Oletko ajatellut asua nykyisessä vuokrayksiössäsi elämäsi loppuun asti? Mulla takana 20 vuotta samassa sukulaisen omistamassa asunnossa.
Tiedä sitten miten käy, kun sukulainen kuolee. Myyvätkö jälkeläiset asunnon? Olen nyt 67v.
Kommentit (24)
Asun 73 neliön kolmiossa, enkä ajatellut asua tässä loppuikääni. Mutta en ole vielä aikeissa sitä alkaa myymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty. Tää on ihan oikeasti kuuma koirankoppi. Pitää olla melko sitkeä, että on tässä pystynyt pari vuotta elämään. Kyllä tää asunto on kuin vankityrmä, vaikka tähän aikaan vuodesta ihan kiva. Muuten asunto on hyvässä kunnossa, mutta koko kesän oli yli 28 astetta sisälämpötila.
Jos Suomessa olevassa kerrostaloasunnossa on kolme kuukautta 28 astetta, on kyllä tehty monta asiaa päin persettä. Anteeksi, kun sanon näin.
Kojamolla ainakin näin. :D Talvella 18 ja kesällä 28, vähintään.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa oma, hulluutta elää vuokralla 20 v.
Ei se aina ole. Tällä hetkellä moni maksaa pankille niin kovia korkoja, että jos maksaisi vuokraa ja sijoittaisi ne sataset, rikastuisi.
Mä olen asunut itsenäisestä elämästäni omistusasunnossa neljä vuotta, ja vuokralla kolmisenkymmentä. Joskus pari vuotta sitten laskeskelin, että mikäli olisin tehnyt samat valinnat opiskelun, työuran, parisuhteen ym. kanssa, niin omistusasunnosta toiseen vaihtaen mulla olisi säästössä nelisenkymmentätuhatta euroa vähemmän. Ja se oli hyvin maltillinen arvio. Voi olla säästöistäni isompikin osa tuosta johtuvia.
Nollakorkojen aikaan omistusasunto oli poikkeuksetta parempi vaihtoehto (taloudellisesti), piste. Se oli ilmaista rahaa jolla sai omaisuutta kartutettua.
Nyt kun kuluineen ja korkoineen asuntolaina maksaa sen 4-6% vuodessa, niin vuokraaminen toden totta voi tulla halvemmaksi pitkällä aikavälillä, kun laittaa korkojen sijasta satasen pari indeksirahastoihin tai amerikkalaisiin osakkeisiin. Tämän lisäksi omistusasujana tulee vielä pakolliset remonttikulut noina vuosikymmeninä jotka ovat asunnon kunnosta riippuen kymmeniä tai satoja tonneja yhteenlaskettuna.
Nykyään vuokralainen voi jäädä voitolle omistusasujaan nähden kuusinumeroisen summan parissa vuosikymmenessä.
Mutta jos tulee taas joskus nollakorkojen aika, tilanne voi muuttua.
300 tonnin asuntolainassa 5,5% vuosikulut tarkoittavat että heität 16,500€ vuodessa, tai 165,000€ kymmenessä vuodessa korkoihin eli kankkulan kaivoon.
Olen koko elämäni aikana asunut max 6 vuotta samassa osoitteessa ja siitäkin olisi pitänyt lähteä ainakin 2-3 vuotta aikaisemmin, mutta koronat ja sun muut tuli pilaamaan. En kyllä näkisi itseäni asuvan mitenkään samassa osoitteessa. 36 taulussa ja 10 muuttoa takana.