Vanhempien huono käytös jalkapallopeleissä järkyttää. Mistä tämä johtuu?
Mikä tämän päivän vanhempia oikein vaivaa? Käytöstavat jalkapallokentän laidalla ihan järkkyä
Millaisia tämän päivän junnu-urheilijoiden vanhemmat ovat? Mikä oikeuttaa vanhemmat käyttäytymään epäasiallisesti?
Kommentit (35)
Sivistys on valitettavasti kaukana näistä porukoista. Rahaa on, mutta yhtään kirjaa ei ole elämän aikana luettu vapaaehtoisesti.
Lapseni olisi halunnut aloittaa jalkapallon, mutta löydettiin hänelle järkevämpi liikuntaharrastus. Tyhmyys näyttää tiivistyvän joukkuelajeissa.
Vierailija kirjoitti:
Mun veikkaus on, että junnumatsien huutelevat vanhemmat kuuluu alempiin sosioekonomisiin luokkiin.
Höpön höpön. Ensinnäkin monet joukkuelajit on niin kalliita ettei alimmilla luokilla ole varaakaan. Täällä kaksi pahinta huutelijaa ovat kaupungin virkailija, vieläpä johtaja sekä kirjanpitäjä. Naisia kumpikin. Mutta on niitä miehissäkin.
Huomionkipeyttä. Jos en ole kentällä, huomatkaa, että olen täällä katsomossa.
No ei tuo nyt ihan uusi ilmiö ole, esikoinen aloitti joukkueurheilun (sekä lätkä että futis) 17v sitten ja aika ensimmäisiä asioita oli futisvalmentajan luento vanhemmille siitä, miten kentän laidalla käyttäydytään. Meiltä oli kielletty kaikki verbit ja ainoastaan sai huutaa "hyvä!" siellä kentän laidalla. Mutta onhan sitä näinä vuosina tullut nähtyä vaikka mitä: mm. ympäripäissään oleva vastuuvalmentaja kentän laidalla huutamassa törkeyksiä sekä omille että vastustajille yhdessä turnauksessa, lapset oli tuolloin 9v. Vastustajan vanhemmat haukkumassa sekä tuomarin (onneksi kyseessä oli aikuinen), että meidän valmentajan v***un h***iksi sekä omien että meidän lasten edessä jne jne. Enimmäkseen nämä nyt kuitenkin on yksittäistapauksia, on muutama seura tosin tässä pk-seudulla, joissa huono käytös näyttää olevan enemmän sallittua, Heitä ei sit vaan kutsuta mihinkään turnauksiin. Ja aika harvoin heidän turnauksiin mennään.
Weetee-touhua koko jalkapalli, heti pesäpallon ja kyykänlyönnin jälkeen...
Nykyajan herkkähipiäisyys tulee mieleen. Kun KAIKESTA pitää pahoittaa aina mieli. HUOH!
Vierailija kirjoitti:
Mun veikkaus on, että junnumatsien huutelevat vanhemmat kuuluu alempiin sosioekonomisiin luokkiin.
Niin sitä voisi luulla.. mutta ei se 100% totuus ole sekään.
Kun ne vanhemmat haluaa, että heidän enkelistään tulee seuraava David Beckham, joka takoo vanhemmilleen miljoonia.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan herkkähipiäisyys tulee mieleen. Kun KAIKESTA pitää pahoittaa aina mieli. HUOH!
No kyllä mä olen taipuvainen ymmärtämään sen 6v ikäisen pahan mielen kun loppukättelyssä yksi vastustajan pelaaja kieltäytyi kättelemästä meidän tummaihoista pelaajaa. Ja sanoi sen vielä ihan suoraan: "en kättele ton värisiä". Isänsä myhäili ylpeänä kentän laidalla. Lopputuoksena ko lapsi ja isä suljettiin Palloliiton päätöksellä ulos kilpatoiminnasta. Ei oo ollut kenelläkään ikävä sitä kaksikkoa tosin...
Jotenkin vaikea kuvitella että näillä huonokäytöksisillä vanhemmilla olisi lapsia. Aikuiset nimittelee, huutelee ja kiusaa, myös lapsille. Miten voi aikuiset käyttäytyä kuin pikku lapset? En voi tajuta.
Videoikaan niitä öykkäreitä puuhissaan ja laittakaa jakoon!
Muistan, kun kävin Tallinnassa ekaa kertaa joskus 10 vuotta sitten. Samassa hotellissa oli junnujääkiekkoilijoita vanhempineen. Vanhemmat, myös äipät, ryyppäsivät aulabaarissa ja junnut metelöivät hotellin käytävillä iltamyöhään häiriten muita hotellivieraita (hotellissa oli myös muista maista yöpyjiä). Porukka oli Turun naapurikunnan jääkiekkojoukkueesta.
Häpesin silmät päästä tämän jääkiekkoporukan käytöstä. Pahoillaan oli myös hotellin henkilökunta.
Vieläkö meno on samanlaista?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mahtava tämä joidenkin ihmisten usko siihen, että kaikki maailmaan pahuus on siellä ns alemmissa luokissa. Toisaalta selittää sen kauhun, joka näillä vanhemmilla on jos lapsi ei olekaan oikeassa koulussa, oikeassa lukiossa, suorittamassa oikeaa tutkintoa, opi olemaan tarpeeksi menestyvä tai edes menestyvän näköinen..
Ylemmän keskiluokan kuplassa asuva työkaveri päivittelee joskus kiihkoa joka alueella on lasten harrastuksia kohtaan.
Jalkapallokansa on muutenkin vajaita, mellakoita, tappelua ja menee ukkosella puiden alle"suojaan".
Se on elämänasenne. Kaikki on kilpailua ja kilpailussa käytetään kaikki keinot muiden kampittamiseksi ja itsensä nostamiseksi. Ja se toimii kohtalaisen hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mun tieto on, että herrojen penikat ne jalkapalloa harrastaa. Pallokentän parkkipaikalla Teslaa ja kaikenlaista hybridikoslaa rivissä. Kaikki tältä vuosikymmeneltä.
Mä vähän ihmettelen näitä otsikoita aina.
Mun omat teini-ikäiset pojat ovat pelanneet futista 5-vuotiaasta asti. Kymmenen vuotta tässä on tullut kentän laidalla seisottua huhtikuusta syyskuulle pari kertaa viikossa, turnaukset ja treenit siihen vielä lisäksi.
Tänä aikana mä olen nähnyt yhden ainoan kerran, siis yhden kerran, asiattomasti käyttäytyvän aikuisen kentän laidalla. Luulen, että hän oli jonkun vastapuolen joukkueen pelaajan isä tai isoisä, joka vaikutti olevan humalassa. Mitään luokattoman törkeää hänkään ei huutanut, mutta kovaäänisesti kyllä kommentoi ja kritisoi peliä, tuomaria jne.
Muuten omien poikien kentän laidalla on aina ollut positiivinen tunnelma. Omia kannustetaan ja välillä sitä vastapuoltakin, jos on joku tosi hieno torjunta tms.
Lapset tai nyt jo nuoret jos käyttäytyvät asiattomasti kentällä, esimerkiksi nyt noiden teinipoikien peleissä on kielenkäyttö välillä jo aikamoista, niin siihen kyllä puuttuu aina tuomari ja tarvittaessa myös valmentajat: aikuiset yhtenä rintamana vaativat vastustajaa kunnioittavaa käytöstä ja asiallista kielenkäyttöä.
En siis itse ole kokenut tai nähnyt tällaista oikeastaan koskaan, mutta silti lehtien etusivuille nämä uutiset aina nostetaan. En usko, että on oikeasti niin yleistä kuin näistä jutuista saa käsityksen.
Jääkiekossa ollut sama jo kauan. Haukutaan oma lapsi ja muiden lapset kentän laidalta. Vaaditaan pieniltä junnuilta täydellisyyttä ja tuloksia. Osa melkein jakoi jo tukevat NHL miljoonat. Sairasta porukkaa pyörii lasten harrastuksissa.
Leijoaemot ja isät siellä karjuu kun maailman ihanimmat lapset potkii pallia.