Jotain vikaa on sydämessä, olen varma siitä
Viimeisen puolen vuoden aikana alkoi ihan todella haittaava hengenahdistus rasituksessa, toisinaan myös levossa. Olen yrittänyt rasittaa itseäni, ja vetänyt *äärirajoille* tässä kunnossa, mikä ei ole enää kummoinen, ja käynyt katsomassa peilistä omaa tilaa muutamien harjoitteiden jälkeen. Huulet joko täysin valkoiset tai sinertävän harmaat, kylmä hiki, kihelmöi, rinnasta puristaa.
Kun kerron näitä lääkärissä, niin saan reseptin mielialalääkkeisiin.
Ajattelin vain jollekin kertoa, että joku on oikeasti vinksallaan, mutta tämä lienee mun kohtalo.
Kommentit (35)
Outoa. Itse kun menin jokunen vuosi takaperin hakemaan yksityiseltä saikkulappua ihan perus flunssaan, niin lääkäri halusi kuunnella keuhkot ja sydämen, ja sitten vielä passitti EKG:hen. Käyntini ei liittynyt mitenkään sydämeen ja asiasta ei tuon jälkeen puhuttu.
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Itse kun menin jokunen vuosi takaperin hakemaan yksityiseltä saikkulappua ihan perus flunssaan, niin lääkäri halusi kuunnella keuhkot ja sydämen, ja sitten vielä passitti EKG:hen. Käyntini ei liittynyt mitenkään sydämeen ja asiasta ei tuon jälkeen puhuttu.
Niin, yksityiseltä.
Julkisella hitusen eri meno.
Mä pääsin kyllä ihan terkkarin kautta, vuosi sitten, sydäntutkimuksiin sairaalaan. Ekg, sydämen ultraus ja holter- sekä laboratorio-tutlkimukset. Nyt mulla on sydänlääke päivittäisessä käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Hanki henkivakuutus.
Perillisille? Mitäs hyötyä siitä ap:lle on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki henkivakuutus.
Perillisille? Mitäs hyötyä siitä ap:lle on?
No, mikä takia luulet ihmisten hankkivan henkivakuutuksia?
Vierailija kirjoitti:
Astma?
Niin minäkin aavistelin, kun tuntui puristavalta olo kävelylenkillä suht jyrkässä ylämäessä. En puhunut siitä miehelleni, enkä mennyt tutkimuksiin. Painoin asian mielestäni ihan taka-alalle, koska se tapahtui vain siinä yhdessä mäessä.
Pari vuotta myöhemmin hakeuduin päivystykseen (sairaala), kun vatsa oli kipeä, ja taju matala. No niin, se oli käynnissä oleva sydänkohtaus (49v nainen, jolla ei sukurasitetta). Pallolaajennus ja lääkitys. Loppuelämän kestävä, koska diagnoosina sepelvaltimotauti.
Itse yllätyin eniten. Olen silti hengissä vielä. Moni ei ole, joka on yhtä suvereenisti ohittanut oireensa kuin minä. Harmin kanssa joudun pettymään jokaisena vuodenaikana. Liian kauniit ja helteiset kesäpäivät on myrkkyä, ja rakastamiani lumitöitä en voi tehdä kuin erittäin optimaalisella ja kapealla lämpötila-alueella. Joten rajoittaa paljon.
Mutta en tietenkään osaa ottaa kantaa siihen, miten asiat olisi edenneet, jos minulla olisi ollut mitään psyykkisen alueen diagnooseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astma?
Niin minäkin aavistelin, kun tuntui puristavalta olo kävelylenkillä suht jyrkässä ylämäessä. En puhunut siitä miehelleni, enkä mennyt tutkimuksiin. Painoin asian mielestäni ihan taka-alalle, koska se tapahtui vain siinä yhdessä mäessä.
Pari vuotta myöhemmin hakeuduin päivystykseen (sairaala), kun vatsa oli kipeä, ja taju matala. No niin, se oli käynnissä oleva sydänkohtaus (49v nainen, jolla ei sukurasitetta). Pallolaajennus ja lääkitys. Loppuelämän kestävä, koska diagnoosina sepelvaltimotauti.
Itse yllätyin eniten. Olen silti hengissä vielä. Moni ei ole, joka on yhtä suvereenisti ohittanut oireensa kuin minä. Harmin kanssa joudun pettymään jokaisena vuodenaikana. Liian kauniit ja helteiset kesäpäivät on myrkkyä, ja rakastamiani lumitöitä en voi tehdä kuin erittäin optimaalisella ja kapealla lämpötila-alueella. Joten rajoittaa paljon.
Hurjaa! Kiitos kokemuksen jaosta. Missä tilanteessa tuo infarkti iski lopulta, ihan arkisissa askareissa?
Onpa hyvä, että pääsit kuitenkin riittävän aikaisin hoitoon, vaikka viimetipassa.
Vaadi kaikki tutkimukset. Täällä ollut jo hyviä viestejä. Ehkä parempi mennä vaikka yksityiselle ja pyytää kaikki verikokeet myös. Pyydä myös d-dimeeri. Näitä kummia sydänoireita on nyt ihmisillä eikä välttämättä syytä löydy.
Yksi vaihtoehto voisi olla myös kuumeeton keuhkokuume. Se voi olla lähes oireeton, mutta rasituksessa tulee oireita.
Sydänsairaus on nimenomaan rasitus sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Työterveydessä kävi samoin, kun työnantaja oli vaihtanut firmaa, ja uusi lähetti kaikenlaisiin lisätutkimuksiin matalalla kynnyksellä. Laskutus oli kuulemma vaihdon jälkeen kolminkertainen kuin ennen. Sitten sopimusta muutettiin...
Vierailija kirjoitti:
Minulla liika kofeiini aiheuttaa sydänoireita (rytmihäiriöitä?). 4 kuppia kahvia päivässä on ehdoton maksimi. Olen kuullut, että jotkut eivät kestä sitä yhtään
Kaverillani taas loppui rytmihäiriöt, kun hän lopetti nikotiinituotteiden käytön kokonaan.
Ap:lla on muutakin kuin vain rytmihäiriöitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä pääsin kyllä ihan terkkarin kautta, vuosi sitten, sydäntutkimuksiin sairaalaan. Ekg, sydämen ultraus ja holter- sekä laboratorio-tutlkimukset. Nyt mulla on sydänlääke päivittäisessä käytössä.
Mikä sulla todettiin?
Vierailija kirjoitti:
Voi kun saisit verikokeet. Voi olla sydän tai muut sisäelimet. Vaikka olisi psykpolin asiakas silti voisi ottaa labrat.
Tästähän ei hirveän kauaa ole, kun suljetun osaston potilas kuoli sydänkohtaukseen, se todetti hoitovirheeksi ja laiminlyönniksi
Tähdennän, että rintakipu on siis todellista ja kumaraan pakottavaa. Sitä yritin siedättää, mutta sen laatu on niin sisältä kourivaa, että pakottaa pysähtymään ja kumartumaan. Hengenahdistus tuntuu siltä kuin itse keuhkoilla ei olisi tilaa laajentua. Ei ahtailta hengitysteiltä.
Kiitokset keskusteluun osallistuneilta, jo ajatusten vaihtaminen tällä tasolla helpottaa sikäli, että sain edes joltakulta tuntemattomaltakin etätukea asiaan.