JOULUNTÄHTIEN -06 viikonloppu (pe-su)
Kommentit (34)
 Harmi vaan, että täytyy olla sisällä. Meillä oli iltapäivän auringossakin liki 15 astetta pakkasta, en arvannut laittaa vauvaa vaunuihin. No, käytiin sitten apteekissa ja samalla reissulla lastenvaateliikkeessä. Disflatyleja oli pakko lähteä hakemaan, kun eka pullo alkaa tyhjentyä ja palkitsin sitten itseni ostamalla lapsille vaatteita. ;)
 Täytyy kyllä sanoa, että olen nykyään tosi maltillinen shoppaaja, kun vertaa vaikka keskimmäisen vauva-aikaan. Kauppaan oli just tullut NameItin uutuuksia, mutta sinne jäivät (pitkän pohdinnan jälkeen ;), vaikka mieli teki ostaa. Essulilla vaan on niin monta mekkoa jo kaapissa, että ei tarvi juuri nyt yhtään lisää. Sitten kun tulee ohuemmista kankaista, ostan kyllä, nämä oli vielä samettia. Keskimmäinen sai farkkuhameen ja esikoiselle ostin farkut, farkkucaprit (voiko poikien housuja sanoa capreiksi?) ja farkkutakin. Mullekin tuli tammikuun lopussa viimeinen palkka, että sietääkin harjoittaa maltillista shoppailua.
 Ensi viikolla aion pitkästä aikaa hankkia jotain itsellekin, synttärilahjaksi. Haluan reilunkokoisen, fiksunnäköisen olkalaukun. Siihen pitää mahtua Elsan varusteet + omat kamat, hoitolaukkujen kanssa en suostu kulkemaan eikä reppu, jota olen nyt kantanut mukana, ole mun tyyliä yhtään. Eipä tämä vauva niin paljon silti tarvi varusteita kaupunki- tai kyläreissuilla, vaippa ja rätti lähinnä kulkee mukana. Pari uutta paitaakin voisi ostaa.
 Elsalla on nyt ihan viimeiset 56-senttiset vaatteet menossa, yksi plyysinen kokopuku, joku body ja parit sukkikset. Pääasiassa siis 62-senttisissä mennään.
 Pyykkiä pesen joka päivä, välillä montakin koneellista päivässä. Kuivausrumpu on äidin paras ystävä. ;)
 Mä en halua enää koskaan olla raskaana enkä synnyttää, oli sen verran rankkaa tällä kolmannella kerralla. Toisaalta aina välillä on sellainen fiilis, että meillä olisi paikka vielä yhdelle vauvalle... Joko se vauva laitetaan tilaukseen kahden vuoden sisällä tai sit ei koskaan. Me täytetään miehen kanssa 34 tänä vuonna, viimeiset vauvavuodet menossa (omasta mielestämme siis). Ja kun isommat on 2,5 vuoden ikäerolla, niin eipä sitä isompaa ikäeroa haluaisi tämän vauvan ja sen mahdollisen nelosen väliinkään. Mies ei halua lisää lapsia, ainakin nyt on sitä mieltä. Että ehkä siis kolme on meidän lapsiluku.
 Edelleen lähettelen jaksuja väsyneille ja oikein mukavaa viikonloppua kaikille.
 frilla ja Elsa 2kk

pakkanen hellitti ja uskalsimme lähteä pienelle kävelylle!
 Iituli: ihanaa kun olet saanut lapsenhoitoapua. Meidän esikoinen on kyllä hyvä esimerkki ns. vaikeasta vauvasta ja sittemmin helposta lapsesta. Vauvana nukkuminen oli kamalaa, mutta nykyisin tämä 2 vuotias on oikein aurinkoinen lapsi. Mutta on totta että vauva-aika on muutenkin niin kuluttavaa, nin saisi olla nukkumisten suhteen edes helpompaa.
 mutta nyt iltahommiin, palailen galluppeihin  myöhemmin.
 mukavaa viikonloppua!
 Mietin juuri sitä, että esikoinen tosiaan lopetti iltaitkunsa puolivuotiaana. Kun kuvittelin, ettei tämä toinen lapsi voisi olla vaikeampi, niin näemmä voi olla, koska häntä vaivat valvottavat pidempään. Esikoinen sentään urvahti yleensä klo 1-2 yöllä. Mutta häntä pidän kyllä erittäin helppona lapsena. Toki tahtoa löytyy, mutta muuten hän on " helppo" .
 [b]Tomera,[/b] sinä olet ollut ihailtavan nuori, kun olet alkanut tehdä lapsia. Itse olen nyt 36-vuotias, joten kyllä nämä yövalvomiset syövät tämänikäistä naista... Tosin söisivät ne nuorempaakin. Tuntuu metkalta, että teidän (tämänhetkinen) kuopuksenne on 12-vuotias, kun olet minun ikäinen. Minulla on siis ensi viikolla 4 vuotta täyttävä poika ja vauva. No, olen kyllä sitä mieltä, että kyllä lapset kannattaa " hankkia" , kun on nuori/nuorempi. Toisaalta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Täytyy olla onnellinen, että sai vielä lapsia. Itse opiskelin pitkään ja vasta 30-vuotiaana aloin miettiä, että ehkä sittenkin haluaisin omia lapsia. Siihen asti olin vannonut, etten niitä " tee" . Lainausmerkit siksi, koska lasten saaminen ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys.
 [b]Himpura,[/b] olet ihan oikeassa, että vauva-arki on muutenkin aika kuluttavaa. Väsymys lyö minulla leiman ihan kaikkeen nykyään, kun se on niin musertavaa välillä. Toisaalta onhan tässä kyse suurista tunteista muutenkin, vaikka siitä kuorisikin väsymyksen pois. Senkin takia vähän jo odotan, että nämä suurimmat myrskyt tasaantuisivat ja vauva kasvaisi. Toisaalta ei tämä ole mitään verrattuna ensimmäisen lapsen tuloon. No, luonne ja horoskooppimerkki lienee selittävät paljon: olen kaksonen, joka on varsinainen on/off-tyyppi. Ei mitään " puolivälifiiliksiä" , vaan aika lailla täysillä kaikki tunteet. Onneksi vanhemmiten alkaa sentään vähän olla tasaisempaa kuin nuorempana. ;-)
 Vauva sai tosiaan pari tuntia sitten [b]vyöhyketerapiaa[/b]. Ensi yönä olen varmasti todella pettynyt, jos itkut ja vaivat jatkuvatkin ennallaan. Yritän jarrutella toiveita ja pelkään pahinta eli sitä, ettei meillä tehoa mikään. Tottakai toivon, että terapia auttaisi edes vähän vaivoihin ja auttaisi saamaan vuorokausirytmin inhimillisemmäksi.
 Mutta toivottavasti voin tulla huomenna Naantalin aurinkona kertomaan paremmasta yöstä. Pitäkää peukkuja!
 Voikaa hyvin!
 Ihana tilanne, koko muu perhe nukkuu ja minä naputtelen koneella. Tarkoituksena oli katsoa valokuvia läpi ja lähettää ne johonkin valokuvafirmaan, mutta se vie yllättävän paljon aikaa! Taidan katsoa ne huomenna kun mieskin on kotosalla.
 Voimia todella paljon vatsavaivoista kärsivien vauvojen perheille. Koliikki on tosi rankkaa! Itsellä nämä molemmat ovat olleet tähän asti helppoja tapauksia, mutta nyt 12-vuotias kummityttöni oli aikoinaan koliikkitapaus ja näin läheltä kuinka kauheaa se on. Kävin perhettä silloin jelppimässä ja nuorena tyttönä ajattelin silloin, että jos vauvan hoito on tälläistä, en ryhdy siihen ikinä! Onneksi tyttö lopetti loputtoman huutamisen kolmekuisena.
 Joku gallluppi oli raskaudesta ja perheen kasvamisesta. En ikävöi raskautta ollenkaan! Se oli liitoskipuineen ja vaivoineen niin rankkaa etten enään siihen ryhdy. Meillä on nyt yhteensä 4 lasta, tosin miehen kaksi isompaa ovat jo 19 ja 17-vuotiaita, mutta kyllä meidän lapsiluku on tässä. Jo meille tulee ikäkin vastaan, minä täytän kesällä 35v ja mies kohta 42v. Onhan se toisaalta haikeaa ajatella, että tämä poikanen olisi minun viimeinen vauva, mutta kai se on otettava järki käteen. Kyllähän synnytyslääkäri vinoili, että vielä ehdin tulla 8 vuoden päästä uudelleen, kun teen näitä vauvoja näin pitkillä väleillä.
 No niin, rauhallinen hetkeni on päättymäisillään, Akseli alkoi heräillä ja vaatii kohta ruokaa.
 Poika hörähti tänään nauramaan kun puin kauppaan lähtiessä pipon päähän, ihan kuin poika olisi ollut onnellinen että päästään kotoa edes johonkin!
 Voimia siskot!
 Kirsikka ja Akseli 2.1
täällä pidetään peukut ja varpaat pystyssä, että teillä olis rauhallinen yö edessä. Toivottavasti vyöhyketerapiasta oli apua! *hali*
 [color=violet][b] Iituli: [/b][/color] miten viime yö meni? Toivottavasti paremmin! Jos sinä olet kateellinen meille, joilla on jonkinnäköinen yörauha niin minä olen kateellinen sun USA vaatteille! =) Itse tykkään myös shoppailla vaatteita, itselle, miehelle ja nyt tietysti vauvalle. Mutta tosiaan pitää vähän himmata sitä shoppailuintoa, kun kuukausiraha on huimasti pienempi nyt. Ja toukokuussa aletaan remonttipuuhiin (ostetaan miehen vanhempien talo), joten sinnekin uppoaa mukavasti rahaa. Sisustamiseen kun en kelpuuta ihan mitä vaan. =)
 Eilen illalla käytiin mummun ja papan luona kyläilemässä. Reippaasti tyttö oli 2h hereillä just silloin. Yö meni ihan mukavasti, söi vähän useammin nyt mutta kai pitää tankata sen mitä ei oo nuhaisena jaksanu syödä. Nuha kun vaikuttaa menevän parempaan suuntaan. Ei rohise enää niin paljon. Tänään olis ollu taas vauvauinti, mutta jätettiin nuhan takia väliin. Jos taas viikon kuluttua. =)
 Ja sängystä kutsutaan... Mukavaa lauantaita kaikille!
 rusina & tyttö 5.12
 Olen nyt varovaisen toiveikas: vauva oli hereillä eilen puolitoista tuntia puolenyön jälkeen. Hän oli nukkunut niin paljon, että halusi vain seurustella. Yhtään hän ei karjunut. Mies valvoi vauvan kanssa, joten itse sain nukkua. Vauva sitten nukahti ja nukkui puoli 10:een! Tosin hän tankkasi varmasti viisi kertaa, mutta kertaakaan hän ei potenut masuvaivoja. Voin tuskin sanoin kuvailla, kuinka ihanalta tuntui, kun vauva ei syötön jälkeen alkanutkaan karjua, vaan nukahti nätisti uudelleen.
 Rusina, ne vaatteet ovat niin ihania, että niistä voikin olla ihan aiheesta kade. :-))
 Tulen kertomaan lisää, kun ehdin.
 Iituli *aikasen pirteänä*
 [color=blue] IITULI! [color=black]
 Kuulostaapa hyvältä toi teidän viime yö! Mukavaa, että sinäkin olet saanut nukuttua.
 Myös Meillä PikkuPoju nukkui eilen illalla tosi hyvin, yöllä tankkasi klo 24 ja jatkoi uniaan. Yöllä muutama syöttö mutta aamuun asti riitti PikkuPojulla unta =)
 Nyt sitten tää aamu ja aamupäivä onkin mennyt itkiessä, mutta nyt päiväsaikaan melskaa kaikki muutkin lapset, joten eipä tuo itku nyt niin hirveästi haittaa.. Siis jos omia tunteitani ajattelen. Mua kun iltaisin alkaa itseänikin välillä surettaa ja itkuttaa kun vauva itkee ja itkee.. eikä mitään pysty äinä tekemään, vaikka niin tahtoisi ottaa vauvalta kivut pois. Illalla väsyneenä iskee se oma toivottomuus ja suru. Näin aamulla ei tunnu niin pahalle. (mahtaakohan kukaan ymmärtää mitä ajan takaa sekavalla sepustuksellani..?)
 Nyt Galluppeihin..
 [color=blue] PYYKIT:
 [color=black] Meillä 6 henkinen perhe, joten pyykkiä riittää.. joka päivä on pestävä 2 koneellista, jos ei halua että pyykkivuori kasvaa toivottoman suureksi..
 [color=blue] VAATEKOKO:
 [color=black] Meillä on PikkuPoju vielä niin pieni, että käytämme 50 ja 56 cm vaatteita. PikkuPoju hukkuu vielä 60cm vaatteisiin, potkuhousujen lahkeihin jää vielä 10cm tyhjää..
 Hassua lukea, että toisilla on jo 60cm vaatteet sopivia tai jopa käymässä bodyt pieniksi!! (kuten joku kirjoitti)
 Meillä kun tosiaan käytetään vielä sujuvasti 50cm vaatteita. Vielä en ole joutunut ainuttakaan pukua laittamaan pois.
 Pikkupojuhan oli syntyessään 3080g ja 48cm. Ja vuoden toiseksi viimeisenä päivänä syntyi..
 Reilu viikko sitten kävimme 1kk neuvolassa ja Poju oli silloin 4095g ja 51,5cm Elikkäs meillä Poju on nyt saman kokoinen monen teidän vauvat olivat vastasyntyneinä..! Hassua. Näin tämän ikä- ja syntymäpainon tuoman kokoeron huomaa vielä tässä vaiheessa.
 [color=blue] RASKAUSMAHA
 [color=black] Vastasinkin jo silloin itse kun gallupin tästä aiheesta aloitin, mutta se jäi siis sinne jo vanhaan pinoon.
 Eli ei ole varsinaisesi massua ikävä, eikä ole hinkua uuteen raskauteen (lapsiluku on täysi) mutta haikeus on.. haikeutta siksi, että en tule koskaan enää kokemaan plussatestin iloa ja onnea, en koskaan tule tuntemaan ensipotkuja.. en näkemään vauvaa ultrassa. Ei enää ensipäiviä laitoksella.. Sitä vastasyntyneen tuoksua, jonka haistaa vain parin päivän ikäisistä vauvoista.. Nyyh.
 Ja sitten vielä lopuksi ikävämpään aiheeseen.. se isoveljen silmätulehdus sitten tarttui vauvaan. Nyt siis PikkuPojulla on vaivana sekä flunssa, että silmätulehdus.. koliikkiakaan unohtamatta. On pienen miehen elämä tällä hetkellä aika kurjaa. Toivottavasti pien helpottaa ja ainaskin nää lentsut loppuis. Koliikkihan nyt helpottaa viimeistään kolmikuisena.. eikä sinnekään ole ainaa enää " kuin"  vajaa 2 kuukautta..
 Ulkona olis mitä ihanin ilma, aurinko paistaa ja hanki kimmeltää.. mutta, mutta.. meillä siis lapset flunssaisia ja mittari näyttää -19
 Eli eipä taida olla asiaa ulos vielä tänäänkään.
 Huomiseksi on sentään luvattu vain -12, joten silloin mennään nauttimaan ulkoilmasta, pitkästä aikaa!
 [color=red] -mm- ja PikkuPoju
 [color=black]Ja vielä yksi kysymys, joka tuli noista pyykeistä mieleen:
 [color=red] PESETTEKÖ VAUVAN PYYKIT ERIKSEEN, VAI YHDESSÄ KAIKKIEN MUITTEN VAATTEIDEN KANSSA?
 [color=black] Minä pyöritän samassa koneessa kuin muittenkin vaatteet. Sujuvasti menee PikkuPojun tummansiniset vaatteet minun ja miehen farkkujen kanssa.. Kuten kaikki muutkin PikkuPojun vaatteet.. en siis lajittele vauvan vaatteita erikseen, ainut mikä meillä vaikuttaa lajitteluun on värit ja lämpötilat, ei se kenen vaatteita ne on.
 Vielä esikoisen ja toisen lapsen kanssa olin tarkkana ja pesin vauvan vaatteet erillään, aina siihen saakka kun vauva täytti 1v!
 En tiedä onko tuollaista erillään pesemisen suositusta edes enää olemassa, mutta 8v sitten oli kun esikoiseni sain..
 -mm-
 Jos nyt taas ehtisi kirjoittaa... (ja heti kuopus tuli pyytämään nukkekodin nukelle vaatteen pukemisapua ;)  )
 Meillä jo toinen yö, kun nukuttiin 21/22 - 4.45/5.00 ja sit vasta kasilta seuraava - kylläpä on ihanan levännyt olo... Ymmärrän kyllä teidän väsymystä, joilla valvotaan lähes joka yö useampi tunti :((((
 Käytiin tyttöjen kans luistelukoulussa ja vaikka harkkahallissa oli pakkasta kivasti (kun ulkona vielä yli 20 astetta), niin lämmin oli pimulla kantorepussa ja miullakin, kun oli pontso siinä päällä :)
 Käytiin sen jälkeen vähän herkuttelemassa äitini kahvilassa (tytöt broilerikiusausta ja mie savulohi/aurajuustokeittoa) *slurps*  ja sit kaupan kautta kotiin -- annettiin isin nukkua, kun tuli puol ysi aamulla töistä...  Nyt pimu vielä vetää sikeitä vaunuissa, johon siirsin istuimesta, kun kotiin tultiin. Meillä tuo nukkuminen ei ole ongelma kovallakaan pakkasella, kun on tuo ulkoeteinen sen verran viileä. Eilenkin vein tavallisissa sisävaatteissa vaunuun ja laitoin makuupussin vain kiinni... ( ja taas puetaan nukelle vaatetta)
 olikohan täällä ollut joskus puhetta alkoholista - mie juon saunajuomana lidl:n siiderijuomaa - on niin hyvää, et taidan siirtyä siihen kokonaan, vaikka jossain vaiheessa saisi alkoholipitoisempaakin nauttia...  Muutoin ei paljon ole tehnyt mitään mieli, ei edes punkkua hyvän pihvin kanssa.....
 Pitää vissiin lähteä ompelemaan, jos vielä pimun unien aikana ehdin. Vaippoja olen tehnyt, nyt ei suurta tarvetta ole vähään aikaan. Eilen ompelin pienistä jämäpaloista (juuri vaippojen kangasjämistä) tyttöjen barbeille vaatteita (tuli pipoa ja paitaa ja hameetkin), fleece on niin nopeaa, kun ei tarvi joka reunaa huolitella....  Ostin tuossa toissa viikolla eurokankaasta kassin kympillä - sain survottua kivasti sinne kankaita, jos vaikka noille neidoille tarvii joskus hienompaa vaatetta yms. Fleecen sain kans siihen laitettua, ja siitä tulee vieläkin paljon kuoria....
 Mut nyt taidan mennä sinne koneelle -- siirtyy koneelta koneelle ;)))
 Hyvät viikonloput! jaksamista kaikille, jotka joutuu valvomaan ja paranemista pipeille......
 --Mirpa ja pimu 7.12.--

Piti vielä sanoa, tuosta vauvan vaatteiden pesusta, et samassa on aina menneet. Nykyajan koneet on niin tehokkaita, et mitä ongelmaa se aiheuttaisi?????  ja onhan ne vauvat sit mein sylissäkin ja samat pöpöthän täällä huushollissakin on :)))))  Ja eihän ne koneet tulisi ikinä täyteen....
 --edelleen Mirpa--
 Kiitos ihanasta tsempistä, m-m!
 Onpa kurjaa, että vauvallenne tuli silmätulehdus. Meilläkin on tytöllä ollut flunssaa (nenä tukossa) ja silmätulehduskin tuli minun ja isoveljen perintönä. Onneksi isonveljen tipat tehosivat sekä häneen itseensä että vauvaankin. Tipat olivat Oftan Akvakolia.
 Nyt on sitten silmätulehdus minulla ja häijy onkin. Yöllä valvoin itsekseni, koska myös kuiva yskä vaivasi. Tosin valvominen " omista syistä"  voitti mennen tullen valvomisen vauvan vaivojen takia. Toivottavasti reseptiyskänlääke tehoaa nyt yskään. Sain tähän omaan silmätulehdukseeni Fucithalmic-nimistä ainetta.
 Vauva on muuten ollut tänään todella raukea. Ehkä eilinen vyöhyketerapiakäsittely vaikuttaa vielä. Nyt en ole antanut sitten mitään rohtoja, en edes Deetippoja.
 Tässä välissä huikkaan, [b]Tinuri[/b], että lykätään sen maidottoman dieetin aloittamista! Kävisikö? Ajattelin, että haluan katsoa rauhassa maanantaisen uuden vyöhyketerapiakäynnin vaikutuksen ja jos se ei tuo lopulta suurempaa apua, sitten aloitan maidottoman vaikka seuraavalla viikolla. Anteeksi vaan tämä ohari.
 Takaisin [b]mutter-mommyyn[/b]. Ymmärrän ihan täysin, mitä puhuit ensimmäisessä kappaleessa omasta toivottomuudesta ja itkusta. Siis, kun itseäkin alkaa itkettää, kun vauva kipuilee ja itkee. Itsellänikin on ollut viime aikoina usein päiviä, jolloin olen itkenyt pitkin päivää silkkaa uupumusta ja epätoivoa. Kun tietäisikin, koska vauvan vaivat loppuisivat tai edes helpottaisivat! Sekin auttaisi paljon, jos vaivat olisivat edes inhimillisempään aikaan. Monen tunnin valvomiset yöllä ovat aivan kauheita. Tosin kauheita ne ovat mihin aikaan tahansa.
 Toivon hartaasti, m-m, että teillä pojun vaivat hellittävät mahdollisimman pian. Jos se olisi minusta kiinni, ne saisivat hellittää ihan heti. Oma esikoiseni täyttää ensi viikolla 4 vuotta. En osaa edes kuvitella, kuinka raskasta on, kun on kaksi vielä pienempää sisarusta kuten teillä. Kyllä teitä koetellaan! *halaus*
 Vyöhyketerapeutti arveli muuten eilen, että harvemmin on kyse allergioista, jos lapsi on suurimman osan vuorokaudesta " hyväntuulinen" . Meillä nuo pahimmat itkut tapahtuvat klo 22-6 aikaan. Muina aikoina lapsi ei yleensä itke kuin jotain kapinaa, esimerkiksi vaatteiden pukeminen on joskus todella ärsyttävää pikkunaisemme mielestä, samaten kuin äidin ja isän odottaminen turvakaukalossa. On tainnut periä äitinsä temperamentin tuo vauveli.
 :-)
 Sitten pyykkiasioihin: en pese vauvan vaatteita erillään. Esikoisen kohdalla taisin niin tehdä, vaan enpä ole tehnyt enää sitä...
 Kiitos taas meitä kaikkia masuvaivaisten äitiä tsempanneille! Toivottavasti me voimme liittyä nopeasti vähän parempien levänneiden äitien ja vauvojen joukkoon! :-)
 Ai niin, olemme ehkä viimeinkin tainneet päättää tytön nimen. Jos mieli ei kauheasti muutu ennen huhtikuisia ristiäisiä pohjoisen mummolassa, tytöstä tulee Sara. Sanon tämän ihan anonymiteetin menettämisen uhallakin. Terveisiä vain tätä lukeville ystäville ja tutuille!
 Iituli
 PS. Kyllä huomaa, että on viikonloppu eikä yksin lasten kanssa, kun ehtii roikkua koneella vaikka kuinka paljon, hih.
 ... kun aina karkaa???
 IITULI : toivon vilpitttömästi että yönne alkaisivat sujua paremmin ja vauvan masuvaivat helpottaisivat. Lämmin halaus sinulle sinne :)
 Minä olin koko päivän poissa kotoa - siellä sisustuskurssilla ;) Jätin miehelle vauvanhoito-ohjeet ja niiden kanssa oli päivä mennyt mukavasti. Isäntä häipyi samantien autotalliin kun tulin kotiin. Oli pikkuiset " tankit"  täynnä maitoa monen tunnin poissaolon jälkeen... Pikkuinen karjui minulle kurkku suorana kun yritin syöttää, ilmeisesti vaatteet olivat oudot ja haisin hajuvedelle niin en kelvannutkaan hänelle. Nyt hän nukkua tuhisee sylissä mutta ei suostunut syömään ollenkaan. Kolmen aikaan oli syönyt joten ei vielä ole paniikkia...
 Sisustuskurssia vetää arkkitehtiopiskelija jolla on " pää pilvissä"  vielä ja hän on kovasti mieltynyt ulkomaiseen muotoiluun ja designiin jotka eivät kyllä soveltuneet ollenkaan kotimaisiin oloihin - eikä varsinkaan lapsiperheisiin. Kyllä nuo arkkitehdit ovat ihan oma lukunsa, käytännöllisyys saa väistyä muodon ja kauneuden tieltä. Siinä nippa nappa on onko kurssista mitään hyötyä minulle mutta toivottavasti huominen antaa enemmän. Pari suurperheen äitiä tuumasikin että pääseepähän irti kotikuvioista pariksi päiväksi.
 Jaaha, nyt syömämies heräsi - jokohan nyt maistuisi maito kun on taas minullakin " kotiuniformu"  eli fleece+verkkarit päällä....
 MrsCruiser
 Mehän tässä melkein chattaillaan Iitulin kanssa kun ollaan yhtä aikaa " linjoilla "  :)
 Rauhallista yötä Iitulille ja vaaville :)
 MrsCruiser
 Kiitos, MrcCruiser, tsempistä.
 Tulen huomenna kertomaan, miten tuleva yö sujui. Toivon todella hartaasti, että hyvin. Olisi kurjaa, jos vyöhyketerapia tehoaisi vain yhden yön ajan, vaikka kai sekin on mahdollista.

Sinä se löydät aina kaikkein ihanimmat sanat =)
 Oikein lämmittää mieltä kun lukee sinun tekstiäsi. Kiitokset sinulle siitä.
 Juu, onhan tämä paikkapaikoin melko rankkaa kun on kolme pikkuista kipeänä samaan aikaan.. täytyy myöntää. Mutta eiköhän tämä tästä ala joskus helpottaa, terveempiä päiviä odotellessa siis.
 Ja viimeistään sitten kun vauvan koliikkivaivat helpottaa, niin meilläkin varmasti on arki jo ihan toisenlainen.
 Onneksi nää muut lapset on kuitenkin tosi kilttejä, vaikkakin aika vilkkaita (ja toki känkkäränkkääkin luonnollisesti löytyy). Alkuaikojen mustasukkaisuuskin on jo helpottanut, meillä kun tuolla 1,5 vuotiaalla isoveljellä oli aikamoinen kriisi silloin kun vauva tuli taloon. Oli varmasti kova pala pienelle isoveljelle.
 -mm-
 [color=orange] Kello [/color] löi juuri 22, kun tulin koneelle, aivan jännittää [b] Iituli [/b] teidän puolesta, että mitäköhän se teidän pikkuinen siellä nyt tekee. Huutaako vai nukkuuko kenties?! Toivottavasti nukkuu ja nukkuis koko yön! Peukut ja varpaat taas pystyssä, myös muille mahavaivaisten vanhemmille! =)
 [color=orange] Tehtiin [/color] miehen kanssa " romanttinen"  kävelylenkki illalla koiran ja tyttären kanssa kun ulkona hieman lämpeni. Ei ollut kuin -7. Teki todella hyvää päästä ulos, kun on koko viikon vaan ollu sisällä. Jos huomenna taas. =)
 [color=orange] Meidän [/color] isi hoitaa nyt tyttöä ja mä saan surffata netissä kaikessa rauhassa. [b] Mrs Cruiser [/b] tulehan kertomaan mitä siellä sisustuskurssilla opetettiin. Ite kun pääsee syksyllä sisustushommiin omassa kodissa. =) Ihanaa päästä rivitalokaksiosta omakotitaloon!! =)
 [color=orange] Mutter-mommy; [/color] tiedän mitä tarkoitat sillä itkemisellä. Itseäkin itkettää kun tyttö oikein huutaa vatsakipua. Kanniskelet ympäri asuntoa, eikä mikään tunnu auttavan. Väkisin siinä tulee äidille jokunen kyynel kun olo on niin avuton. Eiköhän se tästä pikku hiljaa. =)
 [color=orange] Vauvan [/color] pyykit menee samaan koneeseen kuin meidänkin vaatteet. En pese niitä erikseen..
 [color=orange] Nyt [/color] katsomaan telkkua ja tytölle maitoa. Kutsun niitä siideri ja olut hanoiksi. Nyt on vuorossa oluthana... =)
 [color=orange][size=6] HYVÄÄ YÖTÄ TÄHDET!!

[color=red] IHANAA SUNNUNTAITA KAIKILLE!!!
 [color=black] Uskokaa tai älkää, ihmeiden aika ei ole ohi: tämä mamma on nukkunut viime yönä 10 tuntia!! (klo 22.30-8.30) Toki PikkuPoju söi kolmesti, mutta nekin syötöt hoitui makuulteen, vauva kainalossa ja minä torkuin syönnin ajan. Nopea syöttö ja unta kaaliin =)
 PikkuPoju ei itkenyt yöllä yhtään!!
 Aamulla iski jo huoli, meillä kun on flunssainen vauva, että onkohan kaikki kunnossa..? Jos vauva onkin liian kipeä itkeäkseen..? (jännää, jos vauva itkee, se ei ole hyvä.. kun se ei yhtenä yönä itkekään, sekään ei ole hyvä..)
 No, huoli karisi kun nostin vauvan hoitopöydälle vaipan vaihtoon: näin leveimmän hymyn mitä ikinä! Siinä se pikkukulta hymyili räät poskella leveästi kuin Naantalin Aurinko. Taisi kunnon unet tehdä vauvallekin hyvää. PikkuPoju vaan hymyili ja jutteli (uusi taito!) ...kunnes ilkeä äiti otti pikkuniistäjän ja imi räkää pois nenusta hurjat määrät. Siitä poika suuttui ja itki surkeasti muutaman minuutin.. Ei raukka ymmärrä miksi äiti kiusaa.
 Ette muuten usko, kuinka ihana olo mulla on! Viimeisen viikon ajan, ellei pidemmänkin, olen nukkunut vain muutaman hassun tunnin yössä, senkin 15-30 minuutin pätkissä.
 Nyt on sellainen olo tuon viimeyön jälkeen, että haluaisin tanssia ilosta ja PIRTEYDESTÄ!!
 Esikoinen tuossa sanoikin, että " äiti, sinähän olet tänään iloinen" !
 Eli ihanaa aamua kaikille!!
 [color=blue] RUSINALLE:
 [color=black] Kiitos myös sinulle sanoistasi. Helpottaa aina kuulla, että löytyy muitakin, jotka itkevät väsymystä ja epätoivoa kun vauvalla on kovat kivut. En tietenkään toivoisi kenellekään samaa, mutta helpottaa kuulla etten kärsi yksin. Tukekaamme toisiamme =)
 terkuin, levännyt [color=red] -mm- ja PikkuPoju

[color=pink] Rusina, [/color] voi sinua ihanaista, kun siellä eilen jännitit puolestamme yön sujumista! Kaunis kiitos myötäelämisestä! *tässä halaus* Kyllä tämä vertaistuki on aivan mahtavaa!
 [color=pink] Mutter-mommy, [/color] kuinka teillä ilta sujui? Oletko ajatellut pojun viemistä vyöhyketerapiaan? Meillä on kokemusta vasta kahdesta yöstä ja jollei ole kyse ihan sattumasta, niin ainakin näin lyhyellä kokemuksella voin sanoa, että se auttoi. Tosin eipä sitä tiedä, alkavatko yöitkut uudelleen. Toivotaan hartaasti, että eivät!
 Viime yö sujui meillä hienosti, etenkin verrattuna niihin alkuviikon kauhuöihin, jolloin vauva valvoi tuntikausia ja itki paljon.
 Vauva kävi kylvyssä puoli 10:n aikaan illalla ja oikeastaan nukahti sen jälkeen yöunille. Hän tankkasi todella tiheästi yöllä. Tuossa klo 2 aikaan hän roikkui tissillä varmasti kolme varttia ja sen syötön jälkeen alkoi masussa kaivertaa. Jotenkin itku kuulosti heti siltä, että nyt ei ole tulossa tuntikausien huutoa. Useimmiten erotan jo itkun sävystä, helpottaako vaivat nopeasti vai hitaan kaavan kautta.
 Isä kanteli tyttöä reilun puoli tuntia klo 3 jälkeen ja niin hän rauhoittui kakan tekemisen jälkeen.
 Sitten taidettiin nukkua peräti 3,5 tuntia yhteen menoon. Klo 8 alkoi sitten syöttösessio ja untakin haettiin pitkään, mutta ei onnistunut. Puoli 10:ltä annettiin periksi ja noustiin molemmat ylös.
 Vauva nukkui eilen päivällä todella pitkiä pätkiä. [color=pink] Syöttövälien pituudesta [/color] se vyöhyketerapeutti jutteli, että olisi hyvä, jos se olisi vähintään kaksi tuntia. Tiheät syötöt lisäävät entisestään vaivoja. Toisaalta eipä se välin pitäminen aina onnistu.
 Eilisestä vauvan paljosta nukkumisesta tuli mieleeni: voiko vauvalla olla univelkaa? Tyttö nimittäin oli eilen hereillä todella vähän. No, kai se on mahdollista, että yökausien valvomiset ja kipuitkut aiemmin tällä viikolla loivat univelkaa myös tytölle. :-)
 Laitetaanpa vielä viikon lopuksi pari gallupia:
 1) [b]Kuinka paljon vauvanne ovat hereillä vuorokauden mittaan? Ja mihin aikaan he ovat hereillä?[/b]
 2) Sitten täysimetyksellä oleville vauvoille: [b]Oletteko yrittäneet opettaa vauvaa tuttipullolle - syystä tai toisesta?[/b]
 1) Meillä ollaan yleensä aamupäivällä hereillä 1-2 tuntia. Päivällä/iltapäivällä ollaan hereillä saman verran. Illansuussakin saatetaan valvoa tuo tunti, kaksi. Kovasti kuitenkin ajat ja ajankohdat vaihtelevat. Luulen, että masuvaivojenkaan takia ei ole voinut rytmiä muodostua vielä.
 2) Kerran olemme yrittäneet tuttipulloa, mutta ainakaan Aventin pullo ei käynyt. Haluan kyllä, että tyttö jossain vaiheessa oppii. Haaveissa nimittäin on, että joskus öiden toivottavasti parantuessa ja oman energian lisääntyessä alkaisin käydä kuntosalilla. Voisi lähteä vähän rauhallisemmin mielin, jos tietäisi pullon hätätapauksessa käyvän.
 Tänään viettää esikoinen 4-vuotissynttärijuhliaan. Mummo tekee tuolla parhaillaan autokakkua. Onneksi hän on apuna.
 Oikein mukavaa sunnuntaipäivää kaikille! Ja vielä kerran, [b]rusina[/b], tässä halaus kiitokseksi siitä, että olet ajatellut meitä. *halaa*
 Iituli
miksei meillä toimi se, että syöttää vauvan ihan täyteen illalla, että se nukkuis, kun ei se siltikään nuku??!!! No viime yö ei ollu kovin paha, päivät on ongelmana tai oikeastaan illat. Pieni mies torkkuu vähän väliä, syö, torkkuu, syö, torkkuu ja sit ei päästä ikinä nukkumaan. Ei nukahda kunnolla, mutta on niin väsyny ettei jaksa myöskään syödä kunnolla. Tästä taas seuraa se, että ei myöskään nuku kun on nälkäinen... No kaipa se tästä, ihanasti poika juttelee ja hymyilee koko ajan. Parin kk:n päästä en toivottavasti edes muista enää näitä valvomisia :)
Pyykkiä tulee meillä aika paljon, vauvan vaatteet menee vaihtoon joka päivä kerran pari, esikoinen saattaa pärjätä samoilla vaatteilla koko päivän. Aamulla kuitenkin aina puhtaat vaatteet sukkahousuja ja t-paitaa myöden. Vauvan yöpuku menee myös pyykkiin jokaisen yön jälkeen, kyllä siihen aina kuitenkin hiukan maitoa tms. on mennyt.
Petipuuhat: Voisi kiinnostaa, ja on kokeiltukin, mutta kun poika nukahtaa niin myöhään niin en tiedä missä välissä sitä aikaa olisi... No kahden vkon päästä on jälkitarkastus ja kierukanlaitto, meille kun ei kolmatta tällä hetkellä toivota...
Vauvamahaa on ikävä, ja sitä tunnetta kun näkee vauvan ensimmäistä kertaa. Mies ei halua enempää lapsia, mutta onhan tässä aikaa vielä, täytetään kumpikin 24 tänä vuonna. Miehelle sanoin että kolmonen ois tervetullut sitten kun esikoinen menee kouluun, ettei tytön tarvitse olla iltapäivisin yksin, mies vaan totesi että siitä tulee jatkuva kierre, jos aina täytyy lapsia tehdä kun joku aloittaa koulun :) mutta siis, jos multa kysytään, meidän lapsiluku ei ole vielä täynnä.
Kumpa Iituli teille olisi apua vyöhyketerapiasta! Mäkin tunnustaudun jonkin sortin vaatefriikiksi, ja olen tässä jo vaivannu päätäni ensi syksyn haalariasioilla :) Siis nämä jouluvauvathan ovat syys-lokakuussa jo 9-10kk vanhoja, ja meillä ainakin vauva " joutuu" mukaan puistoilemaan kun esikoisen täytyy kuitenkin päästä ulkoilemaan. Äp:n ohuella haalarilla ei tee puistossa " mitään" , ja syksyllä kun ei vk-haalareita enää oikein löydä kaupoista... Kai se pitää keväällä ostaa joku ja toivoa et koko osuu kohdalleen.
Jaksamisia vielä kaikille yökukkujille, sairastajille ja väsyneille!
Petra ja poika 23.12