Muistelkaa omaa nuoruuttanne ainakun puhutte nykyajan nuorista, ymmärrätte heitä paremmin, mihin tämä taito on kadonnut?
Eikö ihmiset tosiaan muista ollenkaan omaa nuoruuttaan, vai miksi nuorista puhutaan aina ihankuin ne olisi joku pahan ilmentymä mikä vaan tulee jostain esille ja tekee pahaa?
Nuori on ymmärtämätön ihminen kuka menee aina muiden mukana, kaikissa villityksissä mukana (tottakai osa aikuisista menee myös, ikä ei katso henkistä kasvua)
Nää kaikki puheet nuorista, niiden pahanteko ja ties mitkä imppailuun liittyvät päihdeongelmat, mitä nyt lehdissä pusketaan, nää on kaikki asioita mitkä on jo tapahtunut miljoonaan kertaan meidän omassa nuoruudessa. Ei ne oo uus juttu
Miksi ihmiset kuvittelee että kaikki on jotenkin uutta kokoajan?
Ymmärtäkää niitä itsenne ja oman nuoruutenne kautta, ehkä niin voi vaikuttaakkin paremmin!
Kommentit (45)
Sehän se onkin. Kun muistaa miten hölmö on ollut. Ja sama toistuu ja toistuu. Joku asia voi nytkähtää eteenpäin mutta paljon samaa hölmöilyäkin.
Oman nuoruuteni vietin tuppukylässä kaverittomana syrjäytyneenä metsässä koirani kanssa kulkien ja sisällä kirjoja lukien.
Vierailija kirjoitti:
maailma on kovasti muuttunut. omassa nuoruudessa kaikilla oli kesätyöpaikka. tienatulla rahalla ostettiin mopo, myöhemmin maksettiin ajokortti. opiskeltiin, seurusteltiin, työllistyttiin. säästettiin omaan asuntoon. elämä oli tavoitteellista. kellään ei ollut adhdeetä, aniharvalla huumeongelma, mielenterveys oli kunnossa. tietenkin uutisointi koskee nykyäänkin vain ehkä viittä prosenttia nuorisosta, mutta se porukka tuntuu olevan aika hukassa?
Koska tämä oli? Minä synnyin 82 ja omassa nuoruudessani ei ollut kuvailemallasi tavalla.
Siskollani on adhd, kaveripiirissä silloin nuorena lähes kellään ei ollut mopoa koska sellaista ei halunneet, kesätyöpaikkakin vaan muutamalla. Parhaalla ystävälläni oli osastojaksoja pahan masennuksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Oman ikäluokkani nuoret, minä mukaanlukien emme olleet niin fiksuja kuin nykynuoret. En lähde koskaan sille boomerien linjalle, jossa kehutaan itsensä ja oma ikäluokkansa taivaisiin ja haukutaan muut. Vastenmielistä ja älöttävää. Nykynuoret kasvavat sekaisin ja jatkuvassa nopeassa muutoksessa olevaan maailmaan. Helpompaa minun ikäluokalla oli nuorena. Olen syntynyt 80-luvun ihan alussa.
Minä olen syntynyt 80-luvun lopulla eikä omana aikanani sentään valmistuttu kouluista saati päädytty työelämään asti osaamatta edes perusasioita.
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000008515893.html
https://www.hs.fi/talous/art-2000010656934.html
https://www.iltalehti.fi/talous/a/6c419d64-0002-42db-8ba3-93255815a6dc
Vierailija kirjoitti:
Sehän se onkin. Kun muistaa miten hölmö on ollut. Ja sama toistuu ja toistuu. Joku asia voi nytkähtää eteenpäin mutta paljon samaa hölmöilyäkin.
Jotkin asiat pitää kaikkien kantapään kautta oppia.
Vierailija kirjoitti:
Istuin kirjastossa ja ompelukoneen ääressä teininä. Siksi en ymmärrä nykypäivän nuoria. En koskaan kännännyt tms. ja olin eläinten oikeuksien ja luonnon puolestapuhuja. Keräsin nimiä sdresseihin ovelta ovelle eläinkokeiden kieltämiseksi jne. Gretaa ymmärrän.
Tuollaisia nuoria on edelleen. Valitset vain nähdä ne toisenlaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istuin kirjastossa ja ompelukoneen ääressä teininä. Siksi en ymmärrä nykypäivän nuoria. En koskaan kännännyt tms. ja olin eläinten oikeuksien ja luonnon puolestapuhuja. Keräsin nimiä sdresseihin ovelta ovelle eläinkokeiden kieltämiseksi jne. Gretaa ymmärrän.
Tuollaisia nuoria on edelleen. Valitset vain nähdä ne toisenlaiset.
Tietenkin öykkärit ovat se näkyvin ja vastenmielisin porukka. Lukevista ja ompelevista nuorista ei ole häiriötä.
Vierailija kirjoitti:
Isälläni oli tapana sanoa, kun ihmeteltiin nuorten älyttömiäkin tempauksia: "Se ei lehmäkään muista vasikkana oloansa...."
Kyllähän sitä omat törttöilyt muistaa hyvin, ja vielä päälle osaa arvioida miksi niitä tehtiin ja missä oli vika.
Jos ihmettelen nykynuorison käytöstä, niin juurikin muistelen omaa nuoruutta. Omassa nuoruudessa vanhemman sana oli laki ja säännöt tiukat. Lapsi ja nuori oli lähes orjan asemassa. Mielipidettä ei saanut edes sanoa. Jos jotain sai, piti olla kiitollinen (vaikka kyseessä joku ruma serkun vanha vaate).
Nyt sitten vanhemmat (itsekin) passaavat lapsiaan. Ruoka valitaan lapsen mieltymysten mukaan ja tehdään valmiiksi, kuskataan, ostetaan kalliita vaatteita ja elektroniikkaa. Lapsen mielipidettä kysytään kaikessa. Asioiden saamista pidetään itsestäänselvyytenä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmettelen nykynuorison käytöstä, niin juurikin muistelen omaa nuoruutta. Omassa nuoruudessa vanhemman sana oli laki ja säännöt tiukat. Lapsi ja nuori oli lähes orjan asemassa. Mielipidettä ei saanut edes sanoa. Jos jotain sai, piti olla kiitollinen (vaikka kyseessä joku ruma serkun vanha vaate).
Nyt sitten vanhemmat (itsekin) passaavat lapsiaan. Ruoka valitaan lapsen mieltymysten mukaan ja tehdään valmiiksi, kuskataan, ostetaan kalliita vaatteita ja elektroniikkaa. Lapsen mielipidettä kysytään kaikessa. Asioiden saamista pidetään itsestäänselvyytenä.
Ja koulussa ei todellakaan auottu päätä opettajille saati käyty väkivalloin opettajiin käsiksi.
Jotenkin tuntuu että nämä nykynuoret tekevät kaikkea älytöntä enemmän kuin oma sukupolveni nuorena. Ihan niinkuin he eivät ollenkaan ymmärtäisi, että kun ilkivaltakorjauksiin menee kaupunkilaisten maksamia verorahoja paljon, se on pois kaikesta kivasta ja hyödyllisestä. Ovat siis tyhmempiä kuin oma sukupolveni nuorena. Me olimme pieniä aikuisia. Olimme ylpeitä siitä, että meitä pidettiin fiksuina. Fiksumpina kuin vanhempamme.
Mä en harrastanut seksiä alaikäisenä. Seksi ei kuulu lapsille. Eikä lasten tekeminen.
Nuorena kun menin ensimmäisiin työpaikkoihin niin kuuntelin konkareiden neuvoja,nykyään osa nuorista tulee töihin asenteella minä osaan turha neuvoa🙈Olen myös kuullut,että en osaa käyttää tietokonetta,koska olen yli 50-v jaa kummasti osaan siitä huolimatta. En niputa nuoria kun siellä on niitä helmiä joukossa ja myönnän,että osa mun ikäisistä on kyllä paskoja IT taidoissa vähän pelisilmää nuorillekin ettei kaikkia vanhoja haukuta.
Ymmärrän kyllä nuoria, koska heitä on lähipiirissä, mutta en oman nuoruuteni takia. Olin töissä kun en voinut asua kotona ja yritin tulla jotenkin toimeen. Mihinkään nuorten juttuihin ei voinut mennä. Nuoruutta ei nykymielessä siis koskaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
maailma on kovasti muuttunut. omassa nuoruudessa kaikilla oli kesätyöpaikka. tienatulla rahalla ostettiin mopo, myöhemmin maksettiin ajokortti. opiskeltiin, seurusteltiin, työllistyttiin. säästettiin omaan asuntoon. elämä oli tavoitteellista. kellään ei ollut adhdeetä, aniharvalla huumeongelma, mielenterveys oli kunnossa. tietenkin uutisointi koskee nykyäänkin vain ehkä viittä prosenttia nuorisosta, mutta se porukka tuntuu olevan aika hukassa?
Koska tämä oli? Minä synnyin 82 ja omassa nuoruudessani ei ollut kuvailemallasi tavalla.
Siskollani on adhd, kaveripiirissä silloin nuorena lähes kellään ei ollut mopoa koska sellaista ei halunneet, kesätyöpaikkakin vaan muutamalla. Parhaalla ystävälläni oli osastojaksoja pahan masennuksen takia.
En ole edellinen, mutta olen syntynyt 1977 ja pitkälti noin. Adhd:tä ei silloin voinut olla, koska koko käsitettä ei ollut. Olen valmistunut 2001 ja tuolloin samantyyppinen tilanne oli MBD (minimal brain dysfynction), siitä oli opinnoissa paljon.
Kesätyöpaikat oli itsestäänselvyys ja pakko. Mopo hommattiin, koska kukaan ei tosiaan kuskannut. Huumeista oltiin kuultu joskus, ei kukaan tuttu käyttänyt.Mielenterveysongelmia oli joullain, mutta ei tässä mittakaavassa. Kyllä kaikki tuttuni opiskelivat ja menivät töihin.
Vierailija kirjoitti:
Puukkojen kanssa riehumista eikä kouluammuskeluja ollut mun nuoruudessa. Eikä tarvinut pelätä että joku ryöstää vaatteet päältä. Nuorilla on paljon enemmän mt-ongelmia kuin ennen.
Kouluammuskeluja ei varmaankaan, mutta kyllä noita puukon kanssa heilujia on ollut. Yleensä kysymys oli mt-ongelmista. Tieto ei vaan levinnyt niinkuin tänä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Oman ikäluokkani nuoret, minä mukaanlukien emme olleet niin fiksuja kuin nykynuoret. En lähde koskaan sille boomerien linjalle, jossa kehutaan itsensä ja oma ikäluokkansa taivaisiin ja haukutaan muut. Vastenmielistä ja älöttävää. Nykynuoret kasvavat sekaisin ja jatkuvassa nopeassa muutoksessa olevaan maailmaan. Helpompaa minun ikäluokalla oli nuorena. Olen syntynyt 80-luvun ihan alussa.
Hieman suhteellisuudentajua.
Ainahan nuoriso on ollut pilalla. Mekin oltiin nuorina pilalla vanhemman sukupolven mielestä. Meidän vanhempamme oli nuorina pilalla, heidän vanhempansa oli nuorina pilalla.
Nuorten mielestä taas vanhemmat on pilalla. Näin se vaan menee, aina kaikki ikäluokat on pilalla.
Kyllä mä annan ääneni aina kunnon nuorisokapinalliselle, mutta eihän niitä ollut milleniaaleissakaan. Nämä uudet sukupolvet vielä tyhmempiä.
Minä en nuorena ryypännyt, röökannut, impannut, hakannut ketään, tehnyt ilkivaltaa, kiusannut muita, levitellyt ikätovereista päättömiä huhuja, ajellut alaikäisenä ympäri kyliä amisten takapenkeillä, käynyt täysi-ikäisten kotibileissä, mennyt silloisen stringit ja narutoppi -muodin mukana...
Korkeintaan lintsasin, ja pari kertaa pöllin kaupasta suklaapatukan. That's it.