Hei ' tavikset' ! Miksi kaikkea muuta suvaitaan, paitsi uskovia?
Olisin todella kiinnostunut tietämään, mitä niin kamalaa on uskovissa ihmisissä on?
Kommentit (24)
ihmisistä ja uskovan täytyy olla pakosta vähän yksinkertainen.
Ei siis mikään haluttava tuttavuus.
Minä en usko. Muuten elämämme eivät juuri eroa toisistaan, meillä on aina oikein hauskaa yhdesä. Itseasiassa kävimme viikko sitten yhdessä ehtoollisella, minä lähinnä sen takia etten halunnut huomiota pois jäännistä (Kaikki muut siinä pikkuruisessa kirkossa menivä). Ainoa käytännön " ero" meillä on, etteivät he huoli minua kummiksi, kun en usko.
Minä olen mielestäni suvaitsevanen. En pidä ihmisistä, jotka yrittävät tyrkyttää minulle omaa totuuttaan, uskovia on näistä suurin osa, mutta muitakin on (vaikka karppaajat tms.)
Eikä periksi anneta, ei. Tapaamani uskovaiset eivät usko, että toinen ei halua heidän uskonnon värittämiä neuvojaan " Luota vain Jumalaan.." jne. Vaan jatkavat ja jatkavat. Osa on lisäksi olevinaan parempia kuin " tavikset" . Raamatunkin on kirjoittanut vain ihminen, mitä uskovaiset eivät näytä ymmärtävän, tarkoitan siis että ihan samoin voisi uskoa Batmaniin (senkin on tehnyt vain ihminen, satua) ja tuo antaa vähän yksinkertaisen ihmisen vaikutelman.
Vierailija:
ihmisistä ja uskovan täytyy olla pakosta vähän yksinkertainen.
Ei siis mikään haluttava tuttavuus.
Minä en esimerkiksi ole kertonut kenellekään noin 60 hengen työyhteisössäni, että olen uskossa. Minua arvostetaan ja seurassani viihdytään. Jos sinä vaikka satut olemaan työkaverini ja kerron sinulle ensi viikolla uskostani, niin muutatko käsityksesi? Alatko yhtäkkiä karttaa minua, vaikka mikään muu ei olisi muuttunut?
kunhan eivät tuputa omaa uskontoaan minulle!
joten en osaa sanoa miten yksinkertainen olet. Mutta vain yksinkertainen ihminen voi uskoa noihin hapatuksiin, joten jos joku kertoo uskovansa, kyllä se kieltämättä vetää pinnoja alas. Vähän sama juttu, jos paljastuu, että joku uskoo joulupukkiin tai hammaskeijuun. Siis aikuinen.
3
uskovien ja ei uskovien vastakkainasettelu täällä, enkä siihen ole välittänyt lukemista enempää osallistua, mutta juuri nyt on pakko sanoa, että tämä joka väitti uskovia yksinkertaisiksi, ilmaisi mielestäni juuri näillä kahdella kommentillaan oman yksinkertaisuutensa.
" Yksioikoinen, heikkolahjainen, tyhmä, naiivi" .
3
Vierailija:
" Yksioikoinen, heikkolahjainen, tyhmä, naiivi" .3
6
Vierailija:
Mutta vain yksinkertainen ihminen voi uskoa noihin hapatuksiin, joten jos joku kertoo uskovansa, kyllä se kieltämättä vetää pinnoja alas. Vähän sama juttu, jos paljastuu, että joku uskoo joulupukkiin tai hammaskeijuun. Siis aikuinen.3
Vierailija:
Olisin todella kiinnostunut tietämään, mitä niin kamalaa on uskovissa ihmisissä on?
Laitan tähän esimerkiksi sellaisen, että olen itse 30 ja luen ja kirjoitan runoja edelleen, aloitin 12 v. Kun sain sähköpostiini ystäväkyselyn, jossa oli pitkäaikaisin intohimosi, kirjoitin siihen runot ja lähetin eteenpäin. Koko kaveriporukka ihmetteli et olinko kirjoittanut väärin vai mikä se runojuttu oikein oli.
Eli saa uskoa, mutta pitäköön asiansa omana tietonaan!
ja koulutustasoltaan uskovat ovat keskimäärin useammin akateemisesti koulutettuja kuin muu väestö. Itse tunnen usean uskovan professorin luonnontieteiden alalta, ja lisäksi monta tohtoria. Meitä maistereitahan uskovissa on todellakin pilvin pimein. Eihän se koulutus kaikkea kerro, mutta voitko kertoa mikä tekee meistä erityisen tyhmiä vain siksi että ajattelemme toisin kuin sinä? Ja jos oikeasti väität uskovasi vain siihen, mikä on todistettu, maailmankuvasi on todella kapea ja vaivalloinen, koska esimerkiksi painovoiman toimintaa ei ole kyetty mallintamaan ja todistamaan vielä mitenkään. Mutta minä tyhmä ja yksinkertainen ihminen uskon sen olemassaoloon silti, koska huomaan sen vaikutukset elämääni.
yksinkertaisia, siis naiiveja ja yksioikoisia.
Ja kerroin jo senkin, että miksi. Minun on mahdoton suhtautua vakavasti aikuiseen ihmiseen (oli tämä miten koulutettu tahansa, kirjanoppinut tms.), jos hän uskoo mielikuvitushahmoihin. Valitan, tää on mun kanta. Jos jonkun ihmisen harkintakyky pettää näin pahasti, en oikein osaa suhtautua häneen esim. työasioissa luottavaisesti ja esim. lääkärikseni tai lasteni opettajaksi en sellaista halua.
3
Vierailija:
Ja kerroin jo senkin, että miksi. Minun on mahdoton suhtautua vakavasti aikuiseen ihmiseen (oli tämä miten koulutettu tahansa, kirjanoppinut tms.), jos hän uskoo mielikuvitushahmoihin. Valitan, tää on mun kanta. Jos jonkun ihmisen harkintakyky pettää näin pahasti, en oikein osaa suhtautua häneen esim. työasioissa luottavaisesti ja esim. lääkärikseni tai lasteni opettajaksi en sellaista halua.3
Minäkin vierastan hihhulimeininkiä, mutta suhtaudun varauksella myös ihmisiin, jotka eivät myönnä minkäänlaisen hengellisyyden olemassaolon mahdollisuutta. Heistä tulee helposti kylmä ja kontrolloiva mielikuva. Kaikkea ei elämässä tarvitse pystyä selittämään tai hallitsemaan. :)
eri lailla. Minusta yksinkertaisuus on sitä ettei edes yritä oppia ymmärtämään eri tavoin ajattelevia ja uskovia ihmisiä, ja myös sitä että luulee tietävänsä itse totuuden.
Se, että minä uskon että Jumala on olemassa, on ihan tasaveroinen sen uskon kanssa että kolmonen ei usko. Kumpaakaan ei voi tieteellisesti todistaa, ja vain yksinkertainen ihminen mielestäni sanoisi, että voi varmasti tietää kumpi meistä on oikeassa.
16
Heprealaisille 11:1: Usko on sen vakuuttunutta odotusta mitä toivotaan, selvä osoitus todellisuuksista, vaikka niitä ei nähdä.
Ihan järkevä ajatus. Eikö?
Mitä pahaa tälläisessä toivoa täynnä olevassa elämänkatsomuksessa on teidän " tavisten" mielestä?
Itse olen ainakin paljon onnellisempi tälläisenä " tyhmänä naiivina" kuin epäilevän ja kyynisen elämänkatsomuksen omaavana ateistina.
Minulla ei juuri muuta ole uskiksia vastaan, yritän vaan vältellä viimeiseen asti.
Joka ikinen uskovainen, joka on tullut elämässäni vastaan, on todennut että en pääse taivaaseen kun en usko heidän tavalla.
Myös ovat puhuneet tosi ilkeästi selkäni takana jne.
Eli käärmeimmät ihmiset ovat kokemukseni mukaan juuri uskovaisia, he voivat ilmeisesti tehdä hulluna syntiä kun Jeesus ne anteeksi antaa.
Paras esimerkki on parin viikon takaa: himouskovainen naapuri näki minut kaupan kosmetiikkaosastolla ja tuli sättimään minulle että miksen muka kelpaa ihan sellaisenani? jumala on luonut minut omaksi kuvakseen, kauniiksi jne. (joskus laitan ripsaria, muuten olen aika huoleton....).
Juuri edellisenä päivänä kyseisen naapurin mies seisoi pihalla lastensa kanssa ja valitti että kun hänen rouvansa ei lähde minnekään ennen kuin on laittanut puoli tuntia tukkaansa :D
Jes, juuri näin!!!
Uskovaiset itse sen sijaan tuntuvat olevan usein melko suvaitsemattomia.
Näin oman kokemukseni perusteella.