta saman painoinen, 53kg. Aina on elämässä ollut erilaisia ihmisiä ja he ovat käyttäytyneen eri tavoin. Toiset ovat olleet aluksi kavereita ja lopulta olemme olleet toisillemme tuntemattomia. Toisten kanssa mennyt toisella tavalla, muukalaisista kavereiksi. 

Vierailija
54/90 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aerobinen liikunta sulattaa rasvaa.

...mutta lisää ruokahalua, joten ainakin itselläni tulos on plusmiinusnolla.

Vierailija
55/90 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis lukioikäisille normaalia käytöstä, mutta en aikuisilta odottaisi kuin korkeintaan neutraaliutta tai pieniä kehuja

Lukiossa kun koin vastaavan muodonmuutoksen, niin tytöt alkoi puhua pahaa ja pojat muuttui ystävällisiksj

Keski-ikäistyville naisille tuo vasta onkin normaalia käytöstä. He ovat pettyneet elämäänsä, ainakin johonkin osa-alueeseen, väsyneet toisten jälkien siivoamiseen ja siihen, etteivät saa työstään kiitosta. Heillä ei myöskään ole enää samanlaista tarvetta miellyttää muita kuin nuorilla naisilla, joten he ilmaisevat tunteensa suoremmin. Osalla se sitten näkyy happamana ilmeenä, kun kaveri on onnistunut laihtumaan ja itse ei.

Vierailija
56/90 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot huomannu aivan oikein. Mulla on aika Victorias Secret kroppa, oon melko pitkä mutta siro ja sopivan urheilullinen, ja mietin just et miks naiset on mulle nyt yhtäkkiä mukavampia ku ikinä, vieraatki naiset hymyilee vaikka ennen on katottu paljon sellasella happamalla ilmeellä. Niin siis mä oon raskaana nyt ja painoa on tullu 17kg :DD ilmeisesti en oo niin suuri uhka nyt :D 

Mua todella monet naiset katsovat happamasti juurikin raskaana. Olen lihonut aika vähän (166 cm ja 73 kg) ja laskettu aika on näillä näppäimillä. Maha on iso, mutta vaatekoko ei ole juurikaan kasvanut. 

Vierailija
57/90 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot huomannu aivan oikein. Mulla on aika Victorias Secret kroppa, oon melko pitkä mutta siro ja sopivan urheilullinen, ja mietin just et miks naiset on mulle nyt yhtäkkiä mukavampia ku ikinä, vieraatki naiset hymyilee vaikka ennen on katottu paljon sellasella happamalla ilmeellä. Niin siis mä oon raskaana nyt ja painoa on tullu 17kg :DD ilmeisesti en oo niin suuri uhka nyt :D 

😂 Noin se vaan menee.

Muistan kun itse aikanaan lihoin 15-20 kg puolessa vuodessa (olin aiemmin "mallin mitoissa"), niin yhtäkkiä ne naiset jotka olivat olleet aiemmin tosi ynseitä ja kylmiä minua kohtaan, alkoivatkin tervehtimään iloisesti ja tulla juttelemaan 😂

Vierailija
58/90 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko ap tai joku, joka on laihtunut paljon, kertoa mikä olisi sopiva reaktio? Itse en oikeasti huomaa jos joku on laihtunut kaksikymmentä kiloa. En ajattele/katso ihmisiä siten että panisin merkille kenenkään kiloja. Toki jos joku on yhtäkkiä laihtunut niin, että kylkiluut näkyy ja posket lommottaa, niin sellaisen tietysti huomaa, mutta itsellä on varmaan joku kasvosokeuden tyyppinen vika, en erota painaako joku 90, 80, 70 vai 75 kiloa. Olen huomannut että jotkut loukkaantuu, jos ei laihtumista huomioi jotenkin. Mutta sitten olen havainnut että jotkut loukkaantuu myös siitä, jos joku kommentoi laihtumista jotenkin. Ja itse ajattelisin että paino on sellainen henkilökohtainen asia, ei se kuulu muille, varsinkaan mihinkään työpaikan keskusteluaiheisiin. Mutta miten siis haluaisit kanssaihmisten toimivan? 

Vierailija
59/90 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mietttinyt, että pitäisi tehdä aloitus, että "Olen laihtunut yli 20 kg ja kukaan ei reagoi mitenkään". Koska niin se on, ei yhden yhtä kommenttia eikä minkäänlaista merkkiäkään, että kukaan edes huomaisi. Minullakin on noin 5 kg jäljellä vielä normaalipainoon, ja haaveena jos saisi siitä vielä 5 kg alemmas. Riippuen miten iho palautuu, toistaiseksi on vielä pysynyt hyvin mukana.

Sitten ihmettelen, jos saan pudotettua 30 kg, eikä kukaan vieläkään reagoi. En edes ole kovin pitkä. Ainoa mikä voi selittää, on että minulla kilot olivat tosi tasaisesti, olin jaloista ja joka paikasta tasaisen paksu, eikä siis ollut esimerkiksi huomiotaherättävän isoa mahaa.

En kyllä oikein itsekään hahmota laihtumista. Vaatteet vaan ovat tulleet löysemmiksi. Sekin voi toki selittää, että en ole ostanut juurikaan uusia, joten kun kuljen samoissa vanhoissa huppareissa, niin ehkä kukaan ei huomaa eroa.

Onnea. Tosi hienoa. Itse en kommentoi toisten painoa, koska mun mielestä se ei ole korrektia käytöstä. En suuntaan enkä toiseen, koska en haluaisi, että kukaan muukaan kommentoisi omaa painoani. Ei ole muiden asia.

Jos kaveri ottaa puheeksi, että olen tosi onnellinen, kun olen tiputtanut paljon painoa, niin sitten onnittelisin tietenkin. En lähde oma-aloitteisesti asiaa kuitenkaan kommentoimaan. Muiden paino ei kuulu minulle, eikä ihmisarvo ole siitä kiinni, oletko hoikka. Toki todella hyvä juttuhan se on terveyden kannalta, mutta sellainen wau oletpa laiha tyylinen kommentointi minusta vahvistaa vääränlaista kuvaa, että olet jotenkin parempi ja hyväksytty ihminen hoikkana.

Vierailija
60/90 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi tuo sama juttu, kun pääsin korkeaan asemaan töissä. Veikkaan kateutta syyksi moiseen käytökseen, koska en mielestäni muuttunut ylennyksen myötä ihmisenä yhtään mitenkään. Toki en saa kertoa kauheasti enää työjuttuja, koska on niin paljon salassapidettävää tietoa, mutta rn ymmärrä miksi se ketään häiritsisi.