Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat, perehdytys?

Vierailija
25.08.2024 |

Opettajakollegat, miten teidät on perehdytetty työpaikalle?

Aloitin itse uutena nyt syksyllä ja minulle ei siis kukaan näyttänyt tai opettanut mitään.

Vihkovarastosta vessaan ja Wilmasta oppimateriaaleihin on itse pitänyt etsimällä etsiä ja tivaamalla ja jankuttamalla vaatia.

Samaan aikaan toki kaikki rutiinit pitää pyöriä saman tien, mutta siis yhtään missään ei opasteta.

Onko tämä kuinka tavallista??? Tuntuu että olen elänyt nyt kaksi viikkoa privaattia nasujaista.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista se on. Kun kiersin urani alkuaikoina lyhyempiä pätkiä opettajana, sain lähinnä oppilailta kysellä asioiden perään. Ei se koulunjohtajaa kiinnostanut. Yksi jopa näytti nauttivan siitä, että sijaiset olivat ihan pihalla kaikesta. 

Jep, oppilaat minuakin neuvovat koko ajan, siis oma-aloitteisesti. Opetan vielä montaa kasiluokkaa, jotka on muka ihan kamalia ja he pitää minusta hyvää huolta. Esimiehestä ei tod voi sanoa samaa.

ap

Vierailija
22/32 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herää kysymyksiä opettajien ammattitaidosta, jos eivät saa edes toisiaan perehdytettyä.

Yleensä kai työpaikoilla se perehdytys tapahtuu työajalla, eikä niin, että joku jää työpäivän päätteeksi vapaa-ajallaan toista perehdyttämään. Itselläni tunnit päättyy yhtä päivää lukuunottamatta klo 16. Ei kaikilla ole mahdollisuus jäädä kovin pitkäksi aikaa koululle notkumaan, on muutakin elämää. Parasta olisi, jos nimettäisiin joku, joka ehtii perehdyttää ja maksettaisiin tuntipalkka siitä hommasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa oli kyllä uusien opettajien perehdytyspäivä ennen koulun alkua ja nytkin on ollut välituntiperehdytyksiä eri aiheista.

Vierailija
24/32 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on aika tyypillistä. Meilläkin puhutaan joka vuosi, että uudet pitää perehdyttää, mutta se vain jää. Kysymällä pärjää ja hiljalleen oppii talon tavat. 

Lukuvuoden alku on niin hektinen, ettei siinä kyllä kukaan omien töiden ohella ehdi mitään perehdytystä antamaan. 

Tuo kyllä kuulostaa oudolta, että läppärin saanti kestää noin kauan. Apulaisrehtorin ja rehtorin työnjako vaihtelee kouluittain eikä aina ns. kiveen hakattu, kannattaa kyselyn sijaan keskittyä siihen, että saat perusjutut toimimaan ja kysele kollegoilta, he varmasti vastaavat mielellään. Jos koulussa on ohjaajia, heiltä kannattaa myös kysellä, missä mikäkin varasto on ja mitkä ovat käytännöt. 

Yleensä asiat opitaan kantapään kautta. Jokainen tekee hommansa omalla tavallaan.

Vierailija
25/32 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole kauheaa. Itsekin vaihdan koulua usein sijaisena, eikä kukaan automaattisesti ikinä missään tajua neuvoa mitään. Yhdessä koulussa kierrätettiin kaikki uudet tulijat koko rakennuksen läpi ryhmässä, mutta se paikka olikin aivan valtava ja uusia kymmenkunta. Yleensä vuoden alussa kokouksen päätteeksi nykäisen jotain kollegaa hihasta ja pyydän neuvomaan, missä vessat jne. ovat. 

Vierailija
26/32 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa uusille opettajille on sovittu ns perehdyttäjä-opettajat, jokaiselle omansa. Kaikilta saa toki kysyä, mutta nämä konkarit ottavat sitten uudet siipiensä suojaan ja ohjaavat kaikessa. Ilmeisesti näin ei ole ihan joka paikassa.

Vierailija
27/32 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on erikseen perehdytystilaisuus uusille ennen opiskelijoiden ekaa koulupäivää syksyllä. Lisäksi järjestetään välituntikoulutuksia sähköisiin materiaaleihin liittyen tarvittaessa pitkin syksyä. Ja kollegat auttavat. Olen ollut siinä luulossa, että jotain tällaista on kaikkialla, mutta eipä näköjään ole.

Vierailija
28/32 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytettiin voimistelusalin pukuhuoneen vieressä olevassa varaston seinässä pallotelineen takana reikä,

josta voi tiirailla tyttöjen suihkussa niitten karvoittuvia pilluja..

Vierailija
29/32 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vailla itse tuöhön ohjeita, mutta siis työkalut ja ohjelmat ja jonkinlaisen selonteon itse rakennuksesta, ihmisten työnjaot ja tiedon, mistä löydän eri vuorolistat ja mistä tarvikkeet.

Näitä on ollut mahdotonta ja toivotonta saada.

Sen sijaan suunnilleen jokainen ohikulkiessaan kyllä huomauttaa mitä teen heidän mielestään väärin. Tyyliin istun väärässä tuolissa. Tähän on loputtomasti aikaa.

Ap

Vierailija
30/32 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on erikseen perehdytystilaisuus uusille ennen opiskelijoiden ekaa koulupäivää syksyllä. Lisäksi järjestetään välituntikoulutuksia sähköisiin materiaaleihin liittyen tarvittaessa pitkin syksyä. Ja kollegat auttavat. Olen ollut siinä luulossa, että jotain tällaista on kaikkialla, mutta eipä näköjään ole.

Tämäpä on luksusta! Olispa kaikkialla näin eikä oleteta sijaisen tai uuden osaavan tai tietävän  kaikkea. Koulut on todella erilaisia, joten käytänteistä  ei voi tietää, jos ei opasteta.

Vierailija
31/32 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Olennaiset asiat, kymmenet tunnukset eri systeemeihin uupuu, mutta huomautellaan, jos juo väärästä mukista opehuoneessa tai pitää liikkatuntia "väärässä" paikassa, kun ei kukaan näistä vuoroista kerro.

Vierailija
32/32 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko töissä Pohjois-Pohjanmaalla? Kuulostaa ihan täkäläiseltä meiningiltä. Valitettavasti edes viranhaltijana ei tuohon pysty muuten, kuin omalta kohdalta vaikuttamaan. Kuten muutamista kommenteista huomaa, eivät lähellekään kaikki opettajat ole kovin mukavia toisilleen. Sitten ihmetellään, kun tenavat kiusaavat. Eikö tuo ole eräänlaista passiivista kiusaamista, mitä osa täällä puolustelee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi