Miksi lasta ei voi vain jättää päiväkodin ovelle tai pihaan?
Olin luullut, että aamulla lapsen voisi vain viedä päiväkotiin ja kiitää siitä töihin itse. Eli että viedä lapsen päiväkodin ovelle, jos ovat sisällä ja jättää lapsen oven avaavalle työntekijälle. Tai jos ovat ulkona niin viedä lapsen vain siihen pihaan, sanoa lapselle ja työntekijälle heipat ja kiitää kiireellä töihin.
Mutta ei. Meillä edellytetään, että jos ovat sisällä niin vanhempi riisuu lapsen, laittaa ulkovaatteet eteisessä naulakkoon ja kengät telineeseen tai sateella kaikki kuivauskaappiin, riisuutuu itse kengistä ja ulkovaatteista ja käy sisällä lapsen lokerolla viemässä sinne lapsen repun, purkaa repusta vaihtovaatteet ja viikkaa ne lokeroihin paikoilleen, vie vaippoja vessan lokeroon jne. Tarvittaessa vessattaa lapsen. Tai jos ovat ulkona niin sama homma, mutta sen jälkeen vielä pukee lapsen uudelleen ulkovaatteisiin ja vie sinne pihalle. Tässä kaikessa kestää 15-20 min säästä riippuen joka ikinen aamu, siis siellä päiväkodilla sisällä.
Meneekö tämä ihan oikein näin? Kyselee eräs äiti, jolla on yli tunnin työmatka ruuhkabussilla suuntaansa ja aikaiset aamut ja siksi aamuisin aina kiire.
Kommentit (124)
Korona-ajan hyvä puoli oli se, että silloin sai vain jättää eteiseen.
Toiminnanohjauksen ongelma vanhemmalla jos säätää yli 20min yhtä päiväkotiin tuomista.
90-luvulla pystyi päiväkotiin jättämään lapset ihan työntämällä aamulla ovesta sisään ja kiirehtimään töihin. Oli hyvin pieni ja ihana päiväkoti.
Valita päiväkodin johtajalle. Naurettava sääntö.