Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä sinut yllätti vanhemmuudessa? -peukutusketju

Vierailija
27.08.2024 |

Mikä sinut yllätti vanhemmuudessa? Tuliko joku omassa tai toisten vanhempien käytöksessä yllätyksenä? Yksi asia per viesti.

Peukku ylös = samaa mieltä, peukku alas = eri mieltä.

Minä yllätyin siitä, miten haastavia eri lasten vanhempien välit voivat olla. En käsittänyt etukäteen, että vanhemmat eivät ole mikään sopuisa joukko, vaan jo ihan pienten lasten vanhemmissa on tapauksia, jotka ovat kaikkea muuta kuin kivoja vanhempia. Nämä vähemmän kivat vanhemmat saattavat masinoida kiusaamista jotakin lasta kohtaan siinä missä lapsetkin, vanhemmat saattavat tehdä asioiden hoitamisen ryhmässä tosi hankalaksi jne. Maalaisjärkisyys ja kivat käytöstavat ovat kaukana joidenkin vanhempien käytöksestä.

Ap

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin pojan äitinä ketuttaa, miten moni tytön äiti kommentoi negatiivisesti poikia. Miten pojat on niin liian levottomia, villejä ja energisiä, kun taas tytöt tykkää leikkiä nätisti ja hillitysti paikoillaan. Tekisi mieli sanoa, että siinä energisyydessä ei ole mitään pahaa ja ei se ole sukupuolesta kiinni. Monet tytötkin voivat olla energisiä ja jotkut pojat taas leikkivät rauhassa.

Ylipäätään ärsyttää, että paljon liikuntaa kaipaava ja touhukas taapero leimataan huonommaksi kuin hiljaa paikoillaan leikkivä muksu.

Vierailija
22/80 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin etukäteen, että minä olen aina umpirehellinen lapselle (ikätaso toki huomioiden). Että en valehtelisi lapselle jostakin arjen asioista, vaan kertoisin rehellisesti, miten asiat on.

Tämä ajatus lensi romukoppaan. Ihan suvereenisti olen valehdellut lapselle, että Muumitkin lähti päiväunille ja sinullakin on päiväuniaika, eikä ohjelmia siksi voi katsoa. Tai suklaa on kaapista loppu ja siksi sitä ei syödä jne. Kun lapsen kanssa on uhmaiässä jo muutenkin vääntämistä, niin en jaksa ylimääräisiä kiukun aiheita. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes jatkuva huoli siitä, että lapsella on kaikki hyvin. 

Tämä jatkuu myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 v. 

Vierailija
24/80 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on nyt viimeksi yllättänyt se, että ne lapset eivät minun mielessäni koskaan ole ihan aikuisia, siis ovat ihan oikeasti, mutta minun on tosi vaikea opetella olemaan aikuinen toisen aikuisen kanssa, kun höösään ja toinen selvästi taantuu kiukustuessaan holhoamisestani.

Vierailija
25/80 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä hämmästyttää, miten jopa moni päiväkodissa työskentelevä on aivan hämmästynyt siitä, että pienet lapset eivät ole kaikissa asioissa omatoimisia ja omatoimisuuteen yritetään pyrkiä todella aikaisin. Alle parivuotiaidenkin odotetaan syövän itsenäisesti ruokailuvälineillä, siivoavansa jälkensä käskettäessä, pukevan itsensä, odottavan rauhassa jonossa pitkänkin aikaa ja opettelevan kuivaksi. Totta kai lasten kanssa opetellaan noita taitoja, mutta minusta ei pitäisi ottaa lasta tikunnokkaan siitä, jos hän ei heti ole noita oppimassa. Toisilla nyt vain kestää opettelussa kauemmin kuin toisilla.

Vierailija
26/80 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus on ollut, että lapsemme kielellistä kehitystä arvostetaan päiväkodissa vähän. Lapsemme oppi puhumaan aikaisin ja puhuu hyvin eläväistä suomea, sillä olemme lukeneet lapselle paljon ja olemme jo vauva-ajoista asti puhuneet paljon lapsen kanssa. Neuvolasta on sanottu, että 3 v lapsemme on paljon ikätasoaan edellä puheen kehityksessä. Päiväkodissa tätä ei arvosteta lainkaan. Sen sijaan keskitytään valittamaan siitä, miten 3 v lapsemme ei vieläkään ole oppinut kuivaksi. Koska lapsi ei ole oppinut kuivaksi, häntä pidetään yhä pienten ryhmässä.

Vierailija
27/80 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kuinka vaativaa vanhemmuus on, vielä silloinkin kun lapset on kouluiässä. Ja huolet, ne tuppaa vaan kasvamaan lasten myötä. Teinin äitinä sitä alkaa kaipaamaan, että suurin murhe lapsen kanssa olisi jotkut huonot unet tai 2-veen uhma. 

Teinin kanssa voi kuitenkin jo keskustella ja teinikin osaa kommunikoida. Se parivuotias ei välttämättä osaa. Toisille myös unen puute on aivan sietämätöntä.

Vierailija
28/80 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että lapseton ei voi koskaan tajuta täysin, millaista on olla vanhempi. Lapseton kuvittelee tajuavansa, niin itsekin kuvittelin. Ei sitä tajua, jos ei itse ole vanhempi. Eikä sisarusten/kaverien lasten seuraaminen vierestä ole sama asia. Vanhempana se vastuu on ihan oikeasti 24/7, eikä sitä kukaan perheen ulkopuolinen näe.

Enkä siis tällä kommentillani tarkoita, että lapseton olisi jotenkin huonompi tai jollain tavalla vajaa. Hän ei vain voi täysin tajuta vanhemmuutta. Ihan samalla tavalla kuin en itse vaikka ymmärrä, mitä koiran omistajan elämä oikeasti on, kun minulla ei ole koiraa.

ja mitä sitten? Miksi pitäisikään tajuta? En minä sitäkään tiedä, millaista on elää esimerkiksi asianajajana. Tai millaista elämä on asuessa vaikkapa Indonesiassa.

Vierailija
29/80 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että lapseton ei voi koskaan tajuta täysin, millaista on olla vanhempi. Lapseton kuvittelee tajuavansa, niin itsekin kuvittelin. Ei sitä tajua, jos ei itse ole vanhempi. Eikä sisarusten/kaverien lasten seuraaminen vierestä ole sama asia. Vanhempana se vastuu on ihan oikeasti 24/7, eikä sitä kukaan perheen ulkopuolinen näe.

Enkä siis tällä kommentillani tarkoita, että lapseton olisi jotenkin huonompi tai jollain tavalla vajaa. Hän ei vain voi täysin tajuta vanhemmuutta. Ihan samalla tavalla kuin en itse vaikka ymmärrä, mitä koiran omistajan elämä oikeasti on, kun minulla ei ole koiraa.

ja mitä sitten? Miksi pitäisikään tajuta? En minä sitäkään tiedä, millaista on elää esimerkiksi asianajajana. Tai millaista elämä on asuessa vaikkapa Indonesiassa.

Koska se on vahvin tunne jonka ihminen voi kokea. Kuin et koskaan saisi kokea rakkautta...

Tai no... Olethan incel

Vierailija
30/80 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hymyilyttää, kun tuijotan vauvan kasvoja. Hänen pienet, sulavat piirteensä ja tyytyväinen ilmeensä saavat minut tuntemaan itseni täydelliseksi. Joka kerta, kun hän vie kätensä rintaansa vasten, sydämeni sykähtää. Olo on sellainen kuin olisin löytänyt itseni uudelleen, kuin vauva olisi minussa herättänyt jotain syvällä piilossa ollutta.

Olipas jotenkin itsekkään kuuloinen teksti.

Vierailija
31/80 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monella lapsettomalla on kuitenkin mielipide siitä, miten niitä lapsia pitäisi esimerkiksi kasvattaa. Vaikka ei ole käsitystä siitä, mitä se arki oikeasti on. Eikä ymmärretä sitä, miten paljon pieni lapsi oikeasti vaikuttaa vanhemman aikatauluihin yms.

Vierailija
32/80 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se on vahvin tunne jonka ih

Mutta jos ei sitä tunnetta halua tuntea? 

Vierailija
33/80 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten oma lapsi voi minusta olla luonteeltaan ihanan aktiivinen, rohkea ja tekeväinen ja monet perheen ulkopuoliset näkevät lapsessani liian vilkkaan koheltajan, joka ei malta olla hiljaa.

Vierailija
34/80 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä kokenut rakkautta, kiitos huolenpidosta :) 

Rakkautta on erilaista. 

Vierailija
35/80 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua järkytti se, miten perheen ulkopuolisissa aikuisissa minun lapseni saattaa herättää hyvin voimakkaita tunteita, esimerkiksi vihaa, jos 2 v lapsi tekee jotain "väärin". Ei tunnuta yhtään muistavan, että pienet lapset vasta opettelevat asioita. Kuvitellaan, että lapset osaisivat heti käyttäytyä "täydellisesti".

Vierailija
36/80 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä ettet itse ole tyytyväinen tilanteeseesi.

Vierailija
37/80 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hirveän monelle äidille (puhun nyt äideistä, kun en niin isien kanssa tekemisissä ole) on ehdotonta, että sen äitikaverin lapsi on samaa sukupuolta ja ikäluokkaa kuin oma lapsi on. Ihan jo vauvojen ja taaperoiden kohdalla näkyy, että esimerkiksi kerhoperheiden äidit kaveeraavat keskenään siten, että samanikäisten tyttöjen äidit kaveeraa keskenään ja samanikäisten poikien äidit keskenään. Tämä siitä huolimatta, vaikka lapset leikkisivät iloisesti sukupuoli- ja ikärajoista piittaamatta.

Vierailija
38/80 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menettekö jankkaamaan tuota rakkaushöpinäänne muualle ja pysytään ketjun aiheessa.

Vierailija
39/80 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten musikaalisuus ja siihen liittyvät opinnot koulun rinnalla.

Vierailija
40/80 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten huonot sosiaaliset taidot monilla vanhemmilla on. Kun ollaan jossain vanhempaintapaamisessa, niin ei yhtään osata keskustella toisten kanssa. Tai jos toinen tulee sinulle juttelemaan, että moikka, olen tuon Oliverin äiti ja teidän Leo onkin Oliverin kanssa samassa ryhmässä, niin tuijotetaan vaan hoomoilaisena tai sanotaan korkeintaan joo. Tai jos se Oliverin äiti yrittää keskustella, niin ei vastailla kunnolla eikä varsinkaan kysytä vastavuoroisesti mitään.