Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Energiajuomia myydään nyt jopa 10-vuotiaille! S marketissa ainakin!

Vierailija
01.09.2024 |

olin perjantaina S-kaupassa ostamassa hieman olutta niin siellä 3-4 luokkalaiset pojat ositvat energiajuomia! siiis ennen näitä ei myyty alle 15 v nyt pikkulapset juovat energiajuomaa jos kauppias myy!

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsuus ja nuoruus pilalla 15 vuotiaana on jo kokaiinia ja hasista kuin ei keskiolutkaan enää tyydytä!

Vierailija
2/46 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä myisi mutta kauppias on ahe sika joten hän on valinnut tämän helvetin tiens'

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en kyllä myisi mutta kauppias on ahe sika joten hän on valinnut tämän helvetin tiens'

Niin ne on kaikki. Harmi heitä kun mikään ei riitä.

Vierailija
4/46 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään laki ei estä myymästä alaikäiselle. Se on THL:n suositus. Lidlissä ei ainakaan seuraa tätä suositusta koskaan. 

Vierailija
5/46 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Ei se ole kaupan tehtävä tätä asiaa valvoa. Alkoholia ei myydä alaikäisille, koska laki kieltää. Mikään laki ei kiellä myymästä energiajuomaa. Itse toivon kovasti, että työnantajani luopuu tästä energiajuomien ikärajasta. Hankaloittaa turhaan työntekoa olla jatkuvasti sitä ikää tarkastamassa tai hyväksymässä.

Vierailija
6/46 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä kahviakin saa ostaa alle 15v halutessaan. Sama haitallinen aine se kofeiini siinä on. 

Vierailija
7/46 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon nähny kans omassa Smarketissa ku polvenkorkuset ihan oikeasti pienet lapset ostaa niitä megaforce tölkkejä yms siitä IP KASSALTA ja myyjä ei sano mitään

Mä en ymmärrä miten se voi olla sallittua, ne juomat on ihan täyttä myrkkyä ja niissä on ihan hirveet kofeiinipitoisuudet.

Vierailija
8/46 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niissä oo ikärajaa. Kauppias voi rajata ja moni kauppa on rajannut.

Vierailija
9/46 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla pitäisi kieltää karkin/limun/suklaan ja kahvin myynti lapsille. Samaa tavaraa eri muodossa kuin energiajuomissa. 

Vierailija
10/46 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin kasvatus lähtee kotoa. Kun lasta opettaa pienestä pitäen että vesi on janojuoma, hän ei kaipaa mitään sokeria tai makeutusaineita janoon.

Vierailija
11/46 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon nähny kans omassa Smarketissa ku polvenkorkuset ihan oikeasti pienet lapset ostaa niitä megaforce tölkkejä yms siitä IP KASSALTA ja myyjä ei sano mitään

Mä en ymmärrä miten se voi olla sallittua, ne juomat on ihan täyttä myrkkyä ja niissä on ihan hirveet kofeiinipitoisuudet.

Onko myrkky kofeiini vai sokeri? Noita saa sokerittomina. Samalla tavalla limut makeutetaan. Kofeiini on se haitallinen. Mun puolesta pitäisi kieltää kaikki kofeiinia sisältävät lapsilta. Ei kolaakaan kannattaisi juoda.

Vierailija
12/46 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis. Se juttu noissa enrgiajuomissa on kofeiini. Kahvipaketin saa ostaa ilman ikärajaa kuka vaan. 

Vierailija
13/46 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Ei se ole kaupan tehtävä tätä asiaa valvoa. Alkoholia ei myydä alaikäisille, koska laki kieltää. Mikään laki ei kiellä myymästä energiajuomaa. Itse toivon kovasti, että työnantajani luopuu tästä energiajuomien ikärajasta. Hankaloittaa turhaan työntekoa olla jatkuvasti sitä ikää tarkastamassa tai hyväksymässä.

Voi voi,vai on sulla hankalaa. Paskanko väliä sillä että lapsi tuhoaa elämänsä,ikäraja pitää poistaa jotta sulla ois helpompaa. Minä minä minä.

Vierailija
14/46 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis. Se juttu noissa enrgiajuomissa on kofeiini. Kahvipaketin saa ostaa ilman ikärajaa kuka vaan. 

Meillä oli luokassa jopa oma kahvinkeitin, lisäksi sai oppilaskunnan KAHVIOSTA ostaa kahvia pitkin päivää. Näin yläasteella 6v sitten.

Vierailija
15/46 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko myrkky kofeiini vai sokeri? Noita saa sokerittomina. Samalla tavalla limut makeutetaan. Kofeiini on se haitallinen. Mun puolesta pitäisi kieltää kaikki kofeiinia sisältävät lapsilta. Ei kolaakaan kannattaisi juoda.

No, ne sokerittomien makeutusaineet  ovat vielä haitallisempia !😕

Vierailija
16/46 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ne sokerittomien makeutusaineet  ovat vielä haitallisempia !😕

Kiellä lapsilta myös sokerittomien limujen myynti

Vierailija
17/46 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko kuitenkin niin, että jos se energiajuoma ei olisi joku ihmeellinen kielletty hedelmä, niin se tuskin silloin kiinnostaisi noita lapsia. 

Omasta mielestäni ne kaikki maistuu ihan hirveälle 

Vierailija
18/46 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi,vai on sulla hankalaa. Paskanko väliä sillä että lapsi tuhoaa elämänsä,ikäraja pitää poistaa jotta sulla ois helpompaa. Minä minä minä.

Kerrotko nyt vielä miten se elämä tuhoutuu siitä energiajuomasta?

Vierailija
19/46 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EU-maissa on kyllä aika tarkat säädökset mitä niissä saa olla ja paljonko. Amerikassa on toisin ja sieltähän tämä energiajuomilla pelottelu on lähtöisin, vaikka se ei ole mitenkään vertailukelpoinen EU-maihin.

Vierailija
20/46 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 10 v saisi apteekista kofeiinia pillereinäkin.