JOULUNTÄHTIEN -06 viikonloppu (pe-su)
Kommentit (34)
 Huh, mikä viikonloppu. Tällä kertaa ei syynä ole mahavaivat (tai tavallaan), vaan aika paljon kurjempi juttu. Mietin kovasti, viitsinkö tästä edes kirjoittaakaan, en halua että kenellekään tulee mitään turhia pelkoja. Sorry nyt omanapaisuus, vastailen galluppeihin ja kommentoin juttuja vähän paremmassa mielentilassa sitten myöhemmin...
 Onneksi nukumme perhepedissä, sillä pe-la vastaisena yönä heräsin maailman kammottavimpaan ääneen; tukehtumaisillaan olevan vauvan korinaan. Alpi, joka nukkuu yleensä kyljellään tai selällään oli vetäissyt juuri limaisen ja kokkareisen pulautuksen henkeensä ja oli selällään silmät kauhusta laajenneina ja kasvot sinipunaisina, yrittäen kakoa hengitysteitään auki. Olin hereillä sekunnin murto-osassa, käänsin vauvan käteni päälle vatsalleen pää alaspäin niin että lima tuli ulos. Alpi kakoi ja yskähti ja luojan kiitos sai vedettyä henkeä!
 Olin varmaankin hieman shokissa tapahtuneesta, mutta hain vauva sylissä puhelimen ja puhelinluettelon, herätin miehen ja soitin TAYSn lasten päivystysvastaanottoon kysyäkseni ohjeita. Alpi oli ihan virkeä ja  hyvävointisen oloinen eikä yskiskellyt, joten imetin poikaa samalla. Ohjeeksi sain lähteä aamulla (ellei tilanne muutu pahempaan) oman tk:n päivystykseen, että lääkäri kuuntelisi vauvan keuhkot. Riskinä siis infektio tuossa pulautuksen henkeen vetämisessä, jos vauva tulee vetäisseeksi pulautusta keuhkoputkiin.
 Aamulla (eilen) käytiin päivystyksessä ja ihana lääkäri kuunteli keuhkot todella huolellisesti ja tutki muutenkin vauvan voinnin. Onneksi ei rahinoita hengitysteissä! Jatko-ohjeena oli tarkkailla ruumiinlämpöä, jos yhtään lämpöilee niin takaisin päivystykseen josta annetaan lähete TAYSn lastenpäivystykseen. Toistaiseksi ei lämpöilyä, joten pidetään peukkuja että selvisimme säikähdyksellä. Lääkäri lohdutteli, että usein vauvalla tuollaisessa tilanteessa toimii kuitenkin kurkunkannen sulkeutumisrefleksi.
 Tapahtuneen jälkeen en ole oikein nukkunut syvää unta, vaan heräillyt vähän väliä tarkastamaan vauvan vointia. Toivottavasti pääsen tästä pelosta pian yli, tuskin sama tapahtuu uudelleen. En vain voi olla ajattelematta, olisiko Alpi saanut hengitystiensä auki jos en olisi ollut vieressä kääntämässä häntä?
 Tinuri, tosi tosi tosi onnellisena noista kahdesta lapsestaan
 Hui kamala, mitä olette kokeneet!
 Luojalle kiitos, että Alpi-kulta on kunnossa!
 Tottakai sinulla pyörii koko ajan mielessä että MITÄ JOS... Mutta koita nyt olla rauhassa, onneksi kaikki on parhain päin. Onneksi Alpi oli vieressäsi. Uskon kyllä, että tuosta seuraa menettämisen pelko vielä pitkän aikaa!
 Meillä siis PikkuPoju on meidän neljäs lapsi. Meillä on noitten kolmen ensimmäisen kanssa ollut vastaavanlaisia tilanteita, ei nyt ihan samalaisia, mutta läheltäpiti tilanteita, joiden jälkeen on pitkään ollut tosi säikkynä. Pitkän aikaan olen jäänyt miettimään, että mitä jos.. mitä jos.. ja itkuun ja murheeseen asti olen niitä pyöritellyt mielessäni.
 (meillä esikoinen meinasi tukehtua pienesineeseen, onneksi tulin suihkusta pois aienmmin kun en pessyt tukkaani, jos olisin pessyt... Toka lapsi tipahti kantokopasta kyläpaikassa rappukäytävän lattialle otsa edellä ollessaan 1vk ikäinen. Kantokopan sanka petti. Onneksi en kantanut juuri sillä hetkellä portaissa! Olimme vain muutaman metrin päässä portaista... mitä jos sanka olisi pettänyt vain sekuntteja myöhemmin?)
 Nuo on kaksi pahimpaa läheltäpiti-tilannetta, joita välillä vieläkin itku kurkussa muistelen.. Onneksi mitään ei käynyt, mutta vain hetkistä kiinni, etteikö olisi voinut käydä paljon pahemmin. Sehän siinä pahinta onkin jos/kun jää pyörittelemään sitä MITÄ JOS...
 Eli onneksi kaikki on kunnossa, koita nyt vaan sinä rauhoittua (helpommin sanottu kuin tehty, tiedän.. itsekin pyörittelen niitä mielessäni vielä vuosien päästä =/ )
 IITULI:
 Sulle vastaan vielä nyt samalla.. Olen tämän viikonlopun miettinyt -osin teidänkin hyvien kokemuksien innoittamana- vyöhyketerapiaa. Luultavasti huomenna tilaan ajan, kannattaahan sitä kokeilla!
 -mm-
 Mukavaa että Iitulilla nukuttiin hieman paremmin :)
 Läheltä piti-tilanteet : niitä on ollut meilläkin isompien lasten kanssa ja vieläkin tulee ahdistunut olo kun niitä muistelee. On käsittämätöntä mitä kaikkea voikaan sattua kun silmä välttää hetkeksi aikaa :(
 Hereilläolo : Meillä ollaan aamusella hereillä 1-2 tuntia, samoin iltapäivällä ja illalla. Jos pystyy nukkumaan ulkona niin uni maistuu jopa 2-4 tunnin pätkissä, sisällä huonommin päiväsaikaan. Illalla klo 19-23 välinen aika menee valvoessa ja välillä vauva ottaa pienet 10 minuutin nokkaunet. Autoon hän nukahtaa aina (onneksi) kellonajasta riipumatta.
 Sisustuskurssi : aika hyvä vinkki ihan uuden tilan sisustajalle on se että piirtää pienoiskoossa ja oikeassa mittakaavassa ne kalusteet joita on tarkoitus laittaa tilaan, on helpompi liikutella paperihuonekaluja kuin oikeita ja samalla näkee mitä mahtuu. Erityyliset huonekalut sulautuvat yhteen jos ne ovat samanvärisiä, esim. antiikkihuonekalut ja modernimmat, kannattaa ottaa kaksi pääväriä sisustukseen + lisäksi yksi tehoste, esim: ruskea ja valkoinen ja mausteeksi sininen. Makuuhuoneeseen viileitä sävyjä : sinistä, harmaata jne jotta tila rauhoittaa. Valkoinen suurentaa, tumma pienentää. Pienempiä kokonaisuuksia kannattaa koota ryhmiksi/kokonaisuudeksi jotta tilpehöörit tulevat paremmin esille, esim. samanväriset/samankokoiset kirjat samalle hyllylle, samanväriset koriste-esineet samalle hyllylle jne. Huonekalut kannattaa " koota"  matolla yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, esim. sohvat, nojatuolit ja pöytä maton päälle. Tauluja laittaessa leikkaa vaikka sanomalehdestä taulujen kokoiset muotit jotka järjestelet lattialla ensin mieluisaksi ryhmäksi ja sitten vasta laitat seinälle. Ihan hyviä vinkkejä :) Joskus kannattaa pyytää vaikka kaveria sisustamaan oman olohuoneen uudelleen, näin saa uutta perspektiiviä asioihin - itse ei välttämättä näe tilan mahdollisuuksia. Nyt olisi sisustusintoa vaikka muille jakaa kun vain tietäisi mistä kohtaa aloittaisi. Nyt kotona ollessa olen siivoillut aika paljon ja pyöritellyt huonekaluja edestakaisin. Me olemme suunnitelleet katon korotusta+toista kerrosta joita olisi tarkoitus alkaa rakentamaan kesällä joten koko kämppä menee uusiksi. Neliöitä tulee ihan kivasti lisää, nyt on 140 m2 ja yläkertaan tulee 60-100 neliötä lisää joten asuminen tulee saamaan ihan uudet ulottuvuudet. Siinä mielessä olemme onnellisessa asemassa että lokakuussa nykyinen asuntolaina on maksettu kokonaan pois ja rahaa jää enemmän sitten remonttia varten. Kun vain malttaisi odottaa...... menee vähän asian vierestä mutta nyt on niin höyry päällä että pitää lähteä heilumaan mittanauhan kanssa makuuhuoneeseen - toivottavasti vauva vetelee sikeitä mahdollisimman pitkään ulkona :)
 MrsCruiser

Heti ensimmäiseksi onnittelen IITULIA paremmista öistä vauvan kanssa. Olen muutes muiltakin kuullut yhtä positiivisa kokemuksia vyöhyketerapiasta! Toivotaan, nyt että masuvaivat helpottavat entisestään.
 MrsCruiser: kuulostaapa kivoilta nuo sisustusvinkit! MInäkin olen miettinyt sisustuskurssia. Onko tuo sinun kurssi jonkin opiston järjestämä? Totta muuten sekin, että arkkitehdit eivät välttämättä osaa ajatella perheen tarpeita, varsinkin jos kyseesä on itse perheetön suunnittelija. Meillä ainakin on kokemusta tällaisestakin. Nykyisin ajattelee kaiken sisustuksessa kestävyyden ja helppohoitoisuuden kannalta, siivoamista ja huoltamista on muutenkin aivan riittävästi.
 RAskausmasusta: itse en haikaile masun enkä raskauden perään Sen verran hankalaa minulle raskaana oleminen on ollut. Mutta ne vauvat, ah ne on ihania;)VAikka valvottavatkin! EN varmaan ikinä pääse eroon vauvakuumeesta, jota muuten ei ollut juurikaan tässä määrin ennen esikoista! Vielä kuitenkin haluaisin sen kolmannen, mutta nyt tauko olis paikallaan. Minullakin ikä tulee vastaan, joten lähimmän 3 v aikana 3. on hankittava.
 Tuttipullo meillä on satunnaisesti käytössä. Äidinkin on hyvä irrottautua ja meillä vauvan nälkää ei voi mitenkään ennakoida.
 Päivärytmi nimittäin vaihtelee aikalailla. Joskun poika nukkuu melkein koko päivän, toisinaan vain1-2 tunnin pätkiä.
 Pyykistä vielä: en pese vauvan pyykkiä erikseen, en muista että olisin esikoisenkaan vaatteita pessyt erikseen. sen verran pihi olen, että yritän pestä suht täysiä koneita!
 Niin, olen muuten aloitellut kestovaippaikua vauvan kans ja tuntuu toimivan!Olen osakestoilijatyyppiä:yöksi ja kylä- sekä kauppareissuille kertikset.
 Himpura
palasin vielä lukemaan ketjua ja huomasin kauhukseni mirä teille olikaan sattunut! huh, huh! onneksi pääsitte säikähdyksellä....meilläkin on pukluvauva ja nyt poika on alkanut kääntymään kylkiasennosta selälleen ja olen miettinyt että onkohan mahdollista että puklua menee hengityteihin..
 [b]Tinuri,[/b] vastailinkin jo sinulle eilen. Onneksi tosiaan selvisitte säikähdyksellä. En totisesti osaa edes kuvitella, miltä tuntuu herätä tuolla tavalla. Huh huh. Saitko nukuttua viime yönä? Ajan myötä sitä varmasti osaakin nukkua, mutta varmasti se vie aikansa.
 [b]M-m[/b]. Taisit kirjoitella, että teilläkin on tapahtunut aika paljon vähältä piti -tilanteita. Kyllä se elämänlanka taitaa olla meillä aika kaikilla aikamoisen heikko. Oli ihana lukea, m-m, viime yöstäsi. Todella loistavaa! Toivottavasti saat nauttia niistä jatkostakin. Tuon tunteen osaan kyllä kuvitella, miltä tuntuu, kun yö sujuu odotuksia paremmin ja on levänneen oloinen.
 Minä pelkään, että meillä on tulossa itkuinen yö taas. Vauva on ollut aika levoton ja itkuinen tänään jo päivällä. Yleensähän hän on sitä öisin, mutta nyt on ollut myös päivälläkin. Sydän kurkussa taidan illalla laittaa nukkumaan. On muuten jännä, että vaikka kauhuöistä (tiistaita ja keskiviikkoa vasten olleet yöt) on vain puoli viikkoa aikaa, niiden täyden järkyttävyyden on ehtinyt jo unohtaa. Tosin valitettavan nopeasti ne palaavat mieleen. Onneksi huomenna on uusi aika vyöhyketerapiaan.
 Hyvää yötä nyt kaikille ja kiitos taas kerran minua tsempanneille ja parista viimeisestä hyvästä yöstä onnitelleille!
 Iituli
 Lassi nukahti jo vähän jälkeen yhdentoista mutta mulle ei vaan tuu uni silmään... Viime yönäkin menin yhden aikoihin sänkyyn ja unen päästä sain kiinni vasta kolmen jälkeen =/ Väsyttää kyllä jatkuvasti, mutta uni ei vaan tuu. Pitäis rauhottaa vähän tuota mieltä kun päässä pyörii taas sata asiaa... Viikon oon istunu kotona Lassin sairastelujen ja noiden pakkasten takia ja on näköjään jääny liikaa aikaa joka asian syvälliseen pohtimiseen =) Jostain syystä pienetkin pulmat tuntuu tosi suurilta ongelmilta kun niitä pyörittelee päässä sängyssä maatessa ;)
 RASKAUSAJASTA oli galluppia... Joudun myöntämään että mulla on tullu ihan kauhee IKÄVÄ masua =/ Ois niin ihana kun ois sellanen pyöree masu ja sais tunnustella pienen liikkeitä =)
 Mullahan raskausaika meni ihan hyvin ja mun kaverikin kommentoi loppuraskauden aikana että mähän oon yks vauvantekokone kun mulla ei ollu mitään suurempia ongelmia =) Isänikin oli ihmeissään kun kyseli mieheltä että montako kertaa oot joutunu leikkaamaan varpaankynnet ja mies sanoi että itsehän tuo emäntä näyttää ne leikkaavan... Hänkin sanoi synnytyksen jälkeen että mietti jo, että ovatko laskeneet lasketun ajan väärin kun olin niin ketterässä (?!) kunnossa ihan loppuun asti =) Synnytystä en haluaisi kokea uudestaan, mutta jos kaikki menee hyvin niin enköhän mä pyöräytä vielä pari pientä =)
 Oli muuten miehellä aika hyvä ilme kun yks päivä huokailin että ois kyllä ihana sais sen masun takaisin... Hänelle taitaa riittää tämä yksi vauva ainakin vähäksi aikaa =D
 Kello näyttää kyllä olevan jo niin paljon, että pakko yrittää nukkua...
 Edelleen jaksamisia ja tsemppiä masuvaivaisten vanhemmille ja kovasti paranemisia nuhanenille!
 Onneksi Lassille ei näytä tulevan erityisempiä oireita tuosta suklaasta ku (nolona tunnustan) mulla menee tällä hetkellä sitä parikin levyä viikossa... Tiedän, kauhee määrä, mutta jäin koukkuun raskausaikana =/
 Nyt " ilta" pesulle =)
 pimmi + Lassi 2.12
 Ensin kaikille masuvaivaisten äiteille jaksamisia ja myös sairastavien lasten äiteille, vaikka meilläkin on pientä nuhaa mutta ei onneksi mitään pahempaa (koputan puuta).
 Vauvan rytmistä on ollut puhetta joten vähän meidän typykän rytmistä sitten...
 Meillä yö unet alkaa klo 22 ja syömään herätään klo 4 ja siitä sitten nukutaan aamu klo 8-9 vaihtelee päivästä. Päivällä sitten nukutaan ulkona 11-14 välinen aika ja sitten seurustellaan ja välillä tietenkin syödään niin tuonne 17 asti ja sitten nukutaan taas pari tuntia jonka jälkeen valvoskellaan sinne klo 22 asti. Päivällä siis syödään 3-4 kertaa. Joten näillä yö unilla saaa hyvin nukuttua itsekkin, ainakin nyt kun isosisako palasi päiväkotiin takaisin 4 tunniksi päivässä 4 päivänä viikossa, joten rauhallista on sen aikaan ja saa tehtyä koti hommia
 Gallubbia oli myös vauvavatsan takaisin haluamisesta ja lapsi luvusta.
 Mulla on ollut hiukan hinkua siihen vauva vatsaan täytyy myöntää, mutta isäntä on sitä mieltä että meidän lapsi luku on täynnä, joten ehkä vielä saan odotella ja suostutella jossain kohdassa jos vaikka vielä hankittaisiin se iltatähti, lapsia meillä on siis 2.
 Pyykki määrästäkin on ollut puhetta meillä kone käy ainakin joka toinen päivä, välillä jopa joka päivä, joten kyllä pyykkiä kertyy vaikka ei vauvalla mene kuin kaksi kerrastoa viikossa, mutta sitten on isännän ja isosiskon pyykit jota kertyy joka päivä urakalla.
 Ristiäiset meillä oli 4.2 ja tyttö sai nimekseen sen mikä jo laitoksella oli tiedossa vaikka kaikilta muilta se salattiinkin hyvin ihan h- hetkeen asti, nimeksi tuli siis Marianna Kristiina. Lahjoiksi sai kummikehyksen, vauva kirjoja 2, vaatteita, ensi ateria setin, rahaa ja paljon muuta kaikkea en edes muista.
 sitten vilä joku kyseli että mistä päin ollan niin me ollaan kanssa Turusta niin kuin jotkut muutkin, taisi olla pikkusisko ja niisku ainakin jos oikein muistan.
 Mutta nyt kutsuu jo tuhina sitteristä, joten pitää taas mennä katsomaan mitä tarvitaan...
 Tanja, Marianna 21.12. ja isosisko 3 v.

Huh, kun nämä viikot menee nopeesti, vaikken tälläkään viikolla oo tehnyt yhtään mitään. Mihinkään ei ole voinut mennä pakkasten takia ja sit kun tytöllä on tuo flunssa, niin ei senkään takia olla edes autolla käyty missään. Tylsää! Olla vaan täällä neljän seinän sisällä nyhjöttämässä. Aivan masentaa. =/
 Täällä meni yö taas hyvin. Tyttö nukahti klo 22, tankkas klo 23, tankkas uudestaan 4.30 ja sit heräs 7.30 uudestaan syömään, muttei sit syönykään kun nenä oli niin tukossa. Imin kyllä molemmista sieraimista keltaista räkää, muttei tyttö kuitenkaan syönyt. Mentiin aamupesulle ja sit hän nukahti uudestaan ja söi sit 9.30. Meillä siis takutaan nyt tuon syömisen kanssa. Menee n. 4-5h joka syötön välissä. Terveenä hän söi kyllä useammin päivällä ainakin. Toivottavasti maito ei lopu tätä menoa ja että hän kuitenkin saa tarpeeksi ruokaa ja kasvaa. Maanantaina neuvola, niin sielää sen näkee. Meidän neiti kun on aika pitkä ja hoikka, eli painosta voi tulla sanomista. Meni viimeksi vähän alakäyrillä painon kanssa.
 [b] G: raskausmaha [/b] vähän mä sitä kyllä kaipaan. En loppuraskautta vaan sitä rv 19-36. Loppuraskaudessa mulla tuli niin hirveesti turvotusta että sitä en kaipaa. Mutta kai me odotetaan ennen kuin seuraavaa aletaan miettiä. Mies ei oikein innostu ajatuksesta vielä. =) Vaikka hän pääsee paljon helpommalla tällä hetkellä. Päivät töissä ja illalla on muita projekteja, ettei hän montaa tuntia joudu tytön kanssa oleen. Mutta sen ajan mitä ehtii hän on ihan mielellään tytön kanssa.
 [b] Vaatekoko:[/b] meillä nyt käytössä 62. 56 on jo liian pieniä.
 [b] G: Hiustenlähtö?[/b] Onko muilla ilmennyt tällainen ongelma? Mulla lähtee hiuksia päästä ihan kiitettävästi. Huomasin tässä pari päivää sitten. Jos vähäkin koskee niin tippuu hius. Voiko tälle tehdä jotain??
 Jaahas, sängyssä ollaan hereillä.. Täytyy yrittää jos neidille kelpaa ruoka.. =)
 Toivotaan lämpöisempää ilmaa viikonlopuksi, että pääsee vähän ulos käppäileen. =)
 rusina & tyttö 5.12
 Jospa nyt ehtis kirjottaa enempi ku taapero meni päikkäreille ja vauvakin nukkuu, vielä.
 Elikkäs galluppia pukkas monesta aiheesta: pyykinpesu, sitä meillä riittää! Pari koneellista päivässä pesen, parhaimpina päivinä kolmekin. Onneksi on kuivausrumpu, jota ilman tulisin hulluksi! Tosin hulluuden partaalla oon nyt viikon ollu jo kun rumpu on korjattavana, lupasivat tällä viikolla sen tuoda takasin, mut ei oo kuulunu vielä mitään.. Sitä odotellessa...
 Raskausmasu: Sitä on tavallaan ikävä, toisaalta taas ei! Mullahan oli hirmuiset turvotukset viimeset kymmenen viikkoa joten sitä en kaipaa, mutta ne pikkuisen potkut! Me oltiin niin satavarmoja raskausaikana,että nyt on lapsiluku täynnä mut nyt täytyy tunnustaa etten oo enään ollenkaan niin varma. Meillä on siis neljä lasta. Kyllä mä synnärilläkin  vetistelin, että täältä ei koskaan enään lähetä pikkuisen kanssa tämän jälkeen, mutta koskaan ei pidä sanoa ei koskaan, varsinkin kun tota aikaa on vielä reippaat kymmenen vuotta iän puolesta siis.
 Petipuuhat: Ne on alotettu jo aikaa sitten! Mulla kun ei jälkivuoto kestänyt kuin kaksi viikkoa ja ei tullut kuin kolme tikkiä synnytyksestä,  vaikka oli iso poika (4940g 53,5cm) ja ilman puudutuksia syntyi , niin toipuminen kävi hurjan äkkiä ja tosiaan kolme viikkoa synnytyksen jälkeen oli jo palattu normaaliin näissä hommissa:)
 Oli muutes hauskaa kun olin jälkitarkastuksessa, lääkärillä oli sijainen, joku venäläinen ja todella huono suomi. Ihmetteli ensteksi miten en enää imetä, ei millään ymmärtänyt ettei maito ole riittänyt yhdellekkään minun lapsista. Seuraava ihmettelyn aihe oli just toi jälkivuoto. Lääkäri kysyi minkälaista vuoto on nyt, kun yleensä kaksi-kolme kuukautta vuotaa. Kun kerroin vuodon kestäneen kaksi viikkoa, hän oli ihan ymmällään, totesi vain: Sinulla kaikki menee vähän väärin päin,eikä niinkuin muilla. No, pää-asia että kaikki oli ok!
 Tänään olisi sitten se vapaailta! Jotenki ei nyt yhtään huvittaisi lähteä mihinkään, enkä raaskisi viedä Onnia hoitoon! Mut tosiaan ne liput on ostettu jo marraskuussa ja mies on kovasti odottanu että yhdessä lähetään viihteelle, joten ehkäpä mun täytyy vaan irrottautua hetkeksi tästä äidin roolista.. No hyvää se tekee saada hetki omaa aikaa, mutta aina kun vie vauvan ekaa kertaa hoitoon, se tuntuu aivan kamalalta! Ehkäpä mä taas kuitenkin selviän siitä, ja vietän hauskan illan miehen kanssa!
 Nyt tuli isommat pojat koulusta ja eskarista, joten menen kysymään päivän tapahtumista!
 Viikonloppuja!
 4äippä ja Onni 12.12

Nyt sitten tiedän miten viestit voivat " karata"  ennenaikaisesti bittiavaruuteen kun on  näköjään liian nopeat sormet.
 Meillä vaihteeksi nukutaan päivällä, eilinen meni 15 minuutin torkuilla ja nyt vauva simahti turvaistuimeen kun kävin hakemassa tyttären eskarista. Pikkuinen ei herännyt edes kun nostin hänet sänkyyn nukkumaan. Taitaa olla melkoinen nälkä kun herää uniltaan.
 En millään meinaa uskaltaa luottaa siihen että vauva saa rinnasta tarpeeksi maitoa, annan aamulla ja illalla lisäksi pullosta lypsettyä maitoa. Pitkien yöunien jälkeen on pakko lypsää tankit tyhjiksi, samoin teen illalla. Joku kyseli miten saan vauvan nukkumaan niin pitkään.... syötän ensin illalla parin tunnin välein rinnasta ja sitten tankkaan pullosta lypsettyä maitoa niin paljon kuin vauva jaksaa syödä,sitten onkin taju kankaalla ja uni maistuu.
 Jaha, nyt herättiin.... vihainen ääni kuuluu sängystä
 MrsCruiser
 Omat vanhempani asuvat 750 kilometrin päässä ja appivanhemmat vielä vähän kauempana. Arvatkaa, onko heitä ollut ikävä unettomina öinä... Lapsenvahtipalvelujakin enemmän kaipaisin seuraa.
 Viime yönä vauva heräsi valvomaan vasta klo 2.30. (Kahtena aiempana hän valvoi putkeen klo 24/1-6.) En vain itse saanut tuohon mennessä nukuttua. Äitini, joka tuli meille eilisiltana, sanoi illalla, että hänet voi sitten herättää, ettei tarvitse miestä vaivata. No, puoli 4:ltä sitten äiti astui remmiin ja sain itse nukahtaa 1,5 tuntia. Sitten valvoimme kolmisin (naiset kolmessa sukupolvessa) toista tuntia. Sain mennä 6:n jälkeen nukkumaan, kun äiti jäi vielä nukuttamaan tytön. Onneksi tyttö oli nukahtanut nopeasti. Herätys oli valitettavasti jo klo 9 eli unta on takana 4,5 tuntia... Onneksi sain nukahtaa päivällä, kun mummo leipoi esikoisemme kanssa pullaa. Nyt on pakastin täynnä korvapuusteja, nam!
 Arvatkaa taas eilisen perusteella, käykö kateeksi lukea teidän muiden vauvoistanne. Tuntuu ihan käsittämättömältä, miten jotkut vauvat voivat nukkua jopa koko yön jo. Onneksi olkoon, MrsCruiser, vaan! :-) Aika monella tuntuu nukkuvan yhdellä syötöllä. No, joku taisi sanoakin aiemmin, että huonosti nukkuvista vauvoista tulee helppoja lapsia. Se olisi ihan oikeus ja kohtuus! :-) Olen siis vain hyvällä tavalla kateellinen. Soisin kyllä hyvin nukkuvat ja " vaivattomat"  vauvat joka ikiselle äidille, myös itselleni.
 Tänään menemme vauvan kanssa vyöhyketerapiaan. Moni on saanut siitä avun, mutta itse en jaksa uskoa siihen. Tuntuisi omituiselta, miten vauvamme masuvaivat saisi sillä tavalla pois. Minusta vähän tuntuu, että meillä mennään näissä asioissa vaikeimman kautta. :-(
 Raskasta on, mutta kuten eilisessä viestissä sanoin, tämä hinta on maksettava tytöstä. Hän on kyllä niin ihana kuin vain olla voi ja olen kiitollinen ja ikionnellinen, että saimme tämän upean pikkutytön, vaikka hänen hoitamisensa onkin joskus todella raskasta. Lopetan tämän päivän itsesääliosuuden siis tähän. :-)
 Sitten gallupeihin:
 1) En todellakaan hankkiudu enää raskaaksi. Kaksi lasta on meille ihan riittävästi. Enkä sano tätä vain siksi, että yöt ovat niin risaisia, vaan tämä oli tiedossa jo aiemmin. Oli vähällä, että meille olisi riittänyt yksikin...
 2) Petipuuhia ei olla vielä harrastettu... Tosin mieli voisikin jo tehdä, mutta en tiedä, missä välissä niitä ehtisi harrastaa. Lisäksi jos on umpiväsynyt, voi olla muutenkin vähän starttivaikeuksia.
 3) Pyykkiä kertyy tosiaan julmetusti. Onneksi noita 62-senttisiä vaatteita on sen verran, ettei tarvitse vajaita koneellisia pyörittää.
 Niin, vaatteet on mun aatteet. Olen varsinainen himoshoppailija. Ennen raskautta tuhlasin aika lailla surutta rahaa omiin vaatteisiin. Koska itse asiassa tänään on viimeinen päivä, kun saan täyttä palkkaa, täytyy vähentää omia ostoksia. Toisaalta eipä niitä täällä kotona kökkiessä tarvikaan lisää.
 Tytön garderobiin kuuluu nyt kaikkia amerikkalaisia ihanuuksia. Veljeni kävi työmatkalla Suomessa ja toi tullessaan tilaamiani vaatteita. Lapsilisä, jos toinenkin, on tuhlattu jo etukäteen eri nettikauppoihin. Veljeni vaimo on myös osallistunut talkoisiin ja ostanut paikan päällä USA:ssa puolestamme vaatteita. Osa merkeistä taitaa olla sellaisia, jotka ihan uppo-outoja: Carter´s, First Moments, Gap ja Levi´s.
 Arvatkaa, ovatko pienet 1,5-vuotiaalle tytölle tarkoitetut vaaleanpunaiset Levikset ihan ihkut. Juuri äsken esittelin äidilleni noita ihanuuksia, kyllä ne ovat ihania! :-) Skaala on yksitoikkoista, mutta ihanaa: vaaleanpunaista ja -violettia sekä ripauksena vähän luonnonvalkoista. En usko, että ihan heti kyllästyn vaaleanpunaiseen. Suomesta en olekaan ostanut kuin kolme bodya ja kahdet housut. Ai niin, käytettynä ostin kyllä kasan vauvanvaatteita ystävältäni. Ne menevät mainiosti kotivaatteina ja jossain täytyy säästääkin.
 Jep, oikein hyvää viikonloppua kaikille! Nauttikaahan te, hyväunisten vauvojen äidit, hyvästä tuuristanne.
 Kovasti tsemppiä kaikille koliikki- ja masuvaivaisten vauvojen äideille!
 Iituli + tyttö 7 vk
enpä ole ehtinyt kirjoitella kuulumisia ja on tullut taustailtuakin vain vähän, joten olen vähän pihalla vauvojenne kehitysaskeleista :/ tässä kuitenkin meidän kuulumisiamme ja gallupvastauksia:
1) sen verran on ikävä vauvamahaa että voisin raskautua uudelleen. en tosin tiedä onko meidän perhetilanne uuteen vauvaan paras mahdollinen.. mieshän muuttaa ulkomaille useammaksi kuukaudeksi ja vauvan hoitaminen on näin ollen minun kontollani tuon ajan. raskaus ja vauvanhoito voi olla aika haastava yhtälö, ehkä.
2) edelliseen liittyen, petipuuhia emme ole vielä ihan loppuun saakka ehtineet kokeilla. kerran melkein, mutta vauva heräsi kesken kaiken :O ihan kuin hänellä olisi vainu nukkuessaankin huomata koska häneen kohdistuva huomio herkeää.. eli: lisää vauvoja ei tule tällä meiningillä. mies oli kyllä heti synnärillä sitä mieltä että vielä saisi tulla ainakin yksi.
3) pyykkiä syntyy joka päivä ainakin yksi koneellinen. mies on sen verran aktiivista sorttia että mylly pyörii päivittäin! vauvan vaatteet pesen ihan siinä missä aikuistenkin, tosin pesuaineen olemme vaihtaneet hajusteettomaan. ne, jotka pesevät vauvan vaatteet erikseen, kärsiikö kysyä mikä siitä on hyöty? ihan uteliasiuudesta kysyn, sillä sehän on _pesu_kone. onko kyse siitä että käytätte eri pesuaineita vauvalle ja itsellenne? milloin alatte sitten alatte yhdistellä vauvan ja muun perheen vaatteita?
olikohan niitä muita galluppeja?
4) tuttipulloa emme ole antaneet, sillä poika ei osaa vielä syödä kunnolla edes huvituttia! tuttia pitää pitää koko ajan paikallaan, muuten poika työntää sen kielellään ulos. en ole turvautunut tuttiin montaakaan kertaa..
meillä on alkanut pikku hiljaa yöt sujua. pikkunalle on nukkunut muutamaa yötä lukuun ottamatta vieressä ja hänelle alkaa muodostua jo jonkinlainen rytmi. nukutan hänet illalla heti kun näen hänen hierovan kasvojaan tai haukottelevan syvään. meillähän oli ensin ongelmana se, ettei hän nukahtanut ihan helpolla ja väsymys meni välillä yli. hän saattoi valvoa yhtä mittaa jopa 5 tuntia (ei kivaa yöllä!). nyt hän siis nukahtaa n. klo 22-23 välillä ja herää joko kahden tai kolmen tunnin välein yöllä. sitten klo 5-6 aamulla hän on aivan virkeä ja hymyilee valloittavasti noin 1-1½ tuntia nukkuakseen taas kahden tai kolmen unet.
valveillaolo- ja nukkumisjaksot erottuvat nyt selvemmin kuin aiemmin ja se helpottaa vähän kodinhoitoa. lisäksi päivisin poika nukkuu melkein aina pinnasängyssä. nukkuuko teidän muidenkin pikkuiset makeasti sitterissä? (meillä on sellainen säädettävä babysitter)
oletteko tutustuneet vauvojen kasvatusoppaisiin? olen lukemassa yhtä, mutta en oikein allekirjoita niitä metodeja. en ala sen tarkemmin erittelemään, mutta olisi kiva tietää oletteko löytäneet hyviä oppaita joissa käsitellään mm perhepetiä ja imettämistä vähemmän fanaattisella nuotilla.
ja sitten vielä kysyisin vauvan itkusta: joko olette oppineet tunnistamaan nälkä- ja väsymysitkut toisistaan? tunnustan: minä en. kokeilemalla ensin syliä ja rintaa voin vain todeta että kyse on joko ilmavaivoista tai väsymyksestä. eli itkut eivät ole ainakaan vielä avautuneet minulle :/
hyvää jatkoa kaikille! ajatelkaa: kohta on KEVÄT! muistatteko, kuinka hartaasti odotimme että raskausviikot etenevät ensin kaksinumeroisiksi ja aina " aamukamman" käyttöönottoon ja joulun odotukseen? sama tilanne on nyt kun poika kasvaa ja kegittyy (tulispa jo kaksi kuukautta täyteen)
ihanaa sunnuntaita kaikille, toivoo mom72 ja pikkunalle 7 viikkoa