Lievästi ylipainoisen/normaalipainon ylärajoilla olevan laihdutus
Kiloja on muutama liikaa, ideaalitilanteessa painaisin 5-10 kiloa vähemmän. Tuntuu vaan, että paino nousee, vaikka en juuri ole muuttanut ruokailutottumuksia. Liikuntaa ei juuri ole hyötyliikuntaa lukuunottamatta, mutta en nuorenakaan liikkunut sen enempää. Minulla ei myöskään ole aikaa millekään tavoitteelliselle liikuntaharrastukselle enkä nauti sellaisesta.Silloin painoin yli 15 kg vähemmän.
Esimerkkipäivän ruuat:
Aamulla latte/cappuccino kauramaitoon, turkkilainen jogurtti 150g, banaani, vähäsokerinen mysli, jotain marjoja jos kaapissa on. Tämä pitää nälkää hyvin.
Lounas ruokalasta, puoli lautasellista salaattia ja kohtuullinen määrä lämmintä ruokaa, joskus leipää
Iltapäivällä toinen kahvi kauramaidolla, pari ruisleipää, margariinia, juustoa, kurkkua tai vastaava välipala
Illalla vielä lämmin ruoka, vaihtelee, yritän syödä kohtuudella
Herkkuja max pari kertaa viikossa, mutta pieni määrä, esim yksi suklaapatukka tai annosjäätelö suklaalevyn tai jäätelöpaketin sijaan. Ravintolaillallinen noin kerran kuussa.
Olen allerginen suurelle osalle kasviksia ja hedelmiä tuoreena syötynä, se vähän rajoittaa salaatteja. Vinkkejä? En usko kitudieetteihin, vaan haluaisin syödä siten, että pystyn elämään normaalia elämää. Olen 163cm/noin 68 kg/ 40 vuotias. Nuorempana olin aina hoikka, jopa laiha.
Kommentit (22)
Ei sitä rasvaprosenttia voi laskea pelkästä vaakalukemasta,pikadieetit hävittävät lihaksia ja kalorikulutus vähenee.
Suosittelen kyllä suurempaa elämän muutosta. Esim sali kaks kertaa viikossa.
Itse laihduin normaalipainon sisällä 10 kg kahdessa kuukaudessa vhh-ruokavaliolla.
Saat liikaa kaloreja. Käytä esim. Yazio -sovellusta niiden laskemiseen. Esim. noista ruisleivistä tulee jo paljon.
Mun saa syödä enintään 1300kcal, että laihtuisin. Aineenvaihdunta hidas, vähäisesti liikuntaa, istumatyö. Olen todennut tuon rajani monet kerrat.
Se on ihan normaalia, että jos haluaa keski-iässä pysyä nuoruuden painoissa, täytyy syödä merkittävästi vähemmän (tai liikkumalla kuluttaa enemmän, mutta ei se ole välttämätöntä jos vähentää syömistä).
Itse olen vain hyväksynyt sen, että siinä missä olin parikymppisenä normaalipainon alarajoilla, 50 kilossa, nyt olen sen ylärajoilla 65 kilossa. Näytän selvästi pullukalta tässä painossa, hentorakenteisena naisena, mutta toisaalta hyvillä vaatevalinnoilla sen saa vielä peitettyä.
Mutta kyllähän tuosta sun ruokavaliostakin on tosiaan varaa keventää, jos haluat laihtua. Ei se tarvi mitään radikaalia laihdutusdieettiä edes, vaan voit valita pieniä muutoksia sieltä täältä sen mukaan, mihin olet valmis ja mikä on sulle helppoa. Tässä joitain ehdotuksia, jotka keventää päivän kalorimäärää, ja joista voi poimia vain osan:
- Turkkilainen jogurtti rasvattomaan. Jogurtin rasva on joka tapauksessa suonia tukkivaa eläinrasvaa, joten on myös terveydelle hyvä muutos. (Mutta ei välttämätön toki laihtumiseen, jos inhoat rasvatonta jogurttia)
- Välipalalla syö vain 1 leipä, ja hedelmä tai kasviksia sen lisäksi
- Tarvitsetko 2 lämmintä ruokaa päivässä, ainakin jos olet istumatyöläinen, todennäköisesti et. Itse vaihdoin vaihdevuosien myötä siihen että syön päivällä vain salaatin tai pienen keiton tai kevyen täytetyn voileivän, koska huomasin että muuten tulee kaloreita liikaa, jos syön sitten päivälliselläkin lämmintä ruokaa.
- Katso kaloreita enemmän kuin mikä on hyvää lämmintä ruokaa valitessa. Esim. työpaikkaruokaloissa kevyin vaihtoehto voi olla noin 500 kcal, mutta joku toinen 900 kcal. Joo, ne runsaskaloriset on usein paremman makuisia. Lasagne tai pizza parempaa kuin joku papu-vihannespata tai kiusaus. Mutta jos haluaa pysyä hoikkana keski-iässä, uhrauksia on todennäköisesti pakko tehdä maistuvuuden suhteen ainakin arkena.
Fat Sec ret
Kalorilaskuri on välttämätön sovellus syömiesi ruokien ravintosisältöjen etsimiseen ja sen avulla seuraat helposti aterioitasi, liikuntaasi ja painoasi.
Laihdu terveellisesti helppokäyttöisten puhelinsovelluksien, verkkosivujen sekä muiden kannatuksen avulla.
Kalorilaskuri on yksinkertainen käyttää ja siinä on kaikki tärkeät työkalut auttamassa sinua tavoitteidesi saavuttamisessa.
Maailman korkealuokkaisin ruoka- ja ravintoarvotietokanta.
Ruokapäiväkirja, jolla suunnittelet ja seuraat mitä syöt.
Harjoituspäiväkirja, johon kirjaat kaikki polttamasi kalorit.
Viivakoodinlukija ja viivakoodin syöttäminen manuaalisesti.
Käytä pikapoimintaa kalorien ja ravintosisältöjen etsimiseen suosikkiruoillesi, -tuotemerkeillesi sekä -ravintoloillesi.
Dieettikalenteri, josta näet, kuinka paljon kaloreita olet nauttinut ja polttanut.
Painonseuranta.
Päiväkirja, johon kirjaat edistymisesi.
Raportit ja tavoitteenasettelu.
sec ret.fi/
Vierailija kirjoitti:
Fat Sec ret
Kalorilaskuri on välttämätön sovellus syömiesi ruokien ravintosisältöjen etsimiseen ja sen avulla seuraat helposti aterioitasi, liikuntaasi ja painoasi.
Laihdu terveellisesti helppokäyttöisten puhelinsovelluksien, verkkosivujen sekä muiden kannatuksen avulla.
Kalorilaskuri on yksinkertainen käyttää ja siinä on kaikki tärkeät työkalut auttamassa sinua tavoitteidesi saavuttamisessa.
Maailman korkealuokkaisin ruoka- ja ravintoarvotietokanta.
Ruokapäiväkirja, jolla suunnittelet ja seuraat mitä syöt.
Harjoituspäiväkirja, johon kirjaat kaikki polttamasi kalorit.
Viivakoodinlukija ja viivakoodin syöttäminen manuaalisesti.
Käytä pikapoimintaa kalorien ja ravintosisältöjen etsimiseen suosikkiruoillesi, -tuotemerkeillesi sekä -ravintoloillesi.
Dieettikalenteri, josta näet, kuinka paljon kaloreita olet nauttinut ja polttanut.
Toimii mulla
Suosittelen
Ilmainen ohjelma
Osta keittiövaaka ja mittaa kalorit
Tosi vaikeeta saada pudotettua kun ikää on yli 50 vuotta. Ruokavalio kaikkein tärkein. Huhtikuussa painoin 58 ja nyt 54. Yritän vielä saada pari kiloa pois.
Olen keski-ikäinen ja paino on kivunnut parin vuoden aikana normaalipainon ylärajalle. Ainakin itselleni laihduttaminen on vaikeaa siksi, että painonnousu ei itseäni häiritse kovinkaan paljoa, mutta jo valmiiksi kohtuullisen terveellisen vhh-ruokavalion niukentaminen tuntuisi siihen nähden suhteettoman pahalta. Liikun melko paljon, ja omalla kohdallani 5-10 kilon karistaminen vaatisi ehdottomasti ruokavalion tarkistamista. Keto kyllä toimii itselläni hyvin, mutta en halua noudattaa sitä pysyvästi, joten kilot tulisivat takaisin kyllä.
Pois tuo välipala ja tiputa muutenkin hiilareita. Jos syö suklaapatukan verran ylimääräistä joka päivä se on muistaakseni 15 kiloa lisää painoa vuodessa, se kannattaa muistaa.
Jos haluaa jotain muuttuvan, on jotain muutettava. Helpompaa kuin itse muutoksen ylläpito vuosikymmenten ajan on ensin kartoittaa mitä asiaa haluaisi ja pystyisi muuttamaan. Parin viikon ajan voisi pitää kevyttä kirjanpitoa vaikka ihan paperille mitä ja kuinka paljon on syönyt, kuinka paljon on käyttänyt laitteita ja mihin kaikkeen on mennyt aikaa ja energiaa ja miten on liikkunut. Näistä sitten voi itse arvoittaa voisiko jotain vähän lisätä tai vähentää.
Tämä. Sen sijaan että alkaisit etsiä sulle sopivinta dieettiä, ja myllätä koko elämäntavat päälaelleen, niin kun ylipainoa on kuitenkin noinkin vähän eikä mitään sairaalloista määrää, niin pienet säädöt omiin elämäntapoihin riittää siihen, että hitaasti alkaa laihtua.
Mutta jotta ne säädöt on tehokkaita, on hyvä seurata mistä niitä kaloreita tulee, ja keskittyä keventämään niitä kohteita. Kalorinsaannin seurantaan on kivoja sovvelluksiakin, itse käytin FatSecret nimistä puhelinsovellusta, jonne kirjataan mitä söi, ja se laskee kalorit, makroravinteiden suhteet yms. Mulle tuli sieltä aika ylläreitä joihin pääsin puuttumaan, esim. että mun työpaikkaruokalassa syömät "kevyet salaatit" sisälsi kaloreita yhtä paljon kuin hampurilaisateria kevytcolalla :D Siellä on sellainen salaattibaari, josta saa valita ruokaisaan salaattiin itse aineita, ja minähän usein lappasin juustoja, pähkinöitä, avokadoa jne kun on niin maukasta. Kaveriksi appelsiinimehu ja iso pätkä patonkia, niin 800-900 kilokalorin pikku kevytateria oli valmis - ja luulin syöneeni kevyesti, kun lautanen kerran oli täynnä salaatinlehtiä ja kasviksia :D Toinen ylläri oli karjalanpiirakat, croissantit yms. mitä rakastin. En tajunnut millaisia kaloripommeja ne on verrattuna siihen, että söisi vaikka paahtoleipäviipaleen.
Vierailija kirjoitti:
Itse laihduin normaalipainon sisällä 10 kg kahdessa kuukaudessa vhh-ruokavaliolla.
Tätä ei voi kuitenkaan suositella yleisesti kaikille, koska käytännössä 95% näillä "erikoisdieeteillä" laihtuneista lihoo takaisin. Jos on sairaalloisen lihava ja on pakko saada painoa alas nopeaan, voi olla välttämätöntä joku tuollainen, mutta lievän ylipainoisen tuskin kannattaa. Varsinkaan jos ei ole valmis elämään VHH:lla sitten loppuelämää. Muuten käy helposti se tavallisin tarina, eli laihdutaan tehokkaasti, sitten vähitellen kun kerran painotavoitekin on saavutettu, luovutaan dieetistä, palataan normaaliin - ja entinen paino palaa entisten elämäntapojen mukana. Usein korkojen kanssa, koska nopeassa laihdutuksessa on menetetty lihaksia, ja oma energiankulutus on siksi vähentynyt.
Lisäksi on vaarana syömisen ja ruokasuhteen häiriintyminen esim. ahmintahäiriön suuntaan. Valtavasti on tässä maassa ihmisiä, joilla on kauhea ahmimis-laihdutuskierre alkanut yhdestä näennäisen viaton yritys jossain vaiheessa elämää pudottaa esim. raskauskilot tai muuten vaan hiipineet kilot nopeasti ja tehokkaasti jollain dieetillä.
Eli vaikka on olemassa pieni todennäköisyys, että tuollainen kuuri toimii juuri ap:lle, kuten se on ehkä toiminut lainatulle, on paljon suurempi todennäköisyys että käy huonosti. Siksi suosisin enemmän vain pieniä elämäntapamuutoksia, jotka vähentää saatuja kaloreita tai lisää kulutetettuja, ei noin valtavaa muutosta kuin VHH.
Samalla kannattaa myös miettiä mitä juo. Onko se vain vettä vai tuleeko otettua energiajuomia, limppareita, alkoholia, mehuja, millaisia kahveja yms.
Aika monesti usealla reilusti ylipainoisella kalorimäärä tippuisi paljonkin, jos jättäisi kaloripitoiset juomat pois.
Vierailija kirjoitti:
Pois tuo välipala ja tiputa muutenkin hiilareita. Jos syö suklaapatukan verran ylimääräistä joka päivä se on muistaakseni 15 kiloa lisää painoa vuodessa, se kannattaa muistaa.
Hiilarien vähentäminen tosiaan on yksi mahdollinen strategia vähentää syötyjä kaloreita. Mutta se on vain yksi mahdollisista monista, ja omien mieltymystensä mukaan sitten voi valita, mistä kalorivähennyksensä ottaa. Itse kokeilin tuotakin, mutta kun rakastan hiilareita, en tykännyt siitä ollenkaan. Kävin ravitsemusterapeutilla (kirjojakin kirjoittaneella Patrik Borgilla), ja hän sanoi, että voithan sinä laihduttaa vaikka runsashiilarisestikin, jos se sinua miellyttää! Ja että tärkeintä on löytyy juuri mulle, mun elämäntapoihin ja ruokamieltymyksiin sopiva dieetti, koska muuten en tule jaksamaan noudattaa uusia elämäntapoja pysyvästi, ja sitten lihon takaisin kun en jaksa.
Mä laihdutin yhteensä yli 40 kg esivaihdevuosi-iässä kokonaisuudessaan. Ihan ilman mistään täysin luopumista tai mitään kirjoissa kuvattu nimettyä dieettiä tyyliin ketogeeninen, VHH, pätkäpaasto, tms.
Ei kannata alkaa siinä vaiheessa laihduttamaan ollenkaan. Sen sijaan kannattaa keskittyä siihen, että tekee oikeita asioita: syö kunnon ruokaa, paljon kasviksia ja vihanneksia, ulkoilee, rentoutuu, tapaa mukavia ihmisiä, tekee kivoja juttuja yms.
Kun alkaa laihduttelemaan, tuppaa tuloksena vain lihoamaan. Lievä ylipaino ei ole terveysriski, jonka vuoksi kannattaa tuhota elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Samalla kannattaa myös miettiä mitä juo. Onko se vain vettä vai tuleeko otettua energiajuomia, limppareita, alkoholia, mehuja, millaisia kahveja yms.
Aika monesti usealla reilusti ylipainoisella kalorimäärä tippuisi paljonkin, jos jättäisi kaloripitoiset juomat pois.
Joo. Tutkimusten mukaan ihmisillä keskimäärin kaloripitoisten juomien vähentäminen on toiseksi merkittävin painoon vaikuttava muutos - se merkittävin on kasvisten syönnin lisääminen. Ihmiset usein kuvittelee, että tärkeintä olisi esim. herkkujen poisjättö, mutta sillä ei keskimäärin ole vuodessa monenkaan kilon painovaikutusta, kun taas esim. satakiloisella kasvisten reilun lisäyksen painovaikutus on 10-20 kg ja energiapitoisiin juomiin keskittymisellä 7-12 kilon vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata alkaa siinä vaiheessa laihduttamaan ollenkaan. Sen sijaan kannattaa keskittyä siihen, että tekee oikeita asioita: syö kunnon ruokaa, paljon kasviksia ja vihanneksia, ulkoilee, rentoutuu, tapaa mukavia ihmisiä, tekee kivoja juttuja yms.
Kun alkaa laihduttelemaan, tuppaa tuloksena vain lihoamaan. Lievä ylipaino ei ole terveysriski, jonka vuoksi kannattaa tuhota elämänsä.
mä laihdutin ihan tietoisesti BMI 25:sta 10 kg ja vaikka olin juuri ja juuri ylipainon puolella, terveysvaikutukset yllättivät: menkkakivut helpotti, flunssat eivät pitkittyneet, uni parani, verenpaine laski.
Keho mukautuu elämäntilanteeseen sekä kuvastaa kaikkea siihen mennessä koettua. Iän myötä kehontoiminnot hidastuvat ja yleensä myös tulee enemmän tekemistä ja kiirettä. Nuoremman elämäntilanteeseen ja kehoon ei ole paluuta, mutta muutoksia on toki aina mahdollista tehdä. Mitä suurempia muutoksia yrittää nopeasti tehdä sitä enemmän keho niitä rupeaa vastustamaan. Pysyvin muutos on aina inkrementaalinen pitkällä aikavälillä samoin kuin painokin on kertynyt pitkällä aikavälillä. Painon lisäksi tärkeää olisi huomioida mistä paino koostuu. Onko se lihasta, luustoa, nestettä vai rasvaa. Vähän liikkuvalla voi olla, että luusto ja lihakset eivät ole optimaalisella tasolla sairauksia ja vanhuutta ajatellen. Suurempi määrä lihaksia sekä ylipäätään liikuntaa saa myös energiankulutuksen vilkastumaan. Liian yksipuolinen ravinto saa suoliston bakteeriston toimimaan huonommin jolloin samasta määrästä ruokaa voi imeytyä enemmän kuin sellaisella henkilöllä jolla on ollut monipuolinen ruokavalio(kts. esim. Netflix Suolisto, avain terveyteen).
Jos haluaa jotain muuttuvan, on jotain muutettava. Helpompaa kuin itse muutoksen ylläpito vuosikymmenten ajan on ensin kartoittaa mitä asiaa haluaisi ja pystyisi muuttamaan. Parin viikon ajan voisi pitää kevyttä kirjanpitoa vaikka ihan paperille mitä ja kuinka paljon on syönyt, kuinka paljon on käyttänyt laitteita ja mihin kaikkeen on mennyt aikaa ja energiaa ja miten on liikkunut. Näistä sitten voi itse arvoittaa voisiko jotain vähän lisätä tai vähentää. Jos ei ole valmis tekemään mihinkään muutoksia, niin silloin on vain hyväksyttävä että nykyinen keho on joka tapauksessa parasta mitä tuleekaan olemaan, koska iän mukana tulevat sairaudet jo odottelevat kulman takana.