Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä vanhemman menettäminen on helpointa?

Vierailija
25.08.2024 |

Onko jotain tällaista ikää? Ehkä ekat vuodet mistä itsellä ei ole muistikuvia?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään ikä ole helppo. Samoin lapsen menetys on suruista suurin .

Miten niin samoin? Vanhempien kuuluu kuolla ennen lapsiansa. Se on siis tavallista ja ihan kaikki normaalit ihmiset selviävät siitä kyllä. 

Lapsi tarvitsee vanhempiaan kehittyäkseen aikuiseksi ja elättämään itsensä.

Vanhemmat eivät tarvitse lastaan. Ja lapsia voi olla monta. Lapsella taas on vain yksi äiti ja isä. Jos niitäkään.

Lapsi ei täällä päin maailmaa jää ilman huoltajaa tai huolehtimaan vaikka olisikin orpo, viimeistään sossu ottaa kopin.

Monille lapsille käy myös niin, että vaikka esimerkiksi biologiset vanhemmat kuolisivat lapsen ollessa pieni, lapselle kehittyy jostain muusta henkilöstä isä tai äiti.

Vierailija
22/47 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta silloin, kun on itse aikuinen. Jos vanhemman menettäisi lapsena, jäisi moni kehitystehtävä saavuttamatta.

Äitini kuoli, kun olin 35. Meidän lapset oli silloin pieniä ja tuntui, että kaikilla muilla oli lasten mummot vielä elossa. 

Isäni elää vielä, olen nyt 50. Isän menettämiseen olen ehtinyt paremmin valmistautua ja se tuntuu ehkä luonnollisemmalta, kun sen aika tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ihan alle vuoden ikäisenä. Tai sitten kun itsekin katselee hautapaikkaansa. Isä kuoli kun olin 26 vuotias, kaksoset oli kuukauden ikäisiä, se oli jotenkin hirveää, kun en ehtinyt näkemään isää kolmeen kuukauteen, ensin piti maata viikkoja ja sitten ei päässyt heti mihinkään kun toinen kaksosista oli niin pieni syntyessään ettei päässyt sittenkään mihinkään 

Vierailija
24/47 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riipu niinkään iästä vaan vanhemmasta. Joidenkin menettäminen on suuri suru, osan taas ei niinkään.

Vierailija
25/47 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakkomielle sulla on vanhempiesi menettämiseen? Joka päivä näitä aloituksia. Kannattaisko sun kehittää joku oma identiteetti ja käsitellä traumasi?

Vierailija
26/47 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sinulla on pahoja mielenterveysongelmia. Jankutat päivittäin samasta asiasta. Keksi jotain muuta tai hae apua. 

Vierailija
27/47 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta silloin, kun on itse aikuinen. Jos vanhemman menettäisi lapsena, jäisi moni kehitystehtävä saavuttamatta.

Äitini kuoli, kun olin 35. Meidän lapset oli silloin pieniä ja tuntui, että kaikilla muilla oli lasten mummot vielä elossa. 

Isäni elää vielä, olen nyt 50. Isän menettämiseen olen ehtinyt paremmin valmistautua ja se tuntuu ehkä luonnollisemmalta, kun sen aika tulee.

Eihän se lapsi ilman hoivaajaa jää vaikka vanhempi tai molemmat kuolisi. Ei se lapsi just biologisia vanhempiaan tarvitse vaan hoivaajia. 

Vierailija
28/47 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menetin isän, kun olin alle 9-vuotias. Kyllä se elämään vaikuttaa, mutta ongelmistani syytän kyllä ensisijaisesti huonoja geenejä. Minun on helppo todeta ilmeinen: minulla on joukko huonoja geenejä, ja voin sanoa sen aivan rehellisesti, koska minulla on kuitenkin suurempi joukko erittäin hyviä geenejä.

Vierailija
29/47 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina täällä joku vanhempi täällä postaa saman kommentin. Eli kun kysytään vanhemman menettämisestä, tämä sanoo että kyllä lapsen menetys on paljon pahempaa. Sitähän kysyttiinkin, just.

Vierailija
30/47 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kuoli itsemurhan seurauksena kun olin 16 ja äitini alkoholiongelman tuottamiin sairauksiin ja valvomattomaan psyykelääkkeiden yliannostukseen kun olin yli kolmekymmentä. Ensimmäinen kuolema jätti elinikäiset jäljet ja tuotti paljon vaikeuksia elämääni, toinen ei niinkään,surua tietysti,mutta alkoholismin vuoksi helpotuksen tunne oli päällimmäinen vaikka häntä rakastinkin,siis sitä todellista äitiäni,joka hän oli vielä ollessani lapsi. Surutyö kestää silti  molempien osalta lopun elämääni. Täytyykin tässä piakkoin viedä syyskynttilät haudalle.

Vierailija
31/47 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menettänyt isän kun olin 7, äitipuoli taas kuoli kun olin 10. Ikävää, mutta ihan hyvä elämä minulla on kuitenkin ollut. En ehtinyt tuntea heitä aikuisena vaan ainoastaan lapsen näkökulmasta. Lapsen maailmassa taas vuosikin on pieni ikuisuus.

Vierailija
32/47 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakkomielle sulla on vanhempiesi menettämiseen? Joka päivä näitä aloituksia. Kannattaisko sun kehittää joku oma identiteetti ja käsitellä traumasi?

Kaikenlaisia sekoja täällä kirjoitteleekin.. Oletko itse menettänyt itsellesi rakkaan ihmisen/lemmikin/tms? Ilmeisesti et,tai sitten työskentelet sotessa sosiaalipuolella.

Vierailija
33/47 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin samoin? Vanhempien kuuluu kuolla ennen lapsiansa. Se on siis tavallista ja ihan kaikki normaalit ihmiset selviävät siitä kyllä. 

Eivät välttämättä selviä. Toisille omat vanhemmat ovat rakkaampia kuin sinulle.

Vierailija
34/47 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1v

Tällöinhän siitä kärsii koko ikänsä.

Vierailija
35/47 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No montako sellaista tunnet, jotka eivät ole selvinneet? Siis suruhan se on liki kaikille, mutta ettei siitä lainkaan selviäisi? Aiivan. 

Vierailija
36/47 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi tarvitsee vanhempiaan kehittyäkseen aikuiseksi ja elättämään itsensä.

Vanhemmat eivät tarvitse lastaan. Ja lapsia voi olla monta. Lapsella taas on vain yksi äiti ja isä. Jos niitäkään.

Kuinka monta lasta sinulta on kuollut, ja kuinka monta olet synnyttänyt tilalle? Jumalauta mikä urpo.

Vierailija
37/47 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1v

Tällöinhän siitä kärsii koko ikänsä.

En minä ainakaan ole kärsinyt. En ole kaivannut sellaista mitä ei ole ollut, minulle normitilanne.

Vierailija
38/47 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No montako sellaista tunnet, jotka eivät ole selvinneet? Siis suruhan se on liki kaikille, mutta ettei siitä lainkaan selviäisi? Aiivan. 

Kaikki selviävät surusta, koska selviäminen on vain sitä että jää eloon. Jotkut kuolevat suruunsa. He eivät selviä surusta.

Vierailija
39/47 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavallahan ne lapsensakin menettäneet selviävät. Aiivan.

Vierailija
40/47 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä kommentoi että vanhemman kuolema on suurempi menetys kuin oman lapsen kuolema. Mahtaakohan hänellä olla siitä omakohtaista kokemusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi