Tekisitkö väliaikaisesti vaikka siivoojan työtä, jos olisi taloudellinen pakko?
Kommentit (48)
Hassua, että ihmiset luulevat, että kaikilla siivousalan ihmisillä on huono koulutus tai ei koulutusta ollenkaan. Kyllä siellä jos missä on kovat tulosvastuut, paljon suunnittelutyötä tehtävänä jne. Ja uskokaa tai älkää, siivousalalla saattaa paukahtaa myös käyttöön sellainen ihme kuin työsuhdeauto, huiii!!!
Tein opiskeluajan puhelinmyyntiä, siivousta, ja olin R-kioskilla. Tohtorin tutkinnon jälkeen en enää lähtisi vastaaviin hommiin. Ihan siitä syystä, että sen jälkeen en taatusti saisi enää oman alan töitä. " Työllistäisin" itseni ennemmin yksityisyrittäjänä (millä ei oikeasti kyllä elä, mutta näyttää paremmalta CV:ssä kuin siivoustyö...)
Vierailija kirjoitti:
Tein opiskeluajan puhelinmyyntiä, siivousta, ja olin R-kioskilla. Tohtorin tutkinnon jälkeen en enää lähtisi vastaaviin hommiin. Ihan siitä syystä, että sen jälkeen en taatusti saisi enää oman alan töitä. " Työllistäisin" itseni ennemmin yksityisyrittäjänä (millä ei oikeasti kyllä elä, mutta näyttää paremmalta CV:ssä kuin siivoustyö...)
Kaikenmaailman pilipalimaisterit- ja tohtorit kuvittelevat olevansa muiden yläpuolella!
Vierailija kirjoitti:
ja tällöin toki olisi vaikea motivoida itseään työhön. En tiedä, mutta ainakin luulen näin?
En ole muuten ikinä ymmärtänyt miksi koulutettujen ihmisten ei tarvitse ottaa vastaan koulutustaan alempaa työtä. Mikä siihen on järkevä perustelu, onko se ihan kunniakysymys vai mikä? Minusta mikä tahansa työ on järkevämpää kuin kotona oleminen.
No mulla on kasvatustieteen maisterin tutkinto. Nyt olen vakityössä, mutta silloin kun hain opintojen jälkeen siivoustyötä, hakemuksiin ei vastattu mitenkään.
Tein nuorempana. Ei terveys enää kestäisi ,sillä siivoustyö on raskasta. Ei se mitään kevyttä ole, vaikka jotkut kuvittelee niin. Tuossakin joku halveksi että ennemmin siivoaa kuin vaihtaa vanhusten paskavaippoja. Jonkunhan senkin työn on tehtävä, jopa tämän haukkujan paskavaipan se lähihoitaja vaihtaa vanhainkodissa.
Olen rakennusalalla, ja nyt tämän taantuman ja massatyöttömyysen myötä hain kaikenlaista työtä, myös siivoustyötä. En saanut, koska arvelivat, että menen heti raksahommiin kun niitä taas saa. Onneksi pääsin sen sijaan tukkuun vähäksi aikaa kassalle/varastolle, palkkakin oli paljon parempi kuin siivoustöistä maksettava harjoittelupalkka (ensimmäiset pari kk saa sen 10 e tunti...) ja työkin toki kivempää.
Teen siivoustyötä. Sairaalassa ei ole ihan hirveän huono palkka kaikkien pilipalilisien vuoksi, joten tällä tuli myös maksettua asuntolaina poiskin ja elätetttyä perhe. Mä olen tosikummajainen, kouluttauduin maisteriksi ja palasin kuitenkin ensimmäiseen ammattiini. Tätä voi tehdä sekä osa-aikaisena että määräaikaisena, ei ole pakko raataa.
Juu, mutta niin, että se laskennallisesti optimoi ansiosidonnaisen ja pienen tulon edut itselleni.
Olen tehnyt. Muutin omilleni 17vuotiaana. Opintotuki ja asumistuki ei aivan riittänyt joten tein keikkaa ravintolan siivoojana viikonloppuisin.
Voisin tehdä, vaikkei olisi pakkokaan. Hyvin todennäköisesti olisin varakkaampi kuin sen toimiston työntekijät yhteensä. Olisin salaa vahingoniloinen. Miettisin, miten paljon heillä on vielä asuntolainaa jäljellä.
Olen tehnyt. Työttömänä jaoin ensin öisin lehtiä saaden ansiosidonnaista lisäksi. Kun ansiosidonnainennloppui, siivosin iltasin 20.00 -11.00 tavarataloa.
Vierailija kirjoitti:
ehkä en just siivousta kun olen allerginen hajusteille ja vahvoille kemikaaleille ja astmaattinen joten pölykin vois olla ongelma :) .. mut siis tekisin hanttihommia kyllä..
Työlle allerginen olet.
Rappusiivouksessa ei juuri pölyjä ole, kun se hoidetaan säännöllisesti. Hajusteita ei nykyään juuri käytetä, aktiiviväestöä vain ja hyvä tulee.
Vierailija kirjoitti:
ja tällöin toki olisi vaikea motivoida itseään työhön. En tiedä, mutta ainakin luulen näin?
En ole muuten ikinä ymmärtänyt miksi koulutettujen ihmisten ei tarvitse ottaa vastaan koulutustaan alempaa työtä. Mikä siihen on järkevä perustelu, onko se ihan kunniakysymys vai mikä? Minusta mikä tahansa työ on järkevämpää kuin kotona oleminen.
Joskus ainakin väläyteltiin että tietyn työttömyysjakson jälkeen ammattisuoja poistuisi. Sitä en tiedä onko tuo totta vai tarua
No jos saisin enemmän rahaa kuin työttömänä. En muuten.
En. Minulla ei ole koulutusta alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus ainakin väläyteltiin että tietyn työttömyysjakson jälkeen ammattisuoja poistuisi. Sitä en tiedä onko tuo totta vai tarua
Onhan se totta. Mutta ei niitä töitä ylikoulutetuille tarjota. Tai eri alaisille. Siivousfirmoilla on kyllä hakijapoolia mistä valita sopivia tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Teen siivoustyötä. Sairaalassa ei ole ihan hirveän huono palkka kaikkien pilipalilisien vuoksi, joten tällä tuli myös maksettua asuntolaina poiskin ja elätetttyä perhe. Mä olen tosikummajainen, kouluttauduin maisteriksi ja palasin kuitenkin ensimmäiseen ammattiini. Tätä voi tehdä sekä osa-aikaisena että määräaikaisena, ei ole pakko raataa.
Sama kuvio, mutta sosiaalialan laitossektorilla. Kohta 30v sijaisuuksia ja keikkaa tulotaso ja etenkin vapaa-ajan määrä optimoiden. Juuri nyt teen noin 10 yövuoroa kuussa ja 20 vp. 2200-2500 netto kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt. Työttömänä jaoin ensin öisin lehtiä saaden ansiosidonnaista lisäksi. Kun ansiosidonnainennloppui, siivosin iltasin 20.00 -11.00 tavarataloa.
Höh. 20 -23. Käytännössä kun puhun kahdeksasta yhteentoista iltatunneistakin.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse soskualan ammattilainen ja ehdin tehdä alan erilaisia töitä lähes 10 v. ennen ulkomaille muuttoamme. Kielen oppimiseksi aloitin pohjalta eli ryhdyin siivoamaan. Itse arvostan ko. työtä vaikka monet saattoivat jopa hävetä puolestani... :) Halusin kuitenkin oppia kieltä kunnolla ensin. Ala alkoi kiehtoa enkä halunnutkaan hakea " oman alani" töihin, varsinkin kun jäin äitiyslomalle.
Olen tässä vuosien mittaan todennut että ko. työ on todella mukavaa! Työt jää todellakin työmaalle oven kiinni laittaessani, päivät eivät veny niinkuin tapahtui soskun työssäni jossa olin jo loppuunpalamisen rajoilla ennen muuttoamme.
Olen ajatellut että Suomeen kun/jos palaamme taidan jatkaa puhdistuspalvelualalla. Hulluna mua pidetään mutten välitä ! pieni, säännöllinen palkka, ei tarvitse maksaa erikseen jumppatunneista ja ENNENKAIKKEA SIIVOUSTYÖTÄ EI VOI SIIRTÄÄ HALPATUOTANNON MAIHIN ! :)
Työssäni olen todellakin huomannut minkä arvon siivoojaa saa, ihmisten asenteet tulevat todellakin hyvin esille siivojaa kohdellessani. Valitettavasti allekirjoitan tämänkin että nainen on naiselle susi-etenkin sairaalassa. Sairaalassa missa on vahva hierarkia siivooja on sitä alinta sakkia... täytyyhän perushoitsujen ja sairaanhoitajien saada nokittaa jotakin :)
Kunpa tietäisivät perushoitajat miten hyvä palkka siivoojalla on suhteessa työn vastuullisuuteen..mutta se on jo eri juttu!
Tsemppiä kaikille siivoustyötä tekeville!
ANTAKAA ITSELLENNE ARVO NIIN MUUTKIN ANTAVAT! TEETTE TODELLA TÄRKEÄÄ TYÖTÄ! ILMAN SIIVOUSTA MAAILMA HUKKUISI PASKAAN!
Juu, mutta halpatuotannon maista tullaan tänne siivoamaan pienemmällä palkalla. Muuten en ymmärrä tätä siivoustyön piilohalveksuntaa näissä keskusteluissa. Sitä kun ehdotetaan työksi kaikille jopa työttömyyskorvausta vastaan.
Vierailija:
Äitini tuttava on koulutukseltaan teologian lisensiaatti. Lamavuosina hän jäi työttömäksi pitkäksi aikaa ja toiminnan naisena lähti siivoojaksi. Eikä tämä ole hänen uramahdollisuuksiaan huonontanut. Nyt se on vain värikäs lisä hänen muutenkin touhuavaan persoonaansa ja hän on kertonut tästä avoimesti esimerkiksi lehtihaastatteluissa. Mutta ehkä papeille sallitaan enemmän ihmisläheisiä juttuja kuin kuivemmissa akateemisissa viroissa oleville.