Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätänkö lukion kesken?

Vierailija
28.08.2024 |

Niin, siis tällä hetkellä käyn 2. vuosikurssia, ja tuntuu, että tämä ei suju halutulla tavalla. Amista aluksi yritin, mutta ala ei ollutkaan itelle sopiva joten vaihoin sen lukioon. Olen yrittänyt miettiä toista itselleni sopivaa alaa mutta enpä ole keksinyt. Mikään ei kiinnosta, ei ole ns. omaa juttua

Minua ei yksinkertaisesti kiinnosta opiskelu pätkääkään. Tuntuu, että koulussa käyminenkin on niin turhaa, koska minua ei kiinnosta ja päivät pitkät odotan vain kotiinpaluuta. En lukenut yhtään 1. vuoden aikana enkä nytkään. Pääsin kokeista läpi,mutta tulokset eivät mitään kiitettäviä olleet.

Täytän siis ensi vuoden keväällä 18-vuotta, jolloin tuo oppivelvollisuus  lakkaa. Vähän olen kyllä miettinyt silloin koulun jättämistä kesken.  En usko edes pääseväni kirjoituksista läpi joten mikä järki olisi kirjoittaa huonot paperit, ei mikään.

Kyllä se tulevaisuus ahistaa ja olisipa itellekin löytynyt hyvä ala mutta ei sitten.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy juttelemassa opolle. Miettikää yhdessä sinua kiinnostavia aloja. Älä lopeta lukiota ennenkuin olet käynyt opon luona juttelemassa.

Vierailija
2/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorita se loppuun jos ei amis kiinnosta. Elämässä ei pitkälle pötkitä peruskoulun papereilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aloja sai suositukseksi, kun teitte yläkoulun opontunneilla soveltuvuustestejä? 

Vierailija
4/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikille löydy "omaa alaa" koskaan, valitsee sellaisen joka ei ihan kamalasti vituta.

Vierailija
5/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jätä kesken. Mitä ihmettä tekisit sitten? Mene juttelemaan oppn kanssa siitä, mitä vaihtoehtoja on. Koulun lopettaminen kesken on tyhmintä mitä voi tehdä. 

Vierailija
6/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion päättötodistuksesta (vai mikä onkaan nimeltään) on myös hyötyä, itse hain ja pääsin amk:hon sillä. Ihan keskivertoarvosanat oli. Kirjoittaa piti kyllä myöhemmin mutta se sitten kuitenkin jäi.

Vierailija
7/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tetoimisto pakottaa hankkimaan jonkun ammatin. Muuten ei tule kelasta rahaa. Sossusta voit saada rahaa, mutta sossukin haluaa sinun tekevän jotain.

Vierailija
8/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä aloja sai suositukseksi, kun teitte yläkoulun opontunneilla soveltuvuustestejä? 

Ohis onko tuollaiset soveltuvuus testit nykyään jokin yleinen käytäntö? - Omana aikanani sellaisia ei ainakaan ollut. Mutta en kyllä uskalla edes ajatella missä olisin jos olisin tuolloin luottanut ja uskonut kaikella kunnioituksella opinto-ohjaajaan suosituksia kuin itseäni.  

Vierailija
10/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ihmeessä jää lukioon, ajanhukkaa. Mene kokeilemaan vielä amikseen jotain alaa. Eikö siellä ole myös niitä tutustumispäiviä, niin näkis mitä aloilla käytännössä tehdään.

Itse olen käynyt lukion, mutta en sitten keksinyt mitä seuraavaksi. Pari vuotta sitten aloitinkin amiksessa taideteollisuusalan perustutkinnon, olen tykännyt ja voin hyvin kuvitella tekeväni alalla töitä. 

Löydät vielä juttusi ihan varmasti! Kannattaa todellakin hankkia ammattipätevyys johonkin, niin saa edes jotain varmuutta tulevaisuuteen. 

Vierailija
11/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukion päättötodistuksesta (vai mikä onkaan nimeltään) on myös hyötyä, itse hain ja pääsin amk:hon sillä. Ihan keskivertoarvosanat oli. Kirjoittaa piti kyllä myöhemmin mutta se sitten kuitenkin jäi.

Jep tämä on hyvä huomio ap:lle. Voit hakea silti ammattikorkeaan vaikka et kirjoittaisi ylioppilaaksi. Kunhan vain suoritat kaikki vaaditut kurssit niin saat lukion päättötodistuksen siitä huolimatta ja se riittää amk opintoihin.

Vierailija
12/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaat syrjäytyä sossupummiksi? Haloo. Käyt nyt sen lukion loppuun tai takaisin amikseen jollekin käytännölliselle alalle, joka ei vaadi niitä hyviä arvosanoja ja älynystyröitä. Yliopisto ei varmaan ainakaan ole sitten sinun juttu, et pääsisi sisään.

Vierailija
13/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen paskoilla papereilla lukion suorittanut. AMK sta ei tullut mitään kun matikka ja fysiikka oli hepreaa. Olin vain 1kk amkssa. Kävin sitten logistiikan perustutkinnon amiksessa. Nyt olen niin helvet... Hieno ihminen kuin lukion käynyt roskakuski. Kyllä sä jonkun alan löydät. Käy vain lukio kokonaan läpi. Kirjoituksista saa kyllä sen A tai B aivan helposti lukemattakin.

Vierailija
14/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä jo ehdotettiin, älä ota painita yo-tutkinnon suorittamisesta vaan keskity läpäisemään lukion oppimäärä, jolloin sinulla on hakukelpoisuus ammattikorkeakouluun. On sitten enemmän vaihtoehtoja kuin amis tai oppisopimuskoulutus.

Vierailija
15/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, sinä et jätä lukiota kesken ja alat nyt panostaa opiskeluihin. Kaikki ei elämässä aina kiinnosta ja ole kivaa, mutta sen tekeminen mahdollistaa, että jotkin asiat ovat. Saat lukiossa lisäksi aikaa miettiä mitä tehdä, kun et kerta vielä ole löytänyt omaa alaasi.

Jos jätät nyt kesken tulet katumaan sitä vielä! Vuosi on tosi lyhyt aika ihmisen elämästä, vaikka nuorena se ei siltä tunnu. Ja kaikki eivät kirjoita laudaturin papereita, mutta menestyvät silti.

Sinä olet nuori ja sinä saatkin etsiä itseäsi. Nyt on sinun aikasi rakentaa oma elämäsi. Älä hukkaa sitä mahdollisuutta!

Vierailija
16/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion ope vastaa:

Kannattaa jättää kesken jos ei yhtään kiinnosta.

Vierailija
17/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako siellä istua tuhlaamassa aikaa?

Jos joskus innostut asiasta, onhan niitä aikuislukioita. Täysi-ikäisenä voit hyvällä tuurilla päästä vaikka K-kaupan kassaksi!

Vierailija
18/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä välivuosi ja ryyppää. Mene sitten uudestaan sellaseen mikä sinua kiinnostaa. Kun koulu ei etene ja sinua ei kiinnosta käydä siellä niin se on merkki huonosta olosta. Pyydä nyt suoritetut opinnot sitten sinne uuteen paikkaan.

Vierailija
19/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä välivuosi ja harrastele.

Vierailija
20/33 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan saat lukion päättötodistuksen, voit hakea sitten joskus myöhemmin jatko-opiskeluihin. Niihin ei tarvitse hakea heti, voit pitää niin monta välivuotta, kun huvittaa. Mutta tosi hankalaa se henkisesti on palata lukioon sitten, jos päätät aikuisempana haluta yliopistoon tai ammattikorkeakouluun. Voit hakea pääsykokeiden kautta niillä vitosen lukiopapereilla, mutta päättötodistus on oltava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän