Miksi ihmiset väittää että peruna on halpaa ruokaa?
1kg perunaa sisältää noin 750 kaloria eli pitäisi syödä 5kg perunaa päivässä että saisi päivän kalorit minulle.
Kommentit (65)
perunansyöjillä on tiukka nyrkkeilijän vartalo. Jäntevä mutta sen verran lihaa että päivän askareet ja taistelu vihollisen kanssa onnistuu lähes päivittäin. Illalla syödään keitettyjä perunoita kahden litran verran ja ollaan taas valmiita uusiin koitoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen tarvitsee 1500-2500 kilokaloria päivässä, urheilijat siis huippu-urheilijat noin 3000, Suomessa huippu-urheilijat on katoavaa joten sinäkään et tarvitse.
Olet erehtynyt. Riippuu ihmisestä. Yli 190 cm ja 90 kg urheilijalla voi mennä 5000:kin kcal.
Tai 170cm ja 90 kg varsinkin
Mitään ei maksa ku maasta sen käyn hakemassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt lähemmäs 4000 kaloria päivässä, ruuan hinta ei ole se ongelma.
Olen 195cm 90kg urheileva mies joten tuo 3500-4000 kaloria on minun perus kulutus
Ap
Mulla menee laskujen mukaan tällä hetkellä päivässä tarve noin 6000 mutta kerkeän syömään tai juoman sokerivetenä noin 5000kcal päiivässä.
Treenejä tulee viikossa noin 15-20h tehtyä. Laihdun kilon viikossa ja viikonloppuna yritän saada kilon takaisin. Hankalaa on. Tällä hetkellä paino on 75kg koska en saa syötyä tarpeeksi.
Pitäisi syödä päivässä se 7000kcal
T: Mies 175cm noin 80kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et edelleenkään tarvitse 3000-4000 kaloria päivässä kun makaat työttömänä ja käyt välillä vähän salilla polkemassa kuntopyörällä.
Jos polkee kovaa, niin voi tarvita enemmänkin. Tunti kuntopyörällä kuluttaa noin 1000 kilokaloria. Parituntia, niin päivän tarve on aika suuri.
No ehkä sit kannattaa rajoittaa sitä polkemista jos ei oo varaa syödä sen mukaan?
Vierailija kirjoitti:
No juo puoli litraa Xtra rapsiöljyä. 2,75 €/litra joten päivän kalorit saat 1,375 €uron hintaan.
Ei se ole halvin kalorilähde,vilja on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 195cm 90kg urheileva mies joten tuo 3500-4000 kaloria on minun perus kulutus
Ap
No varmaan sitten syöt muutakin kuin pelkkää perunaa? Peruna on halpaa, se on ihan selvä, mutta ei kai nyt kukaan pelkkää perunaa syö?
Mä olen ihmetellyt samaa. Kilo perunaa ei lopulta ole kovin montaa perunaa ja kilokin on nykyisin monesti 2e.
Vierailija kirjoitti:
Peruna on halpaa ruokaa. Ei kai kukaan laske asiaa niin, että päivän koko kalorit tulee yhdestä ainesosasta.
85 % vettä, kuorittavakin on (jos haluaa välttää myrkyllistä kuorta) - ei todellakaan ole halpaa esmes pastaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No varmaan sitten syöt muutakin kuin pelkkää perunaa? Peruna on halpaa, se on ihan selvä, mutta ei kai nyt kukaan pelkkää perunaa syö?
Perunasta saatava ravinto ei tosiaankaan ole halpaa, 85% kun on vettä.
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei maksa ku maasta sen käyn hakemassa
Minkä lasken tuntipalkaksesi?
Itse laskin noita asioita joskus...
Tietty, kyllähän peruna on oikein hyvääkin ja esimerkiksi perunamuusi voi olla herkullistakin - edullista ravintoa se ei kuitenkaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et edelleenkään tarvitse 3000-4000 kaloria päivässä kun makaat työttömänä ja käyt välillä vähän salilla polkemassa kuntopyörällä.
Jos polkee kovaa, niin voi tarvita enemmänkin. Tunti kuntopyörällä kuluttaa noin 1000 kilokaloria. Parituntia, niin päivän tarve on aika suuri.
No ehkä sit kannattaa rajoittaa sitä polkemista jos ei oo varaa syödä sen mukaan?
Ei. Kroppaa voi totutella treeniin myös säästöliekillä ja vähemmällä ravinnolla.
Toisinaan voi kehittää myös sisua harjoittelemalla kovaa ilman juomataukoja. Kun kävin erinäisillä leireillä Aasiassa, niin toisinaan mestarit eivät myöntäneet juomataukoja, jos heidän mielestä urheilija ei ollut antanut parastaan. Saattoi kolmenkin tunnin treenit mennä ilman juomataukoja. Se kehittää kovuutta ja henkisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Muussina se on tosi hyvässä muodossa ja öljyä tai sokeria sekan. Kermaa ja punaista maitoa. Peruna on oikeasti yksi paras hiilareiden lähde.
Pitääkin alkaa syömään enemmän perunoita.
No ei vvarmaanperuna on kallista köyhälle, jolle kaikki on kallista ja perunakin kallista kun makaroni on puolet halvempaa. Oikeassa elämässä ihmisillä on kkuitenkinyleensä käytössä vähän laajempi skaala. Siinä peruna ja pasta ovat halpoja ja hummeri ja kaviaari kalliita. Ei siis skaalaa halvasta makaronista kalliiseen perunaan. Toivottavasti tämä selvensi miksi jotkut sanovat perunaa halvaksi ruuaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen tarvitsee 1500-2500 kilokaloria päivässä, urheilijat siis huippu-urheilijat noin 3000, Suomessa huippu-urheilijat on katoavaa joten sinäkään et tarvitse.
Olet erehtynyt. Riippuu ihmisestä. Yli 190 cm ja 90 kg urheilijalla voi mennä 5000:kin kcal.
Ap on työtön luuseri eikä mikään urheilija.
Joko ap on syönyt päivän peruna-annokset ja runkannut ja väittää nyt urheilleensa?
Vierailija kirjoitti:
Joko ap on syönyt päivän peruna-annokset ja runkannut ja väittää nyt urheilleensa?
Eiköhän hän herää aikaisin neljältä kympin lenkille ja syö aamupalaksi perunaa kattilallisen ja pitää neljän tunnin tauon. Nyt hän on lopettanut parin tunnin porkunyrkkeilyt ja pitää kolmen tunnin tauon ja käy illalla vielä salilla tunnin verran nostelemassa rautaa ja venyttelee tunnin ennen saunaa uimahousuissaan.
Hän on erimies kuin sinä. Hän on se jonka nyrkki takoo pesäeroa muihin, hänestä puhutaan ja kirjoitellaan peruna-aterioiden äärellä, sinusta ei.
Mutta sinäkin janoat ap:n perunavelliä hämäläisittäin laitettuna. Koska olet ollut kilttipoika. Ja kilttejä poikia pistetään vain vatsaan.
Vierailija kirjoitti:
No ei vvarmaanperuna on kallista köyhälle, jolle kaikki on kallista ja perunakin kallista kun makaroni on puolet halvempaa. Oikeassa elämässä ihmisillä on kkuitenkinyleensä käytössä vähän laajempi skaala. Siinä peruna ja pasta ovat halpoja ja hummeri ja kaviaari kalliita. Ei siis skaalaa halvasta makaronista kalliiseen perunaan. Toivottavasti tämä selvensi miksi jotkut sanovat perunaa halvaksi ruuaksi.
Oikeassa olet.
"Jotkut" ovat sitä mieltä että peruna on halpaa ruokaa. Ja onhan se sitä vaikka naudanlihaankin verrattuna.
Toisaalta perunan ravintosisältö ei ole kovin häävi, kallista tärkkelystä sen on jos ostaa esmes 2 € kilo, mistä ei sitten tule kuorittuna kuin ehkä hiukan yli 100 g tärkkelystä. Eli kilohinnaksi nousee jotain 8 - 9 €.
Mikä ei tärkkelykselle ole mikään edullinen hinta.
Kokojyväpastaa jossa on vaikka 12% proteiinia saa murto-osahintaan.
Lähinnä tässä keskustelussa voisi olla tarkoituksena murtaa myyttiä perunan edullisuudesta.
Maku ym ovat sitten eri asioita...