Miksei omenapuiden omistajat kerää omenoita
Tosi monella näkyy omenapuu talon vieressä täynnä omenoita. Silti niitä ei viitsitä edes kerätä. Minä ainakaan en muuta söisikään jos minulla olisi iso omenapuu pihassa
Kommentit (45)
Meillä ei luojan kiitos tule tänä vuonna paljon omenoita, viime vuonna meni koko elokuu niitä säilöessä ja niitä soseita on edelleen pakkasessa.
Jos ei omenoita jakseta kerätä omalta pihalta, niin ei ihme, jos marjat mätänevät metsiin.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten vielä ihmetellään KUN ROTTIA ON MILJOONITTAIN !
Joka ainut omena PITÄÄ KERÄTÄ POIS PIHAMAALTA.
Onneksi naapurien kissat saa olla vapaana. Ei ole rottia nakynyt, muuta kuin uutisissa ..demonrats.
Isä joskus lapsena kysyi että saako ottaa omenoita, niin puun omistaja sanoi että maahan pudonneita saa ottaa.
Kuule, hanki omenapuu tai kaksi, niin kuluu aika niitä syödessä eikä tarvi enää kytätä muiden omenoita.
Saman voit tehdä vaikkapa viinimarja tai vadelmapensaiden suhteen
Oma elämä on aina kiva juttu, kun siinä on sisältöä, ei jää aikaa tai mielenkiintoa vahtia muiden tekemisiä ja tekemättä jättämisiä
Kyllä kerään, sitten kun kaikki on pudonneet. Vien ne sitten peuroille.
Omenapuut monasti ajalta jolloin olivat hyvin tärkeitä ja kerättiin tarkkaan talteen.Myös talvi omena puut oli tärkeitä joukossa.
Olen viime vuosina kehittänyt niin toimivan logistiikan omenoiden jakoon, ettei meille jää kuin huonokuntoiset tai raakileinena maahan pudonneet omenat.
Minulla ei ole kuin hyvät kokemukset omenoiden hakijoista, etten tajua miten aiemmin vastanneet kokevat sen ihan eri tavoin. Ilmeisesti eivät vain jaksa suunnitella ja ideoida, miten ihmiset saadaan liikkeelle ja tyytyväisiksi.
On todella sääli, etteivät omenat löydä niitä haluaville. Tietysti omenoiden lajituntemuksessa pitää olle sen verran älliä, että osaa erottaa talous- ja syöntiomenat. Sen selitän joillekin noutajille, etteivät odota talousomenista herkullisia syöntiomenia (ellei sitten erityisesti pidä happamasta).
Vierailija kirjoitti:
kakaratkaan ei enää käy omenavarkaissa kuten ennen, nyt pitää olla jotain ulkomaan hedelmää että kelpaa
Niille pitää maksaa siitä.
Yleensä hyvien omenapuiden omistajat on niin raihnaisia etteivät itse pääse lähellekään omenoita ja niin kitsaita etteivät palkkaa ihmisiä poimimaan.
Sanoin naapurin pikkupojille, että käykää keräämässä omenia. Ei olisi kannattanut. Yksi poika tokaisi v***tun ho*o. Muut katselivat kuin halpaa makkaraa. Illemmalla soi ovikello ja jonkun pojan isä tuli tivaamaan miksi houkuttelet poikia luokseni? Kerroin kuinka asia on. Saavat käydä keräämässä omenoita. Seuraavaksi alkoi vänkääminen paljonko aion maksaa pojille palkkaa. Ei kelpaa omenat palkaksi. Pitää saada rahaa työstä. Lähti lopulta pois. Antaa omenoiden jäädä puuhu.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, hanki omenapuu tai kaksi, niin kuluu aika niitä syödessä eikä tarvi enää kytätä muiden omenoita.
Saman voit tehdä vaikkapa viinimarja tai vadelmapensaiden suhteen
Oma elämä on aina kiva juttu, kun siinä on sisältöä, ei jää aikaa tai mielenkiintoa vahtia muiden tekemisiä ja tekemättä jättämisiä
Hanki vähän huumoria ja nönnötinöö
Meidän lähellä omakotialueella ihmiset laittaa omenia pussissa katujen varrelle ja Saa ottaa-lappu viereen. Hyvin tekee kauppansa... Ei muuta kuin suuri kiitos lahjoittajille
Minä teen hilloja, piirakoita ja kaikkea mitä vaan keksin.
Annan myös naapurille niitä.
Yhden puun omenat ei maistu miltään että ne menee kompostiin.
On niin kaunis puu kukkiessaan keväällä että saa olla paikallaan.
Joku niitä joskus kysyi ja haki muttei ole toista kertaa kelvannut.😂
Vierailija kirjoitti:
Olen viime vuosina kehittänyt niin toimivan logistiikan omenoiden jakoon, ettei meille jää kuin huonokuntoiset tai raakileinena maahan pudonneet omenat.
Minulla ei ole kuin hyvät kokemukset omenoiden hakijoista, etten tajua miten aiemmin vastanneet kokevat sen ihan eri tavoin. Ilmeisesti eivät vain jaksa suunnitella ja ideoida, miten ihmiset saadaan liikkeelle ja tyytyväisiksi.
On todella sääli, etteivät omenat löydä niitä haluaville. Tietysti omenoiden lajituntemuksessa pitää olle sen verran älliä, että osaa erottaa talous- ja syöntiomenat. Sen selitän joillekin noutajille, etteivät odota talousomenista herkullisia syöntiomenia (ellei sitten erityisesti pidä happamasta).
En ymmärrä miksi pitäisi alkaa ideoida mitään tai erikseen saada hakijoita liikkeelle. Jos jollain on kova halu saada omenoita, niin luulisi, että riittää ihan se, että ilmoittaa, että meiltä saa käydä keräämässä pudokkaita. Ne omenat saa ilmaiseksi, jos alkaisin ideoimaan jotain tai tekemään jotain omenafestivaalia, niin pyytäisin jo sisäänpääsymaksua kaikesa vaivasta. Ihmeelliseksi elämysmaailmaksi tämäkin on näemmä menossa.
Onneksi meillä maalla on tiedossa tarvitsijat ja täällä nyt vielä ihmiset osaa elää ja tajuaa, että jos joku tarjoaa ilmaiseksi jotain, niin ei aleta sitten työllistämään häntä millään ylimääräisellä. Kaupunkitalossamme en edes yritä tarjot niitä vieraille. omenapuuttomat nääpurit on informoitu, että käykää hakemassa jos on tarvis. muuten sitten ylimääräisistä ilmoitetaan jossain vaiheessa jollekin, jolla on sellaisia eläimiä, jotka omppuja syö. Ennen annettiin yhden herätysliikkeen seurakunnalle, kun he jakoivat ruoka-apua, mutta lopettivat kaiken omenarallin, koska köyhät ja varattomat pettyivät, kun ne omenat eivät olleet kuin kaupassa niitä vahapintaisia ja virheettömiä, eikä ne sitten kelvanneet köyhille :D
Isälläni omenapuu teki jättisadon. En tykkää valkeakuulaista, hän tykkää. Ei niitä kaikkia jaksa yksi ihminen syödä. Olen pakastanut, tehnyt omenapuuroa ja kiisseliä, hilloiksi noista omenista ei ole, ovat niin mauttomia. Biojätteeseen kuskannut joka päivä tippuneita omenia. Ei kelpaa kellekään täällä, kun kaikilla on omia omenoita.
hilloa meillä ei ompuista tehdä. Menee ehkä 2 desiä omenahilloa vuodessa. Olen kuivannut niitä: kivoja naksuja tulee kuivatuista omenoista, voittaa karkit mennen tullen. Tai sitten pakastan lohkoina ja vuoden mittaan laitan pakkasesta esim. leivonnaisiin, tai sitten keitän niistä mehua (ei jakseta alkaa omenamehusouviin joka syksy ja mehustusasemat meillä ottaa ihan järkyttäviä hintoja omien omenoiden mehustamisesta, joten niitä ei käytetä).
Ylimääräiset menee sitten usein roskiin, tai jos joku tajuaa itse vaikka pyytää jossain facessa, että onko jollain ylimääräistä omenaa, jota saisi käydä vähän poimimassa, niin sitten ilmiannetaan oma pihamme hälle yv:nä, että tervetuloa.
Meidän isompi ja tuotteliaampi puu tekee kirpeänmakeita vihreitä omenia. Niistä olen keitellyt omenasosetta ja hilloa. Se on tavattoman hyvää, mutta ei sitäkään sitten kehtaa olla kaikille tyrkyttämässä.
Tänä vuonna vien pari kolme muovikassillista siskoilleni ja teen kakkupohjalla omenapiirakkaa pakastimeen.
Niihinkin menee oukeastaan aika vähän sitä omenaa, kun ei perhe tykkää isoista omenalohkoista.
Pienempi omenapuu tuottaa muutaman tummanpunaisen omenan, jotka ovat taivaallisen hyviä raasteena.
Eli kyllä niitä varmaan menee kaatopaikalle pari jätesäkillistä. Sääli.
Minä lohkoin eilen smoothieita varten pakastimeen 10 pussillista, tein 9 rasiaa pakastimeen kevyesti sokeroitua (tavissokeria) sosetta ja jääkaapissa on nyt 13 purkkia omppuhilloa. Omenoita on puussa vielä paljon. Siis yksi omenapuu. Kahdessa ikivanhassa omppupuussa on niin kitkeriä omenoita (eri lajike), että ne vain kerään pois. Nyt 60 litraa muovipusseissa menossa jäteasemalle. Suurin osa on vielä puissa.