Oliko teidän lapsuudessa ruokapöydässä useinkin kotikaljaa? Se iso ruskea lasipullo. Meillä oli. 80-luku siis.
Kommentit (42)
Ei ollut. En ole duunari perheestä:)
yhä vakio tuote. kotikalja tai perhekaljan nimellä. myös lounasravintoloissa yhä.
eritoten uuni-ja liharuuan parina. karjalanpaisti, joulukinkku ja joulukinkku tai muut esim savukinkkuleivät, lihasoosit. ehdoton ostos. kotikaljaa oli ja on mm vieraspöydässä voileipien kanssa-
Tuohon aikaan kotikaljaa sai vielä antaa lapselle. Nykyään se on K30-tuote jonka anniskelu ei ole sallittua ilman henkkaria.
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti teki itse kotikaljan ja laittoi vihreisiin alkon viinipulloihin. Paljon parempaa kuin ostolitkut.
heinäpellolle vietiin simaa ja kotkaljoo ja päiväkahvetta
Vierailija kirjoitti:
lounasravintolat tarjoavat, lähitoimiston juristit,ekonomit ,yms raksamiehet sulassa sovussa syövät ja juovat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti teki itse kotikaljan ja laittoi vihreisiin alkon viinipulloihin. Paljon parempaa kuin ostolitkut.
heinäpellolle vietiin simaa ja kotkaljoo ja päiväkahvetta
Meilläkin oli kotikaljaa heinätöissä jos oli vieraita työmiehiä. Tekivät joko ämpärillisen tai viiden litran kanisterin kerralla, en muista enää.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon aikaan kotikaljaa sai vielä antaa lapselle. Nykyään se on K30-tuote jonka anniskelu ei ole sallittua ilman henkkaria.
lounaspaikoissa juodaan ja 18 v voi ostaaaa. ei edes viiniin siideriin verrattavissa, kotikalja vapaasti kaadettavissa kannusta
Kasarilla oli kyllä. Mummillassakin oli. Nykyisin en enää koske vaikka monissa lounaspaikoissa tarjolla on.
Se kotikalja kuuluu tehdä itse. Meillä se tehdään aina muovitonkkaan, mistä se laitetaan sitten ikeasta ostettuun hanalliseen lasiseen tarjoilupurkkiin. Aina kun purkista kalja käy vähiin laitetaan sinne lisää kaljaa
Paljon parempaa on, kuin mikään kaupassa myyty valmiskotikalja
70 luvulla meillä ainakin oli pyynikin Vaarinkaljaa iso pullo jossa muovinen painettava korkki.Oli tosi hyvää kun lisäsi siiheen sokeria niin kuohui vaahtoa .Nykyisin teen sen itse kaljamaltaista ainakin jouluksi.
Äiti teki usein itse 80-luvulla. Nykyisin hän ostaa sen kaupasta. Eli hänellä on nykyisinkin kotikaljaa ruokapöydässä. Ikää 75.
Vierailija kirjoitti:
Entisaikaan tuota oli myös lähes jokaisessa lounaspaikassa. Ei siitä ole edes pitkä aika, kun näin oli.
Mielikuva 1700- luvun pöydästä mökissä jossa iso kolpakko täynnä kotikaljaa. Ei Kiitos!
En ole työläisperheestä.
Olemme sivistynyt perhe. Ei ollut kotikaljaa!
Vierailija kirjoitti:
Olemme sivistynyt perhe. Ei ollut kotikaljaa!
Nollatoleranssi päihteille lapsiperheessä.
Muistelisin että korkeintaan jouluna ja joskus kesällä. Joskus silloinkin naapuri toi itse tekemäänsä ja vanhempani kehuivat sitä paljon paremmaksi ja jättivät kaupasta ostamatta.
Kyllä oli, eikä ihan tuo ihan alkoholitonta ollut. Jotain 2,2% alkoholia, ja sai ostaa vaikka lapsi ihan niin paljon kuin mieli teki.
Oli joo kotikaljaa, mutta mutsi ja faija teki sen itse kyllä. Sisarukset ja vanhemmat joivat, minä en. En tykännyt siitä ollenkaan.