Miksi mustelma ei katoa kynnen alta?
3 viikkoa ollut muuttumaton musta mustelma varpaan kynnessä, kun siihen putosi painava esine. Miksei se haalene kuin normaalisti iholta?
Kommentit (9)
Verenpurkauma. Häviää ajan myötä. Ei syytä huoleen.
Katso käypä hoito sivusto. Laadukas.
Mulla jäi sormi oven väliin toukokuussa. Tuli verenpurkauma ja ruhje ihan kynnen alaosaan. Mustelma on kasvanut koko kynnen matkan ja on nyt kynnen yläosassa.
Mulla on joskus ollut kynnen alla verta, joka ei ole päässyt sieltä pois. Kynsiä leikatessa on sitten päässyt, ja mustelma kadonnut.
Vierailija kirjoitti:
Kynnen alla voi muuten olla melanoomakin ja oireet on juuri tuollainen. Vain lääkäri voi antaa valistuneen arvauksen tai varman tiedon. Näin maallikkona mene lääkäriin.
Jos ap tietää että mustelma on tullut esineen putoamisesta, niin tuskin on melanooma. Kynsi vaan kasvaa ja paranee hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäi sormi oven väliin toukokuussa. Tuli verenpurkauma ja ruhje ihan kynnen alaosaan. Mustelma on kasvanut koko kynnen matkan ja on nyt kynnen yläosassa.
Näin mullekin kävi. Ensin näytti siltä, että se pysyy ja pysyy. Sitten pikku hiljaa huomasin, että se kasvoi kynnen mukana ylöspäin ja vihdoin hävisi.
Siinä parantumisessa saattaa kestää aika kauan. Joskus vaurioitunut kynsi saattaa jopa pudota pois. Kaikki pitäisi olla hyvin mutta jos tulee enemmän kipua, turvotuksia, muutoksia pahempaan tai nousee kuumetta niin käy lääkärissä. Kynnen alla saattaa olla verenpurkautumaa eikä se ole samanlainen paikka kuin iho on.
Mulla ainakin oli kynnessä kiinni ja lähti vasta sitä mukaan kun kynsi kasvo ja sai leikata pois.
Kynnen alla voi muuten olla melanoomakin ja oireet on juuri tuollainen. Vain lääkäri voi antaa valistuneen arvauksen tai varman tiedon. Näin maallikkona mene lääkäriin.