Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karu totuus eläkeläisistä: On tarpeen sanoa asiat ääneen

Vierailija
01.09.2024 |

Työeläkeyhtiö Elon toimitusjohtaja Carl Petterssonin mukaan nykyään on liikaa tekijöitä, jotka nakertavat nuorten luottamusta tulevaisuuteen.

Jutellessa nuorten kanssa Suomen ja heidän tulevaisuudestaan nousee eläkejärjestelmä yllättävän usein esille. Osa nuorista on hyvinkin perillä siitä, miten järjestelmä toimii ja kuinka se perustuu siihen, että seuraava sukupolvi rahoittaa ison osan edellisen sukupolven eläkkeistä, Pettersson kirjoittaa blogikirjoituksessa Elon sivustolla.

Petterssonin mukaan on tarpeen sanoa ääneen asiat niin kuin ne ovat.

Vanhemmat ikäluokat saavat eläke-euroilleen nuoria sukupolvia paremman vastineen. Eläketurvakeskuksen mukaan vuonna 1940 syntyneet saavat jokaista eläkejärjestelmään maksamaansa euroa kohti keskimäärin yli 5 euroa eläkettä. Vastaavasti vuonna 2010 syntyneillä luku on enää 1,7 euroa. Naisilla suhdeluku on keskimäärin miehiä suurempi siitä syystä, että naisten elinikä on pidempi.

Hyvä Carl Peterson!

Kommentit (326)

Vierailija
181/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoret ovat jo saaneet lapsesta asti enemmän  kuin mikään sukupolvi ennen heitä, ja sen maksoivat nämä eläkeläiset

Vuosina 1989 - 1995 syntyneet, nyt reilut parikymppiset nuoret voivat hykerrellä tyytyväisyydestä. Yleisradion dokumenttitoimituksen teettämän laskelman mukaan he saavat elämänsä aikana eniten tukea yhteiskunnalta. Ja he myös maksavat vähiten yhteiseen pottiin.

1990-luvun alussa syntyneet pääsevät siis nauttimaan hyvinvointivaltion eduista enemmän kuin ikäluokat ennen heitä tai heidän jälkeensä. Ennen 25 ikävuottaan he ovat rahassa mitattuna vähintään 300 000 euroa plussan puolella. He ovat siis saaneet 300 000 euron arvosta enemmän etuja ja palveluja kuin ovat siihen ikään mennessä maksaneet veroina ja maksuina. 

Se on aika mukava summa, eräänlainen ennakkoperintö yhteiskunnalta. Sillä saa esimerkiksi keskikokoisen omakotitalon pääkaupunkiseudulta. Tai

Yhden eläkeläisen teveydenhoito maksaa 5600 vuodessa per eläkeläinen ja vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.

Vierailija
182/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun faija saa eläkettä enemmän kuin mä saan palkkaa. On sillä tietysti isommat tulotkin ollut, mutta silti. Eikä se edes käytä tai tarvi rahaa oikeen mihinkään.

Perintöä odotellessa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiantakaa nämä itätrollin ketjut välittömästi. Älä ruoki trollia, menköön oikeisiin töihin.

Vierailija
184/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskeneläkettä ei voi saada jos lapset ovat täysikäisiä. Vakuutus on eri asia.

Vierailija
185/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi voi, minkäs minä sille voin, se eläke tulee mikä mulle lain mukaan kuuluu.

Tule käymään annan sulle kympin.

Voi voi, eläkeläiset on pahin valittaja ryhmä, eläkkeelle on jääty hädin tuskin 60 vuotiaana, ja märistään vaan. Itse ovat lait tehneet täysin omia etuja ajatellen 

Minä jäin 64v. 6kk. En ole ollut lakeja laatimassa, sen teki hallitus ja eduskunta aivan kuten nykyisinkin.

Vierailija
186/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia jätän joskus suurten ikäluokkien edustajat töissä vähän vähemmälle huomiolle ja hoidolle, keskityn nuorempiin joilla on vielä elämä edessä. Suurilla ikäluokilla on varaa mennä yksityiselle, jos piheydeltään viitsisivät. 

Suurten (tai yleensä minkään ikäluokan) ikäluokkien keski-eläke on korkeintaan 2500e. Siis keski-eläke. Sisältää vuorineuvokset ja hanslankarit. Taulukko löytyy.

Vierailija
187/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään saa olla tyytyväinen jos on töitä ja hyvä palkka. En ensimmäisenä alkaisi valittamaan eläkemaksuista. Ja nuorten pitäisi ottaa huomioon sekin, että on itsekin joskus eläkkeellä. Kuka ne silloin maksaa?

Tietysti sinä nettosaajana haluat tämän asian vaieta. Onhan se kiusallista kun kansakunnan työnsankarit ovatkin aina saamapuolella. Nettomaksajana todellakin valitan eläkemaksuista, se on suoraan pois minun perheeltäni ja sen saa omahyväiset itse tyel-maksuista vapaat eläkeläiset 

Työnantajasihan edelleen maksaa eläkemaksut. Se mitä sinult oona peritään saat ve

Aina ällistyn miten vähän tietoa ihmisillä on verotuksestaan.  Veronpalautus on perityn ja sitten vuosittaisen verotuksen erotuksen palautus.  Ei mikään verovähennys 

Vähennykset tehdään tuloista eli verotettava tulo pienenee.  Mutta jos joku vakiojuttu, vaikka tyel, on jo huomioitu pidötysprosentissa ei tule palautusta tietenkään .

Invalidivähennys jota enää ei ole, vähennettiin suoraan  lasketusta verosta.

Verotus tehdään kerran vuodessa, ennakonpidätys joka tilistä 

Vierailija
188/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiltä tuet pois niin alkaa löytyä edullista työvoimaa. Rahan jakaminen laiskureille on haitallista. 

Vierailija
189/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 luvun jälkeen syntynet  valittajat ,ovat saaneet kaiken ilmaiseksi.

Vierailija
190/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1990-luvulla oli lama ja rakennusmiehet olivat ansiosidonnaisella kotona ja kävivät pilkkimässä talvella kaloja.

Hyvä että pitivät kunnostaan huolta eivätkä jääneet sohvalle makaamaan ja kaljaa juomaan. Menivät sitten reippaina töihin kun työllisyys parani.

Suuret ikäluokat ovat suuria myös alkoholinkäytöstä. Jopa siinä määrin että puhutaan märistä ikäluokista.

Suuret ikäluokat ovat syntyneet 1946-1950, nuorimmatkin ovat jo 74v.

Vierailija
191/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykynuorista on huomattava osa jää eläkkeelle heti peruskoulun jälkeen ja näillä puheilla He yrittävät turvata tulevaisuutensa työ ei maita.

Isoäitini nimittäisi heitä vetämättömäksi laiskoe nolla ihmisiksi.

No on kait ne!

Kun tietävät ja näkevät jo heti pelin alussa että se on amerikan serkkujen tapaan ilmaistuna "rigged", painotetut nopat. Et voi voittaa kyseisessä pelissä nimeltä työelämä millään tavalla, joten miksi edes alkaa pelata!

Demari torakoiden jäljltä tämä eläkeponzi-pyramidihuijaus on kaatumassa, ja se on ihan jokaisen itse tarkistettavissa. Matematiikka ja tilastotiede kun ovat kiistattomia. Samoin kuin asiasta päättävissä piireissä, valtiohallinnossa, eläkeyhtiöissä, pankeissa ja puoluetoimistoissa, erityisesti demarin perkeleiden, on tiedossa miten tämä tulee päättymään. Ja siksi tästä ei ole haluttu ääneen puhua, eikä haluta, kun ei haluta keikuttaa venettä ettei eläkeläiskyrvät, demareiden kantasakki ja pönkäporukka ei suutu. Vasta kun se suurin loisijasakki on montussa, alkaa suomessa tapahtua muutoksia monessakin suhteessa, kuten verotus, sosiaaliloisiminen, Tiitisen Lista yms. Siihen asti yritetään kusisukassa pitää status quo-voimassa että loiset kerkeää ulosmitata muiden piikkiin niille "luvatut" hyvät systeemistä. Nykyään ainoastaan on noussut näiden piirissä huoli, että pysyykö tämä syöpäinen ponzipyramidi pystyssä edes niin kauaa, että saavat tyhjennettyä ko. pajatson. Ei näitä loisia kiinnosta vittujakaan tulevat sukupolvet tai niiden tulevaisuus, vain oma demarinokka on lähinnä mistä on huoli.

Vierailija
192/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmöjä vedätetään vastakkainastteluilla, aivan kuin tässä maassa kaikki kurjat asiat olisivat työttömistä ja eläkeläisistä johtuvia.

Vierailija
193/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä voitte katsoa oman tilanteenne. Googlatkaa : Ylen saamat laskelmat osoittavat eläkejärjestelmän isot erot sukupolvien välillä tutki laskurista oma tilanteesi.

Ei kiinnosta, huomenna tulee se ansaittu eläke.

Korjaus; varastettu ja ansaitsematon eläke.

En muista kävinkö just sun lompakollasi, tarkistapa asia.-eri

Vierailija
194/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiltä tuet pois niin alkaa löytyä edullista työvoimaa. Rahan jakaminen laiskureille on haitallista. 

Kokoomus ehdotti jo, että eläkeläiset siirrettäisiin myös yleisen asumistuen piiriin mitä ei saa omistusasuntoon, muut puolueet ei vielä suostuneet, mutta eiköhän se edessä ole.

Vierailija
195/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Demarin perkeleiden puoluetoimistolla on Full Apeshit-tilanteet päällä, tämä artikkelin johdosta.

Kaikilla keskutelupalstoilla on nähty demaripirut yrittämässä naulata kansia tämän päälle. Ja ihmekö tuo, kun se loiseläjäsakki kirjaimellisesti elää eläkeläisten äänistä, ja ne antaa ne äänensä vain niille jotka tätä kusetusta jatkavat ja lisäävät. Eläkeloisijaiset on demaripirujen elämänlanka.

Eläkeläiset äänestää pers ja kok, siksi hallitus ei tee mitään eläkkeiden leikkaamiseksi.

Minä olen aina äänestänyt demareita, sorry vaan.

Vierailija
196/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90 luvun jälkeen syntynet  valittajat ,ovat saaneet kaiken ilmaiseksi.

Sun olisi 1990-luvulla pitänyt maksaa lapsesi koulu eikä yhteiskunnan verorahoista.

Vierailija
197/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tästä huumesukupolvesta töihin?Ennen  ei todellakaan ollut työttömyyttä.

Kuule kun ennen oli niitä työpaikkojakin. Sitten tuli 90-luvun lama ja pyyhkäisi työpaikat mennessään. Sen jäljeen keksittiin siirtää tuottavat työt halvempiin maihin. Työpaikkoja piti taas vapautua suurten ikäluokkien eläköityessä. No nämä jäi eläkkeelle mutta tilalle ei palkattu enää ketään. 

Vierailija
198/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia jätän joskus suurten ikäluokkien edustajat töissä vähän vähemmälle huomiolle ja hoidolle, keskityn nuorempiin joilla on vielä elämä edessä. Suurilla ikäluokilla on varaa mennä yksityiselle, jos piheydeltään viitsisivät. 

Suurten (tai yleensä minkään ikäluokan) ikäluokkien keski-eläke on korkeintaan 2500e. Siis keski-eläke. Sisältää vuorineuvokset ja hanslankarit. Taulukko löytyy.

Eikös mediaani ole jotain 1800.  Yhtä paljon alle ja päälle saajia.

Suurten ikäluokkien naisten palkat olivat pieniä, niinpä eläkkeetkin pieniä.

Eikä ne miestenkään isot, mies oli yli 50 kolmivuorotöissä,  vastavalmistunut insinööripoika sai saman alkupalkan.

Vierailija
199/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hölmöjä vedätetään vastakkainastteluilla, aivan kuin tässä maassa kaikki kurjat asiat olisivat työttömistä ja eläkeläisistä johtuvia.

Muissa maissa on asiat paremmin kun siellä ei ole työttömiä eikä eläkeläisiä. T:Pöhkö.

Vierailija
200/326 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt eläkeläiset on keksineet, että heidän sukupolvessa ei ollut työttömiä.

Vitsi mitä valehtelijoita.

Mistä tuon "tiedon" löytää?

Katso vaikka netistä sosiaaliturvan historia.

Tarkoitin että kuka on väittänyt ettei työttömiä ollut? Olen 66v. ja aina ollut työttömiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän