Kuinka kauan pohjelihakset voi olla KIPEÄT kuntoporrastreenin jälkeen?
Itse treenasin ensimmäistä kertaa maanantaina ja pohkeet edelleen kipeät. Liikkeelle lähtö sattuu. Aamuisin joudun köpöttelemään tipunaskeleilla. Ja aina kun nousen sohvalta. Onko mulla joku lihassairaus vai voiko olla normaalia? En ole täysin sohvaperuna vaan harrastan kyllä jonkin verran liikuntaa.
Kommentit (12)
Normi treenielämältä kuulostaa. Kuten tuossa ylempänä joku sanoikin, ei se enää ensi kerralla niin dramaattista ole.
Ei se ole se ylöspäin nousu vaan alaspäin tulo joka tuon kivun aiheuttaa
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole se ylöspäin nousu vaan alaspäin tulo joka tuon kivun aiheuttaa
Se on muuten ihme juttu että alaspäin meno tekee kivun! Asutaan 8. kerroksessa ja joskus olen tehnyt tuon virheen että kylmiltään lähtenyt portaita alas ja vähän heilutellutkin jalkoja matkalla. Voi mitä tuskaa seuraavana päivänä! Mutta jos tuosta ottaisi tavan, niin milloinkohan helpottaisi? Mitä hyviä seurauksia alaspäin menosta voisi olla?
Porrastreeni on vain ekstraa, se oikea kunto luodaan kestävyyslajeissa. Eli jos kestävyyskuntosi on heikohko, niin totta kai porrastreeni sattuu.
Hyvällä venyttelyllä ennen treeniä,vältetään liiallinen kipeytyminen. Jos viikon on paikat kipeät, ei venyttelyä ole tehty tai se on tehty huonosti. Eli venyttely/alkulämmöt on tärkeät.
Aloita rauhallisemmin ja treenaa 2-3 kertaa viikossa. Keskity suoritustekniikkaan. 10 kerran jälkeen nostat harjoituksen tehoa ja määrää. Alkuun keho vastustaa kaikkea uutta rasitusta mutta sillä se lähtee millä on tullutkin.
Mä nousen portaat mutta kävelen "maata pitkin" alas, niin ei kipeydy. Onneksi tässä mahdollista.
Joo, tauon jälkeenkin on syytä aloittaa erittäin varovaisesti ja tehdä vain lyhyt treeni hyvän lämmittelyn jälkeen + lopussa venyttely. Omat pohkeet jumittui viikoksi, kun aloitin rapputreenit. Ikinä ei ole mikään kehonosa ollut liikunnasta niin kipeä ja tukossa!
Venyttele ja ota magnesiumia, kyllä se siitä.
Niin kauan että toipuvat rasituksesta. Esimerkiksi lämpögeeli nopeuttaa palautumista.
Ihan normaalia. Minulla tulee uusissa lajeissa aina paikat ekalla kerralla todella kipeäksi. Seuraavalla kerralla ei kipeydy noin pahasti.