Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Otatteko te aina kahvinkeittimen, vedenkeittimen yms. vekottimet pois seinästä käytön jälkeen?

Vierailija
28.08.2024 |

Mä olen pidempään kuunnellut, kun esimies kahvihuoneessa huokalee lukiolaisensa perään, kun "ei se opi" ja joka päiväistä tappelua. Toisinaan kertoo asiaa hieman silmäkulmat kostuneenakin.

En yleensä kysele, mutta nyt alkoi uteluttaa, kun tuota juttua on riittänyt varmaan jo vuoden päivät. Meillä on myös saman ikäiset muksut. "Mitä ei lapsi opi?" Rohkenin kysyä.

Se ei ota kahvinkeittimen johtoa pois seinästä käytön jälkeen. Tai minkään muunkaan sähkölaitteen. Öö, miksi pitäisi? Sitten kolme naista lähes hyökkää, ettei syty tulipaloa!! Kyllä sen verran pitää välittää, että johdot otetaan pois. Ethän sä vedenkeitintäkään jätä seinään tai laturia?!

Kyllä mä jätän. Tiedän, että laturia ei pitäisi jättää, mutta välillä se jää mullakin. Meillä on myös pesukoneet seinässä koko ajan, kuten telkkari, stereot yms. Kaikki kodinkoneet.

Aivan pöyristyneenä kattovat, että onneksi eivät asu nääpurissa, kun ollaan noin välinpitämättömiä. Ok...

'eikö se olisi sitten helpompi katkaista sähköt sähkökaapista suoraan yhdestä nappulasta. NIIN EI VOI TEHDÄ! Sinne ei saa kuulemma koskea kuin valtuutettu sähköihminen!

Liuta 50-60 vuotiaita naisia. Olenko mä elänyt koko elämäni ihan pieleen? En tiedä ketään, joka repisi kodinkoneet seinästä käytön jälkeen viimeistään, kun lähtee kotoa.. vai tiedänkö?

Miten itse toimit ja miksi?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan koska kuullut tapauksista kun jätetty ja syttynyt palo. Eipähän sitten harmita.

Vierailija
2/24 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään ota, eihän tuossa ole mitään järkeä. Ja olen 60-vuotias nainen, jos se nyt jotenkin asiaan liittyy. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En

Vierailija
4/24 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä otetaan pois seinästä. Tutuilla paloi talo purkukuntoon, kun olivat kauppareissulla, kahvinkeittimestä lähti se palo. Joten varmuuden maksimoiseksi.. 

Vierailija
5/24 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä saa sulakkeet napsautella pois, jos haluaa. Veljen vaimo otti aina lähtiessä lieden sulakkeen pois, jotta kissat ei vahingossa sytytä taloa. 

Vierailija
6/24 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irroitan sähkölaitteet koska laitan ne kaappiin käytön jälkeen. Jos pöydillä olisi enemmän tilaa niin jättäisin ainakin jotkut niistä pöydälle. En näe mitään syytä miksi niitä pitäisi irrotella.

Vierailija
7/24 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota muulloin kuin silloin, kun olen useampia päiviä pois kotoa. 

Laturitkin on kiinni seinässä. Tietokoneen telakka ja näytöt koko ajan, tietokone on siten koko ajan latauksessa. Kännykän ja vastaavia latureita käytän vain valveilla ja paikalla ollessa. Samoin pesukoneet käy vain paikalla ollessa. Ottaako nää pistokkeiden irrottelijat myös jääkaapin ja pakastimen irti aina kotoa poistuessaan? Ja lieden ja kiukaan sulakkeet?

N62

Vierailija
8/24 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ota. Olen 64-v. Ainoastaan loma-asunnolta pois lähtiessä otan pienet sähkölaitteet irti pistokkeista.

Vierailija
9/24 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut ottamaan töpselit pois seinistä uusittuani salaman jälkeen pienkoneita kodissani. Sanonta, ettei salama iske kahdesti samaan paikkaan ei pidä meidän kulmilla paikkansa. Huvittaa sitten uuden naapurit, joita varoitellaan salamista ja kauhea itku kun laitteita meni ja vakuutuksessakin omavastuu ei kata kaikkia rikki menneitä. 

Ihmiset luottavat aika lailla kodin laitteisiinsa ja niiden turvallisuuteen. Mökillä sama juttu, etten jätä töpseleitä seinään.

Aina ei ole paloriskistä suurinta vaaraa, vaan mitä muuta  tulee sinun sähköverkkoa pitkin. 

En tiedä, miten se ikään liittyy. Miekaverini on kolmekymppinen sähkömies ja repii aina töpselit irti seinistä.

Vierailija
10/24 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan pois aina käytön jälkeen ja jos tiedän, etten käytä ko. laitetta enää sanan päivän aikana. 

Pistorasian sisäosat kuulemma kärsivät, ts. höltyvät, mutta kärsikööt. Parempi näin.

Vierailija
11/24 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ei ole varaa uusia pistorasioita tai uusia kahvinkeitintä johtovikojen takia.

Vierailija
12/24 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan pois. Vedenkeittimen ohjeissa sanotaan, että pitää irrottaa. Jos olisi sellaisessa virrallisessa jatkojohdosa niin napsattaisin vain sen kytkimen pois päältä. Olisi hyvä jos vaikka keittiössä olisi pistorasiakytkin ettei tartte jatkuvasti irrotella.

Vierailija
13/24 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huoletonta elämää tosiaan vietetään. Mä tiedän noita tulipaloja syttyneen kyllä, niistä luetaan lehdistä. Mutta tuttavapiirissä on ollut kaksi mittavaa tulipaloa ja ne lähti molemmat humalaisen tupakasta. Kaikki palo, naapureiltakin. :(

eihän tuo iso vaiva olisi, jos  keittimet tuosta lähtiessä ottais töpseleistä irti. Uuden oppiin. Mies pitää mua varmasti hysteerisenä.

ap

Vierailija
14/24 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä otetaan pois seinästä. Tutuilla paloi talo purkukuntoon, kun olivat kauppareissulla, kahvinkeittimestä lähti se palo. Joten varmuuden maksimoiseksi.. 

Suurempi riski on että palo tai tappava sähköisku tulee siitä kun johtoa revitään edestakas ja se vaurioituu.

Vierailija
15/24 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepovirtakukutus. Siinä saattaa tulla useita kymmeniä watteja hetkessä vaikkei mitään laite olisikaan päällä. 

Vierailija
16/24 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä otan

Vierailija
17/24 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoohan tuon järkikin, miten pitää tehdä. Semmoiset laitteet kuten silitysrauta otetaan tietenkin käytön jälkeen pois seinästä. Kahvinkeitin ym. ei tarvitse ottaa kun menevät itsekseen sammuksiin. Virtahan tulee vain kytkimelle asti, eli jos laite on "kiinni", niin sillä selvä.

Vierailija
18/24 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irroitan sähkölaitteet koska laitan ne kaappiin käytön jälkeen. Jos pöydillä olisi enemmän tilaa niin jättäisin ainakin jotkut niistä pöydälle. En näe mitään syytä miksi niitä pitäisi irrotella.

https://kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/i-vai-ei-ita-aloittaa-kehottaa/

Se on irrottaa eikä irroittaa.

Vierailija
19/24 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan pois aina käytön jälkeen ja jos tiedän, etten käytä ko. laitetta enää sanan päivän aikana. 

Pistorasian sisäosat kuulemma kärsivät, ts. höltyvät, mutta kärsikööt. Parempi näin.

Eli käytännössä tulipalovaara on isompi tuolla tavalla, kun alkaa pistorasiat olla riskitekijä.

Vierailija
20/24 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin kiukaan sähkökaapista pois päältä, kun lapset olivat pieniä. Kiukaan nappulat on jostain syystä siellä lattianrajassa ja lapset pääsee niitä pyörittelemään todella helposti. En halunnut ylläreitä. Toisekseen me saunottiin nin vähän, ettei siitä varmaan mitään haittaakaan ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän