Opettajat, perehdytys?
Opettajakollegat, miten teidät on perehdytetty työpaikalle?
Aloitin itse uutena nyt syksyllä ja minulle ei siis kukaan näyttänyt tai opettanut mitään.
Vihkovarastosta vessaan ja Wilmasta oppimateriaaleihin on itse pitänyt etsimällä etsiä ja tivaamalla ja jankuttamalla vaatia.
Samaan aikaan toki kaikki rutiinit pitää pyöriä saman tien, mutta siis yhtään missään ei opasteta.
Onko tämä kuinka tavallista??? Tuntuu että olen elänyt nyt kaksi viikkoa privaattia nasujaista.
Kommentit (32)
Ehkä olisi kannattanut mennä sinne työpaikalle pari päivää ennen lukuvuoden alkua tutustumaan. Niin minä tein. Paikalla oli muutama muukin ope ja rehtori ja kyllä he ystävällisesti neuvoivat. Jos kouluvuoden jo alettua alat kysellä sitä ja tätä, on muillakin ne arkirutiinit, joita pitää pyörittää, eikä keskittyä sinun avustamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olisi kannattanut mennä sinne työpaikalle pari päivää ennen lukuvuoden alkua tutustumaan. Niin minä tein. Paikalla oli muutama muukin ope ja rehtori ja kyllä he ystävällisesti neuvoivat. Jos kouluvuoden jo alettua alat kysellä sitä ja tätä, on muillakin ne arkirutiinit, joita pitää pyörittää, eikä keskittyä sinun avustamiseen.
Näin itsekin tein. Vesoissa sitten kyselin kaikki mahdolliset jutut.
Vierailija kirjoitti:
Menin ja aloin kysellä 30.7. Mihinkäön ei vain vastattu ja esimerkiksi läppärin saaminen kesti 8 päivää ja vaati monta yhteydenottoa vaikka kysyin sitäkin jo 30.7.
Miksi vittuilet?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin itsekin tein. Vesoissa sitten kyselin kaikki mahdolliset jutut.
Tein ja kyselin ja pyysin. Se ei vain johtanut yhtään mihinkään.
Ja se vähä tieto mitä sain oli virheellistä. Esimerkiksi vihkojen väitettiin oelvan käytävän päässä komeroissa 1. kerroksessa mutta ne oli 2. kerroksen tuulikaapin varastossa.
ap
Koululla ei ole yhtään opettajaa, jolla pyörisivät palkalliset tunnit silloin kun hän sinua perehdyttää. Vain reksi voi laskea sinuun käyttämäsi ajan työajakseen.
Ja siis vesoissa kuuntelin kaksi tuntia keskustelua siitå että pitääkö tiskikoneen tyhjennysvuorot jakaa niin että ne on päivä kerrallaan vai kaksi päivää peräkkäin.
Kysyin viime viikolla myös apulaiseehtorilta mikä on työnjako hänen ja rehtorin kesken eikä hän tiennyt
ap
Tuo on aika tyypillistä. Meilläkin puhutaan joka vuosi, että uudet pitää perehdyttää, mutta se vain jää. Kysymällä pärjää ja hiljalleen oppii talon tavat.
Lukuvuoden alku on niin hektinen, ettei siinä kyllä kukaan omien töiden ohella ehdi mitään perehdytystä antamaan.
Tuo kyllä kuulostaa oudolta, että läppärin saanti kestää noin kauan. Apulaisrehtorin ja rehtorin työnjako vaihtelee kouluittain eikä aina ns. kiveen hakattu, kannattaa kyselyn sijaan keskittyä siihen, että saat perusjutut toimimaan ja kysele kollegoilta, he varmasti vastaavat mielellään. Jos koulussa on ohjaajia, heiltä kannattaa myös kysellä, missä mikäkin varasto on ja mitkä ovat käytännöt.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aika tyypillistä. Meilläkin puhutaan joka vuosi, että uudet pitää perehdyttää, mutta se vain jää. Kysymällä pärjää ja hiljalleen oppii talon tavat.
Lukuvuoden alku on niin hektinen, ettei siinä kyllä kukaan omien töiden ohella ehdi mitään perehdytystä antamaan.
Tuo kyllä kuulostaa oudolta, että läppärin saanti kestää noin kauan. Apulaisrehtorin ja rehtorin työnjako vaihtelee kouluittain eikä aina ns. kiveen hakattu, kannattaa kyselyn sijaan keskittyä siihen, että saat perusjutut toimimaan ja kysele kollegoilta, he varmasti vastaavat mielellään. Jos koulussa on ohjaajia, heiltä kannattaa myös kysellä, missä mikäkin varasto on ja mitkä ovat käytännöt.
Kysyin sitä työnjakoa siksi, että en myöskään saanut Wilmaan mitään ryhmiäni, en työjärjestystä enkä mitään muutakaan, ja kaikki vain väittivät sen kuuluvan jollekulle toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Erinomainen ajatus, mutta entä sitten, jos kutsut töihin tulee tyyliin "kauanko sinulla menee ennen kuin ehdit tänne"? Kyse oli sijaisuudesta, jossa piti aloittaa heti samana päivänä. Sen jälkeen laitoin aina omassa työssäni seuraavan päivän asiat valmiiksi pöydälle niin, että sijainen voisi jatkaa saman tien, jos minä en enää itse tulisi töihin. Ja helpotti se tietenkin myös omaa työtä periaatteella hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Vierailija kirjoitti:
Koululla ei ole yhtään opettajaa, jolla pyörisivät palkalliset tunnit silloin kun hän sinua perehdyttää. Vain reksi voi laskea sinuun käyttämäsi ajan työajakseen.
Kouluissa opettajien palkkaus perustuu opetusvelvollisuustunteihin. Sen lisäksi on muuta työvelvollisuutta, josta sinulla ei ilmeisesti ole aavistustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa opettajien palkkaus perustuu opetusvelvollisuustunteihin. Sen lisäksi on muuta työvelvollisuutta, josta sinulla ei ilmeisesti ole aavistustakaan.
Jos tuo muu työvelvollisuusaika on jo täynnä tehtäviä, on muu aika vapaa-aikaa.
Meidän uudella rehtorilla meni 2 viikkoa saada läppäri. Vieläkään hän ei pääse kaikkiin tarvitsemiinsa verkkopalveluihin.
Aloitin myös uutena, enkä saanut perehdytystä. Vesot olivat luentoja, eikä niissä voinut kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän uudella rehtorilla meni 2 viikkoa saada läppäri. Vieläkään hän ei pääse kaikkiin tarvitsemiinsa verkkopalveluihin.
Jep. Minä odotan edelleen koodia, että pääsen sähköisiin oppimateriaaleihin omalla tunnuksella. Käytän niitä kollegan tunnuksella, mutta jos hän tekee samaan aikaan niillä jotain, minun työni seisoo.
Ja tosiaan sovin tästä työstä 20.5. ja työaikani alkoi 31.7 ja nyt on 25.8. eikä edelleenkään kaikki toimi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ja siis vesoissa kuuntelin kaksi tuntia keskustelua siitå että pitääkö tiskikoneen tyhjennysvuorot jakaa niin että ne on päivä kerrallaan vai kaksi päivää peräkkäin.
Kysyin viime viikolla myös apulaiseehtorilta mikä on työnjako hänen ja rehtorin kesken eikä hän tiennyt
ap
Ihan tavallista koulussa. Valintaprosessi johtotehtäviin on huima, mutta se arjen johtaminen on juuri tuota. Itse olen ollut todella monessa turhassa opekokouksessa, missä on mm. pohdittu, kenen homma on pumpata koulun jalkapalloihin ilmaa. Eikä se asia edes selvinnyt.
Tuollaista se on. Kun kiersin urani alkuaikoina lyhyempiä pätkiä opettajana, sain lähinnä oppilailta kysellä asioiden perään. Ei se koulunjohtajaa kiinnostanut. Yksi jopa näytti nauttivan siitä, että sijaiset olivat ihan pihalla kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin ja aloin kysellä 30.7. Mihinkäön ei vain vastattu ja esimerkiksi läppärin saaminen kesti 8 päivää ja vaati monta yhteydenottoa vaikka kysyin sitäkin jo 30.7.
Miksi vittuilet?
ap
Nämä vittuilevat, koska opettajat todella monessa paikassa ovat sellaisia. Monesti olen asiaa miettinyt, että miksi näin on. Ihmeitä saataisiin aikaan, mikäli kyyninen ja passivis-aggressiivinen käytös saataisiin opettajilta pois. Paljon on kiinni siitä, millainen rehtori talossa on. Jäljet johtaa kovin usein sinne.
Herää kysymyksiä opettajien ammattitaidosta, jos eivät saa edes toisiaan perehdytettyä.
Minä olen saanut kunnollisen perehdytyksen vain erityisammattioppilaitoksessa. Perusopetuksessa ja normiammattioppilaitoksessa perehdytystä on ollut kovin vähän tai ei ollenkaan. Kaikki käytännön asiat on täytynyt itse selvittää esim. tunnusten toimimisen ja wilman toimintojen suhteen. Aikaa on mennyt joskus yli kuukausi siihen, että olen päässyt sisään ja nähdyt tarvittavat tiedot järjestelmistä. Yhdessä koulussa annettiin ymmärtää, että opetusvälineitä alkuopetukseen tulisi hankkia itse omilla rahoilla 🤔
Vaadi asap perehdytys esimieheltäsi.