Koulukiusaaminen loppuu heti, kun koulut velvoitetaan korvaamaan kiusatulle aiheutuneet vahingot.
Voidaan laskea, että keskituloinen tienaa työuransa aikana 2,8 miljoonaa euroa ja työkyvyttömäksi kiusattu saa keskimäärin 1500 € kuussa erilaisina tukina. Tällöin kiusaamisen aiheuttama vahinko on 75 vuotiaaksi elävän ihmisen tapauksessa yhteensä vajaat 4 miljoonaa euroa.
Kommentit (39)
Ap olet nero
Riittää ihan pienikin sakko, esim 50 e
Kiusaajan vanhemmat vetää siitä kolarit
Ja kun niitä pari kertaa tulee niin loppuu varmasti 👍
Ei etukäteen voi tuomita, mitä kiusatulle mahdollisesti tulee tapahtumaan elämässään. Ei voida myöskään tietää, mitkä kaikki muut tekijät ovat vaikuttaneet kiusatun elämään. On hankala määrittää yksiselitteisesti kiusattu/ei-kiusattu ja siten annettava rangaistus jne. Täysin mahdotonta, valitan. Kiusaaminen on ihmisen luonteessa, ollut aina ja tulee jollain tasolla todennäköisesti aina olemaan. Kyse on ryhmädynamiikasta, sosiaalisista taidoista, yhteenkuuluvuudesta, erilaisuudesta, samanlaisuudesta, peloista, traumoista jne.
Vierailija kirjoitti:
Ap olet nero
Tämä
Vanhemmat ei sakkoja kestä
Samalla logiikalla varmaan "hyvinvointivaltiosta" loppuu kaikki rikollisuus kun "hyvivointivaltio" kustantaa ja maksaa kaikki rikoksista aiheuttamat haitat ja kärsimykset (jne).
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap olet nero
Tämä
Miksei koulusta erottaminen. Sanotaan vanhemmille, jos kiusaaminen ei lopu, niin hoitakoon kersansa opettamisen itse.
Kouluille pitäisi ensin antaa kunnon keinot puuttua kiusaamiseen. Kas kun loputtomat kasvatuskeskustelut eivät tähän ongelmaan auta yhtään mitään. Erityisluokat, kasvatuslaitokset ja koulusta erottaminen takaisin käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap olet nero
Tämä
Miksei koulusta erottaminen. Sanotaan vanhemmille, jos kiusaaminen ei lopu, niin hoitakoon kersansa opettamisen itse.
Ei
Mieti paljonko esim. parkkisakko ärsyttää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap olet nero
Tämä
Ei
Mieti paljonko esim. parkkisakko ärsyttää
No mietipä itse, jos lapsesi alkaisi olla täysipäiväisesti kotona, sinun vastuusi olisi opettaa häntä, ja samalla sinun pitäisi olla töissä muualla. Siinä sellainen soppa, joka ärsyttää niin paljon, että teet kaikkesi, että lapsesi pääsee takaisin kouluun.
Mun veli kiusasi.
Aikuisena diagnoosi ADHD, Asperger, epävakaa persoonallisuushäiriö, vakava masennus, päihdeongelma ja peliriippuvuus ja varmaan jotain muutakin. Lapsuudessa oli varmaan myös käytöshäiriö.
Mun vanhemmat teki aivan oikeasti kaikkensa! Niin paljon, että meni henki toisella (sydän pysähtyi). Kaiken tämän tämän valtavan työn, surun ja huolen vuoksi vielä maksamaan sakkojakin?
Jotkut vain nyt syntyvät sellaisella geeniyhdistelmällä, että normaali elämä on mahdotonta. Kenen syy se sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koulun ongelma jos joku ei sulaudu joukkoon. Suurinta osaa kiusatuista on kiusattu ihan syystä.
Ei kaikki edes halua kuulua joukkoon. Ei sellaiseen voi pakottaa. Koulujärjestelmä voisi tässä joustaa näin:
Kukin oppilas saa valita tavan käydä koulua:
1) Normaali nykyinen käytäntö jossa sopeudutaan osaksi joukkoa
2) Yksilökeskeinen koulu jossa erillään muista oleva ei aiheuta muissa vastareaktiota
3) Kotikoulu / etäkoulu
Tämä järjestelmä TAKAA että jokainen oppilas löytää tavan opiskella niin että häntä ei kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Mun veli kiusasi.
Aikuisena diagnoosi ADHD, Asperger, epävakaa persoonallisuushäiriö, vakava masennus, päihdeongelma ja peliriippuvuus ja varmaan jotain muutakin. Lapsuudessa oli varmaan myös käytöshäiriö.
Mun vanhemmat teki aivan oikeasti kaikkensa! Niin paljon, että meni henki toisella (sydän pysähtyi). Kaiken tämän tämän valtavan työn, surun ja huolen vuoksi vielä maksamaan sakkojakin?
Jotkut vain nyt syntyvät sellaisella geeniyhdistelmällä, että normaali elämä on mahdotonta. Kenen syy se sitten on?
Kenen syy? Niiden, jotka romuttivat koulujärjestelmän ja poistivat erityisluokat/tarkkailuluokat ja kunnon rangaistukset. Ne pitää saada takaisin, että häiriökäyttäytyjät laitetaan kuriin. Tätä on vanhemmat toivoneet viimeiset 20 vuotta ja silti mitään ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Mun veli kiusasi.
No ei se ainakaan niiden muiden lasten syy ole. Jos ei pysty elämään normaalisti ei pitäisi olla normaalien koulussa, mietitkö koskaan miten paljon huolta ja surua se veli on kiusaamisellaan aiheuttanut muille lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Kouluille pitäisi ensin antaa kunnon keinot puuttua kiusaamiseen. Kas kun loputtomat kasvatuskeskustelut eivät tähän ongelmaan auta yhtään mitään. Erityisluokat, kasvatuslaitokset ja koulusta erottaminen takaisin käyttöön.
Eivät erityisluokat tuossa tapauksessa auta mitään. Jatkaisivat kiusaamista niissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät erityisluokat tuossa tapauksessa auta mitään. Jatkaisivat kiusaamista niissäkin.
Pääasia, että siellä on kuri ja joku joka SAA pitää kuria. Kyllä se auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap olet nero
Tämä
Tämä esttämäsi saattaisi olla, ainakin kokeilemisen arvoinen vaihtoehto; ainakin sen sijaan, mikä ilm edelleen on oletttama, että jos n.n. on joutunut kiusatuksi (eli on ollut kiusaamsien kohde ja siten uhri) niin hänen tulisi vaihtaa koulua/ oppimisympäristöä.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun veli kiusasi.
Kenen syy? Niiden, jotka romuttivat koulujärjestelmän ja poistivat erityisluokat/tarkkailuluokat ja kunnon rangaistukset. Ne pitää saada takaisin, että häiriökäyttäytyjät laitetaan kuriin. Tätä on vanhemmat toivoneet viimeiset 20 vuotta ja silti mitään ei tapahdu.
En sano, että nykyinen systeemi on toimiva. Ei ole, ei lähelläkään. Häiriökäyttäytyjä ei parane sillä, että se laitetaan yhteen 9 muun häiriökäyttäytyjän kanssa. Päinvastoin. Huonommaksi menee. Kokemusta on.
Siis koulut? Ootko tosissasi?
Siis jos kouluun tulee lapsia, joita ei ole kasvatettu ja kielletty koko elämänsä aikana, niin sinä pistät koulun maksamaan siitä?
Mitä se koulu voi tehdä? Teipata suun? Sitoa kiusaajan? Keskustella voi loputtomiin ja rangaistakin, mutta joillekin niillä ei ole mitään merkitystä. Kumma, että kaikki on aina koulun vika.