Miksi lasta ei voi vain jättää päiväkodin ovelle tai pihaan?
Olin luullut, että aamulla lapsen voisi vain viedä päiväkotiin ja kiitää siitä töihin itse. Eli että viedä lapsen päiväkodin ovelle, jos ovat sisällä ja jättää lapsen oven avaavalle työntekijälle. Tai jos ovat ulkona niin viedä lapsen vain siihen pihaan, sanoa lapselle ja työntekijälle heipat ja kiitää kiireellä töihin.
Mutta ei. Meillä edellytetään, että jos ovat sisällä niin vanhempi riisuu lapsen, laittaa ulkovaatteet eteisessä naulakkoon ja kengät telineeseen tai sateella kaikki kuivauskaappiin, riisuutuu itse kengistä ja ulkovaatteista ja käy sisällä lapsen lokerolla viemässä sinne lapsen repun, purkaa repusta vaihtovaatteet ja viikkaa ne lokeroihin paikoilleen, vie vaippoja vessan lokeroon jne. Tarvittaessa vessattaa lapsen. Tai jos ovat ulkona niin sama homma, mutta sen jälkeen vielä pukee lapsen uudelleen ulkovaatteisiin ja vie sinne pihalle. Tässä kaikessa kestää 15-20 min säästä riippuen joka ikinen aamu, siis siellä päiväkodilla sisällä.
Meneekö tämä ihan oikein näin? Kyselee eräs äiti, jolla on yli tunnin työmatka ruuhkabussilla suuntaansa ja aikaiset aamut ja siksi aamuisin aina kiire.
Kommentit (124)
Aamun huonoin aloitus. Mieti nyt saatana itse.
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka tyhmiä te oikeasti olette? Ei jaksa näitä yhteiskunnan asioita ja perheiden asioita.
Mikähän minusta nyt tyhmän tekee? Ap
Kyllä menee niin että viet perille asti ja haet sisältäkin tarvittaessa. Kiusaavat vielä lisäksi aika paljon. Onnea vain matkaasi!
Jätä lapsesi saman tien yksin kotiin ennen kuin lähdet töihin. Kyllä se siellä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka tyhmiä te oikeasti olette? Ei jaksa näitä yhteiskunnan asioita ja perheiden asioita.
Siis näin yksikertaisestakin asiasta teet numeron. Minä ja minun ruuhkabussini ja elämäni, valivalivali. Typeryyttä valittaa kaikesta ja aina.
Kyllä meillä ainakin jätetään ovelle 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis näin yksikertaisestakin asiasta teet numeron. Minä ja minun ruuhkabussini ja elämäni, valivalivali. Typeryyttä valittaa kaikesta ja aina.
Numeron? Minähän vain kysyin, että onko muissakin päiväkodeissa näin, koska itse yllätyin asiasta lapseni aloittaessa päiväkodin. Ap
Meillä on kolme lasta, joista kaksi päiväkoti-iässä. Meidän päiväkodissa ei sisaruksia huolita samaan ryhmään, joten niinpä toinen pitää viedä ison rakennuksen oikeaan päätyyn yläkertaan, toinen taas saman rakennuksen vasemman päädyn alakertaan. Olisi kätevää, jos voisivat olla samassa ryhmässä, koska tällöin samat varavaatteet kävisivät kummallekin, mutta ei. Näissä asioissa ei asiakkaan tarpeita huomioida millään tavalla. Puoli tuntia menee huoltajalla joka aamu päiväkodissa, ennen kuin pääsee työmatkalle.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin jätetään ovelle 😃
Niin meilläkin, mutta taitaa taas täällä olla äänessä ja vauhdissa kärttyisät vanhatpiiat. Voi vaan kuvitella miten posket punoittaa kun tekstiä tulee.
Lapsemme olivat yksityisessä päiväkodissa ja jätimme lapset aina pk:n ulkoovelle.
En kyllä ymmärtänyt, miksi se lapsi pitäisi riisua, vaikka jotain sisälle aamulla veisikin? Eikö se voi odottaa siinä eteisessä ja sitten viet takaisin ulos? Sen ymmärrän, että sisälle jätettäessä pitää riisua. Henkilökuntaa ei varmaan riitä sinne naulakolle. Ei kai niitä vaihtovaatteita tai vaippoja joka päivä viedä? Oudolle kuulostaa kuvaamasi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme lasta, joista kaksi päiväkoti-iässä. Meidän päiväkodissa ei sisaruksia huolita samaan ryhmään, joten niinpä toinen pitää viedä ison rakennuksen oikeaan päätyyn yläkertaan, toinen taas saman rakennuksen vasemman päädyn alakertaan. Olisi kätevää, jos voisivat olla samassa ryhmässä, koska tällöin samat varavaatteet kävisivät kummallekin, mutta ei. Näissä asioissa ei asiakkaan tarpeita huomioida millään tavalla. Puoli tuntia menee huoltajalla joka aamu päiväkodissa, ennen kuin pääsee työmatkalle.
Sinun lapset on sentään pääseet samaan päiväkotiin. Täällä Pk-seudulla ainakin voi käydä niinkin, että joutuvat eri päiväkoteihin ja välimatkaa on pari kilsaa. Se on autottomana kiva sitten käydä sama rumba kahdessa eri päiväkodissa joka aamu.
Oikeastiko haluaisit, että se ainoa aamuvuorolainen jättäisi sinunkin lapsesi valvomatta jo tuotujen lasten kanssa, kun hän ottaisi uuden tuodun lapsen vastaan ja käyttäisi tähän lapseen tuon 15-20 minuuttia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun lapset on sentään pääseet samaan päiväkotiin. Täällä Pk-seudulla ainakin voi käydä niinkin, että joutuvat eri päiväkoteihin ja välimatkaa on pari kilsaa. Se on autottomana kiva sitten käydä sama rumba kahdessa eri päiväkodissa joka aamu.
No tämä on juurikin täällä Pk-seudulla.
Aloittaja, jätä huomiotta nyt nuo möyhääjät. He ovat tässä ketjussa vain provosoimassa ja purkamassa omaa pahaa oloaan. Meillä lapsen sai jättää eteiseen, mutta usein jäin tekemään riisumistoimet, koska mulla ei ollut yleensä kiire. Sinuna kysyisin joltain työntekijältä, olisiko sellaista mahdollisuutta, että voisit jättää lapsesi hoitajille tuodessa, koska sinulla on bussien takia aamuisin todella kiire. En usko, että he kiusallaan noita toimia vaativat, vaan varmasti heillä on tiukka hoitajamitoitus, niin kuin joka paikassa nykyään. Kannattaa silti kysyä!
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärtänyt, miksi se lapsi pitäisi riisua, vaikka jotain sisälle aamulla veisikin? Eikö se voi odottaa siinä eteisessä ja sitten viet takaisin ulos? Sen ymmärrän, että sisälle jätettäessä pitää riisua. Henkilökuntaa ei varmaan riitä sinne naulakolle. Ei kai niitä vaihtovaatteita tai vaippoja joka päivä viedä? Oudolle kuulostaa kuvaamasi.
Koska pientä lasta ei saa jättää yksin ilman aikuista eteiseen, kun itse käy sisällä lokerolla ja vessan lokerolla viemässä tavarat. Meillä on sokkeloinen päiväkoti eikä lokeroilta ja vessalta ole näköyhteyttä eikä kuuloyhteyttä eteiseen. Eli lapsi on otettava mukaan sisällä ja sinne ei ole lupaa mennä ulkovaatteissa. Lapsi on vanhemman vastuulla ennen kuin kirjaavat lapsen sisään ja se on vasta kuin kaikki tuo on tehty. Ap
Se on ihan normikäytäntö ap että vanhempi aamulla tuo lapsen ryhmään asti. Vai mitä sanoisit siihen että aikuinen jättää muut yksin ja poistuu jatkuvasti riisumaan jne jotakuta? Ja kyllä, suinkaan aina ei aamussa ole heti kahta aikuista. Samoin emme voi pihasta lähteä jokaisen lapsen tavaroita viemään. Lapsi jää ulos aikuiselle ja vanhempi vie repun sisälle. Omia ulkovaatteita ei tarvi riisua kenkiä lukuunottamatta ja vaipat saa jättää lokerolle. Sun on syytä miettiä aamuja ap jos noin pahasti kiristää aikataulu. Ettei oo yhtään vara riisua lasta ja viedä ryhmään tai viedä se reppu sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko haluaisit, että se ainoa aamuvuorolainen jättäisi sinunkin lapsesi valvomatta jo tuotujen lasten kanssa, kun hän ottaisi uuden tuodun lapsen vastaan ja käyttäisi tähän lapseen tuon 15-20 minuuttia?
Mihin miihailuun tuo aika menee? Pitääkö riisua, vaihtaa vaatteet ja syöttää aamupuuro.