Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret erot toimeentulossa parisuhteessa

Vierailija
01.09.2024 |

Onko parisuhteessa mielestänne toisen hyvötuloisen velvollisuus elättää köyhää osapuolta? Entä avioliitossa, jossa ei ole lapsia? Missä määrin mielestänne sellainen velvollisuus on ja kuinka monta vuotta se tuntuu mielestänne kohtuulliselta? Jos lisäksi se köyhä osapuoli ei tee mitään kotitöitä, vaan hyvätuloinen tekee ne kaikki. Haluaisin mielipiteitä tällaisesta tilanteesta ja tosiaan, että eroaisitteko, jos se köyhä osapuoli ei useamman vuoden kuluessakaan pääsisi nousemaan jaloilleen taloudellisesti.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli nyt viiskymppiä isompi tili.  Sinä tiskaat kuusi kertaa peräkkäin.

Sillä tulottomalla osapuolella ei ole tuloja. Alkaa vaikuttaa siltä, että ei koskaan tule enää olemaankaan.

Ap

Eikö hän nyt kuitenkin jotain työttömyystukea saa?

Vierailija
42/59 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä tulottomalla osapuolella ei ole tuloja. Alkaa vaikuttaa siltä, että ei koskaan tule enää olemaankaan.

Ap

Aikuiset ihmiset ei ole täysin tulottomia suomessa. Kyllä ne saa vähintään Kelasta rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta olennainen kysymys on se, miksi tuo toinen ei tee mitään. Onko taustalla sairaus (esim. masennus) vai onko toinen alunperin lähtenyt suhteeseen vain tarkoituksena hyötyä toisesta ja päästä laiskottelemaan toisen työllä ja varoilla? Jälkimmäisessä tapauksessa eroaisin heti ilman omantunnontuskia.

Asenteet näyttävät olevan sellaiset, etteivät kotityöt kuulu hänelle vaan minulle.

Olen vasta alkanut ymmärtää, että tämä tilanne on luultavasti pysyvä. Tähän asti olen uskonut, että se on tilapäinen ja paranee ihan kohta just. Välillä on käynyt ilmi, ettei puoliso edes ole hakenut töitä enää. 

Ap

Hän ei siis saa rahaa työkkäristä?

Vierailija
44/59 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puolisosi ei hae työmarkkinatukea? Siihen hän on oikeutettu, vaikka ei saisi enää työttömyyspäivärahaa.

Vierailija
45/59 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntoko on sinun vai oletteko vuokralla? Häätö kestää 6kk, varaudu siihen ettei hän tee elettäkään hakeakseen asuntoa tai edistääkseen muuttoaan.

Asunto on tosiaan minun. Hääyö on jo aika pitkälle menevä skenaario, siinähän pitää jo olla tehnyt päätöksen eroamisestakin. En ole vielä niin pitkällä. Koen vasta erittäin suurta epäoikeudenmukaisuutta tilanteesta. Kuten täälläkin on moni toistellut, tuntuu olevan yleinen mielipide, että pitäisi vaan toisen pysyvästi elättää.

Ap

Ei pidä elättää jos se sinusta ei oikeudenmukaiselle tunnu. Olette ns. kasvamassa erilleen, arvot eivät kohtaa jne... Menee ilmeisesti vuosia ennenkuin mies ssa eläkkeen? Vaatiiko hän sinua maksamaan harastuksiaan, vaatteitaan, huvejaan kavereidensa kanssa?

Työmarkkinatukensa menee noihin henkilökohtaisiin yksityismenoihin ja autoonsa yms. On myös ilmeisesti vanhaa kulutusluottoa, jota maksaa takaisin.

Tämä tilanne näyttäisi jatkuvan lopun ikää eli siihen asti, kunnes jompikumpi kumpi kuolee, ellen itse tee muutoksia.

Ap

Vierailija
46/59 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntoko on sinun vai oletteko vuokralla? Häätö kestää 6kk, varaudu siihen ettei hän tee elettäkään hakeakseen asuntoa tai edistääkseen muuttoaan.

Asunto on tosiaan minun. Hääyö on jo aika pitkälle menevä skenaario, siinähän pitää jo olla tehnyt päätöksen eroamisestakin. En ole vielä niin pitkällä. Koen vasta erittäin suurta epäoikeudenmukaisuutta tilanteesta. Kuten täälläkin on moni toistellut, tuntuu olevan yleinen mielipide, että pitäisi vaan toisen pysyvästi elättää.

Ap

Ei pidä elättää jos se sinusta ei oikeudenmukaiselle tunnu. Olette ns. kasvamassa erilleen, arvot eivät kohtaa jne... Menee ilmeisesti vuosia ennenkuin mies ssa eläkkeen? Vaatiiko hän sinua maksamaan harastuksiaan, vaatteitaan, huvejaan kavereidensa kanssa?<

Työmarkkinatukensa menee noihin henkilökohtaisiin yksityismenoihin ja autoonsa yms. On myös ilmeisesti vanhaa kulutusluottoa, jota maksaa takaisin.

Tämä tilanne näyttäisi jatkuvan lopun ikää eli siihen asti, kunnes jompikumpi kumpi kuolee, ellen itse tee muutoksia.

Ap

Hänellä on siis tuloja, vaikka väitit toisin.

Vierailija
47/59 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei pidä elättää jos se sinusta ei oikeudenmukaiselle tunnu. Olette ns. kasvamassa erilleen, arvot eivät kohtaa jne... Menee ilmeisesti vuosia ennenkuin mies ssa eläkkeen? Vaatiiko hän sinua maksamaan harast

Eli pitäisikö toisen maksaa työmarkkinatuesta elinkustannusmenoja? Asuntoni on isohko ja jo sen yhtiövastike on 700 euroa kuukaudessa. Omat tuloni ovat n 9000 euroa kuukaudessa. Olen maksanut elinkustannukset ja puoliso on käyttänyt työmarkkinatukensa noihin yksityisiin menoihinsa ikäänkuin viikkorahana. 

Ap

Vierailija
48/59 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aikuiset ihmiset ei ole täysin tulottomia suomessa. Kyllä ne saa vähintään Kelasta rahaa.

Eipäs levitetä perätöntä faktaa. Avioliitossa olevana kohta 4 vuotta sairaslomalla,en kelpaa kuntoutukseen en työkyvyttömyyseläkkeelle. Työttömänä hengailukaa ei onnistunut kun olisi pitänyt mennä paikanpäälle. En voinut koska leikkauksen jälkeisessä pakkolevossa. Toimeentulotuki ainoa. Sitä kaikki toitottavat mutta en sitä tietenkään mieheni tulojen vuoksi saa. Kohta uus leikkaus niin ehkä saa taas vuoden sairaspäivärahaa

Vierailija
49/59 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei pidä elättää jos se sinusta ei oikeudenmukaiselle tunnu. Olette ns. kasvamassa erilleen, arvot eivät kohtaa jne... Menee ilmeisesti vuosia ennenkuin mies

Kyllähän aikuisen pitäisi asumisesta ja ruuasta maksaa. Asuminen on vähän kinkkinen juttu, kun miehellä ei ole varaa sun asumistasoon. Mutta edes joku euro ruokaan? Ja siivojaan, pesulapalveluihin, kokkiin... vs. tavikset tekee itse. Sä oot vaan päästänyt miehen liian helpolla ja saavutetuista eduista on vaikea luopua.

Vierailija
50/59 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi ärsyttää tämä aihe vielä enemmän, kun kirjoitin siitä.

Ap

Vierailija
51/59 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei pidä elättää jos se sinusta ei oikeudenmukaiselle tunnu. Olette ns. kasvamassa erilleen, arvot eivät kohtaa jne... Menee ilmeisesti vuosia ennenkuin mies

Eli pitäisikö toisen maksaa työmarkkinatuesta elinkustannusmenoja? Asuntoni on isohko ja jo sen yhtiövastike on 700 euroa kuukaudessa. Omat tuloni ovat n 9000 euroa kuukaudessa. Olen maksanut elinkustannukset ja puoliso on käyttänyt työmarkkinatukensa noihin yksityisiin menoihinsa ikäänkuin viikkorahana. 

Ap

Teidän tulot on niin epäsuhdassa että kyllä sun pitäisi maksaa vastike ja kulut. Miehellähän on vaan hiluja verrattuna sun tuloihin. Jos siis haluat olla hänen kanssaan ja rakastat häntä.

Kuitenkin miehen pitäisi tehdä oma osuutensa kotitöistä, tai melkein kaikki. Onhan hänellä aikaakin. Miksi hän ei niitä tee? Olet varmasti puhunut asiasta hänelle.

Vierailija
52/59 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli olisin samanlaisessa tilanteessa niin et vain minun tulee maksaa menot niin mies lentäisi pellollle kuin telkkä pöntöstä. Oviin uudet lukot. 

Minäkään en oleta/halua miehen elättävän minua.

Sitä paitsi mitäs, jos Isä kuu...

Vierailija
53/59 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisen rahat eivät saa mennä pelkästään ruokaan tai muuhun tällaiseen, joka ei kerrytä omaisuutta. Muuten on ihan sama miten, kunhan toinen ei kerrytä omaisuuttaan toisen kustannuksella.

Ja miksiköhän toinen ei saisi kerryttää omaisuuttaan, jos on ainoa, joka tienaa ja lisäksi ainoa, joka tekee kotitöitä? Miksi toisen rahat pitäisi sosialisoida parisuhteessa? Aivan eri tilanne, jos se tuloton on kotona hoitamassa yhteisiä lapsia ja siten tekee töitä yhteiseen hyvään. Nyt niin ei ole.

Kysymykseni koskee osittain myös sitä, että kuinka monen vuoden päästä heittäisitte hanskat tiskiin ja eroaisitte, jos tulevaisuus näyttäisi siltä, että tällainen tilanne jatkuu pysyvästi?

Ap

Itseäni ei haittaisi toimivassa suhteessa rakastamani ihmisen kanssa, vaikka hän olisi loppuikänsä työtön, mutta vihaan kotitöitä, eli niitä en suostuisi kokonaan tekemään.

Vierailija
54/59 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei siitä työmarkkinatuesta taida olla mahdollista maksaa elinkustannusmenoja, sen osaat varmaan itsekin laskea. Te asutte nyt sinun elintasosi mukaisessa asunnossa. Pelkällä työmarkinatuella ei ole mahdollista asua missään, mutta sinkkuna kumppanisi saisi asumistuen ja toimeentulotuen mahdollistamaan asumiskulujen maksun - ja huomattavasti vaatimattomampaan asuntoon. Nyt sinun kanssa asuminen aiheuttaa hänelle sosiaaliturvan menetyksen, joten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin että sinä kompensoit. Jos tämä ei miellytä, on ero tai erillään asuminen ainoa vaihtoehto.

En tiedä, mitä oikein toivoisit, mutta jos hänen tulonsa on nyt jotain 600 euroa, ja hänen pitäisi maksaa puolet 9000 euron elintason mukaisista kuluista, niin millaisella järjestelyllä oikein luulet sen olevan mahdollista? Ainoa epäreilu juttu tuossa on se, että kotitöitä ei ole jaettu. Ymmärrän, että se kismittää kun joutuu puolisoa elättämään, mutta se ei ole puolisosi vika, vaan tämän yhteiskunnan.

Vierailija
55/59 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tällä hetkellä suuret tuloerot. Ei vaikuta käytännön elämään mitenkään ja itsellä on ainakin kehittävämpää tekemistä kuin laskeskella mikä kuuluu minulle, mikä hänelle.

Vierailija
56/59 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan sinä täällä kiukuttelet Suomen lakia vastaan. Avioliitossa on elatusvelvollisuus, joka loppuu, jos otat eron. Riitely kotitöistä ja kotitilanne ylipäätään kuulostaa siltä, että tarvitsisitte keskusteluapua. Mutta toisaalta kuulostaa, että rakkaus on loppunut, kun puoliso ei enää käy töissä ja joudut elättämään. Ei ollut kovin kestävällä pohjalla se rakkaus.

Vierailija
57/59 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia ihmisiä on paljon, jotka hylkäävät puolison ja ottavat eron, kun tämä sairastuu vakavasti tai jää työttömäksi, jolloin joutuvat elättämään. 

Vierailija
58/59 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisen rahat eivät saa mennä pelkästään ruokaan tai muuhun tällaiseen, joka ei kerrytä omaisuutta. Muuten on ihan sama miten, kunhan toinen ei kerrytä omaisuuttaan toisen kustannuksella.

Ja miksiköhän toinen ei saisi kerryttää omaisuuttaan, jos on ainoa, joka tienaa ja lisäksi ainoa, joka tekee kotitöitä? Miksi toisen rahat pitäisi sosialisoida parisuhteessa? Aivan eri tilanne, jos se tuloton on kotona hoitamassa yhteisiä lapsia ja siten tekee töitä yhteiseen hyvään. Nyt niin ei ole.

Kysymykseni koskee osittain myös sitä, että kuinka monen vuoden päästä heittäisitte hanskat tiskiin ja eroaisitte, jos tulevaisuus näyttäisi siltä, että tällainen tilanne jatkuu pysyvästi?

Ap

Itseäni ei haittaisi toimivassa suhteessa rakastamani ihmisen kanssa, vaikka hän olisi loppuikänsä työtön, mutta vihaan kotitöitä, eli niitä en suostuisi kokonaan tekemään.

Olen samoilla linjoilla. Raha ei ole tärkeää, jos on rakkautta. 

AP:n kotityötilanne olisi ongelma. En edes varsinaisesti vihaa kotitöitä, mutta jos toinen ei osallistu niihin, se on epäreilua ja kerryttäsi kaunaa.

Vierailija
59/59 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan kaiken, mies tekee suurimman osan kotitöistä. On työkyvyttömyyseläkkeellä. Silloin kun minä olin työttömänä mies maksoi yhteiseen talouskassaan eläkkeestään enemmän kuin minä, koska eläkkeensä on isompi kuin mun työkkärikorvaus oli. En näe tässä mitään ongelmaa. Kun miehen jalat on huonossa kunnossa, minä tietenkin teen myös kaikki kotihommat. Me ollaan "in sickness and in health". 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme