Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opetetaanko ev.lut kirkkojen Jumalanpalveluksissa enää mitään?

Vierailija
01.09.2024 |

En ole aikoihin ollut kirkossa. Haluaisin taas alkaa käymään. Mutta mietityttää että saako Jumalanpalveluksissa nykyään oikeasti kunnollista hengellistä opetusta? Olen katsonut hieman Jumalanpalveluksia telkkarista ja ne ovat äärettömän laimeita ja tavallaan varovaisia, ettei kukaan pahoita mieltään. Kerrotaanko siellä miten oikeasti tulisi elää vai onko se samaa laimeutta jokaisessa kirkossa?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarna on ihan siitä papista kiinni. Aihe on, mutta teksti tulee puhujastaan.

Ev.lut. kirkon jumalanpalveluksissa käy vähän väkeä, koska tunnelma on laimea.

Vierailija
2/18 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue itse Raamattua 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tarvitset elämiseen opetusta joltain papilta?

Vierailija
4/18 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue itse Raamattua 

Raamatun tekstikin on kovin laimeaa.

Vierailija
5/18 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen kyllä raamattua. Ongelma on vain se, ettei Jumalanpalveluksista saa mitään irti jos siellä ei oikeasti opeteta rohkeasti Jumalan sanaa, vaan keskitytään siihen miten täällä eletään niin että maailma sen hyväksyy. Ap

Vierailija
6/18 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn aika harvoin kirkossa. Yleensä en muista mitä siellä on saarnattu. Saarnat on yleensä liian korkealentoisia ja paljon selostusta ja korulauseita. Virsistä tykkään vaikka toteutuksessa joku mättää, en tiedä. Muutenkin tilaisuus on minulle liian hieno. Itse en ole niin hieno joten sovin huonosti joukkoon. Ymmärrän että Jumalaa kunnioitetaan pukeutumisella ja arvokkaalla käyttäytymisellä mutta jonkinlainen teennäisyys siinä ahdistaa. Haluaisin selkeää puhetta halki poikki ja pinoon, niin että lapsikin ymmärtää.

Ihmisillä on kysymyksiä elämästä ja Jumalan tahdosta. Meillä kaikilla on paljon syntiä, ja synnistä pitäisi minun mielestä puhua enemmän. En halua asioiden silottelua ja selittelyä ja hyväksyntää. Armostakin pitäisi puhua, muuten en jaksa syntien tuomaa painoa. Mutta armo ei tarkoita että hyväksytään synti. Miten elän sen kanssa että teen syntiä?

Rukoukset on hyviä ja ehtioollinen. Joskus aikaisemmin mietin olisiko Tuomasmessu minulle, mutta ei todellakaan ole.

Haluaisin että puhutaan siitä kun Jeesus hakee uskovat pois, odotan sitä.

Vierailija
7/18 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene johonkin Kreikan saarelle pieneen ortodoksiluostariin. Se ois sulle sulle sopiva paikka. 

Vierailija
8/18 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jumalanpalveluksessa pitäisi opettaa jotain? Koulut ovat opetusta varten.

Vierailija
9/18 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoottista paskaa.

Vierailija
10/18 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen kyllä raamattua. Ongelma on vain se, ettei Jumalanpalveluksista saa mitään irti jos siellä ei oikeasti opeteta rohkeasti Jumalan sanaa, vaan keskitytään siihen miten täällä eletään niin että maailma sen hyväksyy. Ap

Niinhän se on. Se riippuu papista mistä ja miten puhuu kirkossa.

Vierailija
11/18 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ehkä ei olekaan tarkoitus että siellä opetettaisiin. Mutta opetusta tarvitaan, joten miksi seurakuntatalolla ei sitten olisi säännöllistä opetusta? Tykkäisin mennä sellaiseen vaikka sunnuntai-iltaisin. Jos saisi tulla verkkareissa ja rikkinäisellä paidalla.

Vierailija
12/18 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jumalanpalveluksessa pitäisi opettaa jotain? Koulut ovat opetusta varten

Uskontohan ei kuulu kouluun? Kirkko on kristinuskon opettamista varten.

Vierailija
13/18 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jumalanpalveluksessa pitäisi opettaa jotain? Koulut ovat opetusta varten

Uskontohan ei kuulu kouluun? Kirkko on kristinuskon opettamista varten.

Koulua ei olisi edes olemassa ilman kirkkoa, joten kyllä se kuuluu.

Vierailija
14/18 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn aika harvoin kirkossa. Yleensä en muista mitä siellä on saarnattu. Saarnat on yleensä liian korkealentoisia ja paljon selostusta ja korulauseita. Virsistä tykkään vaikka toteutuksessa joku mättää, en tiedä. Muutenkin tilaisuus on minulle liian hieno. Itse en ole niin hieno joten sovin huonosti joukkoon. Ymmärrän että Jumalaa kunnioitetaan pukeutumisella ja arvokkaalla käyttäytymisellä mutta jonkinlainen teennäisyys siinä ahdistaa. Haluaisin selkeää puhetta halki poikki ja pinoon, niin että lapsikin ymmärtää.

Ihmisillä on kysymyksiä elämästä ja Jumalan tahdosta. Meillä kaikilla on paljon syntiä, ja synnistä pitäisi minun mielestä puhua enemmän. En halua asioiden silottelua ja selittelyä ja hyväksyntää. Armostakin pitäisi puhua, muuten en jaksa syntien tuomaa painoa. Mutta armo ei tarkoita että hyväksytään synti. Miten elän sen kanssa että teen syntiä?

Rukoukset on hyviä ja ehtioollinen. Joskus aikaisemmin miet

Minun korviin kuulostaa siltä että etsisit vanhoillislestadiolaisia.  Siellä saarnataan synneistä. Siitä, että ne voi uskoa anteeksi ja sen jälkeen on saatu pyhä henki ja yritetään välttää syntiä. Siellä saarnaavat sekä papit että maallikot samalla viivalla ja tilaisuudet ovat aika koruttomia. Toki vanhoillislestadiolainen voi osallistua jumalanpalveluksiin siinä missä muutkin.

Tämmöistä tuli mieleen. Pahoittelut jos käsitin viestisi väärin. Tarkoitukseni ei ole tuputtaa mitään uskoa.

Vierailija
15/18 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ehkä ei olekaan tarkoitus että siellä opetettaisiin. Mutta opetusta tarvitaan, joten miksi seurakuntatalolla ei sitten olisi säännöllistä opetusta? Tykkäisin mennä sellaiseen vaikka sunnuntai-iltaisin. Jos saisi tulla verkkareissa ja rikkinäisellä paidalla.

Oletko kokeillut herätysliikkeiden seuroja?

Vierailija
16/18 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin Kansanlähetyksen messun puhe netitstä nyt kyllä kuulostaa hyvältä, just tähän hetkeen mitä kaipasinkin.

Vierailija
17/18 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä ev.lut. kirkko sallii leipäpapit. 

Vierailija
18/18 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rukoukse

Oonkin joskus kuunnellut suviseuroja netistä ja tykkäsin kyllä puheista. Mä en tiedä mikä siellä on eri tavalla kun luterilaisilla, enkä jaksa sitä niin miettiä. Mulle riittää että puhutaan Raamatun mukaisesti, oli sitten kyse mistä ryhmästä tahansa. Jos ei puheet ole linjassa Raamatun kanssa niin napsahtaa ohjelma kiinni.