Kuninkaantammi Helsingissä- hirveä paikka
Olen asunut nyt syksyllä vuoden Kuninkaantammessa ja harmittaa etten uskonut kun luin muiden kokemuksia alueesta, jotka ovat tismalleen samoja kuin omani. Tämä on todella ahdistava ja synkkä alue, pelkkiä kerrostaloja tehty hakatun metsän tilalle. Asunnossani ei toimi kunnolla ilmanvaihto, liesituuletin ei vedä mitään vaikka talo on uusi. Joka puolella on hiekkapölyä, autotkin ovat autohallissa sen peitossa. Alueelle ei ole tulossa mainostettua kauppaa, eikä täällä ole mitään harrastuksia. Lähikoulu on Kannelmäki, jota itse kantsulaiset aika kovin sanoin arvostelevat. Lapset käyvät täältä kuka missäkin koulussa, eli koulun tuoma oman asuinalueen fiilis puuttuu. Varhaisnuorille täällä ei ole mitään, täytyy lähteä Myyrmäkeen tai Kannelmäkeen esim kirjastoon tai nuorisotalolle, tai harrastuksiin. En ole Helsingissä kokenut vastaavaa aluetta muualla, yleensä lähiöissä on jokin fiilis, tämä on tyhjä siltä osin.
Onneksi pääsen 2 kk päästä pois. No käytännössä ei olla täällä asuttu kesällä kun lapset eivät täällä viihdy, olemme olleet isovanhenhemman luona lähellä toisella alueella. Täsmälleen nämä samat kokemukset ovat suurimamlla osalla täällä asuneista, pieni porukka viihtyy uusien talojen ja ulkoilualueiden takia. Veikkaan kuitenkin että jos saisivat mahdollisuuden muuttaa esim. Paloheinään pientaloon, jossa sama metsä on vieressä, eivät miettisi kahta kertaa.
Kommentit (371)
Sama Espoossa Saunalahti pilattiin, pelkkää betonia, betonin perään. Olisi ollut mahdollisuus tehdä kiva pientaloalue, mutta korkeita betonitaloja peräperään ja vastavastaan. Ikkunasta näkee naapurin makuuhuoneeseen jos haluaa. Bussit aina täpötäynnä ja reitit ihan persiistä. Jos haluat lähimpään kauppakeskukseen, jossa sielläkään ei ole mitään paitsi pikamuotiketjut, kebabbilat ja pari Markettia, niin bussikyyti maksaa meno-paluu yht. 8e. Iäkkäämmille ei ole kauppoja lähellä, ja 80 neliötä maksaa yli 1300e plus vesiennakko 20 per hlö.
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä siis tosiaan ole kauppaa? Mistä vanhukset saavat ruokaa? Eikö siellä ole mitään muuta kuin asuntoja?
Ei. Ei ole kauppaa. Ja bussiyhteydetkin on kaikki ihan vääriin suuntiin. Mihinkään järkevään paikkaan ei ole suoraa yhteyttä. Ei edes keskustaan. Ei mulla olisi mitään asiaa Itäkeskukseen eikä Myyrmäkeen. Eikä tietenkään Otaniemeen, johon Kuninkaantammesta on suora bussiyhteys. Ihan susi koko paikka ja suunnittelu. Parempaan olisi ollut mahdollisuus.
Alueella sinänsä olen kyllä tykännyt asua. Rauhallista verrattuna ns. hyviin alueisiin pääkaupunkiseudulla, ja tällaiselle yksityisautoilijalle palvelut riittävän lähellä. En tiedä, onko tämä laitostumista, mutta tuntuu että alue vihertyy ja avartuukin joka vuosi kun se lammenympäristö alkaa vihdoin valmistua. Liikennemeluakaan ei kuulu, ainakaan täällä kauempana Hämeenlinnantiestä.
Nykyhetken suurin ongelma, eli se että Pohjola Rakennus ei tässä rakennuslamassa ole pystynyt rakentamaan niitä asuinkerrostaloja joiden alakertaan lähikauppa oli kaavoitettu, ratkeaa ennemmin tai myöhemmin. Valitettavasti luultavasti myöhemmin, eihän rakennuttajalle saisi loputtomiin antaa siimaa.
Mutta mutta - kaksi rakenteellista ongelmaa pidemmässä juoksussa:
Ensinnäkin Vantaan ja Helsingin rajalla oleva sijainti Hämeenlinnantien kupeessa (joka valtaväylä valtion hallinnassa) aiheuttaa sen että liikenneratkaisuja ei saada toteutettua. Kaikkien kolmen pitää löytää yhteinen sävel, riittävästi budjettia ja prioriteettia, saada suunnitelmat aikaan, lukuisia lausuntokierroksia... ja siihen menee niin kauan että aina ehtii tulla taloudellinen kriisi ja projektia lykätään kunnes se saadaan tapettua vanhentuneena.
Kaivokselan risteys on Kaivokselan, Kuninkaantammen, Myyrmäen jne lisärakentamisen jälkeen aivan ylikuormitettu, mutta kuinka ollakaan liittymien päivityssuunnitelmat - jotka etenivät jo melko pitkälle - jäissä kun valtiolla ei ole rahaa.
Valtion liikennerahat ehti kaikki mennä tunnin radan miljardisuunnitelmiin - sattumoisin sinne pääministerin kotiseudun suuntaan. Kepulointi ei ole Suomessa keskustan yksinoikeus.
Helsingin rahat taas saattoivat mennä siihen miljardin kävelysiltaan, kun kokoomus ja vihreiden soininvaarasiipi löivät hynttyyt yhteen.
Vantaallakin on omat suurhankkeensa, mutta ihan eri puolella kylää. Onko ne sitten demarivetoisia, en kyseisestä kunnasta tiedä, mutta kaikista pienemmistä hankkeista pitänee sielläkin säästää. Ja ne Vantaan ratikan "mahdolliset raitiotievaraukset" Länsi-Vantaan suuntaan, joita suunnitelmissa nyt vielä näkyy, tapettaneen hiljalleen vuosikymmenien kuluessa.
Viereisen Hakuninmaan ja Kaarelan asukkaat ovat tainneet turhaan toivoa edes meluvallia Hämeenlinnantien suuntaan jo yli 30 vuotta. Ja kyllähän netistä löytyy kaikenlaisia pöytäkirjoja kuinka meluongelmaa pyritään ratkaisemaan, ja se sidottiin tähän isompaan hankkeeseen. Nykyisessäkin suunnitelmassa tämä aspekti oli ainakin jo vuonna 2017 - ja kaikki on siis jälleen peruttu.
Ai niin, se toinen ongelma? No, tietenkin se, että Helsingin poliittiset köörit pyllistää tämänkin suunnan lähiöille, vain hankkeet joiden voi ylioptimistisissa fantasioissa kuvitella laajentavan kantakaupunkia ja raitiolinjojen kantamaa saavat tuulta alleen. Tällainen matalampi, enemmän ihmisskaalan mukainen ja -näköinen, luonnonläheisempi rakentamistyyli on erityisesti vihreille kauhistus, koko Suomen väestö pitäisi tiivistää Kehä I sisälle. Tämä näkyy ainakin siinä, kuinka kaduille varattu tila piti tiivistää juuri kipurajaan saakka. En minä mitään pysäköintikenttiä talojen väliin todellakaan kaipaa - asuinalueen ulkomuoto on kokonaisuutena melkein sopusuhtainen - mutta tässä mentiin jo ideologisen rankaisun puolelle.
Slogan "rakennamme Suomen toimivinta kaupunkia". Voisi olla pikemminkin "Suomen kamalinta kaupunkia".
Rumaa, ahdasta ja ilman palveluita on tämän päivän ilosanoma rakennusteollisuudelta.
Vierailija kirjoitti:
Nää on näitä Sinnemäen utopioita, joissa kukaan ei halua asua.
Hän varmasti asuu siellä itse, sillä lailla esimerkillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla varaa muuttaa esim Kalasatamaan? Niinpä niin.
Kalasatama on myös karmea. Melkein kaikki uudet alueet on.
Mielisairas slummi, Ford Fiesta miehen asuinpaikka, Koko Suomen surkein uudisalue.
Vierailija kirjoitti:
Hienosti näyttää kulkevan käsi kädessäsä ulkomaalaisviha ja kuninkaantammiviha. Hyvä kai niin, pienempi todennäköisyys saada sitä ihmistyyppiä naapuriksi.
Hei, täällä vihervassari. Inhoan näitä uusia asuinalueita. Itse en sellaisessa asu niin kuin et varmaan sinäkään. Niin ja kunnallisvaaleissa en vihreitä nyt enää äänestänyt. Tosin muut isot puolueet ihsn yhtä huonoja kaupunkipolitiikassa.
Vierailija kirjoitti:
Hei, olen nyt lukenut vain kirjoituksia että kauhea ahdistava ym paikka. Itse asun nyt pitäjänmäellä (jo 38 vuotta), olin ajatellut muuttamista kuninkaantammeen, kun minun ystäväni joka on sosiaalihoitaja ehdotti sitä. Haluaisin asunnon joka on uusi tai remontoitu ja kohtuullinen vuokra ja tärkeämpänä, että asunto olisi lämmin (koska sairauksia) rauhaa ja luontoa rakastavana ihmisenä, että olisi metsä luontoa lähellä kun katsoo ikkunasta ja voisi lähteä kävelemään metsään tai puistoon. Minkälainen asunto sinulla on ? Mitä vuokra ja montako neliötä? Onko siisti ja toimiiko kaikki?
Sun pitää muuttaa jonnekin kauemmas noilla spekseillä. Kohtuullinen vuokra, no se on Hkissä vsikein rasti.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, todella epäonnistunut asuinalue niinkuin lähes kaikki uudet täyteen ahdetut alueet ovat. Kuninkaantammea vielä pahempi betonihelvetti on Kivistö.
Samaan kategoriaan menee Laajasalon uusi alue sekä postipuisto. Tulevaisuuden slummeja.
Olen eri mieltä Postipuistosta. Alueella on paljon ravintoloita, harrastustoimintaa, kauppa, koulu (vai onko se päiväkoti) ja mielettömän iso ja monipuolinen Keskuspuisto.
Postipuisto on rakennettu kaatopaikan ja saastuneen maalikennekeskuksen päälle.
"ainakin omasta mielestäni yksi visuaalisesti hienoimpia kerrostaloalueita mitä Suomessa on"
Melko erikoinen kommentti