Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätänkö lukion kesken?

Vierailija
28.08.2024 |

Niin, siis tällä hetkellä käyn 2. vuosikurssia, ja tuntuu, että tämä ei suju halutulla tavalla. Amista aluksi yritin, mutta ala ei ollutkaan itelle sopiva joten vaihoin sen lukioon. Olen yrittänyt miettiä toista itselleni sopivaa alaa mutta enpä ole keksinyt. Mikään ei kiinnosta, ei ole ns. omaa juttua

Minua ei yksinkertaisesti kiinnosta opiskelu pätkääkään. Tuntuu, että koulussa käyminenkin on niin turhaa, koska minua ei kiinnosta ja päivät pitkät odotan vain kotiinpaluuta. En lukenut yhtään 1. vuoden aikana enkä nytkään. Pääsin kokeista läpi,mutta tulokset eivät mitään kiitettäviä olleet.

Täytän siis ensi vuoden keväällä 18-vuotta, jolloin tuo oppivelvollisuus  lakkaa. Vähän olen kyllä miettinyt silloin koulun jättämistä kesken.  En usko edes pääseväni kirjoituksista läpi joten mikä järki olisi kirjoittaa huonot paperit, ei mikään.

Kyllä se tulevaisuus ahistaa ja olisipa itellekin löytynyt hyvä ala mutta ei sitten.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsin oman alani niin, että ensin poissuljin ne joita en ainakaan halunnut. Tyyliin pappi, automyyjä, psykologi, hoitaja ja muuta mitä en ainakaan halunnut. Sitten jäi muutama ala, jotka ei kuulostaneet ihan hirveiltä. Katsoin niistä minne olisi mahkut päästä, hain ja pääsin. Olen ihan ok tyytyväinen työhöni. Tylsähköä paperityötä, mutta sillä maksaa laskut ja työkaverit on kivoja. Ei ammatin tarvitse olla joku elämän täyttymys kunhan ei sentään inhoa työtään. Ja jos myöhemmin löytyy joku unelma-ala, niin voihan sinne sitten hakea vanhempanakin. Mun kaveri unelmoi lentäjän ammatista ja opiskeli itsensä lentäjäksi vasta nelikymppisenä, kun lapset oli sen verran isoja, että hän pystyi talouden kannalta alkamaan opiskelut.

Vierailija
22/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet lukiossa ap?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 17-vuotias voi pitää välivuotta, on oppivelvollinen. 

Vierailija
24/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota että täytät 18 v ja hae kansliasta erotodistus

Vierailija
25/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda iltalukioon, ties vaikka myöhäisempi herätys auttaisi.

Vierailija
26/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kokeilit amista, mutta et tykännyt.

2. Siirryit lukioon, mutta et tykännyt.

Mitä seuraavaksi?

3. Jäit kotiin makaamaan, mutta et tykännyt.

4. Teit lapsen, mutta et tykännyt.

5. Perustit firman, mutta et tykännyt.

Huomaatko tässä jotain?

Vierailija
27/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hienoa että kirjoitat tuntemuksiasi tänne ja pohdit ratkaisuja tilanteeseen. Kertoo että olet vastuuntuntoinen nuori. 

Joku tuolla kannusti opon kanssa juttelemaan ja se on kyllä ihan ehdottoman tärkeä etappi. Saa punnita jonkun kanssa vaihtoehtoja ja saa tietoa jonka varassa voi tehdä päätöksiä. Netissä olevia ammatinvalintatestejäkin voi tehdä. 

Lopettaminenkaan/vaihtaminen ei ole mikään häpeä. Tärkeää olisi että se oma juttu löytyisi etkä jäisi tyhjän päälle. 

Älä hätäile. Ei ole ihme jos nuorena ei mikään tunnu omalta. Kyllä se oma juttu vielä löytyy. Kaikki opiskelu vie eteenpäin ja on hyödyllistä, vaikket lopulta vaikka ylioppilaaksi kirjoittaisikaan. Tsemppiä elämäsi valintoihin. 

Vierailija
28/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ihmeessä jää lukioon, ajanhukkaa. Mene kokeilemaan vielä amikseen jotain alaa. Eikö siellä ole myös niitä tutustumispäiviä, niin näkis mitä aloilla käytännössä tehdään.

Itse olen käynyt lukion, mutta en sitten keksinyt mitä seuraavaksi. Pari vuotta sitten aloitinkin amiksessa taideteollisuusalan perustutkinnon, olen tykännyt ja voin hyvin kuvitella tekeväni alalla töitä. 

Löydät vielä juttusi ihan varmasti! Kannattaa todellakin hankkia ammattipätevyys johonkin, niin saa edes jotain varmuutta tulevaisuuteen. 

Taideteollisuusala harmillisesti tuskin työllistää ketään, vaikka varmaan mukavaa opiskelua onkin.

Vierailija
29/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko harkinnut Önlyfänssiä/prostituution uraa? Nykyään todella moni opiskelija hankkii tuloja myymällä itseään.

Vierailija
30/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa ap olla koulupudokkaan äiti..

Trolli

Vierailija
31/33 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä voit hakeutua ammattikouluun tänä syksynä. Mikä ala olisi sinulle vähiten huono, ja mistä selviäisit nykyisellä opiskeluinnollasi? Jos myöhemmin haluat jatkaa, pääset kyllä ammattikoulun päättötodistuksella ammattikorkeaan tai yliopistoon, pääsykokeilla.

Vierailija
32/33 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitsin oman alani niin, että ensin poissuljin ne joita en ainakaan halunnut. Tyyliin pappi, automyyjä, psykologi, hoitaja ja muuta mitä en ainakaan halunnut. Sitten jäi muutama ala, jotka ei kuulostaneet ihan hirveiltä. Katsoin niistä minne olisi mahkut päästä, hain ja pääsin. Olen ihan ok tyytyväinen työhöni. Tylsähköä paperityötä, mutta sillä maksaa laskut ja työkaverit on kivoja. Ei ammatin tarvitse olla joku elämän täyttymys kunhan ei sentään inhoa työtään. Ja jos myöhemmin löytyy joku unelma-ala, niin voihan sinne sitten hakea vanhempanakin. Mun kaveri unelmoi lentäjän ammatista ja opiskeli itsensä lentäjäksi vasta nelikymppisenä, kun lapset oli sen verran isoja, että hän pystyi talouden kannalta alkamaan opiskelut.

Lapseni valitsi alansa samalla periaatteella. Jäljelle jääneistä valitsi sen, jossa olisi paras palkka. Ilmeisesti sattui hyvä porukka sillä kurssilla, kävi koulunsa ja pääsi heti töihin.

Vierailija
33/33 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitpä tai et, niin kortistokamaa ja suoraan työttömäksi valmistut aloituksen perusteella. Jos opiskelu ei kiinnosta, niin vielä vähemmän työnteko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan