Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla PCOS, eli munasarjojen monirakkulaoireyhtymä? Olet ehkä teknisesti intersukupuolinen

Vierailija
29.08.2024 |

"No ei/en todellakaan oo!". Sellainen ajatus tuli ehkä mieleesi ja hakkaat jo vimmatusti miinusta sadatellen ideologisesta propagandasta. Tai olet pelkkänä kysymysmerkkinä, että mikäs iltapas..otsikko tuo on.

Tuskin olet ikinä ajatellut asiaa, tai ehket tiedä mitä intersukupuolisuus on ja miten se liittyisi PCOSiin.

Vaikka lääketiede ei virallisesti uskalla mieltää PCOSia suoraan intersukupuolisuuden piiriin, se on silti yhtä lailla kromosomeihin, niiden mutaatioihin, hormoneihin sekä fyysisiin ominaisuuksiin perustuva oireyhtymä, kuten miltein 40 eri intersukupuolisuuden muutkin variaatiot. Eikä siis sairaus. Niitä voidaan myös yksinkertaisen rumasti kutsua myös häiriöksi. Ainakin siltä monista helposti tuntuu jos PCOS on kivualias, aiheuttaa vastentahtoista lapsettomuutta ja/tai miesmäisiksi ominaisuuksiksi katsotut asiat haittaavat elämää.

PCOSin kanssa elävä voi kokea samoja asioita, mitä osa intersukupuolisistakin voi kokea. Genitaaleihin liittyviä kehityksen muotoja (esim. joillakin PCOSissa saattaa ilmetä klitoromegaliaa, eli klitoris on tavallista isompi.) Hormonallisista tekijöistä aiheutuvat muutokset ja muutenkin miestyypillisesti katsotut ominaisuudet.

Intersukupuolisuudessa kuten PCOSissa oireyhtymät ei aina näy ulospäin. Se voidaan havaita esim. murrosiässä. Joskus ei silloinkaan, koska oireet voivat olla sellaisia, ettei aikuisenakaan osata tai haluta käydä tutkimuksissa. Ellei vahingossa sivulöydöksenä ilmaannu jotain. Varsinkaan jos ei halua tulla raskaaksi, tai ei miellä epäsäännöllisiä kuukautisia/olemattomia sellaisia elämälleen hankalaksi.

Siksi koska hyvin harva meistä tietää millaiset kromosomit itsellään on, varsinkaan millaiset toisella on, osa maailman ihmisistä on tietämättään intersukupuolisia.

Tämä pätee myös PCOSiin. Vaikka se on yllättävän yleinen (maailmanlaajuisesti n.13% diagnosoitu ja 70% diagnosoimatta joilla esiintyy sen oireita. -WHO), PCOS kuten myös intersukupuolisuus ovat edelleen huonosti tunnettuja. Se on osasyy sille, miksi lääketiede ei halua äkkiseltään yhdistää näitä kahta samaan spektriin, vaikka niissä on samoja yhteisiä piirteitä, samoista lähtökohdista.

Fakta on jos sinut on syntymässä määritelty tytöksi, kehityt tietyistä oireista huolimatta naistyypilliseen vartaloon, koet olevasi nainen -olet siis nainen.

Näistä asioista on silti syytä keskustella monelta kantilta, koska lääketiedekään ei tiedä vielä tarpeeksi. Kaikki naiset eivät halua välttämättä käydä lääkärissä esim. häpeän takia. Silti mitä enemmän tiedetään, sen parempi myös oireiden lievennyksien vuoksi, että ymmärryksenkin.

Onko sinulla PCOS ja kuinka se ilmenee? Tai epäiletkö sinulla olevan sellainen? Onko niitäkin, joilla on taustana mahdollisesti sen oireita eivätkä miellä itseään naiseksi?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on PCOS ja kyllä olen jotenkin äijämäinen sekä luonteeltani että muuten ollut aina. Mulla on naiseksi erittäin matala ääni, olen pitkä ja "lauta" kuin teinipoika, kiinnostanut aina tekniikka, autot ja sensellainen eikä ne asiat mitkä tyttöjä kiinnosti, PCOS aiheuttaa myös parrankasvua (ajelen toki pois). Testosteronia on meikäläisessä paljon ihan tutkitusti. 

En yleensä mieti noita sukupuoli-identiteettijuttuja ollenkaan. Mulle on oikeastaan sama olisiko koko sukupuolen käsitettä olemassakaan. Olen aseksuaali ja aromantikko, jtoen mun ei tarvi määrittää mitä sukupuolta olen itse tai mistä sukupuolesta olen kiiinnostunut. Nainen biologisesti, koska on kohtu ja munasarjat ja pillu. Mutta en minä itseäni oikeastaan tunne minkään sukupuoliseksi noin sisäisesti.

Vierailija
22/32 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PCOS naisilla on kuukautiset ja voivat saada lapsia, joten he ovat biologisia naisia. Kromosomeissa ei ole vikaa, he ovat 46,XX. Murrosiän kehitys normaali. Intersukupuolisuuden kanssa asialla ei oo mitään tekemistä, täysin turha aloitus.

Kaikissa PCOS tapauksissa ei tule kuukautisia välttämättä ollenkaan, heittävät häränpyllyä tai eivät saa lapsia. Mutta kyllä, PCOS ei tarkoita etteikö joillakin olisi mahdollisuus synnyttää.

Totta. Kromosomeissa ei ole näennäisesti vikaa, mutta niiden geeneissä voi olla mutaatioita mitkä voi osaltaan olla yksi vaikuttavista tekijöistä PCOS:ssa.

Itkeäkö vai nauraa? PCO:ta voi sairastaa vain nainen. Sairaus aiheuttaa sen, että kuukautiset on epäsäännölliset tai jää pois. Mitään tekemistä intersukupuolisuuden kanssa sillä ei ole. Se, että taipumus sairauteen on perinnöllinen ei liity myöskään siihen mitenkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on. Kai mulla on vähän miesmäinen vartalo, kapea lantio ja leveät hartiat. Aknea oli nuorempana, sain isotretinoiinia eikä sen jälkeen ole näkynyt. Karvoja joutuu näin keski-iässä nyppimään leuasta ja ylähuulesta. Korkea libido. Pakko pysytellä hoikkana, koska paino pyrkii aina ensin keskivartaloon. Raskaaksi olen tullut erittäin helposti neljä kertaa. 

Vierailija
24/32 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että kun nää mielisairaat vassariaktivistit koittaa kaikin keinoin tehdä kaikista sukupuolettomia ihan millätahansa verukkeilla. Vaikka kuinka yritätte leikkiä ettei sukupuolia ole olemassa TAI että sukupuolia on yhtämonia kuin persoonia niin se ei poista ihmisten kykyä nähdä 98% tapauksista kuka on oikeasti mies ja kuka on oikeasti nainen. Jotkut lähtee vaan tähän leikkiin poliittista korrektiuttaan tai koska on itsekin niin syvällä tässä ideologiassa...

Mää vaan odotan milloin tää hulluus on ohi ja aikuiset palaa takas vallankahvaan...

Vierailija
25/32 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 jatkaa vielä: olen kyllä mielestäni oikein naisellinen nainen, en pidä itseäni äijämäisenä. Tykkään meikata ja pukeutua nätisti. 

Vierailija
26/32 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mitä sekoilet? Biologisella miehellä ei milloinkaan ole monirakkulaisia munasarjoja. Eikä intersukupuolisilla, sillä toimivat munasarjat on vain naisella.

Miksi pitää välttää potaskaa? Vain biologisella naisella voi olla PCO."

Ei siinä väitetykää miehellä olevan monirakkulaisia munasarjoja. Intersukupuolisella ihmisellä voi edelleen olla munasarjat ja osa voi tulla myös raskaaksi.

Kansakoulun tason tiedoilla ei nyt pärjätä enää.

Intersukupuoliset ovat miehiä ja naisia siinä missä muutkin. Vai minkä nimisiä ne muut sukupuolet ovat, mikä on niiden lisääntymisrooli ja minkä nimisiä sukusoluja he tuottavat?

Intersukupuolinen ei tuota toimivia sukusoluja. Toimivia sukusoluja tuottavat ovat miehiä tai naisia.

Vierailija
27/32 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mitä sekoilet? Biologisella miehellä ei milloinkaan ole monirakkulaisia munasarjoja. Eikä intersukupuolisilla, sillä toimivat munasarjat on vain naisella.

Miksi pitää välttää potaskaa? Vain biologisella naisella voi olla PCO."

Ei siinä väitetykää miehellä olevan monirakkulaisia munasarjoja. Intersukupuolisella ihmisellä voi edelleen olla munasarjat ja osa voi tulla myös raskaaksi.

Kansakoulun tason tiedoilla ei nyt pärjätä enää.

Tirsk! ihminen, jolla on munasarjat ja joka voi tulla raskaaksi, on nainen. Käytä oikeita termejä.

Kyllä, sellainen on nainen, jolla on munasarjat ja voi tulla raskaaksi. Sellainen on myös nainen, jolla ei ole munasarjoja eikä voi tulla raskaaksi. Ilman niitäkin voi tulla raskaaksi mutta se tarvitsee ulkopuolista apua. Ilman munasarjoja syntynyt nainen on poikkeustapaus mutta naisia hekin. Pilkun tökkimistä mutta naisia on monenlaisia.

Vierailija
28/32 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PCOS naisilla on kuukautiset ja voivat saada lapsia, joten he ovat biologisia naisia. Kromosomeissa ei ole vikaa, he ovat 46,XX. Murrosiän kehitys normaali. Intersukupuolisuuden kanssa asialla ei oo mitään tekemistä, täysin turha aloitus.

Kaikissa PCOS tapauksissa ei tule kuukautisia välttämättä ollenkaan, heittävät häränpyllyä tai eivät saa lapsia. Mutta kyllä, PCOS ei tarkoita etteikö joillakin olisi mahdollisuus synnyttää.

Totta. Kromosomeissa ei ole näennäisesti vikaa, mutta niiden geeneissä voi olla mutaatioita mitkä voi osaltaan olla yksi vaikuttavista tekijöistä PCOS:ssa.

Itkeäkö vai nauraa? PCO:ta voi sairastaa vain nainen. Sairaus aiheuttaa sen, että kuukautiset on epäsäännölliset tai jää pois. Mitään tekemistä intersukupuolisuuden kanssa sillä ei ole. Se, että kuukautiset on epäsäännölliset tai jää pois. Mitään tekemistä intersukupuolisuuden kanssa sillä ei ole. Se, että taipumus sairauteen on perinnöllinen ei liity myöskään siihen mitenkään. 

Kommenttisi yläpuolella olevassa ei ollut mainintaa intersukupuolisuudesta. Sen sijaan missä väitetään PCOS olevan AINOASTAAN naisilla?

"For instance, polycystic ovary syndrome (PCOS), a heterogenous condition that affects up to 10% of women of reproductive age, has been studied extensively, through physiological and genetic studies, yet the medical community still does not fully grasp what causes PCOS. Now, genetic research presented at ENDO 2021 suggests men can develop characteristics of PCOS as well. Since men obviously do not have ovaries, these findings point to the fact that PCOS may not depend on the ovaries at all. Again, more questions and ones that need to be addressed if treatment options are to advance, since the disorder can lead to obesity, diabetes, and cardiovascular disease."

https://endocrinenews.endocrine.org/unbiased-condition-why-some-men-app…

Lisäksi "Male Equivalent Polycystic Ovarian Syndrome: Hormonal, Metabolic and Clinical Aspects"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7382675/

Vierailija
29/32 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen pseudotiedettä tämä on? Minulla todettiin PCOS, mutta lapsettomuushoitojen, yhden raskauden ja ruokavaliomuutosten myötä oireet katosivat, ja seuraava lapsi syntyi ihan luomuna. Ei tuo siis mikään pysyvä ominaisuus ole vaan sairaus. 

Vierailija
30/32 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen pseudotiedettä tämä on? Minulla todettiin PCOS, mutta lapsettomuushoitojen, yhden raskauden ja ruokavaliomuutosten myötä oireet katosivat, ja seuraava lapsi syntyi ihan luomuna. Ei tuo siis mikään pysyvä ominaisuus ole vaan sairaus. 

Jatkan vielä, että olen ulkoisesti hyvin naisellinen, vaikkakin karvainen. Eli en kyllä vetäisi mitään johtopäätöksiä miesmäisyyden suhteenkaan. 

Vierailija
31/32 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itkeäkö vai nauraa? PCO:ta voi sairastaa vain nainen. Sairaus aiheuttaa sen, että kuukautiset on epäsäännölliset tai jää pois. Mitään tekemist

Kyllä, monirakkulaiset munasarjat on ainoastaan naisilla. Artikkeli kertoo, että joidenkin näiden naisten miespuolisilla sukulaisilla esiintyy oireita, jotka voi olla samaan perinnölliseen taipumukseen liittyviä, mutta he eivät ole intersukupuolisia eikä sairasta PCO:ta. 

Vierailija
32/32 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intersukupuolisuus on kattokäsiten hyvin laajalle kirjolle erilaisia häiriöitä, jotka ovat periaatteessa yleensä todettavissa jo lapsena tai viimeistään silloin, kun murrosiän pitäisi alkaa. PCO ei ole sillä tavalla synnynnäinen häiriö, että se vaikuttaisi sukupuolisten piirteiden kehitykseen vaan se puhkeaa vasta sukukypsyyden jälkeen ja sille altistaa suurelta osin elintapatekijät, erityisesti keskivartalolihavuus ja insuliiniresistenssi. Sinänsä on totta, että intersukupuolisuus on oikeastaan aika epämääräinen termi, eikä se eksaktisti viittaa useimmiten mihinkään välimuotosukupuoleen vaan useimpien intersukupuolisten ihmisten sukupuoli on hyvin selvä. Vain hyvin harvinaisissa tiloissa ristiriita on niin ilmeinen, että henkilöä on vaikea jaotella dikotomisen sukupuolijaon mukaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä