Voiko huoltomiehiin luottaa, etteivät ne varasta esim rahaa kämpästä?
Kommentit (73)
Ei ole koskaan viety mitään, ei edes kylppäri ja keittiöremonttien aikana jolloin asuin muualla ja asunnossa oli kaikki vähäiset arvokoruni ja tavarani. Tosin tietysti kaapissa joka oli suojattu muovilla.
Eikö se nyt olisi aika hölmöä huoltomiehen varastella kun aika herkästi jää kuitenkin kiinni, kyllähän nyt kuitenkin tiedetään missä kämpässä on milloinkin käynyt.
Ei pidä päästää huoltomiehiä yksin asuntoon. Heillä ei ole oikeutta tulla yleisavaimella asuntoosi Pistä varmuuslukko päälle kun lähdet kotoaai pois
Vierailija kirjoitti:
Sovi niin, että huoltomies tulee silloin kun olet kotona. Vahdi vieressä herkeämättä. Jos heitä tulee kaksi, niin käske toista olla liikkumatta paikallaan. Tee ennakkoon pieniä ansoja. Esimerkiksi jos avaa kaapin oven niin sieltä tippuu kuulia alas. Laita tärkeän lipaston eteen matto ja sen alle kuplamuovia. Jos huoltomies lähestyy lipastoa niin kuplien hajoaminen paljastaa mokoman niljakkeen teon. Mittaa ovien väliset raot. Mikäli niissä on muutosta huoltomiehen jälkeen niin he ovat käyneet tutkimassa huonetta. Soitto huoltofirmaan ja vaatimus huoltomiesten erottamisesta. Tällä pääsee alkuun.
Tää on hyvä idea, suosittelen katsomaan Yksin kotona - elokuvat, niistä saa ideoita jos jonkinmosiiin ansoihin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se nyt olisi aika hölmöä huoltomiehen varastella kun aika herkästi jää kuitenkin kiinni, kyllähän nyt kuitenkin tiedetään missä kämpässä on milloinkin käynyt.
Mutten miten asukas voi todistaa sen?
Kämpässäni tehtiin remonttia ja mitään ei varastettu muttei ne huoltoukot sitä asiaa kyllä auttaneet kun häipyivät kämpästä tauon ajaksi ja jättivät etuoven sepposen selälleen. Remontin jälkeen ovella kävi myös epäilyttävä naishenkilö suurien aurinkolasien kanssa, joka lähti heti menemään kellonrimpautuksen jälkeen kun olin ovea avaamassa. Tuli tunne että kokeili onko ketään kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hänen tarvitsekkaan todistaa riittää kun sanoo että tavaraa rahaa on hävinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä varastelijoilla ei jää yhteen kertaan ja kyllä se hiukan alkaa epäilyttämään kun yhden huoltoukon reitin varrella alkaa tavaraa katoamaan.
En ole koskaan kuullut, että huoltomiehet olisi pöllineet mitään.Kaikki niillä on minuuttiaikataulutettu nykyään.
Minulla asuu naapurissa naisihminen, joka on vähän sellainen taloyhtiön poliisi ja jokapaikan luuta, joka uskoo, ettei ilman häntä kukaan tee mitään, joka puuttuu jokaisen asioihin ja joka tekee huoltofirman puolesta pihatöitäkin. Olen ajatellut, että hänellä saattaa olla joku edustustehtävä, puheenjohtajuus tm taloyhtiössä (en tiedä, koska vuokarlaisena en käy talon kokouksissa), ja olen ajatellut, että onkohan hänellä myös yleisavain. Ainakin minun asunnossani on joskus ollut kaapinovi auki ja parvekeovi lukitsematta, kun olen tullut kotiin. En ole huolimaton, vaan erittäin tarkka, jopa neuroottinen siitä, että tarkistan lähtiessäni, että kaikki paikat on ok ja kiinni. Olenkin ajatellut, että tämä naisihminen on saattanut käydä asunnossani. Ainakin minulle on tullut vahvasti sellainen olo, että asunnossani olisi käyty. Laitan myös usein pois näkyvistä henkilökohtaisia papereitani ja kalentereitani yms. siltä varalta, jos tälläinen urkkija kumminkin käy asunnossani. Ei ihmisiin oikein luottaa voi tänä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovi niin, että huoltomies tulee silloin kun olet kotona. Vahdi vieressä herkeämättä. Jos heitä tulee kaksi, niin käske toista olla liikkumatta paikallaan. Tee ennakkoon pieniä ansoja. Esimerkiksi jos avaa kaapin oven niin sieltä tippuu kuulia alas. Laita tärkeän lipaston eteen matto ja sen alle kuplamuovia. Jos huoltomies lähestyy lipastoa niin kuplien hajoaminen paljastaa mokoman niljakkeen teon. Mittaa ovien väliset raot. Mikäli niissä on muutosta huoltomiehen jälkeen niin he ovat käyneet tutkimassa huonetta. Soitto huoltofirmaan ja vaatimus huoltomiesten erottamisesta. Tällä pääsee alkuun.
Tää on hyvä idea, suosittelen katsomaan Yksin kotona - elokuvat, niistä saa ideoita jos jonkinmosiiin ansoihin.
Kyllä! Olin unohtanut elokuvan. Siitä voi ottaa oppia miten huoltomiesten varalta tulee toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä varastelijoilla ei jää yhteen kertaan ja kyllä se hiukan alkaa epäilyttämään kun yhden huoltoukon reitin varrella alkaa tavaraa katoamaan.
Kerran vuodessa pöllii huoltokäynnillä jonkun tuliterän iPhonen niin eihän siitä kiinni jää.
Ei sitä ehdi mitään varastelemaan kun pitää tyydyttää kotiin jääneiden rouvien tarpeet. T Huoltomies 58v työkokemusta 40 vuotta,
Vierailija kirjoitti:
Ja sellainen huoltomies saa taatusti äkäiset lähdöt, jos asunnosta huomataan omaisuutta kadonneen huoltomiehen käynnin jälkeen. Kuvittelisin muutenkin, että semmoiseen hommaan puritään luotettavaa porukkaa palkkaamaan, kun tosiaankin yleisavaimella pääsee käymään toisten asunnoissa.
Laita valvontakamera tai pari niin ei tarvitse miettiä.
Ei kyllä voi luottaa, huoltomiehillä on suomen alhaisimmat palkat ja usein kymmeniä taloja vastuullaan.
Huoltomiehen hommiin ajaudutaan puoli pakolla, koulutustakaan niihin ei vaadittu ainakaan aiemmin, siksi porukka voi olla mitä tahansa, harvemmin kuitenkaan silkkiposkisia joojoo miehiä.
Tiedän useita tapauksia, Itsekkin aikonaan, siis rikos on vanhentunut 10 vuotta sitten, nappailin tavaroita, viinaa/kaljaa, tupakkaa ja sillon tällön vähän rahaa tietyistä "juoppo" kämpistä, tietenkin sellasia määriä ettei asukkaalla ollut mahdollista todistaa mitään, eikä oikein uskottavuuttakaan, eli eivät katsonut järkeväksi alkaa yleensä syyttämään huoltomiestä.
Pari kertaa oli toimistolle joku soittanut ja esittänyt minusta epäilyn, ei ne edenny mihinkään muuhun kun että kävin niissä "valitus" kämpissä sen jälkeen todella hitaasti huoltotöissä.
Nykyään minulla on oma firma joka ei liity kiinteistöhuoltoon, joten asia ei sinällään enää koske minua, halusin kuitenkin purkaa turhan ruusuisia mielikuvia tästä kiinteistöhuollon ammattikunnasta.
Usein huoltofirmat kysyvät, miten saa tulla asuntoon, saako tulla yleisavaimella, kun asukas on poissa, vai tullaanko asukkaan läsnäollessa. Aina ei kuitenkaan ole mahdollista järjestellä asioita niin, että asukas olisi paikalla. Esim. jotkut akuutit ongelmat pitää hoitaa nopeasti, vaikka asukas itse ei pystyisi olemaan kotona samaan aikaan.
Jos ei siis pysty olemaan kotona, kannattaa käyttää järkeään ja varmuuden vuoksi laittaa arvokas pikkutavara ja henkilökohtaiset paperit, tiedot yms. piiloon. Tai ottaa mukaan.
Joku yläkaapin tai ylähyllyn takaosa on sellainen, minne ei kovin äkkiä mennä, varsinkaan, jos sinne pääsyyn tarvii jakkaran ja jos lisäksi vie sen jakkaran vaikka kellarikoppiin tai parvekkeelle pois käsien ulottuvilta.
Ja tietysti, jos se huollon kohde on keittiössä, niin ei tietenkään juuri sinne keittiön yläkaappiin silloin piiloteta mitään, joka ekaksi olisi epärehellisten käsien ulottuvilla, vaan jonkun toisen huoneen yläkaappiin. MItä kauempana ja vaikemmassa paikassa siitä työpisteestä se piilo sijaitsee, sen parempi. Jos huoltomies taas korjaa vessaa, piilota arvotavarat keittiön laatikoston alimman laatikon alle, jos siellä on tyhjää tilaa. Tai vaikka sängynpatjan alle. Tai vie ne arvotavarat jossain kassissa tai lukitussa matkalaukussa sinne omaan varastokoppiisi siksi aikaa, kun olet poissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Astianpesukoneeni meni vaihtoon ja muistin ja tiesin sen alla olevan 2 euron kolikon. Huoltomies tuli ja vaihtoi sen uuteen, olin keittiössä vanhan poiston ajan ja näin sen kolikon sitten siinä vielä. Lähdin hetkeksi avaamaan ulko-ovea, olin poissa noin 2 minuuttia, palasin keittiöön ja kolikko oli hävinynt. En kehdannut sanoa siitä mitään ja olisin sen antanut huoltomiehelle, jos olisi pyytänyt, mutta epärehellisyydestä en pidä. Se oli varkaus, vaikkakin hyvin vähäinen.
Moni harrastaa samaa kun vie autoaan huoltoon ja jättää jotain euron kolikkoa tuhkakuppeihin yms. lokeroihinsa. Siinä sitten automekaanikot hiki valuen yrittää vastustaa kiusausta.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä ehdi mitään varastelemaan kun pitää tyydyttää kotiin jääneiden rouvien tarpeet. T Huoltomies 58v työkokemusta 40 vuotta,
Miten sellainen voi olla työkokemusta, jos et ole työtä tehnytkään, vaan nostanut vain palkkaa n-sta?