Onko epäkohteliasta olla tervehtimättä ruotsinkielistä ruotsiksi?
Eli siis Tinderissä yhdellä naisella luki finswe proffas joka tarkoittaa että on ruotsinkielinen mutta kun itse en oikein osaa ruotsia niin kirjoitin vaan suomeksi. Tästä hän sitten suuttui ja sanoi ettei oo huomaavaista ettei ota toisen kulttuuria huomioon. En siis ajatellut sitä noin syvällisesti ja olen tottunut puhumaan Suomessa suomea niin ei tullut mieleen.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Suomihan on kaksikielinen maa, kyllä ruotsinkielisten pitää osata keskustella myös suomeksi
Ja suomenkielisten ruotsiksi.
Suomessa puhutaan suomea. Rantaruotsalaiset saavat mongertaa jättekivaa epäruotsiaan ihan keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomihan on kaksikielinen maa, kyllä ruotsinkielisten pitää osata keskustella myös suomeksi
Kyllä, kumpikin voi käyttää sitä kieltä jota haluaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pitää muistaa että se koulussa opetettava ruotsi on sitä rantaruotsia, ei sitä oikeaa ruotsia jota rantaruotsalaisetkaan eivät ymmärrä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pitää muistaa että se koulussa opetettava ruotsi on sitä rantaruotsia, ei sitä oikeaa ruotsia jota rantaruotsalaisetkaan eivät ymmärrä
Suomenruotsalaiset ymmärtää riikinruotsia (poislukien jotkut murteet). Suomenkieliset kuvittelee opettelenvansa hienoa riikinruotsia, mutta lopputulos on aina haukkumansa rantaruotsi, koska suomenkielinen ei opi ruotsalaisten laulavaa aksenttia.
Miksi suomenkielisellä olisi velvollisuus puhua ruotsia, mutta ruotsinkielisellä ei suomea? Maa on kuitenkin Suomi, jossa yli 90 % asukkaista on suomenkielisiä.
Ehkei hän halua yhteydenottoja sitten ja suomeksi. Etsiikö samaa kuin itse on.
no ei tuo minusta nyt niin iso virhe ollut
Vierailija kirjoitti:
Ehkei hän halua yhteydenottoja sitten ja suomeksi. Etsiikö samaa kuin itse on.
Etsii veljeään sieltä kuten muutkin ruotsia puhuvat rutsarit.
Olisi laittanut pelkkä swe, jos haluaa yhteydenotot ruotsiksi.
No ei siinä paljon ole eroa sanooko "hei" vai "hej"
Loukkaantui, kun alempisäätyinen suomensuomalainen julkesi ottaa yhteyttä arvon suomenruotsalaiseen aatelisneitoon. Tiedä paikkasi!
Suomessa puhutaan suomea. Suruilla on ollut jo 500v aikaa opetella. Luulisi pikkuhiljaa suomen taittuvan.
No olisi laittanut profiiliin, että haluaa ruotsinkielisen/ruotsia puhuvan kumppanin, jos se kerran on hänelle niin tärkeää.
Jossei osaa ruotsia niin minkäs voit. Ei kannata yrittää esittää että osaa kun toinen voi siitä saada väärän oletuksen. Olen kerran häkeltynyt ruotsinkielisestä tervehdyksestä niin että vastasin Herre Gud kun piti sanoa Gud Morgon tai sinnepäin.
Vierailija kirjoitti:
Jossei osaa ruotsia niin minkäs voit. Ei kannata yrittää esittää että osaa kun toinen voi siitä saada väärän oletuksen. Olen kerran häkeltynyt ruotsinkielisestä tervehdyksestä niin että vastasin Herre Gud kun piti sanoa Gud Morgon tai sinnepäin.
Eikö kuitenkin olisi tärkeämpää, että ruotsinkielinen osaa suomea kuin suomenkielinen ruotsia? Kun Suomessa kuitenkin eletään.
Vierailija kirjoitti:
Oliko se ilmoitus ruotsiksi?
ei siinä lukenut muuta kuin finswe