Lähtisittekö jo varatulle lomamatkalle, kun omainen sattui kuolemaan ja jättäisitte muille ne kukkien ja arkun valinnan?
Lomamatka varattu yli puoli vuotta sitten. Hautajaisiin kyllä pääsen perheeni kanssa menemään.
Kommentit (28)
Minä peruin juuri edessä olevan ulkomaanmatkani, kun sairaalassa olevan lähiomaisen sanottiin elävän enää korkeintaan viikon kaksi. Ei olisi tullut mieleenkään lähteä, peruminen oli itsestäänselvyys.
Keitä ovat ne muut, jotka hoitavat asiat? Jos sisaruksesi, niin sitten on turha selittää, että valitsitte väärin. Yleensä esim. serkut ei tule valitsemaan tädin arkkua, joten en oikein ymmärrä, kuka kuoli ja kenen pitää tehdä kaikki, koska sinä lomailet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en lähtisi, jos kyseessä on omat vanhemmat. Silloinhan olen itse niitä hautajaisia järjestämässä ja vieraat ottamassa vastaan.
Suomessa pääsääntösesti kuoleman ja hautajaisten välissä useampi viikko. Eli jos tosiaan kuoleman aikoihin lähtö ja kyseessä viikon tai kahden reissu, niin hyvin ehtii takas ennen hautajaisia.
No vanhempien kuollessa, paljon porukkaa tuli kylään kukkatervehdyksineen ja piti sitten järjestää myös ne hautajaiset. Otin siis lomaa hautajaisten järjestämiseen, mutta minun kohdalla tilanne siis eri kuin ap:llä.
Jos velvollisuutena on vain ostaa jotain kukkia, niin ei kai sen takia mitään lomaa tarvitse jättää väliin.
Meilläpäin ei oo tommoset vierailut ollu tapana. En oo ees kuullu, että Suomessa tollasia jossain tehtäis. Näköjään on joku alueellinen tapa.
Yleensä arkun valitsee lähiomainen. Eli oletko vainajan puoliso, lapsi, vanhempi tai sisarus?
Itse en kykenisi matkasta nauttimaan, jos joku näin läheinen minulle olisi juuri kuollut ja joku muu joutuisi hoitamaan minun velvollisuuksiani. Kuolema järkyttää myös eläviä, joten ajattelisin sitäkin, että haluaisin olla tukena muille perheenjäsenille enkä olla jossain toisella puolen maailmaa.
Kuulostaa siltä, että ap kokee hautajaisiin liittyvät asiat vain vaivana ja velvollisuutena sen sijaan, että hänellä olisi tunneside vainajaan. Onko kyse esimerkiksi vanhemmasta, johon on ollut huonot välit ja kotimaahan on jäämässä muita sisaruksia, eikä ap:lla ole heihinkään kovin läheistä suhdetta? Hämmentävä kysymys nimittäin muuten.
Sisareni kuoli viime syksynä. Menin yksin hautaustoimistoon valitsemaan arkun, mutta otin kuvia ehdokkaista ja lähetin niiden kuvia WhatsAppissa muiden hyväksyttäväksi (olimme etukäteen sopineet ajasta niin, että muut tiesivät olla yhteydessä). Kukkien suhteen sain hautaustoimistosta linkin nettisivulle, josta kaikki saattoivat katsoa vaihtoehtoja ja valita mieleisensä. Samoin tarjoilusta lähetin muille menu-ehdotuksen hyväksyttäväksi. Nämä siis onnistuivat hyvin etänä, kun olin itse paikan päällä.
Mutta kuolemaan liittyy muitakin järjestelyjä. Jos esim. vainajan asunto pitää tyhjentää nopeasti, ei ole välttämättä reilua olla osallistumatta siihen.
Lähtisin tietysti. Tuskin vainaja haluaisi olla party pooper.
Jos läheinen kuolee, niin ei kyllä olisi mitään lomafiiliksiä vaan peruisin matkan.