Kuivia alkoholisteja paikalla?
Moi.
Olen 38v alkoholisti ja yrittänyt löytää motivaatiota juomisen lopettamiseksi.
Tullut kuunneltua paljon aiheesta podcasteja ja lukenut artikkeleita. Monissa näistä jutuissa kuivat alkoholistit kertovat "saavansa paljon enemmän tilalle", kun ovat lopettaneet juomisen.
Voisiko joku avata mitä se "paljon enemmän" tarkoittaa konkreettisesti? Olen aika ajoin useamman viikon juomatta ja odotan tämän jonkin löytyvän, mutta se ei koskaan löydy.
Oma arki menee normaalisti hammasta purren ja viikonloppua odotellen, että pääsee juomaan. Perjantaina jo aamupäivästä alkaa helpottamaan oloa kun tietää että iltapäivällä saa avata korkin.
Mikään ei tunnu kivalta ilman alkoholia. On harrastuksiakin, niitäkin harrastan aina humalassa. Olen toki kokeillut myös ilman, mutta ei ole yhtä mukavaa.
Mitä se kuivien alkoholistien "paljon enemmän tilalle" tarkoittaa?
Kommentit (66)
Itse olen ollut välillä vuosiakin juomatta raskauksien/imetysten takia ja en usko, että ikinä pääsen siitä ns.viinanhimosta. Ei mikään juttu elämässä vaan anna sitä nousuhumalan tunnetta, vaikka toki moni asia ihan kivaa onkin. Mutta en usko koskaan luopuvani alkoholista kokonaan vaikka ylilyöntejä on tullut ja tulee jatkossakin. Yritän elää sitä perusarkea selvinpäin ja tehdä kivoja asioita ja olla perheen kanssa, mutta muutaman kerran vuoteen lähten ja vedän parin päivän kunnon rännin..mistä toipuminen vie viikon ja sitten taas ei tee mieli hetkeen mihinkään. Minä en myöskään juo ikinä yhtä juomaa, pidän sitä täysin turhana eli jos juon niin sitten paljon ja kyllä tiedän ettei tämä terve tapa ole, mutta näillä mennään.
20v selvin päin. Ei tee mieli palata entiseen. Olin viinan orja, nyt ei ole enää isäntää, olen VAPAA!
Haitalliset riippuvuudet ovat helpotusta ja pakoa jostain ongelmasta. Traumaa, mielenterveysongelmaa, erilaisuuden kokemuksia, nepsy-häiriöitä, yms. Jos yrittää poistaa vaan riippuvuuden, jää vielä alkuperäinen ongelma hoitamatta. Kannattaa siis avoimin mielin löytää se alkuperäinen ongelma ja hoitaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinun täytyy vain juoda niin kauan, että oma pohja tulee vastaan.
Tämä on se pointti mistä ne vanhat alkoholistit puhuu. Kun on oikeesti vetänyt kaiken naamaan ja kaikki ollut perseellään jo pitkään niin mikä vain on parempaa sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta millä te teette silloin, kun muuten olisitte tuttujen kanssa jonkun kotona, matkoilla tai terassilla, juttelisitte ja joisitte drinksuja?
Älkää tulko sanomaan, että harrastatte liikuntaa. Ei vois vähempää kiinnostaa.
Miksei jonkun kotona, matkoilla tai terassillakin voisi olla selvinkin päin? Mieheni, joka myöskin on holiton, käy jopa baarissa kavereittensa kanssa ja ottaa alkoholitonta olutta. Itse en alkoholijuomien makua kaipaa, enkä jaksa katsella humalaisia ihmisiä enää. Omassa kaveripiirissäni onkin toki lähinnä raittiita tai hyvin vähän juovia, että aikaa vietetään ihan luonnostaan ilman alkoholia. Ne muutamat kaverit, joiden kanssa aikoinaan juomista harrastin, ovat jääneet.
Mutta millä te teette silloin, kun muuten olisitte tuttujen kanssa jonkun kotona, matkoilla tai terassilla, juttelisitte ja joisitte drinksuja?
Älkää tulko sanomaan, että harrastatte liikuntaa. Ei vois vähempää kiinnostaa.