Onko epäkohteliasta olla tervehtimättä ruotsinkielistä ruotsiksi?
Eli siis Tinderissä yhdellä naisella luki finswe proffas joka tarkoittaa että on ruotsinkielinen mutta kun itse en oikein osaa ruotsia niin kirjoitin vaan suomeksi. Tästä hän sitten suuttui ja sanoi ettei oo huomaavaista ettei ota toisen kulttuuria huomioon. En siis ajatellut sitä noin syvällisesti ja olen tottunut puhumaan Suomessa suomea niin ei tullut mieleen.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Olisi laittanut pelkkä swe, jos haluaa yhteydenotot ruotsiksi.
Tuo finswe on vain lyhenne, jolla hän ilmoitti olevansa suomenruotsalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi laittanut pelkkä swe, jos haluaa yhteydenotot ruotsiksi.
Tuo finswe on vain lyhenne, jolla hän ilmoitti olevansa suomenruotsalainen.
Ekaa kertaa kuulen lyhenteen, en varmaan olisi tajunnut aloittajan asemassa mitä se tarkoittaa. Olisin luullut että sana tarkoittaa siivousvälinettä kuten swiffermoppi. Tai ehkä en olisi rekisteröinyt sanaa hyvin lukiessa ajatuksiin. Sori siitä.
Jokainen ruotsalainen suomessa aloittaa puheen englanniksi tai suomeksi. Se siitä pakkoruotsista.
Miksi hän ei ottanut sun kulttuuria huomioon?
Toivottavasti hän vastasi sinulle suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti hän vastasi sinulle suomeksi.
vastasi kyllä ja täydellisellä suomen kielellä
Miksi pitäisi oppia nimenomaan Tukholman aksentilla puhumaan? Ruotsissa on paljon eri murteita aivan kuten suomessakin. Käyttäkää nyt järkeänne hyvät ihmiset: kuinka luulette tukholmalaisten muka alistavan skoonelaiset puhumaan ruotsia Tukholman aksentilla? Edes valtiollisen SVT:n juontajat ja työntekijät eivät käy läpi puheopetusta, jossa hiotaan juuret pois. Se on vanhanaikaista ja katsojia aliarvioivaa.
Mehän itse huomaamme kun katsomme arkistopätkiä, kuinka teatraalisen kuuloista suomea on puhuttu televisiossa 1990-luvulla. Toki sillä oli siihen aikaan sellainen ajatus, että etenkin peruskoulun myötä myös syrjäseutujen lapset ja nuoret oppivat korrektin suomen kirjakielen helpommin ja se on heille eduksi kun kaikille on avattu yhtäläinen opintie, jossa köyhänkin lapsi pääsi niin pitkälle kuin päätä riitti.